- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ МОРСЬКОГО І РІЧКОВОГО ТРАНСПОРТУ
Н А К А З
Про затвердження примірних положень про юридичні служби
З метою підвищення рівня правового забезпечення діяльності галузі морського і річкового транспорту, належної організації роботи юридичних служб та на виконання наказу Міністерства транспорту України від 03.06.2004 р. N 465 "Про затвердження Примірних положень про юридичні служби"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Примірне положення про юридичну службу підприємства, установи, організації, що входить до сфери управління Державного департаменту морського і річкового транспорту (надалі - Примірне положення) (додаток 1), Положення про міжнародно-правове управління та Положення про договірно-правовий відділ Укрморрічфлоту (додаток 2, 3).
2. Керівникам підприємств, установ та організацій, підпорядкованих Укрморрічфлоту:
2.1. У тижневий термін привести діючі Положення про свої юридичні служби у відповідність до Примірного положення та надати міжнародно-правовому управлінню їх копії.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Додаток 1
до наказу Укрморрічфлоту
18.06.2004 N 165
ПРИМІРНЕ ПОЛОЖЕННЯ
про юридичну службу підприємства, установи, організації, що входить до сфери управління Укрморрічфлоту
1. Загальні положення
1.1. ---------------------------- (далі - юридична служба) -
назва юридичної служби (управління, відділ, сектор тощо)
є окремим структурним підрозділом підприємства, установи, що входить до сфери управління Укрморрічфлоту (далі - підприємства).
1.2. У своїй діяльності юридична служба керується Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами та розпорядженнями Міністерства транспорту України, наказами та розпорядженнями Укрморрічфлоту, цим Положенням та іншими нормативними актами.
З питань організації та методики ведення правової роботи юридична служба керується рекомендаціями Мін'юсту.
1.3. Юридична служба підприємства підпорядковується безпосередньо керівнику підприємства.
1.4. Структура та чисельність юридичної служби визначається штатним розписом.
2. Основні завдання
Основними завданнями юридичної служби підприємства є:
2.1. Організація правової роботи, спрямованої на правильне застосування та неухильне дотримання актів чинного законодавства, інших нормативних документів підприємством, а також його керівництвом та працівниками під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків.
2.2. Зміцнення законності у діяльності підприємства.
2.3. Пропаганда чинного законодавства України.
2.4. Організація обліку та підтримання у контрольному стані актів законодавства України.
2.5. Створення умов для активізації та поглиблення інтеграційних процесів на транспорті України до транспортних систем Європейського Союзу.
2.6. Активне використання правових засобів для розвитку нових форм і методів господарювання, переходу на ринкові відносини, зміцнення господарського розрахунку, самоуправління трудового колективу, зміцнення трудової дисципліни.
2.7. Правовий захист інтересів підприємства.
2.8. Взаємодія із правоохоронними та контролюючими органами, органами юстиції.
3. Функції
Юридична служба підприємства відповідно до покладених на неї завдань:
3.1. Організує та забезпечує правильне виконання актів законодавства, інших нормативних актів і документів, подає керівництву пропозиції щодо вирішення правових питань виробничої, економічної та соціальної діяльності підприємства.
3.2. Координує роботу і бере безпосередню участь у підготовці наказів та інших актів підприємства, що регулюють відносини структурних підрозділів, їх майнову відповідальність.
3.3. Перевіряє відповідність законодавству проектів наказів, інших актів, що подаються на підпис керівника підприємства, та візує їх за наявності погодження цих проектів заінтересованими підрозділами.
3.4. Разом з іншими структурними підрозділами складає висновки за проектами наказів та іншими актами, готує і вносить у встановленому порядку пропозиції про зміну чи скасування відомчих нормативних актів та актів підприємства, що фактично втратили чинність, не відповідають умовам господарювання або видані з порушенням вимог законодавства.
3.5. Здійснює контроль за відповідністю законодавству актів, прийнятих керівниками структурних підрозділів, доповідає керівнику підприємства для вжиття заходів до їх зміни чи скасування.
3.6. Забезпечує облік і зберігання текстів законодавчих й інших нормативних актів, а також актів нормативного характеру, виданих підприємством, підтримує їх у контрольному стані.
3.7. Бере участь у підготовці, укладенні господарських договорів (контрактів) з іншими підприємствами, установами та організаціями, дає правову оцінку їх проектам та контролює виконання цих договорів.
3.8. Надає правову допомогу в процесі створення, освоєння та впровадження науково-технічних розробок, новітніх технологій, а також у здійсненні заходів щодо поліпшення якості продукції (робіт, послуг), зменшення втрат від випуску недоброякісної продукції.
3.9. Веде претензійно-позовну роботу на підприємстві; представляє у встановленому законодавством порядку інтереси підприємства в судах, інших органах під час розгляду правових питань і спорів; дає правову оцінку претензіям, що пред'явлені підприємству чи підприємством у зв'язку з порушенням його майнових прав і законних інтересів.
3.10. Аналізує наслідки розгляду претензій, позовів і судових справ, практику укладання та виконання договорів (контрактів); вносить керівнику підприємства пропозиції щодо удосконалення правового забезпечення господарської діяльності.
3.11. Дає висновки стосовно правомірності списання матеріальних цінностей, дебіторської заборгованості, непродуктивних витрат та правову оцінку фактам нестач, крадіжок, безгосподарності, випуску недоброякісної продукції, псування майна; розглядає матеріали про відшкодування за рахунок винних осіб матеріальної шкоди, що готуються відповідними підрозділами на основі економіко-правового аналізу даних бухгалтерського обліку і статистичної звітності, інших документів фінансово-господарської діяльності підприємства та матеріалів перевірок, проведених правоохоронними і контролюючими органами.
3.12. Сприяє додержанню законності у реалізації прав трудового колективу під час вирішення ним питань виробничого характеру і соціального розвитку; бере участь у підготовці та укладанні колективного договору, консультує виборні органи трудового колективу з питань законодавства, що стосуються їх повноважень.
3.13. Разом з відповідними підрозділами підприємства бере участь у підготовці заходів щодо зміцнення трудової дисципліни, забезпечення охорони праці на виробництві; надає правову допомогу працівникам підприємства, які потребують соціального захисту.
3.14. Забезпечує правильне застосування норм трудового, житлового, пенсійного, іншого законодавства, що зачіпають права й законні інтереси працівників, вносить пропозиції керівнику підприємства про поновлення порушених прав; в разі невиконання вимог законодавства при звільненні працівника з роботи, переведенні на іншу роботу, притягненні до дисциплінарної чи матеріальної відповідальності дає письмовий висновок з пропозиціями щодо усунення порушень.
3.15. Бере участь у забезпеченні додержання законодавства про охорону навколишнього природного середовища та вжиття заходів, спрямованих на запобігання його порушенням.
3.16. Сприяє своєчасному вжиттю заходів за протестами та поданнями прокуратури, окремими ухвалами суду, рішеннями, постановами, ухвалами господарського суду, відповідними документами інших правоохоронних і контролюючих органів.
3.17. Організує і проводить роботу, пов'язану із підвищенням рівня правових знань працівників підприємства, інформує про законодавство, роз'яснює існуючу практику його застосування; дає консультації з правових питань.
4. Права
Юридична служба підприємства має право:
4.1. Перевіряти додержання законності у структурних підрозділах підприємства.
4.2. Одержувати у встановленому порядку від посадових осіб підприємства, його структурних підрозділів документи, довідки, розрахунки, інші матеріали, необхідні для виконання покладених на неї завдань.
4.3. Інформувати керівника підприємства у разі покладення на юридичну службу виконання роботи, що не належить до її функцій чи виходить за її межі, а також у випадках, коли відповідні підрозділи або посадові особи не надають документи, інші матеріали, необхідні для вирішення порушених питань.
4.4. Залучати за згодою керівників відповідних підрозділів відповідних спеціалістів для підготовки документів і здійснення заходів, які проводяться юридичною службою відповідно до покладених на неї обов'язків.
4.5. Брати участь у засіданнях дорадчих і колегіальних органів, нарадах, які проводяться на підприємстві, в Укрморрічфлоті, а також в Мінтрансі у разі розгляду на них питань щодо практики застосування законодавства.
5. Керівництво
5.1. Юридичну службу підприємств, що підпорядковані Укрморрічфлоту, очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади керівником підприємства за погодженням з директором Укрморрічфлоту за поданням начальника міжнародно-правового управління.
5.2. Керівник юридичної служби підприємства та його заступник повинен мати вищу юридичну освіту і стаж роботи за спеціальністю не менш як три роки.
5.3. Керівник юридичної служби:
- здійснює керівництво діяльністю юридичної служби;
- планує і організовує роботу юридичної служби, розподіляє обов'язки між її працівниками, розробляє та затверджує їх посадові інструкції.
6. Структура
6.1. Посаду головного юрисконсульту юридичної служби має право обіймати особа, яка має вищу юридичну освіту, а провідного та відповідної категорії юрисконсультів - особи, які мають вищу юридичну освіту або навчаються на останніх курсах вищих юридичних навчальних закладів.
6.2. Для належного виконання юридичною службою покладених на неї завдань обов'язки між працівниками доцільно розподілити таким чином:
особа (відділ), відповідальна за ведення претензійно-позовної роботи; особа (відділ), відповідальна за ведення договірної роботи; особа (відділ), відповідальна за ведення нормативної роботи; особа (відділ), що здійснює аналіз стану нормативно-правової, претензійно-позовної та договірної роботи.
7. Відповідальність
7.1. Керівник юридичної служби несе персональну відповідальність за несвоєчасне і неякісне виконання покладених на юридичну службу завдань.
7.2. Працівники юридичної служби, що не вживають заходів щодо усунення порушень законності, передбачених цим Положенням, що призвели до негативних економічних наслідків, ущемлення прав і законних інтересів працівників тощо, несе відповідальність у порядку, встановленому чинним законодавством України.
Додаток 2
до наказу Укрморрічфлоту
18.06.2004 N 165
ПОЛОЖЕННЯ
про міжнародно-правове управління Державного департаменту морського і річкового транспорту
1. Загальні положення
1.1. Міжнародно-правове управління Державного департаменту морського і річкового транспорту (надалі - Управління) є підрозділом Укрморрічфлоту і підпорядковується безпосередньо директору Укрморрічфлоту.
З питань організації та методики ведення правової роботи Управління керується рекомендаціями Мін'юсту.
У межах своїх повноважень Управління організовує виконання постанов та доручень Кабінету Міністрів України, доручень Міністерства транспорту України, наказів Укрморрічфлоту і здійснює контроль за їх виконанням.
1.3. Структура та чисельність юридичної служби визначається штатним розписом.
2. Завдання управління
Основними завданнями управління є:
2.1. Організація правової роботи, спрямованої на правильне застосування, неухильне додержання та запобігання невиконанню вимог актів законодавства, інших нормативних документів працівниками Укрморрічфлоту під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків;
2.2. Зміцнення законності у діяльності Укрморрічфлоту;
2.3. Підготовка та опрацювання проектів законодавчих та нормативно-правових актів у галузі морського і річкового транспорту;
2.4. Створення умов для активізації та поглиблення інтеграційних процесів на транспорті України до транспортних систем Європейського союзу;
2.5. Активне використання правових засобів для розвитку нових форм господарювання, переходу на ринкові відносини, зміцнення господарського розрахунку, самоуправління трудових колективів, зміцнення державної трудової дисципліни;
2.6. Правовий захист інтересів Укрморрічфлоту;
2.7. Пропаганда чинного законодавства у галузі морського і річкового транспорту;
2.8. Організація обліку і підтримання у контрольному стані актів законодавства;
2.9. Методичне керівництво правовою, претензійно-позовною та договірною роботою на підвідомчих підприємствах, установах, організаціях;
2.10. Здійснення аналізу стану правової, претензійно-позовної та договірної роботи у сфері морського і річкового транспорту;
2.11. Узагальнення та розповсюдження позитивного досвіду роботи юристів галузі;
2.12. Підвищення кваліфікації юристів галузі;
2.13. Надання консультативної та практичної допомоги підвідомчим підприємствам, установам та організаціям з питань нормативно-правового забезпечення;
2.14. Правовий захист інтересів Укрморрічфлоту. Надання методичної допомоги підпорядкованим підприємствам, установам та організаціям з питань, що виникають при розгляді судовими органами різних інстанцій справ за їх участю;
2.15. Взаємодія із правоохоронними та контролюючими органами, органами юстиції, структурними підрозділами апарату Укрморрічфлоту, а також із керівництвом підвідомчих підприємств та їх юридичними службами;
2.16. Здійснення координації діяльності підприємств галузі у сфері торговельного судноплавства;
2.17. Розробка проектів двосторонніх угод про морське торговельне судноплавство і судноплавство на внутрішніх водних шляхах, аналіз і стратегічне планування в цьому напрямку, узгодження, підготовка до підписання угод, а також контроль за їх виконанням;
2.18. Забезпечення участі України в міжнародних організаціях, які мають відношення до морського і річкового транспорту: Міжнародна морська організація (ІМО), Конференція ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД), Економічна комісія ООН по Європі (СЕК), Дунайська комісія, Рада державних морських адміністрацій та Рада державних річкових адміністрацій СНД, Міжнародна гідрографічна організація та ін.
3. Функції управління
Управління відповідно до покладених на нього завдань:
3.1. Організує і бере участь у забезпеченні реалізації державної правової політики у галузі морського і річкового транспорту, захисті законних інтересів Укрморрічфлоту;
3.2. Забезпечує правильне застосування законодавства в Укрморрічфлоті та на підприємствах галузі, інформує керівника про необхідність вжиття заходів до скасування актів, прийнятих з порушенням законодавства;
3.3. Разом з відповідними структурними підрозділами узагальнює практику застосування законодавства в галузі, готує пропозиції щодо його вдосконалення, подає їх на розгляд керівництва Укрморрічфлоту для вирішення питання стосовно необхідності підготовки проекту акта законодавства та внесення його в установленому порядку на розгляд Міністерства транспорту України;
3.4. Перевіряє відповідність законодавству проектів наказів та інших нормативних актів, що подаються на підпис керівництва, візує їх за наявності віз керівників заінтересованих структурних підрозділів або осіб, що їх заміщують.
У разі невідповідності проекту наказу чи іншого нормативного акта законодавству та якщо внесені до нього Міжнародно-правовим управлінням зауваження не враховано, не завізований проект разом з письмовим висновком та пропозиціями щодо законного вирішення відповідного питання подається для прийняття остаточного рішення Директору Укрморрічфлоту.
Видання наказу, іншого нормативного акта, а також подання проекту акта законодавства відповідному державному органу для вирішення питання щодо його прийняття чи узгодження без попереднього розгляду Міжнародно-правовим управлінням не допускається;
3.5. Вносить керівництву Укрморрічфлоту пропозиції щодо подання нормативного акта до Мін'юсту для державної реєстрації, якщо цей акт захищає права, свободи і законні інтереси громадян або має міжвідомчий характер;
3.6. Бере участь у підготовці проектів актів законодавства, міжнародних договорів, господарських договорів (контрактів), розглядає проекти нормативних актів, які надійшли для погодження з питань, що належать до компетенції Укрморрічфлоту, готує проекти письмових висновків чи зауважень до них;
3.7. Проводить разом з іншими структурними підрозділами роботу для перегляду відомчих нормативних актів з метою приведення їх у відповідність до законодавства, готує пропозиції щодо внесення до них змін і доповнень чи визнання їх такими, що втратили чинність;
3.8. Організує облік і зберігання текстів законодавчих та інших нормативних актів та підтримує їх у контрольному стані;
З використанням сучасних технічних засобів проводить інформаційно-довідкову роботу із законодавства, оперативно доводить до підприємств галузі інформацію про зміни в нормативних актах, нові акти, рекомендації органів юстиції, роз'яснення Вищого арбітражного суду та Пленуму Верховного Суду; надає працівникам Укрморрічфлоту консультації з правових питань;
3.9. Разом з відповідними структурними підрозділами Укрморрічфлоту сприяє підприємствам галузі у їх правовому забезпеченні;
3.10. Сприяє правильному застосуванню законодавства про працю, запобіганню безгосподарності, непродуктивним витратам, бере участь у проведенні аналізу причин їх виникнення і підготовці документів про відшкодування збитків;
3.11. Представляє в установленому законодавством порядку інтереси Укрморрічфлоту в судах та інших органах під час розгляду правових питань і спорів;
3.12. Здійснює методичне керівництво правовою роботою на підприємствах галузі;
3.13. Разом із відповідними структурними підрозділами визначає перспективну потребу підприємств галузі в юридичних кадрах для забезпечення їх правовою допомогою, організує підвищення кваліфікації працівників юридичної служби підприємств галузі та обмін досвідом їх роботи, співпрацює у цих питаннях з Мінюстом;
3.14. Бере участь в організації і проведенні семінарів, інших занять з правових питань з працівниками Укрморрічфлоту, у підвищенні правових знань керівників і спеціалістів підприємств галузі. Координує виконання завдань Президента і Кабінету Міністрів України, Міністерства транспорту України і директора Укрморрічфлоту в сфері міжнародних відносин України в галузі морського і річкового транспорту;
3.15. Розробляє, узгоджує з зацікавленими сторонами і готує до парафування й підписання проекти міжнародних угод про морське торговельне судноплавство і судноплавство на внутрішніх водних шляхах;
3.16. Організує роботу спільних або змішаних двосторонніх міжурядових комісій з питань морського і річкового транспорту, бере участь у їх роботі;
3.17. Координує роботу Укрморрічфлоту щодо забезпечення участі України в міжнародних організаціях (ІМО, Дунайська комісія, ЮНКТАД, ЄЕК ООН та ін.) у галузі морського і річкового транспорту;
................Перейти до повного тексту