1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.11.2004 N 1049
Про затвердження та введення в дію Інструкції електромеханіку пасажирського поїзда
В зв'язку з введенням нових нормативних документів, що стосуються технічного обслуговування парку пасажирських вагонів та потребою перегляду діючої "Инструкции электромеханику пасажирского поезда" від 4.11.1980 р.,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та з 01.01.2005 р. ввести в дію Інструкцію електромеханіку пасажирського поїзда (далі - Інструкція), що додається;
2. Першому заступнику Генерального директора Укрзалізниці Федюшину Ю.М.:
2.1. В термін до 30.11.2004 р. організувати тиражування та розсилку Інструкції в необхідній кількості;
2.2. До 31.12.2004 р. організувати вивчення і перевірку на знання Інструкції причетними працівниками та забезпечити її безумовне виконання;
2.3. Забезпечити наявність примірника Інструкції в кожному поїзді;
3. "Инструкция электромеханику пассажирского поезда" від 4.11.1980 р. N 324 ПКБ ЦВ вважати такою, що втратила чинність з 01.01.2005 р.;
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого заступника Міністра - керівника апарату Корнієнка В.В.
Міністр Г.Кірпа
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінтрансзв'язку
України
26.11.2004 N 1049
ІНСТРУКЦІЯ
електромеханіку пасажирського поїзда
1 Загальні положення
1.1 Інструкція електромеханіку пасажирського поїзда (далі ПЕМ) визначає (установлює) його обов'язки і права, порядок виконання робіт при технічному обслуговуванні електрообладнання, установок кондиціювання повітря, приводів генераторів, а також участь у технічному обслуговуванні іншого обладнання вагонів у процесі підготовки вагонів поїзда до рейсу, на шляху прямування, пункті обороту і після повернення до пункту формування.
1.2 Інструкція розроблена відповідно до вимог нормативно-технічних документів, які ПЕМ повинен знати у необхідному обсязі і керуватися при виконанні своїх робочих обов'язків:
- ЦЛ-0025 Керівництво з технічного обслуговування обладнання пасажирських вагонів;
- ЦВ-0043 Інструкція оглядачу вагонів;
- ЦУО-0018 Правила пожежної безпеки на залізничному транспорті;
- НАПБ В 03.003-2000 Норми пожежної безпеки для пасажирських вагонів;
- Правила технічної експлуатації залізниць України. Київ 2002;
- ЦШ-0001 Інструкція з сигналізації на залізницях України;
- ЦД-0001 Інструкція з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України;
- ЦВ-ЦЛ-ЦТ-0014 Інструкція з ремонту та техобслуговування автозчіпного пристрою рухомого складу залізниць України;
- ЦВ/3429 Інструкція з огляду, обстеження, ремонту та формування вагонних колісних пар;
- ЦТ-ЦВ-ЦЛ-0015 Інструкція з експлуатації гальм рухомого складу на залізницях України;
- ЦЛ-0024 Інструкція з технічного обслуговування опалювальної системи пасажирського вагона.
- ДНАОП 0.00-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів;
- ЦЛ-0036 Вагони пасажирські суцільнометалеві. Правила деповського ремонту;
- ЦЛ-003 Інструкція начальнику пасажирського поїзда;
- ЦЛ-0038 Інструкція провіднику пасажирського вагона;
- ЦВ-ЦЛ-0058 Інструкція з експлуатації, ремонту, обстеження букс колісних пар.
Інструкція складена на основі керівних указівок Укрзалізниці і передового досвіду роботи підприємств пасажирського господарства залізниць Придніпровської (ЛВЧД-1 Дніпропетровськ), Одеської (ЛВЧД-3 Одеса, ЛВЧ-2 Шевченко), Донецької (ЛВЧД-1 Донецьк, ЛВЧД-2 Маріуполь).
1.3 ПЕМ повинен знати схему формування состава поїзда, нормативну технологічну документацію на обладнання вагонів даного состава, порядок проведення технологічних операцій технічного обслуговування, при прийманні та здачі состава, нормативи часу на ці операції, способи попередження, виявлення і усунення несправностей у роботі деталей і вузлів вагонів, порядок і правила підключення високовольтних рукавів до електровозів і включення у состав поїзда причіпних вагонів, положення про робочий час і час відпочинку працівників залізничного транспорту, схему залізниць, географічне розташування станцій, пунктів зміни локомотивів, великих індустріальних центрів, найважливіших морських і річкових портів і курортів на шляху прямування, а також добре розуміти і розбиратися в довідниках і книжках розкладу руху пасажирських поїздів.
1.4 Крім перерахованого вище ПЕМ повинен знати:
- основи електротехніки і механіки, кінематичні, електричні схеми, конструкції обладнання і систем пасажирських вагонів усіх типів, що обслуговуються;
- технічні характеристики окремих деталей і вузлів, обладнання вагонів, правила, технічні вказівки, інструкції заводів-виготовлювачів, допуски і норми зносів, які допускаються під час експлуатації і ремонту деталей та вузлів вагонів (Додаток 1);
- конструкцію і правила користування контрольно-вимірювальних приладів і засобів вимірювальної техніки, що застосовується при обслуговуванні, ремонті і випробуванні вузлів пасажирських вагонів (Додаток 2);
- облікові форми по вагонному господарству та інші документи інформаційного забезпечення, які використовуються ним при роботі;
- схему та конструкцію електричного високовольтного (комбінованого) і низьковольтного опалення вагонів;
- схему і конструкцію вузлів кондиціювання повітря.
ПЕМ повинен уміти читати електросхеми (Додаток 3).
1.5 На посаду ПЕМ призначаються кваліфіковані спеціалісти, які мають досвід роботи не менше одного року щодо технічного обслуговування і ремонту електрообладнання вагонів, яке зазначено в п. 1.1 цієї інструкції, пройшли навчання в спеціалізованому навчальному закладі залізничного транспорту і відповідну поїзну практику, а після стажування на посаді після прибуття на постійну роботу в депо чи дільницю склали екзамени в кваліфікаційній комісії підприємства, в тому числі по програмі пожежно-технічного мінімуму.
На посаду ПЕМ швидкісних фірмових поїздів та поїздів міжнародного сполучення призначаються кваліфіковані спеціалісти, що мають стаж роботи не менше 2-х років після проходження курсів з отриманням відповідного свідоцтва та складання іспитів комісії під головуванням начальника служби (заступника начальника служби з ремонту і експлуатації вагонів) після стажування на швидкісних поїздах.
1.6 Особи, що приймаються на посаду ПЕМ, проходять в установленому Укрзалізницею порядку медичну комісію і складають іспити з санітарного мінімуму.
1.7 Під час виконання службових обов'язків ПЕМ повинен мати при собі наступні документи: паспорт громадянина України (закордонний паспорт), службове посвідчення, посвідчення про перевірку знань з охорони праці, ПТЕ, ІСІ, ІДП, та про присвоєння 4-ї кваліфікаційної групи по ВВ електрообладнанню.
1.8 При відвідуванні состава поїзда представниками Укрзалізниці, управління залізниці, керівництва депо чи дільниці, інструктора з електрообладнання ПЕМ повинен представитись, виконати їхні вказівки, а при поверненні до електроцеху доповісти про це своєму безпосередньому керівникові.
1.9 Режим роботи і відпочинку для ПЕМ на шляху прямування регламентується графіком роботи і відпочинку, що розробляється на кожний поїзд окремо з урахуванням роботи начальника поїзда і узгоджується керівництвом підприємства чи суміжних підприємств, а також рішенням комітетів профспілки.
1.10 ПЕМ веде контроль за експлуатацією вагонного обладнання провідниками пасажирських вагонів, вагонів з буфетом чи баром, вагонів-ресторанів. Надає технічну допомогу в експлуатації вагонного обладнання працівникам вагонів-клубів, вагонів технічної пропаганди, вагонів з відеосалонами, багажних та інших пасажирських вагонів, які слідують у складі поїзда.
Всі вказівки і розпорядження ПЕМ провідникам вагонів, робітникам вагонів-ресторанів, багажним роздавачам щодо експлуатації і утримання електричного, холодильного та іншого обладнання підлягають безперечному виконанню.
1.11 ПЕМ зобов'язаний вести робочий журнал, у якому необхідно зазначати номери вагонів із записом даних про їх конструктивний устрій (типи електрообладнання, акумуляторних батарей, генераторів, редукторно-карданних приводів, системи кондиціювання повітря, обладнання системами пожежної сигналізації та пожежегасіння), дат планових видів ремонтів, терміну подовження служби вагона, дат заміни повітряних фільтрів вагонів з кондиціюванням повітря.
1.12 ПЕМ повинен знати порядок дій при виникненні нестандартних ситуацій на шляху прямування (Додаток 4).
Примітка: При автоматизованому контролі парку пасажирських вагонів перед рейсом ПЕМ повинен отримати автоматично сформовану довідку, що відображає зазначені вище показники.
2 Організація роботи ПЕМ
2.1 Призначення і закріплення ПЕМ за конкретним составом здійснюється, як правило, наказом керівника структурного підрозділу (депо, дільниці).
Дозволяється призначати ПЕМ на незакріплений за ним состав (крім фірмових поїздів та міжнародного сполучення) керівником виробничого підрозділу в залежності від місцевих умов організації електроцеху.
2.2 ПЕМ повинен надавати керівництву вагонного депо (дільниці) інформацію про всі відхилення від нормальної роботи обладнання поїзда через технічні несправності, а також про несправності, що виникли на шляху прямування поїзда і створювали загрозу безпеці руху, пожежній безпеці, безпеці пасажирів та обслуговуючому персоналу.
Про інші несправності, пошкодження і дефекти, які виникли на шляху прямування, ПЕМ спільно з начальником поїзда надає інформацію відповідним виробничим підрозділам, які повинні їх усунути, в порядку, що встановлений на даному підприємстві.
2.3 ПЕМ бере участь у роботі постійно діючої комісії з контролю за підготовкою состава до рейсу. Разом з майстрами (бригадирами) чи старшими оглядачами проводить контрольну перевірку вагонів.
3 Обов'язки ПЕМ при підготовці состава в рейс
3.1 Після прибуття на роботу в час, який встановлений графіком, ПЕМ повинен:
- одержати інструктаж у керівника підрозділу з охорони праці та інших питань, які пов'язані з виконанням ним своїх обов'язків;
- ознайомитися з новими наказами, розпорядженнями, керівними вказівками і розписатися у відповідному журналі повторно-періодичних інструктажів;
- зустрітися з ПЕМ, що повернувся з рейсу, і виконати необхідні роботи на вагонах відповідно до прийнятих місцевих нормативів;
- ознайомитись з обсягом ремонту і технічним станом вагонів составу поїзда, на який він призначений, по звіту ПЕМ, який повернувся з попереднього рейсу, змістом дефектної відомості;
- одержати маршрутний лист, а також комплект інструментів, вимірювальних приладів і перевірити наявність запасних частин і матеріалів (Додаток 5).
3.2 Після ознайомлення з обсягом проведених ремонтних робіт ПЕМ повинен приступити до контролю технічного стану обладнання у составі, виконанню ТО-1, за усуненням несправностей. При цьому він перевіряє:
- комплектацію і справність розподільчих щитів, регуляторів напруги генераторів, пристроїв управління зарядом акумуляторних батарей, захисної апаратури, хвостових сигнальних ліхтарів, установок пожежегасіння і пожежної сигналізації;
- відповідність номіналів запобіжників до величин, що вказані на розподільчому щиті чи електросхемі. В разі виявлення виключених автоматичних запобіжників необхідно вияснити причину їх спрацювання;
- наявність пломб на приладах і апаратах, установлення яких передбачено нормативно-технічними документами;
- ємність заряду акумуляторних батарей (перевіряється під навантаженням), вжиття необхідних заходів для їх зарядження у випадку, якщо величина напруги нижче тієї, що допускається;
- роботу систем контролю нагрівання роликових букс (СКНБ);
- стан ізоляції з використанням системи контролю замикання на корпус у вагоні;
- працездатність всіх споживачів електричної енергії.
3.3 Під час контролю технічного стану обладнання, яке знаходиться під кузовом вагона, перевіряється стан наступних вузлів і пристроїв:
- генератора, його підвішування і кріплення;
- ящиків акумуляторних батарей, справність запорів, дефлекторів вентиляції, запобіжників, противибухових клапанів, клемних коробок і запобіжників;
- високовольтних ящиків;
- низьковольтних, які повинні мати ланцюжки, і високовольтних міжвагонних з'єднань;
- штепсельних роз'ємів СКНБ;
- шунтів заземлення між кузовами та рамами візків і рамами та буксами;
- справність запорів всіх кришок підвагонних ящиків
- працездатність низьковольтних магістралей двох вагонів з хвоста та двох вагонів з голови поїзда для забезпечення можливості подачі напруги для хвостового вагона.
Під час контролю технічного стану приводів генераторів ПЕМ оглядає і перевіряє:
- наявність повного комплекту пасів і ступінь їх натягнення у приводах текстропно-редукторно-карданних (ТРКП) і текстропно-карданних (ТК-2);
- кріплення вузлів ведучого і веденого шківів і редуктора ТРКП;
- відсутність витікання мастила;
- стан опори моменту у приводах від середньої частини вісі;
- стан і кріплення карданних валів та їх запобіжних пристроїв;
- стан і кріплення запобіжних пристроїв приводів генераторів.
При зміні генератора на вагонах состава, що він обслуговує, ПЕМ перевіряє і не допускає наявність болтів кріплення на генераторах та їх приводах без клейм 40Х чи 58.
Примітка: ПЕМ несе персональну відповідальність, якщо в запобіжниках системи енергопостачання і енергоємних споживачів встановлені плавкі вставки завищеного номіналу.
3.4 У разі виявлення в процесі контролю технічного стану несправностей ПЕМ подає заявку керівникам відповідних виробничих підрозділів, на яких покладено їх усунення і контролює виконання відповідних робіт і усунення несправностей, що були виявлені на шляху прямування.
3.5 Забороняється приймати поїзд з вагонами за наявності в них: несправних установок пожежної сигналізації, електрообладнання, СКНБ, приводу вагонного генератора, незарядженої акумуляторної батареї, несправних або відсутніх міжвагонних з'єднань, систем вентиляції та кондиціювання повітря, освітлення, витікання струму на корпус вагона і з іншими несправностями, які загрожують безпеці руху або пожежній безпеці, відсутності у передостанніх вагонах можливості подачі напруги у хвостовий та перший вагони.
Не допускати включення до пасажирського поїзда вагонів з несправними системами примусової вентиляції, кондиціювання повітря, СКНБ.
Примітка: Про виявлені в процесі контролю технічного стану несправності, з якими заборонено відправлення вагонів у рейс, ПЕМ обов'язково повинен доповісти безпосередньому керівнику.
3.6 Високовольтне обладнання оглядають при відсутності напруги. ПЕМ повинен переконатися, що опір ізоляції високовольтного опалення виміряний, його величина, що занесена в спеціальний журнал, відповідає нормі. Підключення високовольтної мережі поїзда до стаціонарного пункту опалення регламентується місцевою інструкцією в пункті підключення і, як правило, проводиться в присутності ПЕМ.
3.7 До початку посадки пасажирів ПЕМ повинен контролювати та у разі необхідності вжити заходів щодо забезпечення освітлення в нічний час.
3.8 Після прийняття електрообладнання, контролю за виконанням ремонтних робіт ПЕМ повинен зробити запис про готовність електрообладнання поїзда згідно з установленим місцевим порядком.
3.9 До відправлення поїзда з пункту формування або обороту ПЕМ повинен особисто переконатись, що хвостові сигнальні ліхтарі справні і самому знаходитися в хвостовому вагоні до прослідування поїздом кордону станції. В період опалення 3000 В ПЕМ повинен знаходитися в першому вагоні поїзда.
4 Обов'язки ПЕМ на шляху прямування
4.1 На шляху прямування у першу годину руху при досягненні швидкості поїзда 40-50 км/год ПЕМ повинен перевірити роботу електрообладнання із записом показань електровимірювальних приладів, манометрів установок кондиціювання повітря у відповідні розділи звіту ПЕМ, а також здійснити:
- спільно з провідниками вагонів технічний нагляд щодо утримання роботи електричного обладнання в номінальному режимі, установок кондиціювання повітря, високовольтного опалення, холодильного обладнання і приводів генератора;
- контроль за належною експлуатацією провідниками обладнання вагонів та станом опору ізоляції мережі постійного струму по сигналізації замикання на корпус;
- недопущення відключення провідниками вагонів системи контролю нагрівання букс, установок пожежної сигналізації і пожежегасіння, хвостових сигнальних ліхтарів, установлення провідниками вагонів головного пакетного перемикача на пульті управління в нульове положення;
- інструктаж разом з начальником поїзда, на робочих місцях провідників вагонів у частині безпечної експлуатації електрообладнання, пристроїв пожежної безпеки, систем опалення та іншого обладнання вагонів під розпис провідників у рейсовому журналі начальника поїзда.
4.2 Технічне обслуговування ТО-1 повинно здійснюватися у такому порядку:
4.2.1 Після відправлення поїзда з пункту формування або обороту ПЕМ контролює роботу електрообладнання, при цьому виконує наступні роботи:
- перевіряє, чи включені хвостові ліхтарі. ПЕМ повинен знаходитися при відправленні у хвостовому вагоні (крім періоду опалювального сезону при подачі високовольтної напруги від електровоза, коли ПЕМ повинен знаходитися у першому вагоні від локомотива);
- оглядає електрообладнання з зовнішнього боку пульта (шафи) управління кожного вагона;
- перевіряє працездатність ланцюгів споживачів електроенергії, в тому числі споживачів, які пов'язані з забезпеченням безпеки руху і пожежної безпеки.
4.2.2 Після 3-4 годин руху, а далі не рідше, ніж 2 рази на добу і перед прибуттям до пункту обороту ПЕМ оглядає обладнання, перевіряє і записує показання електровимірювальних приладів, манометрів кондиціювання при роботі генератора.
Проводить допоміжний інструктаж провідникам вагонів щодо особливостей експлуатації конкретних типів вагонів безпосередньо на робочому місці провідника.
4.2.3 Електрообладнання, яке розташоване під кузовом вагона, ПЕМ повинен оглядати (якщо зупинка близько 15 хвилин і більше) з боку перону. При цьому з'ясовується причина сторонніх шумів або стуків, які виникають під час руху поїзда: перевіряється стан кріплення ящиків з електрообладнанням, їх запірних пристроїв, генераторів, запобіжних пристроїв, приводів генераторів.
4.3 Технічне обслуговування високовольтного опалення ПЕМ проводиться у порядку, який викладений нижче. Всі переключення високовольтної мережі ПЕМ повинен виконувати в діелектричних рукавицях.
4.3.1 Підключення високовольтної магістралі состава до електровоза ПЕМ повинен проводити у такій послідовності:
- надати машиністу документ встановленого зразка, що дозволяє проводити ПЕМ роботи з напругою вище 1000 В;
- надати усну заявку машиністу на опускання струмоприймача і переконатися, що його опущено;
- одержати усний дозвіл оглядача вагонів, який проводить технічне обслуговування вагонів (якщо таке відбувається на станції);
- у присутності машиніста електровоза, який повинен мати при собі ключ від електричних ланцюгів управління електровозом, виконати з'єднання високовольтної магістралі головного вагона з електровозом;
- передати машиністу власний ключ від розеток високовольтного опалення встановленого зразка, на якому повинно бути відповідне маркування;
- дати усну заявку машиністу на подачу напруги 3000 В у високовольтну магістраль, у разі справної дії, після попередньої перевірки;
- переконатися з показанням сигнальних пристроїв одного з вагонів у тому, що напруга 3000 В подана.
4.3.2 Відключення високовольтної магістралі на шляху прямування при заміні електровоза ПЕМ повинен проводити в наступній послідовності:
- надати машиністу документ встановленого зразка, що дозволяє проводити ПЕМ роботи з напругою вище 1000 В;
- надати усну заявку машиністу на опускання струмоприймача і переконатися, що він опущений;
- одержати власний ключ від високовольтного опалення у машиніста електровоза (після відключення магістралі від локомотива він залишається у ПЕМ) і в його присутності здійснити роз'єднання міжвагонних з'єднань головного вагона від електровоза;
- у присутнього при роз'єднанні машиніста повинен бути ключ від електричних ланцюгів управління електровозом;
- якщо на станції проводиться технічне обслуговування транзитних поїздів, повідомити оглядачу вагонів, який відповідає за технічне обслуговування, про від'єднання магістралі поїзда від електровоза.
4.3.3 Якщо на шляху прямування змінюється склад поїзда у головній частині, ПЕМ повинен провести переключення високовольтної мережі електропостачання в такій послідовності:
- обов'язково провести відключення високовольтної мережі поїзда від електровоза згідно із п. 4.3.2, після цього машиніст може виконати підключення електровоза до контактного дроту для підтримання встановленого рівня тиску в гальмівній магістралі і проведення скороченого випробування гальм;
- після виконання маневрової роботи та проведення скороченого випробування гальм виконати підключення високовольтної мережі поїзда згідно з п. 4.3.1.
4.3.4 Якщо на шляху прямування змінюється склад поїзда у хвостовій частині, ПЕМ повинен провести переключення високовольтної мережі в наступній послідовності:
- обов'язково провести відключення високовольтної мережі поїзда від електровоза згідно із п. 4.3.2 після цього машиніст може виконати підключення електровоза до контактного дроту, для підтримання встановленого рівня тиску в гальмівній магістралі і проведення скороченого випробування гальм;
- після виконання маневрової роботи, при необхідності, провести підключення високовольтної мережі причепленого вагона, при цьому присутність працівників локомотивної бригади не потрібна;
- після проведення скороченого випробування гальм, виконати підключення високовольтної мережі поїзду до електровозу згідно п. 4.3.1.
4.3.5 При технічному обслуговуванні високовольтного обладнання на шляху прямування ПЕМ повинен на проміжних станціях без відключення магістралі від електровоза оглянути пристрої високовольтного електрообладнання з зовнішнього боку вагона: шунти заземлення, ящики з високовольтним обладнанням, їх кріплення і запірні пристрої, міжвагонні з'єднання.
Внутрішнє обладнання оглядається не рідше ніж 2 рази на добу, при цьому перевіряються: стан захисних пристроїв, температура води у котлі, рівень води у системі опалення, працездатність апаратів управління.
Будь-які операції по з'єднанню або роз'єднанню високовольтної мережі вагонів локомотивній бригаді не дозволяються.
Примітка: Всі операції по підключенню та відключенню високовольтної мережі составу і електровоза, або електровозів між собою, виконуються під наглядом машиніста ведучого локомотива.
4.4 Підчас контролю технічного стану приводів генератора ПЕМ повинен проводити його в наступному порядку:
- огляд приводів і виявлення витоків мастила з картерів редукторів (в необхідних випадках ПЕМ перевіряє рівень масла в картері редуктора за допомогою щупа і, якщо його недостатньо - вживає заходів щодо його поповнення до потрібного рівня);
- перевірка кріплення редуктора або вузла веденого шківа до рами візка, проміжної частини редуктора від торця вісі до букси та редуктора до проміжної частини;
- контроль натягу клинових пасів приводів ТРКП і ТК-2;
- контроль стану і положення редукторів від середньої частини вісі (можливий зсув) і опори моменту;
- перевірка температури шарнірів карданних валів, муфт і корпусів редукторів у місцях установки підшипників.
Вищезазначені роботи повинні здійснюватись з обов'язковим дотриманням правил безпеки (див. розділ 9 "Вимоги безпеки праці" цієї інструкції).
5 Робота ПЕМ у пункті обороту
5.1 У пункті обороту робота ПЕМ повинна бути спрямована на усунення дефектів і несправностей, які виникли на шляху прямування, в тому числі спільно з робітниками ПТО. При необхідності слід залучати членів поїзної бригади.
5.2 ПЕМ повинен виконати наступні дії і роботи в пункті обороту по усуненню дефектів і несправностей:
- надати заявку на виконання робіт з усунення несправностей, які він не зміг усунути самостійно. Копії заявок повинні бути підписані особою, що отримала заявку на ремонт. ПЕМ разом з працівниками ПТО бере участь в усуненні несправностей;
- замінити відключені і пошкоджені термодатчики системи контролю нагрівання букс;
- оглянути вузли акумуляторних батарей і при необхідності очистити вентиляційні патрубки, привести у робочий стан ущільнення кришок акумуляторних ящиків;
- вжити заходів щодо тимчасового виключення із схеми непридатних акумуляторів батареї;
- оглянути і перевірити кріплення підвагонного обладнання, стан запобіжних пристроїв;
- в розподільчих щитах (пультах управління) замінити сигнальні лампи або світлодіоди, які перегоріли, запобіжники, які спрацювали, перевірити на монтажному боці щита стан контактів, які послабли - підтягнути;
- перевірити за участю провідників функціонування споживачів, СКНБ і прийняти міри до їх нормальної роботи;
- перевірити справність хвостових сигнальних ліхтарів.
- поставити начальника поїзда про стан виконання заявочного ремонту і готовність поїзда для слідування у зворотному напрямку;
- перевірка стану підвагонного обладнання виконується в обсязі вимог п.п. 3.3, 3.9.
6 Робота ПЕМ після повернення поїзда до пункту формування
6.1 Поперед прибуттям до пункту формування ПЕМ повинен надати начальнику поїзда перелік несправностей, що виникли на шляху прямування, які заносяться до дефектної відомості для подальшої обробки та передачі до виробничих дільниць, з метою їх усунення.
Всі несправності та порушення, виявлені на шляху прямування при функціонуванні на підприємстві автоматизованого контролю технічного стану вагона, повинні вноситись в машинно-орієнтовану "Відомість дефектації пасажирських вагонів" відповідно до "Інструкції з дефектації пасажирських вагонів в експлуатації при автоматизованому контролі технічного стану парку пасажирських вагонів" від 04.06.2004 N ЦЛ-0039.
6.2 Після повернення до пункту формування ПЕМ повинен:
- зовнішнім оглядом оцінити технічний стан підвагонного обладнання з обох боків поїзда;
- здати звіт про стан електрообладнання і пристроїв кондиціювання керівництву дільниці з обслуговування електрообладнання (Додаток 6), в якому зазначає ті несправності "Відомості дефектації пасажирських вагонів", що потребують додаткового роз'яснення.
6.3 Одночасно зі звітом ПЕМ повинен здати керівнику підрозділу з технічного обслуговування електрообладнання, або іншій уповноваженій посадовій особі:
- копії актів ФМУ-73, які були складені під час рейсу;
- маршрутний лист;
- уточнює дату і час наступного виходу на роботу;
- ключ від пристроїв високовольтного опалення і діелектричні рукавички;
- інструмент і прилади;
- невикористані запчастини і матеріали.
Примітка: Не використані запчастини і матеріали, в залежності від місцевих умов, можуть передаватись по зміні. При необхідності поповнити комплект.
6.4 Здати зміну наступному ПЕМ, разом з ним обійшовши состав та вказавши на несправності, які були виявлені на шляху прямування з метою контролю за їх усуненням у пункті формування.
6.5 ПЕМ після рейсу надає свої пропозиції щодо дальшого поліпшення якості поїзної роботи обслуговування пасажирів і розписується за строк чергового виходу на роботу.
7 Додаткові обов'язки ПЕМ при відсутності начальника поїзда
7.1 На залізничних станціях, де не передбачені оглядачі вагонів та на перегонах за вказівкою машиніста локомотива, що передана по радіозв'язку, організувати й контролювати виконання скороченого випробування гальм.
7.2 Перед початком руху пасажирського поїзда на залізничній станції чи перегоні доводити до відома машиніста локомотива або надати ручні сигнали про готовність пасажирського поїзда до відправлення.
7.3 При вимушеній зупинці пасажирського поїзда, в тому числі, при роз'єднанні (саморозчепленні) вагонів пасажирського поїзда, за вказівкою машиніста локомотива, що передана по радіозв'язку, організувати та контролювати закріплення й огородження поїзда; перевірку стану зчіпних приладів у вагонах, що роз'єднались, зміну гальмівних рукавів.
8 Облік робіт при складанні документів і звіт ПЕМ на шляху прямування
8.1 На шляху прямування поїзда у випадках, передбачених таблицею 8.1, складається акт форми ФМУ - 73 (Додаток 7) в двох екземплярах; у разі затримки поїзда - акт про причини затримки і надається машиністу не пізніше часу відправлення зі станції зміни локомотивної бригади.
Відмова від підпису будь-якої посадової особи відображається в акті.
Таблиця 8.1
N п/п Обставини які потребують складання актів ФМУ Ц 73 Хто складає і підписує
1 2 3
1 При знятті пломби з кожуха (люка) вугільного регулятора напруги з метою заміни запобіжника збудження генератора Начальник поїзда, ПЕМ
2 При спрацьовуванні (також при хибному спрацьовуванні) системи контролю нагрівання букс Начальник поїзда, ПЕМ, провідник, машиніст локомотива
3 При виключенні СКНБ на вагоні Начальник поїзда, ПЕМ, обидва провідники
4 При відмові або хибному спрацьовуванні датчика (сповіщувача) установки пожежної сигналізації Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
5 При спрацьовуванні засобів авто-матичного контролю технічного стану рухомого складу (ПОНАБ, ДИСК-БКВ-Ц, АСДК-Б, КТСМ ін.) Начальник поїзда, ПЕМ, машиніст локомотива, робітник ПТО
6 При саморозчепленні автозчепів Начальник поїзда, машиніст локомотива, ПЕМ
7 При заміні автозчепів на ПТО Начальник поїзда, машиніст локомотива, ПЕМ, керівник зміни чи ПТО
8 При падінні деталей на колію, та при виявленні у поїзді на ПТО відсутніх деталей вагонів Начальник поїзда, машиніст локомотива, ПЕМ, керівник зміни чи ПТО
9 При виявленні робітниками ПТО на проміжних станціях, або в пункті обороту несправностей, які потребують заміни колісних пар, демонтажу приводу генератора, автозчепу, гальмового та іншого обладнання Начальник поїзда, ПЕМ, керівник зміни чи ПТО
10 При переході на живлення одного вагон від іншого Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
11 При знаходженні в голові чи в хвості поїзда двох рядом вагонів з різною напругою генераторів(50 та 110 В) Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
12 Зупинка поїзда стопкраном Начальник поїзда, ПЕМ, провідник, машиніст локомотива
13 Падіння чи волочіння деталей зовнішнього обладнання на перегоні Начальник поїзда, ПЕМ, провідник, машиніст локомотива
14 Використання вогнегасників Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
15 Затримка поїзда на шляху прямування Начальник поїзда, машиніст локомотива, ПЕМ, керівник зміни чи ПТО
16 Машиніст відказав у подачі 3000В Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
17 Подача під поїзд локомотива без магістралі 3000В або з несправною магістраллю Начальник поїзда, ПЕМ, провідник, машиніст локомотива
18 Локомотив не обладнаний чи з несправним ЕПГ Начальник поїзда, ПЕМ, провідник, машиніст локомотива
19 Відчеплення вагона на шляху прямування Начальник поїзда, машиніст локомотива, ПЕМ, керівник зміни чи ПТО
20 Демонтаж любого вузла чи деталі на шляху прямування, чи його заміна Начальник поїзда, машиніст локомотива, ПЕМ, керівник зміни чи ПТО
21 Коротке замикання у ВВ магістралі поїзда Начальник поїзда, ПЕМ, провідник, машиніст локомотива
22 Від'їзд локомотива від поїзда без роз'єднання ВВ рукавів Начальник поїзда, ПЕМ, провідник, машиніст локомотива
23 Усунення місця загорання у вагоні Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
24 Відмова у роботі на шляху прямування систем вентиляції, охолодження і ВВ опалення, генератора Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
25 Відмова у заправці водою на станціях, де закладено розкладом Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
26 Розбиті вікна зовні на шляху прямування Начальник поїзда, ПЕМ, провідник, пасажири
27 Знято текстропні ремені на шляху прямування, пунктах обороту Начальник поїзда, ПЕМ, провідник
8.2 Надавати допомогу провідникам вагонів і начальнику поїзда в формуванні заявки на ремонт.
8.3 Звіт ПЕМ (Додаток 8) повинен відображати:
- показники роботи систем енергопостачання і кондиціювання повітря (системи охолодження);
- відомості про причеплення локомотива;
- роз'яснення щодо деяких несправностей, вказаних у відомості дефектації, по яких вживалися заходи з усунення.
9 Вимоги безпеки праці
9.1 До роботи ПЕМ допускаються особи не молодше 18 років, які не мають хвороб (стійкої форми), що заважають виробничій діяльності, пройшли спеціальне навчання, отримали посвідчення і склали іспит в кваліфікаційній комісії підприємства.
ПЕМ повинен проходити первинний та періодичний медичний огляд у встановленому порядку.
9.2 Відповідно до "Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів" та "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" ПЕМ, який обслуговує обладнання напругою 3000В, повинен пройти спеціальне навчання і здати іспит на IV кваліфікаційну групу з електробезпеки та надання першої медичної допомоги потерпілим при нещасних випадках відповідно до НАОП 1.1.10-5.05.86 "Инструкции по оказанию первой помощи пострадавшим в связи с несчастными случаями при обслуживании энергетического оборудования"
9.3 Перед рейсом ПЕМ повинен одержати від безпосереднього керівника інструктаж щодо правил безпеки при знаходженні на залізничних коліях, правил безпеки підчас рейсу поїзда, правил безпеки підчас виконання робіт з ремонту обладнання, розташованого під кузовом вагона та у міжвагонному просторі тощо.
9.4 Перед рейсом ПЕМ повинен отримати переносну радіостанцію, електричний ліхтар, комплект інструменту та ремкомплект, калібровані чи повірені електровимірювальні прилади, діелектричні рукавички тощо.
9.5 ПЕМ забороняється:
- на електрифікованих лініях залізниць підніматися на дах вагона;
- виконувати ремонт електричних вузлів і апаратів під напругою;
- проводити ремонт електрообладнання вагонів за час руху;
- працювати з мегомметром при тумані, снігопаді, в дощ;
- застосовувати в електричних ланцюгах нетипові патрони запобіжників;
- армувати патрони електрозапобіжників нестандартними плавкими вставками;
- сідати або виходити з вагону під час руху поїзда;
- виконувати будь-яку роботу у міжвагонному просторі і під кузовом вагона доки він не переконається, що машиністу подається сигнал зупинки розгорнутим червоним прапорцем, а вночі червоним вогнем ручного ліхтаря (відповідно до п. 4.6 Інструкції з сигналізації на залізницях України) і машиніст той сигнал сприйняв.
9.6 Всі роботи ПЕМ повинен виконувати у справному та чистому спецодязі, спецвзутті та спецрукавицях.
9.7 Роботи з обслуговування обладнання, що знаходиться під кузовом вагона, повинні виконуватися у захисній касці.
9.8 Роботи по заміні електричних запобіжників повинні виконуватися в захисних окулярах. На пальцях рук, при цьому, не повинно бути металевих предметів.
10 Права ПЕМ
10.1 ПЕМ має право:
- вимагати від робітників поїзної бригади: провідників вагонів, в т.ч. вагона-відеосалону; начальника, заступника начальника, провідника - електромонтера поштового вагона, багажного; директора вагона-ресторану; завідуючого кафе-буфетом виконання правил пожежної безпеки;
- надавати вказівки щодо правильної експлуатації та справного утримання електричного та холодильного обладнання, обладнання установки пожежної сигналізації (УПС), приводу вагонного генератора, СКНБ, внутрішнього обладнання, системи опалення і водопостачання та іншого обладнання вагонів робітникам, що перелічені в абзаці 1;
- вимагати від робітників пункту формування, що відповідають за підготовку составу в рейс, проведення технічного обслуговування ТО-1 у відповідності з вимогами діючих інструкцій по технічному обслуговуванню обладнання вагонів, затверджених встановленим порядком;
- повинен перевіряти усунення несправностей на вагонах у пункті обороту, пунктах перестановки вагонів (ППВ) прикордонних станцій відповідно до розділу 5 цієї Інструкції;
- при необхідності давати роз'яснення пасажирам щодо користування вимикачами, перемикачами, регуляторами гучності, дверними замками купе та іншим обладнанням вагона.
11 Відповідальність ПЕМ
11.1 ПЕМ несе відповідальність за невиконання чи неналежне виконання цієї Інструкції, нормативно-технічної документації вказаної в пункті 1.2 у частині технічного обслуговування обладнання пасажирських вагонів, а також вимог Правил внутрішнього розпорядку підприємства.
Перший заступник начальника
Головного пасажирського
управління


Л.М.Лобойко
Додаток 1
до пункту 1.4 Інструкції
електромеханіку
пасажирського поїзда
БАЗОВІ НОРМАТИВИ І ВИГОДИ
при технічному обслуговуванні обладнання основних пасажирських вагонів
1 Організаційні вимоги і нормативи
1.1 Терміни технічного обслуговування
Таблиця 1.1
N п/п Вид технічного обслуговування Терміни обслуговування
1 2 3
1 Технічна ревізія (ТО-3) основних вузлів Через 6 місяців після побудови, ремонту, або попередньої технічної ревізії
2 Технічна ревізія (ТО-3) вагонів швидкісних поїздів Через 3 місяці після побудови, ремонту, або попередньої технічної ревізії
3 Технічна ревізія (ТО-3) службовим, службово технічним і другим вагонам спеціального призначення Через 1 рік після побудови, ремонту, або попередньої технічної ревізії
4 Технічне обслуговування ТО-1 вагонів у составах і поїздах в пунктах формування та обороту пасажирських поїздів Перед кожним відправленням у рейс, а також у поїздах на шляху прямування
5 Технічне обслуговування ТО-1 у пунктах формування пасажирських поїздів з оборотом до трьох діб та вагонів приміського сполучення Не менше ніж через шість діб за графіком, затвердженим начальником вагонного депо (дільниці)
6 Технічне обслуговування ТО-1 вагонів після тривалого відстоювання, прибуття із вагонобудівних або вагоноремонтних заводів Перед введенням в експлуатацію
7 Технічне обслуговування ТО-2 вагонів перед початком літніх або зимових перевезень Згідно з Положенням ЦЛ-0034, але не пізніше 25 травня - літніх перевезень та 15 жовтня - зимових перевезень
1.2 Організація роботи пем на шляху прямування поїзда (ТО-1)
Таблиця 1.2
N п/п Робота Час
1 2 3
1 Перевірка працездатності сигнальних ліхтарів, на хвостовому вагоні Після відправлення в рейс
2 Огляд електрообладнання усередині вагона В першу годину руху
2.1 Запис показання електровимірювальних приладів, манометрів для звіту В першу годину, через 3-4 години, в останню годину руху
2.2 Перевірка працездатності ланцюгів споживачів (у тому разі СКНБ, систему контролю, ізоляції, пожежної сигналізації) Після відправлення в рейс
2.3 Повторний огляд електрообладнання в середині вагона Після 3-4 годин руху
3 Контроль за роботою електрообладнання при живленні від справного вагона Протягом не менше 15 хвилин після проведення операції "прийом подача"
4 Перевірка роботи холодильного обладнання Не рідше ніж 2 рази на добу
5 Включення холодильної установки кондиціювання повітря За 30 хвилин до посадки пасажирів
2 Електрообладнання
2.1 Акумуляторні батареї
2.1.1 Технічні дані деяких акумуляторних батарей, які використовуються в пасажирських вагонах
Таблиця 2.1.1
N
п/п
Найменування технічних
даних
Тип акумуляторної батареї
40 ТНЖ-350 УЧ
84 ТНЖ-350 УЧ
40 ТНЖ-250 40 ВНЖ-300 УЧ
84 ВНЖ-300 УЧ
1 2 3 4 5
1 Кількість електроліту,
який заливають в
акумулятор, кг
4,5 3,6 4,2
2 Рівень електроліту над
запобіжним щитком
15-30 15-30** 45-55
3 Режим заряду
Струм (А)
Час (год.):
тренувальний
цикл
контрольний
цикл

90

10
6,0

62,5** /65

12,0
6,0

75

12,0*/10,0*
8,0*/6,0*
4 Режим розряду:
Тренувальний цикл
струм (А)
час (год.)


70,0
5,0


50,0
5,0


60,0
5,0
5 Контрольний цикл
при струмі
5-годиного
розряду (А)

70,0

50,0

78,0
6 Напруга у кінці
розряду не менше (В)
на акумулятор
на батареї
Ємність (А.год)


1,0
39,20/82,5
350,0


1,0
40,0
250,0


1,0
38,0/82,0****
300,0
* Для батарей, змонтованих із акумуляторів, що поступили із заводу.
** Для батарей, змонтованих із акумуляторів після ремонту або експлуатації.
*** Для акумуляторів типу ТНЖ-250-УЧ.
**** Для батарей, змонтованих із 84 акумуляторів.
2.1.2 Сила струму при підзарядці акумуляторних батарей на ремонтно-екіпірувальному парку 50-60 А не більше ніж протягом 5 годин.
2.1.3 Вимоги до величин, які характеризують стан акумуляторних батарей:
Таблиця 2.1.2
N
п/п
Величини Вимоги
1 2 3
1 Густина електроліту у кожному
акумуляторі при ТО-2
Не повинна відрізнятися від
середньої більше, ніж на 0,01
г/см. куб.
2 Густина всесезонного
електроліту (взимку і влітку)
1,2 + - 0,01 г/см.куб.
3 Опір ізоляції акумуляторної
батареї при ТО-3
в нормальних кліматичних
умовах
в умовах з підвищеною
вологістю



Не менше 50 кОм

Не менше 30 кОм
4 Вимірювання опору ізоляції
акумуляторних батарей
U
Rіз = Rn (--------- - 1)
(U1 + U2)
Rіз - опір ізоляції
Rn - внутрішній опір
вольтметра, який повинен
бути не нижче 50 кОм
U - напруга на виводах батареї
(В)
U1 та U2 - напруги відносно
виводів батареї і корпусу
вагона (В)
2.2 Орієнтовні електричні параметри електрообладнання пасажирських вагонів
Таблиця 2.2
N
п/п
Параметри Тип генератора
2ГВ-003 2ГВ-008
ЕГВ 01 У1
ГСВ 8Е DUGG-
28В
DCG-
4435/2
1 2 3 4 5 6
1 Напруга
генератора (В)
- після початку
руху вагона із
розрядженою
батареєю

56-58
58-60
60-62

55-65

56-58
-----
60-62


125-128
- постійно в
рухові
58-60
60-65
65-72

65-72
58-60
-----
62-70

135-140
2 Струм зарядний
(А):
- після початку
руху вагона із
розрядженою
батареєю

56-40
60-50
70-60

60 + - 5

50-40
-----
70-60
8-50
- постійно в
рухові
7-5
10-7
20-15
10 + - 5 7-5
-----
20-15
10-5
Примітки
1 Для генератора типу 2ГВ-003 приведено параметри при положеннях "Малий", "Середній" та "Повний" режим заряду батареї. Для генераторів типу ГСВ в чисельнику - при включенні додаткової обмотки "зіркою", в знаменнику - "трикутником"
2 Для генераторів типу 2ГВ напруга споживачах електроенергії 50 + - 3 В
2.3 Опір ізоляції
Таблиця 2.3
N
п/п
Характеристика опору Вимоги Примітки
1 2 3 4

1

Електрообладнання напругою до 1000 В
1.1 Мінімальний опір ізоляції для
електрообладнання напругою до
110В
- норм. Кліматичні умови
- підвищена вологість
від 110 В до 1000 В
- норм. Кліматичні умови
- підвищена вологість


0,5 МОм
0,3 МОм

1 МОм
1 МОм
1.2 Опір ізоляції акумуляторних
батарей
- норм. Кліматичні умови
- підвищена вологість

50 кОм
30 кОм
Див.
також
пункт
2.1.3.
2 Електрообладнання напругою більше ніж 1000 В
2.1 Опір ізоляції складу з 24
вагонів
Не менше ніж 1,2
МОм
2.2 Опір ізоляції в одному вагоні Не менше ніж 20
МОм
2.3 Опір ізоляції нагрівальних
елементів котла після планового
виду ремонту
Не менше ніж 8
МОм
2.4 Те ж саме - для вагонів, які
перебувають в експлуатації
Не менше 3 МОм
2.5 Опір ізоляції одного
нагрівального елемента
Котла
Не менше 100 МОм
2.6 Опір ізоляції магістралі після
ТО-3
Не менше 30 МОм
2.4 Високовольтне обладнання
2.4.1 Основні вимоги
Таблиця 2.4.1
N
п/п
Найменування Вимоги
і величини
Примітки
1 2 3 4
1 Кількість заземляючих перемичок
(шунтів) і їх переріз
- проміж кузовом і візком
- проміж рамою візка і буксами
- всього на вагон
- переріз перемичок


2 шт.
2 шт.
8 шт.
12,5 кв. мм.
(не менше)
2.4.2 Активний опір нагрівальних елементів котла
Таблиця 2.4.2
N п/п Умови вимірювання
(ланцюг, який
вимірюється)
Нові
нагрівачі
(Ом)
Нагрівачі,
які
експлуатують
ся
Примітки
1 2 3 4 5
2.1 Одного елемента 118 + - 2 110
2.2 Однієї секції шести
послідовно з'єднаних
елементів
708 + - 12 680
2.3 Однієї групи із двох
паралельно з'єднаних
секцій
354 + - 6 340
2.4 Двох паралельно
з'єднаних груп
177 + - 3 170
2.5 Вимоги до опору
нагрівальних елементів
при їх заміні
Опір нагрівальних
елементів при зміні в
одній секції:
4-х нових
2-х старих
188 + - 2 Ом
не
менше 112 Ом

................
Перейти до повного тексту