Міністр | Р. Богатирьова |
Рекомендації | Обґрунтування | Відповідальні | Термін |
1. Пілотним областям проаналізувати, підсумувати та подати у вигляді короткого звіту результати впровадження проекту "Комплексна медична допомога під час небажаної вагітності" (далі - КМДНВ) в пілотних клініках/регіонах |
За даними офіційної статистики і результатами моніторингових досліджень підготувати порівняльний аналіз щодо переваги впровадження КМДНВ: 1) для пацієнта (поліпшення якості й обсягу послуг, включаючи інформування й надання послуг із контрацепції, звіт про рівень задоволеності клієнта), 2) для лікаря (підвищення кваліфікації, покращення умов та організації роботи, підвищення якості послуг, які надають), 3) для керівника (поліпшення організації роботи, підвищення ефективності роботи служби) У короткому звіті пілотних областей зазначити доцільність впровадження моделі КМДНВ на національному рівні |
Структурні підрозділи з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій | грудень 2013 року |
2. Дані, отримані від пілотних областей, узагальнити та направити в регіони для ознайомлення та прийняття відповідних рішень | Документ стане обґрунтуванням для МОЗ України щодо ухвалення подальших рішень стосовно розширення запровадження КМДНВ на національному рівні | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України | IV квартал 2013 року |
3. Провести нараду для керівників обласного рівня та інших зацікавлених сторін щодо результатів та переваг впровадження КМДНВ |
У зв'язку з удосконаленням статистичної звітності й запровадження індикаторів якості, визначених у клінічному протоколі "Комплексна допомога під час небажаної вагітності" , затвердженого наказом МОЗ України від 31 грудня 2010 року № 1177, звернути увагу керівників структурних підрозділів з питань охорони здоров'я щодо можливого збільшення показників частоти абортів (зокрема, завдяки поліпшенню реєстрації випадків медикаментозного аборту) |
Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України | IV квартал 2013 року |
4. На прикладі пілотних закладів підготувати обґрунтування економічної доцільності впровадження КМДНВ | Включити результати аналізу до інформаційного листа для використання в роботі з керівниками структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, обласні координатори | I квартал 2014 року |
5. Включити до процесу акредитації закладів охорони здоров'я, які надають послуги з переривання вагітності, індикатори якості щодо КМДНВ | МОЗ України погодити перелік індикаторів критеріїв якості щодо КМДНВ, внести відповідні зміни до акредитаційних умов та поінформувати акредитаційні комісії | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України | I квартал 2014 року |
6. Згідно з міжнародними вимогами забезпечити належне дотримання конфіденційності, прав пацієнтки відповідно до пункту А.3.1 "Правові та етичні засади проведення процедури штучного переривання вагітності" клінічного протоколу "Комплексна допомога під час небажаної вагітності" , затвердженого наказом МОЗ України від 31 грудня 2010 року № 1177 |
Дотримання конфіденційності, прав пацієнта є основою для надання послуг з КМДНВ та критерієм якості надання медичної допомоги, що впливає на доступ до таких послуг | Керівники закладів охорони здоров'я | постійно |
7. Залучати до проведення тренінгів на робочих місцях з питань КМДНВ тренерів, підготовлених в рамках проекту КМДНВ | Залучення підготовлених місцевих тренерів є ефективним використанням людського потенціалу для підготовки фахівців на місцевому та обласному рівні | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України | за наявності підготовлених тренерів постійно |
8. Забезпечити підвищення кваліфікації лікарів первинної ланки з питань КМДНВ на циклах тематичного удосконалення відповідно до заявок закладів охорони здоров'я | З метою удосконалення знань та практичних навичок лікарів первинної ланки для ефективного надання допомоги пацієнтам під час небажаної вагітності організувати підготовку лікарів первинної ланки на циклах тематичного удосконалення з питань КМДНВ | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, Департамент роботи з персоналом, освіти та науки, вищі медичні навчальні заклади, заклади післядипломної освіти | з 2014 року |
9. Сприяти ефективнішій міжсекторальній роботі щодо профілактики небажаної вагітності та координації зусиль у наданні КМДНВ | Включати до робочих груп з питань профілактики небажаної вагітності представників соціальних служб, представників Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України | постійно |
10. Створити на рівні області навчально-методичні центри для підготовки фахівців з впровадження проекту КМДНВ (розглянути можливість створення зазначених центрів на базі перинатальних центрів III рівня) | З метою раціонального використання наявних ресурсів на рівні області залучати в якості тренерів підготовлених спеціалістів з КМДНВ, що надасть можливість підвищити кваліфікацію фахівців на рівні області та ефективніше залучати їх до надання послуг з КМДНВ | Керівники перинатальних центрів, структурних підрозділів з питань охорони здоров'я, Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України |
пілотні області протягом 2013 - 2014 років усі області протягом 2013 - 2015 років |
11. Розглянути можливість залучення позабюджетних коштів для проведення тренінгів з питань КМДНВ | З метою підготовки фахівців для надання КМДНВ та враховуючи обмежені бюджетні кошти, залучати позабюджетні кошти для навчання фахівців на робочому місці | Структурні підрозділи з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівники закладів охорони здоров'я | постійно |
12. Поліпшити нормативно-правову базу та обізнаність медичних спеціалістів щодо надання послуг з КМДНВ у другому триместрі вагітності відповідно до рекомендацій ВООЗ (2012), а саме: 1) переглянути клінічний протокол відповідно до останніх рекомендацій ВООЗ (2012); 2) сприяти розробці програми навчання та підготовки тренерів з переривання вагітності у другому триместрі, у тому числі щодо особливостей консультування пацієнтів; 3) проаналізувати потребу та визначити необхідну кількість спеціалістів, які повинні бути підготовлені в країні для надання таких послуг; 4) розробити відповідні інформаційні матеріали |
Враховуючи високий ризик ускладнень та випадки материнської смерті під час переривання вагітності у другому триместрі за медичними показаннями, є нагальна потреба у підготовці фахівців з проведення переривання вагітності у другому триместрі з застосуванням безпечних методик. Спостереження за такими пацієнтами потребує іншого підходу, матеріального забезпечення, розробки нових навчальних модулів | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту "Комплексна медична допомога під час небажаної вагітності", який проводиться за фінансової підтримки Швейцарського агентства з розвитку та співробітництва (далі - партнери проекту) |
організація та проведення оцінки потреб - IV квартал 2013 року, проведення тренінгів - 2013 - 2014 роки, перегляд клінічного протоколу - I - II квартал 2014 року |
13. Залучати до підготовки та надання послуг з КМДНВ медичних фахівців з "Клінік, дружніх до молоді" | Враховуючи високий відсоток підліткової вагітності та недостатню обізнаність спеціалістів з питань КМДНВ, що працюють з молоддю, є потреба в підготовці спеціалістів з цих питань | Структурні підрозділи з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівники "Клінік, дружніх до молоді" | пілотним регіонам долучати акушерів-гінекологів до каскадних тренінгів - протягом 2013 - 2014 років |
14. Посилити співпрацю з профільними кафедрами вищих медичних навчальних закладів та закладів післядипломної освіти за участі й підтримки експертів ВООЗ (проведення тренінгів, участь у засіданнях робочих груп) | Заходи спрямовані на посилення мотивації до запровадження нововведень у навчальні програми, підвищення обізнаності про міжнародні практики та стандарти | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | проведення тренінгу для викладачів вищих навчальних медичних закладів протягом 2013 - 2014 років |
15. Використовувати можливості тренінгових центрів з залученням телемедичних технологій та інших можливих інформаційно-комунікаційних технологій для дистанційного навчання | Дозволить раціонально використовувати кошти та проводити навчання без виїзду з робочого місця | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | постійно |
16. Розробити законопроект щодо репродуктивного здоров'я та репродуктивних прав громадян України | Існує потреба у його розробці та запровадженні | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | протягом 2014 - 2015 років |
17. Внести зміни до галузевих нормативно-правових актів щодо залучення молодших медичних спеціалістів з вищою освітою до надання послуг з КМДНВ | Залучення молодших медичних спеціалістів з вищою освітою до консультування сприятиме доступності та підвищенню якості надання послуг пацієнтам на всіх рівнях надання медичної допомоги | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | протягом 2014 року |
18. Забезпечити належне виконання наказів та моніторинг індикаторів при наданні КМДНВ | Поінформувати керівників структурних підрозділів з питань охорони здоров'я про важливість моніторингу та оцінки | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | постійно |
19. Забезпечити взаємодію зі статистичною службою з метою перегляду статистичних форм для достовірної оцінки показників, аналізу результатів та зворотного зв'язку | Внесення відповідних змін сприятиме достовірному аналізу ситуації та своєчасному реагуванню для вирішення проблемних питань | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | протягом 2013 - 2014 років |
20. Ввести практику регулярної оцінки потреб та задоволення якістю наданих послуг пацієнтами. Розробити інструмент моніторингу й оцінки. Включити до системи моніторингу індикатори задоволеності (керівники, лікарі, пацієнти) | Регулярна оцінка потреб та задоволення якістю наданих послуг пацієнтами та прийняття відповідних управлінських рішень для поліпшення послуг є важливим та невід'ємним елементом самомоніторингу та механізму постійного поліпшення якості надання послуг | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | протягом 2014 року |
21. Необхідність чіткого обліку післяабортних ускладнень. Розробка системи (інструменту) оцінки | Ускладнення після аборту практично не реєструються. Правдива реєстрація рівня післяабортних ускладнень є необхідною для можливості проведення аналізу таких випадків та прийняття необхідних рішень щодо поліпшення якості надання медичних послуг | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту, керівники структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій | постійно |
22. Забезпечити жінок препаратами для проведення медикаментозного аборту в другому триместрі вагітності за державні кошти | Проведення переривання у другому триместрі методом медикаментозного аборту є безпечним та рекомендованим ВООЗ. Враховуючи особливості переривань у другому триместрі, зокрема психологічні складнощі для жінки та її родини, оскільки у більшості випадків це є бажана вагітність, а також вірогідність ускладнень від аборту при його проведенні менш безпечними методами, бажано надавати такі послуги за рахунок держави | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, керівники структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій | постійно |
23. Розглянути питання щодо закупівлі за бюджетні кошти медичних препаратів для медикаментозного аборту та обладнання для проведення вакуум-аспірації для зменшення ціни й поліпшення доступу для жінок | У різних областях України ситуація із забезпеченням препаратами для медикаментозного аборту різниться. Недостатнє забезпечення медичними препаратами обмежує доступ до отримання комплексної медичної допомоги під час небажаної вагітності, особливо для жінок з уразливих груп населення | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, керівники структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій | протягом 2013 - 2014 років |
24. Розробити інформаційні матеріали щодо надання послуг з КМДНВ для цільових груп (керівники, лікарі, молодь, доросле населення) | Інформаційні матеріали є механізмом для ефективнішого надання послуг, поліпшення доступності та якості медичних послуг | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | протягом 2014 року |
25. Проводити послідовну просвітницьку інформаційну роботу з засобами масової інформації (аргументи концепції щодо безпечного аборту, міфи і факти) | Просвітницька інформаційна робота з засобами масової інформації на теми контрацепції та особливо абортів не є регулярною та достатньою, саме тому у засобах масової інформації часто мають місце недостовірні дані. Послідовна роз'яснювальна робота з засобами масової інформації сприятиме поліпшенню цієї ситуації | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту, керівники структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, прес-служби | постійно |
26. Використовувати можливість залучення приватних клінік для впровадження КМДНВ | Приватні клініки підпорядковуються існуючим нормативно-правовим актам України, але не є активно залученими до тренінгів для підвищення якості надання послуг | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту, керівники структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських | постійно |
27. Провести підсумкову конференцію (з акцентом на управлінські аспекти) для керівників закладів охорони здоров'я | Проведення підсумкової конференції в середині (а не в кінці) впровадження проекту надасть можливість проаналізувати успіхи та складнощі, розробити рекомендації та запровадити управлінські рішення до кінця роботи проекту | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | I квартал 2014 року |
28. Перегляд нормативно-правових актів, що стосуються переривання вагітності в разі виявлення патології плоду у пізньому терміні (після 22 тижнів вагітності) | За умови виявлення патології плоду у пізньому терміні - відмова жінці у перериванні вагітності неприпустима (порушення прав жінки) | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України | протягом 2013 - 2014 років |
29. Створити координаційний механізм впровадження КМДНВ на національному рівні | Для ефективнішої координації зусиль та досягнення цілей проекту рекомендовано створити координаційну (дорадчу) раду проекту з відповідним положенням, складом та частотою засідань | Департамент реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України, партнери проекту | I квартал 2014 року |