- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Н А К А З
N 1 від 05.01.99
м.Київ
Про поліпшення діяльності органів і закладів охорони здоров'я з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом МОЗ
N 326 від 08.12.2000 )
Основні напрямки діяльності органів і закладів охорони здоров'я, які спрямовані на вирішення проблеми формування здорового способу життя, його гігієнічного виховання, були закладені в наказі МОЗ УРСР від 20.12.88 N 262 "Про удосконалення роботи щодо формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення".
За цей період відбулися певні позитивні зрушення. В Київській медичній академії післядипломної освіти відкрита і функціонує кафедра спортивної медицини і санології. Номенклатура лікарських спеціальностей доповнена лікарем-санологом, почав впроваджуватися курс валеології в загальноосвітніх школах України.
Наказом Міністерства охорони здоров'я та Академії медичних наук України від 31.03.97 N 100/12 створена проблемна комісія "Санологія та валеологія". Активно йде розвиток співробітництва з ВООЗ і його Європейським регіональним бюро, ЮНІСЕФ, Міжнародним товариством охорони здоров'я Канади, іншими організаціями в рамках міжнародних комплексних профілактичних проектів і програм ("Міста здоров'я", "Європейська мережа шкіл сприяння здоров'ю", СІНДІ, "Європа без тютюну" тощо).
Регулярно виходять в ефір теле- та радіопередачі, публікуються матеріали на медичні теми, проводяться просвітницькі кампанії, присвячені актуальним проблемам охорони здоров'я.
В той же час робота з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення ще не відповідає вимогам часу.
Основна причина полягає в тому, що вона проводиться в умовах невідповідності між поставленими завданнями та можливостями їх реалізації.
Це перш за все пов'язано з такими компонентами системи формування здорового способу життя як науковий базис, кваліфікація кадрів, потенціал спеціалізованої служби, матеріально-технічне забезпечення, рівень гігієнічної культури широких верств населення.
Керівники органів і закладів охорони здоров'я знизили вимоги до медичних працівників щодо роботи по гігієнічному вихованню населення.
В багатьох лікувально-профілактичних закладах і санітарно-епідеміологічних станціях скасували посади лікарського та середнього медичного персоналу, зайнятого питаннями організації, методичного забезпечення і контролю за здійсненням санітарно-освітньої роботи, хоча малочисельний їх склад практично не впливає на проблеми економії ресурсів галузі.
Працівники державної санепідслужби практично самоусунулись від здійснення контролю за організацією та якістю гігієнічної підготовки так званих декретованих контингентів.
Центри здоров'я, які покликані координувати роботу з формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення і залучати до неї зацікавлені немедичні заклади та установи, не завжди виконують цю функцію належним чином, не налагодили систему відповідного інформаційного забезпечення, зокрема оперативного характеру, щодо обсягу та якості гігієнічного навчання та виховання тих чи інших контингентів.
Це ускладнює організацію контролю за станом санітарно-освітньої роботи на місцях, гальмує своєчасне прийняття відповідних управлінських рішень як з боку самих центрів здоров'я, так і відповідних спеціалізованих служб (санітарно-епідеміологічної, педіатричної, дерматовенерологічної, наркологічної тощо). Негативно позначається на проведенні роботи з формування здорового способу життя вкрай обмежені кадрові та матеріально-технічні ресурси служби.
Виходячи з викладеного, на виконання доручення Президента України та рішення підсумкової Колегії МОЗ України від 04.03.98 N 1-14/147, націлюючи органи та заклади охорони здоров'я, усіх медичних працівників на реалізацію стратегії ВООЗ "Здоров'я для всіх", з метою корінного поліпшення роботи по підвищенню рівня гігієнічної культури населення
НАКАЗУЮ:
1. Головним управлінням і управлінням МОЗ України, МОЗ Автономної Республіки Крим, управлінням охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій:
1.1. Визначити одним із основних завдань органів і закладів охорони здоров'я роботу з формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення.
1.2. Взяти до уваги, що науково-методичним центром з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення визначено Український інститут громадського здоров'я, у складі якого створено відділ координації діяльності центрів здоров'я.
2. Директору Українського інституту громадського здоров'я (В.Пономаренко):
2.1. Протягом 1999-2000 рр. розробити і впровадити систему інформаційного забезпечення закладів охорони здоров'я, немедичних відомств і організацій з питань формування здорового способу життя.
2.2. Протягом 1999-2000 рр. розробити штатні нормативи центрів здоров'я та відповідних підрозділів служби формування здорового способу життя в інших закладах охорони здоров'я.
2.3. Розробити протягом 1999-2000 рр. показники, які характеризують стан і ефективність роботи з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення, адаптовані до відповідних рекомендацій ВООЗ в рамках програми "Здоров'я для всіх".
2.4. Поліпшити організаційно-методичну і координаційну діяльність, спрямовану на розвиток міжнародних проектів ВООЗ "Міста здоров'я", "Європейська мережа шкіл зміцнення здоров'я", "Європа без тютюну" тощо.
2.5. Взяти участь разом з Міністерством освіти України у створенні протягом 1999-2000 років організаційно-методичних передумов для викладення предмету "Валеологія" в загальноосвітніх школах країни (розробка програм, підручників, посібників тощо).
2.6. До 01.01.99 р. подати до Міністерства охорони здоров'я України пропозиції щодо корегування наказу МОЗ України від 24.06.98
N 172 "Про тимчасові штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" стосовно штатних посад фахівців служби формування здорового способу життя.
3. Начальникам Головних управлінь лікувально-профілактичної допомоги (В.Піщиков), медичної допомоги дітям і матерям (Н.Гойда), санітарно-епідеміологічного (С.Бережнов), санаторної допомоги населенню (П.Віцяк), Голові правління Державної акціонерної компанії "Ліки України" (О.Біловол), керівникові Центру медичної статистики МОЗ України (А.Міщенко), директору Українського інституту громадського здоров'я (В.Пономаренко):
3.1. Протягом 1999-2000 рр. розробити і удосконалити інструкції щодо роботи лікувально-профілактичних, санітарно-профілактичних, санаторних і аптечних закладів з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення.
3.2. До першого півріччя 1999 р. внести пропозиції щодо включення до галузевих обліково-звітних форм лікувально-профілактичних, санітарно-профілактичних та санаторних закладів показників діяльності з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення.
3.3. З метою посилення контролю за своєчасністю і обсягом санітарно-освітніх заходів, гігієнічного навчання різних верств населення, пов'язаних з епідпоказаннями та іншими екстремальними ситуаціями, розробити і представити на затвердження керівництву міністерства до 01.02.99 форми оперативної звітності.
4. Начальнику Головного управління закладів освіти (Ю.Вороненко), директору Центрального методичного кабінету з вищої медичної освіти (І.Вітенко):
4.1. Організувати протягом 1999-2000 років підготовку підручників і посібників з валеології та гігієнічного виховання населення для студентів медичних навчальних закладів та курсантів закладів післядипломної освіти.
4.2. Включити до навчального плану та програми підготовки лікаря загальної практики - сімейного лікаря розділ з валеології та гігієнічного виховання населення (протягом 1999 р.).
4.3. При перегляді типових програм підготовки і підвищення кваліфікації медичних працівників будь-якої спеціальності доповнювати їх питаннями формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення.
5. В.о. начальника Головного управління міжнародних зв'язків (Ж.Ценілова), директору Українського інституту громадського здоров'я (В.Пономаренко) внести пропозиції щодо подальшого співробітництва в області формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення з міжнародними організаціями, а також з зацікавленими структурами інших держав.
6. Начальникам Головних управлінь лікувально-профілактичної допомоги (В.Піщиков), медичної допомоги дітям і матерям (Н.Гойда), санітарно-епідеміологічного (С.Бережнов), санаторної допомоги населенню (П.Віцяк), Голові правління Державної акціонерної компанії "Ліки України" (О.Біловол), директору Українського інституту громадського здоров'я (В.Пономаренко), Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій:
6.1. Забезпечити організаційно-методичне керівництво пропагандою за відповідними профілями з боку головних фахівців органів і закладів охорони здоров'я, передбачивши спеціальний розділ в планах їхньої роботи.
6.2. Вжити заходів до організації цілеспрямованої просвітницької діяльності через засоби масової інформації з метою формування громадської думки, ціннісних орієнтацій у широких верств населення щодо здоровоохоронної проблематики, здорового способу життя. Щорічно подавати пропозиції до зведених планів спільної роботи центрів здоров'я із засобами масової інформації.
6.3. Поліпшити аналіз діяльності медичних та аптечних закладів з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення.
7. Першому заступнику Міністра охорони здоров'я (Л.Некрасова) та директору Українського інституту громадського здоров'я (В.Пономаренко) до 01.02.99 внести пропозиції щодо створення національного організаційно-методичного центру з медичних проблем формування здоров'я, гігієнічного виховання населення.
8. Начальнику Головного управління державної служби та медичних кадрів (Ю.Мельник) до 01.04.99 внести пропозиції щодо впорядкування атестації спеціалістів центрів здоров'я (лікарів-санологів, лікарів-методистів).
9. Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій:
9.1. Вжити заходів до посилення спільної роботи з органами та закладами освіти щодо впровадження безперервного валеологічного навчання підростаючого покоління. Надавати їм всебічну допомогу в підготовці вчителів, забезпеченні методичними матеріалами та санітарно-освітньою літературою, наявними кіно- та відеофільмами відповідної тематики, а також у впровадженні моніторингу здоров'я дітей та підлітків.
9.2. Активізувати роботу щодо впровадження міжнародних проектів Ради Європи, ВООЗ, ЮНІСЕФ, ЮНЕСКО ("Міста здоров'я", "Європейська мережа шкіл сприяння здоров'ю", "Європа без тютюну", СІНДІ тощо), орієнтованих перш за все на збереження та зміцнення здоров'я, формування здорового способу життя.
10. Затвердити:
10.1. Примірне положення про центр здоров'я (додаток 1).
( Пункт 10.1 в редакції Наказу МОЗ
N 326 від 08.12.2000 )
10.2. Орієнтовний мінімальний перелік форм і засобів гігієнічного виховання населення в роботі органів і закладів системи Міністерства охорони здоров'я України (додаток 2).
10.3. Функції головних спеціалістів органів охорони здоров'я з питань формування та зміцнення здоров'я, гігієнічного виховання населення (додаток 3).
10.4. Функції фахівців науково-дослідних закладів з питань формування та зміцнення здоров'я, гігієнічного виховання населення (додаток 4).
10.5. Функції фахівців медичних та фармацевтичних навчальних закладів з питань формування та зміцнення здоров'я, гігієнічного виховання населення (додаток 5).
Міністр А.М.Сердюк
Додаток 1
до наказу Міністерства
охорони здоров'я України
від 05.01.99 N 1
Примірне положення про центр здоров'я
( Назва Додатка 1 в редакції Наказу МОЗ
N 326 від 08.12.2000 )
1. Основні положення.
1.1. Центр здоров'я (республіканський, обласний, міський, районний) є спеціалізованою профілактичною установою, призначеною забезпечити організаційно-методичну роботу з проблем гігієнічного виховання та оздоровлення населення немедикаментозними засобами, а також брати безпосередню участь у цих заходах.
1.2. Центр здоров'я організує свою роботу згідно з чинним законодавством України, нормативно-розпорядчими документами Міністерства охорони здоров'я України, МОЗ Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, рекомендаціями Українського інституту громадського здоров'я (науково-методичний центр з проблем формування здорового способу життя), ВООЗ, ЮНІСЕФ та інших міжнародних організацій і цим положенням, а також статутом центру здоров'я.
( Пункт 1.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом МОЗ
N 326 від 08.12.2000 )
1.3. Структура центру здоров'я:
1.3.1. Організаційно-методичний відділ (з методкабінетом і бібліотекою).
1.3.2. Просвітницький відділ.
1.3.3. Редакційно-видавничий відділ.
1.3.4. Консультативно-оздоровчий відділ (кабінети діагностики рівня здоров'я, корекції способу життя, немедикаментозних засобів оздоровлення, зали - тренажерні, релаксації, аутотренінгу тощо).
1.3.5. Адміністративно-господарчий відділ.
Примітка: Структурні підрозділи створюються в залежності від
обсягу роботи, що виконується, місцевих умов і
можливостей.
1.4. Штати центру здоров'я формуються в установленому чинним законодавством порядку.
Примітка: До штатного розпису можуть вводитися посади немедичного
персоналу: літредакторів, журналістів, соціологів,
психологів, педагогів, інструкторів з фізкультури,
економістів, відеоінженерів тощо в залежності від обсягу
і спрямованості роботи (організаційно-методичної,
просвітницької, видавничої, консультативно-оздоровчої і
т.д.).
1.5. Головний лікар територіального центру здоров'я є одночасно і головним позаштатним фахівцем з санітарної освіти та здорового способу життя.
1.6. Фінансування центру здоров'я:
1.6.1. Фінансування центру здоров'я здійснюється за рахунок бюджетних коштів.
1.6.2. Додатковими джерелами фінансування можуть бути кошти, отримані:
- з територіального бюджету за виконання державних замовлень;
- від фонду надзвичайних ситуацій (при виникненні екстремальних ситуацій);
- із спонсорських надходжень від благодійних фондів, підприємств, установ, організацій та приватних осіб;
- від надання платних послуг населенню;
- від додаткових медичних послуг за угодами з підприємствами, установами, організаціями;
- з фондів страхових компаній за профілактичну діяльність;
- за оренду приміщень;
- грантами від міжнародних організацій;
- від інших видів господарської діяльності, яка дозволена чинним законодавством.
2. Цілі, основні завдання та шляхи їх вирішення.
2.1. Метою діяльності центру здоров'я є підвищення рівня гігієнічної культури населення, залучення його широких верств до процесу зміцнення здоров'я шляхом формування здорового способу життя.
2.2. Для досягнення поставленої мети передбачається вирішення таких основних завдань:
2.2.1. Розробка (корекція) стратегії багатосторонньої діяльності щодо зміцнення здоров'я населення, ініціювання процесу впровадження в практику засад здорового способу життя.
2.2.2. Створення нормативної, інформаційної, організаційної, методологічної і методичної бази, яка б сприяла діяльності, спрямованої на формування здорового способу життя.
2.2.3. Координація зусиль медичних і зацікавлених немедичних установ і громадських організацій по створенню економічних та матеріально-технічних передумов для зміцнення здоров'я населення, розгортання руху за впровадження засад здорового способу життя.
2.2.4. Організаційно-методичне та інформаційне забезпечення закладів охорони здоров'я, освіти, фізичної культури, засобів масової інформації тощо з питань підвищення гігієнічної культури та оздоровлення широких верств населення.
2.2.5. Розробка на замовлення органів і закладів охорони здоров'я, зацікавлених немедичних відомств та реалізація заходів, пов'язаних з епідситуацією, крайовою патологією, розповсюдженістю тих чи інших неінфекційних захворювань тощо.
2.3. Виконання своїх завдань центр здоров'я здійснює через:
- систему закладів охорони здоров'я;
- систему загальної та спеціальної освіти;
- систему виробничого навчання;
- систему культурно-просвітницьких закладів та засобів масової інформації;
- систему оздоровчих, фізкультурно-оздоровчих комплексів, рекреаційних закладів тощо.
Засобами реалізації завдань центру здоров'я можуть бути національні та регіональні міжгалузеві (міжвідомчі) програми здоров'я, формування здорового способу життя; національні і регіональні програми за міжнародними проектами ВООЗ "Здоров'я для всіх до 2000 року", СІНДІ, "Міста здоров'я", "Європейська мережа шкіл сприяння здоров'ю", "Європа без тютюну" тощо.
3. Функції центру здоров'я.
Виходячи із основних завдань, на центр здоров'я покладаються такі основні функції:
3.1. Вивчення та узагальнення стану роботи з формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення та подання органам охорони здоров'я, іншим зацікавленим структурам пропозиції щодо її оптимізації.
3.2. Участь у розробці і реалізації цільових комплексних міжвідомчих програм, спрямованих на збереження та зміцнення здоров'я населення.
3.3. Збирання, обробка, аналіз, збереження та доведення до керівників владних структур, медичних закладів, головних штатних і позаштатних фахівців органів охорони здоров'я інформації, необхідної для прийняття управлінських рішень щодо оптимізації роботи з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення.
3.4. Вивчення ефективності роботи з гігієнічного виховання населення з метою оперативної її корекції.
3.5. Впровадження систем оздоровлення населення за технологіями, що передбачають насамперед збереження та зміцнення здоров'я.
3.6. Збирання, обробка, доведення інформації з різних проблем охорони здоров'я (стан здоров'я населення, епідситуація, причини виникнення захворювань, епідемічних спалахів, охорона навколишнього середовища тощо) до засобів масової інформації з метою підвищення рівня усвідомленості здоровоохоронної проблематики з боку керівників владних структур, формування громадської думки щодо вирішення медичних проблем, підвищення рівня гігієнічної культури.
3.7. Участь у підвищенні кваліфікації медичних і педагогічних кадрів, інших фахівців (фізичної культури, Товариства Червоного Хреста тощо) з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання та оздоровлення населення немедикаментозними засобами.
3.8. Участь в роботі наукових з'їздів, симпозіумів, конференцій, семінарів з метою висвітлення питань збереження та зміцнення здоров'я.
3.9. Вивчення та узагальнення передового досвіду роботи щодо формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення, ефективного застосування немедикаментозних засобів оздоровлення.
3.10. Розробка методичних матеріалів з проблем збереження та зміцнення здоров'я.
3.11. Участь у впровадженні в практику проектів і програм ВООЗ, Ради Європи, ЮНІСЕФ ("Здоров'я для всіх до 2000 року", "Міста здоров'я", "Європейська мережа шкіл сприяння здоров'ю", СІНДІ, "За Європу без тютюну", "Європейський план дій по боротьбі зі вживанням алкоголю", "Зниження наркоманії в Європі" тощо).
3.12. Організація та участь у проведенні роботи щодо підвищення рівня гігієнічної культури населення:
- в процесі загальноосвітнього та професійного навчання, зокрема викладання предмету "Валеологія" в навчальних закладах;
- цільовим призначенням за санітарно-епідеміологічними показаннями;
- цільовим призначенням за медико-оздоровчими показаннями (в процесі патронажу, навчання здоров'ю в школах, університетах, ліцеях здоров'я, оздоровчих групах тощо);
- в процесі просвітницької роботи серед широких верств населення (засоби масової інформації, науково-популярна література, лекції, виставки тощо).
................Перейти до повного тексту