- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про проведення науково-дослідної та експериментальної роботи на базі гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області
З метою розробки нової моделі організації навчально-виховного процесу, що базується на особистісних механізмах розуміння, взаєморозуміння та співробітництва всіх учасників педагогічного процесу, особистісно зорієнтованому підході; відпрацювання інноваційних технологій урочної та позакласної роботи, посилення можливостей родини щодо створення ситуації успіху для дитини; розробки та експериментальної перевірки програми активізації особистісного потенціалу учня.
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити ініціативу педагогічного колективу гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області (директор Дзевульська О.О.) та затвердити Заявку на проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Особистісно зорієнтоване виховання і навчання в умовах школи нового типу" (додаток 1).
2. Підтримати клопотання управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації (лист від 10.09.03 р. N 1385/01, додаток 2), рішення Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 3) щодо надання гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області статусу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня.
3. Затвердити Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Особистісно зорієнтоване виховання і навчання в умовах школи нового типу" на базі гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області на 2003-2008 роки (додаток 4) та на 2003-2004 навчальний рік (додаток 5).
4. Призначити науковим керівником Беха Івана Дмитровича, доктора психологічних наук, академіка АПН України, директора Інституту проблем виховання АПН України; науковим консультантом Чепурну Наталію Миколаївну, директора Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників; консультантами: Кириленко Світлану Володимирівну, завідувачку відділу виховної роботи Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України, Волошенко Олену Валентинівну, кандидата педагогічних наук, завідувачку кафедри психології Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників (за погодженням).
5. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Полянський П.Б.), Науково-методичному центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України (Завалевський Ю.І.):
5.1. Надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області.
5.2. Заслухати звіт про роботу експериментального навчального закладу у червні 2004 року.
6. Управлінню освіти і науки Черкаської облдержадміністрації (Десятов Т.М.) забезпечити необхідні умови та надавати практичну допомогу педагогічному колективу гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області в організації та проведенні науково-дослідної та експериментальної роботи.
7. Контроль за виконанням даного наказу покласти на директора Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України Завалевського Ю.І.
Додаток 1
до наказу МОН України
24.09.2003 N 643
ЗАЯВКА
на проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Особистісно зорієнтоване виховання і навчання в умовах школи нового типу" на базі гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області
1. Актуальність дослідження:
У сучасному суспільстві спостерігається порушення соціокультурної сформованості ціннісних систем, відсутній баланс між потребами суспільства та індивіда. Процес виховання є мало прогнозованим і розвивально-ефективним.
Майже кожна друга дитина виховується в неповній сім'ї, внаслідок чого знижується її здатність до адаптації в соціумі, підвищується тривожність, зростає тенденція до підвищення захворюваності: 25% дітей мають два і більше діагностованих захворювань.
Національна доктрина розвитку освіти України ставить завдання виховати людину духовну, громадянина України, громадянина Європи, громадянина світу.
Соціально-економічне становище в Україні вимагає від освіти виховання конкурентноспроможної, соціально-компетентної, високоморальної, інтелектуальної, творчої, зорієнтованої на здоровий спосіб життя особистості. Призначення школи нового типу створити відповідні умови для індивідуального розвитку вихованця та адекватного вибору власного способу задоволення запитів, потреб, інтересів, нахилів.
Отже, актуальність дослідження обумовлена соціальною спрямованістю особистості, необхідністю забезпечення людиноцентризму у виховному процесі, створення умов для саморозвитку особистості, формування "образу - себе - в - бутті" і його складових: "образу Я", "образу світу", "образу - Я в світі".
Існує гостра потреба в запровадженні особистісно зорієнтованої парадигми освіти; створенні умов для розвитку моральної особистості, для формування моральних стосунків у системі "особистість - держава - природа".
Для реалізації цієї проблеми педагогічний колектив гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли пропонує:
- запровадження особистісно зорієнтованих технологій навчально-виховного процесу, що полягає в зміні підходів до викладання основ наук, проведення виховних заходів;
- створення єдиної системи виховного впливу (сім'я - школа - держава) на формування самодостатньої особистості, зорієнтованої на здоровий спосіб життя.
2. Тема:
"Особистісно зорієнтоване виховання і навчання в умовах школи нового типу".
3. Об'єкт дослідження:
Діяльність педагогічного колективу гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області з впровадження особистісно зорієнтованої парадигми освіти.
4. Мета:
Створення в школі нового типу оптимальних умов для розвитку і саморозвитку особистості на основі суб'єкт-суб'єктних стосунків.
5. Гіпотеза дослідження:
Впровадження особистісно зорієнтованої парадигми освіти у навчально-виховний процес школи нового типу має забезпечити необхідний рівень компетентності особистості для життєвого самовизначення і життєтворчості, сформувати ноосферний світогляд та культуру життєдіяльності в основних сферах буття людини.
6. Мета дослідження і висунута гіпотеза обґрунтовують вирішення таких завдань:
- вивчення та аналіз стану проблеми в теорії і практиці;
- визначення організаційно-функціональної структури керівництва експериментом;
- розробка і експериментальна перевірка програми активізації особистісного потенціалу учня;
- визначення основних педагогічних умов і шляхів активізації особистісного потенціалу учня;
- апробація розроблених навчальних програм за особистісно зорієнтованою технологією;
- розробка виховних заходів з використанням особистісно зорієнтованої технології;
- науково-методичне забезпечення викладання предметів за особистісно зорієнтованою технологією;
- формування життєвої компетенції учнів через систему виховної роботи та самоврядування;
- організація діяльності асоціації батьків.
7. Теоретико-методологічна основа
Теоретико методологічною основою дослідження є Національна доктрина розвитку освіти, проект Концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності, теоретичні праці І.Беха, І.Якиманської, С.Подмазіна, Т.Селевко, К.Роджерса, А.Маслоу, Ш.Амонашвілі та інших вітчизняних і зарубіжних дослідників.
8. Методи дослідження:
- теоретичний аналіз наукової психолого-педагогічної та методичної літератури;
- констатуючий і формуючий експерименти, які включають створення і апробацію нових особистісно зорієнтованих технологій навчання і виховання;
- пошуково-дослідницький, що дозволяє відкрити і реалізувати ресурсні можливості особистості в навчально-виховному процесі;
- спостереження, анкетування, бесіди з усіма учасниками педагогічного процесу, тестування, вивчення продуктів освітньої діяльності педагогів та учнів;
- вивчення досвіду впровадження особистісно зорієнтованих технологій навчання і виховання в інших навчальних закладах України.
9. Науково-педагогічні принципи дослідно-експериментальної роботи
На основі особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу, оновлення змісту, форм, методів роботи школи спрямувати діяльність педагогічного колективу на відкриття ресурсних можливостей особистості та їх реалізації.
Мета і завдання науково-дослідної та експериментальної роботи виходять із загальнопедагогічних принципів дидактики і виховання, які відображають сучасний рівень розвитку освіти в Україні.
Проведення дослідження базується на таких принципах:
- науковості, який означає створення умов для отримання учнями об'єктивно-істинних знань, для задоволення їх різноманітних нахилів, потреб, самореалізації та самовдосконалення, підвищення ролі учня як дослідника і ролі вчителя як консультанта;
- гуманізму, який полягає в освіті особистості, яка на основі істинного розуміння свого місця в бутті та місця іншого в бутті реалізує істинні вчинки такі, що відповідають її сутності і сутності іншого, сутності буття взагалі;
- діяльності, сутність якого полягає в тому, що саме в діяльності - усвідомленій цілеспрямованій активності особистості - людина найбільше інтегрує, структурує, розвиває саму себе;
- самоорганізації складних систем, який полягає в тому, що особистість, як складна система, в своєму розвитку залежить від взаємодії величезної кількості внутрішніх факторів, які у взаємодії з зовнішніми факторами визначають вірогідний шлях її розвитку;
- діалектичного редукціонізму, що означає розуміння вищого через нижче, тобто зведення вищих форм психічної діяльності до нижчих психофізичних процесів;
- ціннісно-цільової сутності пізнання, а саме, пізнання - це не самоціль, а засіб в освіті особистості;
- інтегративності - єдності вимог і педагогічних впливів сім'ї і школи;
- діалогічної взаємодії, що надає діалогічній взаємодії рівноправних суб'єктів освіти - педагога й учня; об'єктом у процесі освіти може бути лише сам цей процес;
- суб'єкт - суб'єктної сутності освітньої діяльності, а саме, в якості предмета аналізу, розглядається той аспект діяльності, який зорієнтований на іншого суб'єкта.
Вихідними принципами функціонування особистісно зорієнтованих виховних технологій (за І.Бехом) є:
- цілеспрямованого створення емоційно збагачених виховних ситуацій (правильно побудована виховна ситуація має спонукати дитину до дії);
- особистісно розвиваючого спілкування (вихователь розуміє, визнає, сприймає особистість дитини);
- використання співпереживання як психологічного механізму у вихованні особистості (розуміння і врахування емоційного стану іншої людини);
- систематичного аналізу вихованцем власних і чужих вчинків (вихованця вчити систематично аналізувати власні і чужі вчинки, він має володіти способами роботи над собою і прагнути до самовдосконалення).
10. База дослідження
Гімназія ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області. Дослідженням планується охопити понад 520 учнів та 48 педагогів.
11. Наукова новизна
У результаті проведеного дослідження буде розроблена нова модель організації навчально-виховного процесу, що базується на особистісних механізмах розуміння, взаєморозуміння та співробітництва всіх учасників педагогічного процесу, на підходах збереження і відтворення екології людини, її фізичного і психічного здоров'я, особистої свободи, моральності; будуть відпрацьовані: нові форми організації навчально-пізнавальної діяльності учнів; технології урочної та позакласної роботи; активізовано потенціал родини щодо створення ситуації успіху для дитини.
12. Теоретична значущість
Теоретична значущість дослідження полягає в тому, що в результаті проведеної роботи планується одержати дані, які розширять уявлення про особистісно зорієнтований навчально-виховний процес, про особистісно зорієнтовану взаємодію у системі "учитель-учень". Буде доведено, що саме особистісно зорієнтована технологія виховання і навчання сприяє активізації особистісного потенціалу, зокрема внутрішніх резервів самоконструювання суб'єктом власного "Я", адекватного суспільним запитам.
13. Практична значущість
Практична значущість запланованого дослідження полягає у розробці "Програми активізації особистісного потенціалу учня", метою якої є:
- розвиток і удосконалення емоційного інтелекту;
- удосконалення ціннісно-смислової сфери;
- удосконалення діяльнісної сфери: формування умінь володіти ключовими компетенціями, .опанування навичками самопрограмування розвитку "Я" в умовах певного соціуму і транскультурного простору;
- удосконаленню регулятивно-конструктивних функцій, підкріплення позитивного емоційно-ціннісного самосприймання і самооцінки; формуванню цільової і смислової наповненості близької, середньої й далекої перспективи;
- сформованість потреби в орієнтації на здоровий спосіб життя.
На першому етапі роботи експериментального навчального закладу буде здійснено діагностику індивідуальних особливостей, здібностей, інтересів кожної дитини, забезпечено психологічний супровід розвитку особистості з урахуванням вікових, інтелектуальних, статевих особливостей. Протягом всього експерименту учням будуть запропоновані різноманітні форми проведення урочної і позаурочної роботи з використанням особистісно зорієнтованих технологій, які сприятимуть формуванню в учнів ноосферного світогляду, самооціночної системи і глобального самоставлення. Систематичний моніторинг навчально-виховного процесу дасть змогу переконатися, що учні практично оволодіють навичками самоконструювання "Я", побудови стратегії самореалізації та моделі "Я - майбутнього".
14. Достовірність результатів дослідження
Достовірність результатів дослідження забезпечується теоретико-методологічною обґрунтованістю концептуальних підходів, критичним аналізом і урахуванням попередніх досліджень у цій галузі, відповідністю застосованих методів меті і завданням дослідження; якісною і кількісною обробкою експериментальних даних.
За результатами науково-дослідної та експериментальної роботи один раз на рік подається звіт до Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України.
15. Етапи науково-дослідної та експериментальної роботи
I етап. 2003 рік
- розробити плани ознайомлення педагогів з філософськими та психолого-педагогічними засадами особистісно зорієнтованих технологій;
- залучити всіх учасників педагогічного процесу до участі в експерименті;
- затвердити план поступового впровадження особистісно зорієнтованих технологій у навчально-виховний процес гімназії;
- визначити кадровий склад учасників експериментальної роботи;
- провести психолого-педагогічну діагностику особистісного розвитку учнів, стану їх фізичного здоров'я;
- апробувати розроблені особистнісно зорієнтовані технології, залучити педагогічний колектив, психологічну службу до науково-дослідної та експериментальної роботи;
- зміцнити матеріально-технічну базу експериментального навчального закладу. Поліпшити обладнання комп'ютерного класу, створити INTERNET- клуб, розширити фонди бібліотеки - медіатеки;
- скоординувати зусилля педагогів і психологічної служби в організації психологічного супроводу розвитку особистості учня;
- скоригувати навчальні плани, тижневе навантаження на учнів з позицій особистісно зорієнтованих технологій;
- розробити заходи щодо профілізації навчання з метою забезпечення інтересів та потреб учнів.
II етап. 2004 рік
- проводити постійний моніторинг навчально-виховного процесу в гімназії;
- перебудувати структуру навчального процесу з метою профілізації щодо забезпечення інтересів та нахилів учнів;
- розробити програму активізації особистісного потенціалу учня:
- відпрацювати побудову уроку відповідно до особистісно зорієнтованої технології;
- запровадити різноманітні форми особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу "Захист знань", "Комплексне тестування", "Інститут учнівського консультування", "Занурення в епоху", продовжити вивчення рівня вихованості гімназистів;
- відпрацювати в системі форми психокорекційної роботи зі всіма учасниками педагогічного процесу;
- поліпшити роботу за програмою "Обдарована дитина";
- забезпечити просвітницьку роботу з батьками;
- розробити індивідуальні навчальні програми для обдарованих учнів;
- організувати психолого-педагогічний супровід розвитку особистості;
- забезпечити роботу учнівського самоврядування з використанням методу проектів;
- сприяти гармонійному розвитку особистості учнів шляхом вдосконалення психолого-педагогічних впливів, що базуються на результатах психологічної діагностики за такими напрямками:
- особливості індивідуального розвитку;
- рівень інтелектуального розвитку;
- рівень розвитку психічних процесів: пам'яті, уваги;
- стан емоційної сфери;
- інтереси, захоплення;
- соціометричні дослідження;
- особливості спілкування в сім'ї;
- соціальна ситуація в сім'ї;
- для проведення моніторингу використовувати опитувальники, анкети, інтерв'ю, збір статистичних даних, співбесіди та інші методи з метою отримання зворотного зв'язку.
III етап. 2005-2006 роки
- продовжувати заходи, що були розпочаті на другому етапі проведення експерименту;
- розробити критерії та підібрати методи визначення змін у особистісному розвитку учня;
- провести порівняльну діагностику позитивного емоційно-ціннісного самосприйняття і самооцінки особистості учня з метою визначення змін, що відбулися порівняно зі станом на початок експерименту;
- визначити зміни у ставленні учнів до своїх особистісних можливостей, власного життя та майбутнього;
- розробити модель управління закладом нового типу на основі запровадження особистісно зорієнтованої технологій;
- розпочати узагальнення набутого досвіду особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу з метою подальшої розробки методичних рекомендацій, навчальних посібників тощо;
- підготувати програму розповсюдження набутого досвіду роботи серед інших шкіл та навчальних закладів нового типу на території України.
IV етап. 2007-2008 роки
- здійснити аналіз результатів діагностики позитивного емоційного ціннісного само сприйняття і самооцінки особистості учня, їх ставлення до своїх особистісних можливостей, власного життя та майбутнього з метою визначення змін, що відбулися порівняно зі станом на початок експерименту. Визначити співвідношення результатів експерименту з поставленою метою;
- відкоригувати створену та апробовану модель формування конкурентоздатної, впевненої в собі особистості;
- узагальнити набутий досвід впровадження особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу, підготувати до друку методичні рекомендації, навчальні посібники тощо;
- розпочати розповсюдження набутого досвіду роботи серед інших шкіл та навчальних закладів нового типу на території України;
- проводити різноманітні форми методичної роботи з метою розповсюдження досвіду серед педагогів міста, області та інших регіонів України.
Очікувані результати
1. Підвищення професійного та методичного рівня педагогів, оволодіння ефективними формами, засобами організації особистісного зорієнтованого навчально - виховного процесу.
2. Викладання предметів та проведення виховних заходів за особистісно зорієнтованою технологією.
3. Досягнення в гімназії усталених суб'єкт-суб'єктних стосунків вчителів та учнів атмосфери психологічного комфорту, творчого пошуку.
4. Сформованість ноосферного світогляду випускників, їх життєвої компетенції.
5. Розробка моделі багатопрофільної гімназії.
6. Підвищення рівня навчальних досягнень, вихованості та соціалізації учнів.
7. Реалізація запитів учнів.
8. Розробка єдиних вимог до організації психологічного супроводу розвитку особистості.
9. Запобігання перевантаженню учнів.
10. Створення системи моніторингу особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу в школі нового типу.
11. Сформованість у учнів морально-етичних цінностей.
12.Система психолого-педагогічної просвіти батьків.
13. Запровадження освітньої особистісної траєкторії учня як способу його самореалізації, чіткої системи діагностики і вивчення здібностей та особливостей психічних процесів учнів за програмою "Обдарована дитина".
14. Удосконалення системи учнівського самоврядування.
15. Використання проектного методу у виховній роботі.
16. Створення цілісної системи психокорекційної роботи, спрямованої на розкриття та самореалізацію внутрішніх резервів учня.
17. Створення банку даних про досягнення випускників школи.
18. Створення банк даних про особистісно зорієнтовані технології виховання і навчання.
16. Організаційне і кадрове забезпечення експерименту
Для керівництва експериментальним навчальним закладом створюється Науково-методична рада:
1. Бех Іван Дмитрович - науковий керівник експериментального навчального закладу, доктор психологічних наук, академік, директор Інституту проблем виховання АПН України;
2. Чепурна Наталія Миколаївна - науковий консультант, директор Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників;
3. Волошенко Олена Валентинівна - консультант, кандидат педагогічних наук, завідувачка кафедри психології Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників;
4. Кириленко Світлана Володимирівна - консультант, завідувачка відділу проблем виховання та соціального захисту дітей Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України;
5. Лісова Наталія Іванівна - заступник міського голови м. Сміли Черкаської області;
6. Руденко Валентина Борисівна - завідувачка міського методкабінету Смілянського міського відділу освіти;
7. Дзевульська Олена Олегівна - директор гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області, заслужений працівник освіти України.
Виконавча рада:
1. Якушева Лариса Володимирівна - заступник директора гімназії ім. В.Т.Сенатора з науково-методичної роботи, практичний психолог I категорії;
2. Бойчук Леся Миколаївна - заступник директора гімназії ім. В.Т.Сенатора з виховної роботи, практичний психолог вищої категорії;
3. Бондар Людмила Іванівна - заступник директора гімназії ім. В.Т.Сенатора з навчальної роботи;
4. Мостинська Тетяна Василівна - практичний психолог гімназії ім. В.Т.Сенатора I категорії;
5. Зозуля Наталія Василівна - вчитель-методист біології, завідувачка відділення; інтеграції природничо-математичних дисциплін гімназії ім. В.Т.Сенатора
6. Жигір Елеонора Львівна - вчитель-методист хімії, завідувачка відділення естетичного виховання гімназії ім. В.Т.Сенатора;
7. Шпильова Неля Михайлівна - старший вчитель української мови і літератури, зав. відділенням соціально-гуманітарних дисциплін;
8. Остапова Світлана Володимирівна - редактор гімназійного друкованого видання газети "Дзвоник";
9. Бібік Валентина Іванівна - лікар - педіатр.
17. Умови проведення експерименту
Загальна площа приміщень - 2 649 кв.м
Кількість класних кімнат та кабінетів - 34, з них:
класних кімнат - 12
кабінетів: фізики і хімії - 1
біології - 1
української мови і літератури - 2
іноземних мов - 2
зарубіжної літератури - 1
математики - 1
історії - 1
інформатики - 1
естетики - 1
народознавства - 1
Педагогічних працівників - 48, з них:
вчителів вищої категорії - 22
першої категорії - 12
вчителів методистів - 8
старших вчителів - 5
Директор гімназії Дзевульська Олена Олегівна, Заслужений працівник освіти України, учитель-методист, автор багатьох педагогічних ідей, "Керівник року 2002" по м. Смілі, дипломант обласної виставки "Досвід освітян Черкащини".
Педагоги гімназії:
- висококваліфіковані комунікабельні спеціалісти, творчі ініціативні особистості, переможці міських, обласних та лауреати Всеукраїнських конкурсів "Учитель року", автори різноманітних навчальних програм, циклів уроків з використанням інноваційних технологій;
- керівники міських методичних об'єднань;
- лектори Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників;
- автори чисельних публікацій у фаховій пресі;
- активні учасники Всеукраїнських науково-теоретичних конференцій, обласних, міжрегіональних семінарів-практикумів;
- члени журі міських, обласних олімпіад, конкурсів. Серед педагогів: Соросівський вчитель - 1;член міжнародної асоціації вчителів англійської мови - 1; має міжнародний сертифікат "Кращий вчитель англійської мови середньої школи"- 1.
Гімназія ім. В.Т.Сенатора - це творчий ініціативний колектив. Пріоритетні напрями роботи:
- запровадження інноваційних технологій в навчально-виховний процес;
- застосування інтерактивних методів навчання, медіаосвіти, міжпредметної, внутрішньоциклової інтеграції, компаративних зв'язків, комп'ютерної підтримки предметів, мережі Інтернет, мультимедійних засобів, методу вкраплень, дидактичних тезаурусів;
- розвивальне навчання в початковій школі;
- робота з обдарованими учнями;
- інститут учнівського консультування;
- організація науково-дослідної роботи вихованців;
- родинне виховання;
- громадянська освіта і виховання;
- правова освіта і виховання;
- інформаційно-методичний центр "бібліотека - медіатека".
Гімназисти:
- обдаровані діти міста Сміли, Смілянського району;
- переможці різноманітних олімпіад, конкурсів, Всеукраїнського конкурсу-захисту учнівських науково-дослідницьких робіт членів МАН;
- активні учасники виховних заходів: КВК, дискусійного клубу "Сходи" тощо;
- інтелектуали, ерудити-переможці міського брейн-рингу;
- талановиті актори - учасники шкільного дидактичного театру ШКІДТ, зразкового дитячого художнього колективу вокального ансамблю "Зернятко";
- юні науковці, члени гімназійного учнівського наукового товариства "Еврика";
- завзяті туристи, спритні спортсмени, неодноразові переможці міських та обласних спортивних та туристичних змагань;
- ініціатори та учасники багатьох благодійних акцій;
- майбутні студенти престижних вузів України, Європи, Америки.
Інформаційно-методичний центр "бібліотека - медіатека":
- поєднує функції навчальної і спеціальної бібліотеки, що забезпечує бібліотечне обслуговування всіх напрямків навчально-виховного процесу;
- надає можливість учням використовувати кілька джерел для отримання точної інформації;
- забезпечує акумуляцію і доступність інформаційних ресурсів: книг, аудіо записів, відеофільмів, компакт-дисків, INTERNET.
Наші досягнення:
- гімназія є базовим навчальним закладом Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педпрацівників з питань організації навчально-виховного процесу;
- 100% випускників вступають до вищих навчальних закладів України;
- кожного року гімназисти стають переможцями міських, обласних, Всеукраїнських олімпіад, конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт МАН;
- гімназійна дитяча організація "Сенаторець" є однією з кращих організацій у Черкаській області;
- вокальний дитячий ансамбль має звання "Зразкового художнього колективу";
- бібліотека гімназії - переможець обласного конкурсу серед шкільних бібліотек;
- історико-краєзнавчому музею гімназії присвоєно звання "Зразковий".
Видавнича робота :
- шкільна газета "Дзвоник";
- публікації педагогів гімназії в фаховій пресі.
Додаток 2
до наказу МОН України
24.09.2003 N 643
Герб України
ЧЕРКАСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
----------------------------------------------------
18000, м. Черкаси, бульвар Т.Г.Шевченко 185,
тел/факс 47-34-24, факс 45-10-29,
uprosvit@ck.ukrtel.net, код 02141265
Від 10.09.2003 N 1385/01
на N _________________
Заступнику міністра освіти
і науки України
Огнев'юку В.О.
Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації підтримує педагогічну ініціативу гімназії імені В.Т.Сенатора м. Сміли щодо проведення на базі цього навчального закладу експериментальних досліджень за технологією особистісно зорієнтованого виховання, розробленою академіком АПН, директором Інституту проблем виховання І.Д.Бехом.
Педагогічний колектив гімназії ім. В.Т.Сенатора характеризується розвинутим почуттям новизни, професіоналізмом, творчим мікрокліматом, демократичними стосунками "вчитель-учень", готовністю прийняття дитини як особистості.
У центрі уваги - розвиток особистості гімназиста, формування соціальних, комунікативних, інформаційних компетенцій та компетенцій саморозвитку і самоосвіти.
Гімназія є базовим навчальним закладом Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників з питання впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес. Очолює колектив заслужений працівник освіти України Дзевульська О.О. Управління освіти і науки бере на себе зобов'язання створити умови для проведення експерименту, надавати організаційно-методичну і фінансову підтримку та просить Міністерство освіти і науки з метою реалізації Національної доктрини розвитку освіти України XXI століття, на виконання наказу МОН
N 114 від 20.02.2002 р. "Про затвердження Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад" надати гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області статус експериментального навчального закладу Всеукраїнського рівня.
Начальник управління освіти і науки Черкаської обласної держадміністрації | Т.М.Десятов |
Додаток 3
до наказу МОН України
24.03.2003 N 643
ВИТЯГ
з протоколу N 3 засідання Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 24 лютого 2003 року
Слухали: про проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою: "Особистісно зорієнтоване виховання і навчання в умовах школи нового типу" на базі гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області (директор Дзевульська О.О., науковий керівник Бех І.Д.).
Ухвалили: 1. Підтримати ініціативу педагогічного колективу гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області (директор Дзевульська О.О.) щодо проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою: "Особистісно зорієнтоване виховання і навчання в умовах школи нового типу".
2. Доручити відділу виховної роботи НМЦ середньої освіти підготувати проект наказу МОН України про затвердження експерименту та надання статусу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області (відповідно до наказу МОН України від 20.02.02 р.
N 114 "Про затвердження Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад").
Голова комісії, Академік АПН України Секретар комісії | І.Д.Бех С.В.Кириленко |
Додаток 4
до наказу МОН України
24.09.2003 N 643
ПРОГРАМА
науково-дослідної та експериментальної роботи за темою: "Особистісно зорієнтоване виховання та навчання в умовах школи нового типу" на базі гімназії ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області на 2003-2008 роки
Директор гімназії
ім. В.Т.Сенатора
О.О.Дзевульська
Науковий керівник,
директор Інституту проблем
виховання АПН України,
академік АПН України
І.Д.Бех
Основні завдання експерименту
1. Науково-практичне засвоєння учасниками педагогічного процесу особистісно зорієнтованих підходів до організації виховання і навчання в школі нового типу.
2. Реалізація нового змісту освіти в діяльності закладу нового типу (спецкурси, авторські програми).
3. Впровадження нових форм виховання і навчання особистісно зорієнтованого процесу.
4. Розробка і запровадження на основі застосування виховних інваріантних форм організації навчально-виховного процесу: "Захист знань", "Інститут учнівського консультування", "Занурення в епоху", "День учня".
5. Продовження роботи з психологізації процесу виховання і навчання.
6. Розробка і впровадження програми активізації особистісного потенціалу учня.
7. Формування життєвої компетенції вихованців.
8. Забезпечення взаємодії гімназії з державними, громадськими установами і організаціями щодо реалізації ресурсних можливостей вихованців.
9. Залучення асоціації батьків до створення умов розвитку моральної особистості.
10. Видання науково-методичних збірників, які висвітлюють діяльність експериментального навчального закладу.
N п/п |
Заходи |
Термін виконання |
Виконавець |
Очікувані результати |
При- мітка |
|
I. Підготовчий етап |
2003-2004 р. |
|
|
|
1. |
Організаційне забезпечення |
|
|
|
|
|
1.1. Забезпечити фінансування досліджень за програмою експерименту в 2003 році, 2004 році |
до 1.08.2003 р. до 1.01.2004 р. |
директор гімназії |
|
|
|
1.2. Затвердити кошторис витрат на проведення експерименту. |
до 1.01.2004 р. |
директор гімназії |
|
|
|
1.3. Залучити всіх учасників педагогічного процесу до участі в експерименті. |
до 1.08.2003 р. |
директор гімназії |
|
|
2. |
Науково-методичне та кадрове забезпечення |
|
|
|
|
|
2.1. Провести навчально-методичну роботу з підвищення професійної майстерності педагогів гімназії з метою впровадження в навчально-виховний процес особистісно зорієнтованих технологій: 2.1.1. Підготувати та провести науково-практичні семінари на теми: - Теоретичні аспекти особистісно-орієнтованого виховання та навчання; - Вихідні принципи функціонування особистісно-зорієнтованих виховних технологій; - Технологія особистісно зорієнтованого уроку "Форми і методи проведення особистісно-зорієнтованих уроків та виховних заходів"; - Орієнтація потенціалу вчителя на реалізацію особистісно зорієнтованого процесу виховання і навчання. 2.1.2. Підготувати та провести науково-практичну конференцію на тему: "Сутність і рушійні сили особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу". 2.1.3. Провести психолого-педагогічний семінар з проблеми: - Психолого-педагогічні основи індивідуальності учня як активного носія суб'єктивного досвіду. 2.2. Розробити та затвердити план поступового впровадження особистісно зорієнтованих технологій в навчально-виховний процес гімназії. 2.3. Скоординувати зусилля педагогів і психологічної служби в організації психологічного супроводу розвитку особистості. 2.4. Розпочати психолого-педагогічний супровід розвитку особистості гімназиста та моніторинг ефективності діяльності гімназії відповідно до критеріїв науково-дослідної та експериментальної роботи. |
вересень 2003 р. листопад 2003 р. грудень 2003 р. лютий 2004 р. листопад 2003 р. березень 2004 р. грудень 2003 р. листопад 2003 р. |
науковий керівник науковий консультант науковий консультант науковий керівник науковий керівник, наукові консультанти директор, заступники науковий консультант директор, заступник |
Підвищення рівня професійної компетентності педагогів гімназії розробка єдиних вимог до організації психологічного супроводу розвитку особистості |
|
|
Соціально-педагогічний напрямок: 2.5. Скоригувати навчальні плани, тижневе навантаження на учнів з позиції особистісно зорієнтованих технологій. 2.6. Розробити заходи щодо профілізації навчання з метою забезпечення інтересів та потреб учнів. 2.7. Проаналізувати вступ гімназистів до ВНЗ Робота відділень наук: 2.8. Ознайомитися з розробленими особистісно зорієнтованими технологіями проведення уроків та виховних заходів. 2.9. Адаптувати навчальні програми до умов експерименту. 2.10. Провести засідання відділень наук на теми: "Забезпечення індивідуального розвитку особистості в умовах школи нового типу"; "Способи активізації особистісного потенціалу учнів". 2.11. Створення творчих груп класних керівників з розробки моделей особистісно зорієнтованих виховних заходів. 2.12. Провести діагностику стану фізичного здоров'я. |
жовтень 2003 р. вересень 2003 р. вересень 2003 р. вересень 2003 р. жовтень 2003 р. листопад 2003 р. лютий 2004 р. жовтень 2003 р. грудень 2003 р. |
директор, заступники заступники директора соціальний педагог зав. відділенням зав. відділенням зав. відділенням зав. відділенням заступник директора з виховної роботи медпрацівники |
запобігання перевантаженню учнів модель багатопрофіль- ної гімназії відповідність профорієнтацій- ного вибору здібностям учнів створення виховного освітнього середовища для проведення експерименту проекти особистісно- орієнтованих виховних заходів |
|
|
Психологічний напрямок: 2.13. Провести діагностику зрілості та психологічної готовності до шкільного навчання майбутніх першокласників. 2.14.Вивчити стан адаптації першокласників до навчально-виховного процесу. 2.15. Проаналізувати стан адаптації учнів 2-11 кл. до навчально-виховного процесу за методикою САН. 2.16. Дослідити індивідуальні досягнення гімназистів 5-11 класів. 2.17. Провести діагностику: - навчальних інтересів учнів 5-11 класів; - рівня розвитку окремих психічних процесів; - самооцінки учнів 2-11 кл.; - здібностей та нахилів. 2.18. Вивчити рівень комунікативних здібностей, лідерських якостей. 2.19. Проаналізувати: - рівень сформованості навчальної діяльності та готовність переходу з початкової школи в основну ланку; з 9 кл. до 10 класу; - стан психологічного клімату в класних колективах (соціометрія). 2.20. Вивчити стан родинного виховання, спілкування в сім'ї, родинних установок та стереотипів. |
травень 2003 р. жовтень 2003 р. жовтень 2003 р. грудень 2003 р. листопад 2003 р. вересень 2004 р. січень 2004 р. вересень 2004 р. лютий 2003 р. квітень 2003 р. листопад 2004 р. березень 2003 р. |
психологічна служба гімназії психологічна служба гімназії психологічна служба гімназії соціальний педагог, класні керівники соціально- психологічна служба |
забезпечення індивідуального підходу в навчально-ви- ховному процесі корекція індивідуальних програм профілізація забезпечення психологічного комфорту забезпечення психологічного комфорту, корекція міжособистісних стосунків корекція родинного виховання, спілкування |
|
3. |
Матеріально-технічне забезпечення |
|
|
|
|
|
3.1. Створити INTERNET - клуб. 3.2. Поліпшити обладнання комп'ютерного класу. 3.3. Розширити фонд бібліотеки-медіатеки. |
вересень 2003 р. березень 2004 р. листопад 2003 р. |
директор директор директор, бібліотекар |
підвищення ефективності навчально- виховного процесу |
|
|
II. Формуючий етап |
2004 р. |
|
|
|
1. |
Науково-методичне та кадрове забезпечення |
|
|
|
|
|
1.1. Продовжити навчально-методичну роботу щодо підвищення професійної майстерності педагогів гімназії з метою впровадження в навчально-виховний процес особистісно зорієнтованих технологій: 1.1.1. Підготувати та провести науково-практичну конференцію "Реалізація особистісного потенціалу учня в навчально-виховному процесі". 1.1.2. Провести психолого-педагогічний семінар "Особливості особистісно-зорієнтованих технологій та їх функціонування у виховному процесі". Круглий стіл |
квітень 2004 р. жовтень 2004 р. |
науковий керівник, науковий консультант заступник директора з виховної роботи |
оволодіння педагогами методикою реалізації особистісного потенціалу учнів |
|
|
1.2. Продовжити психолого-педагогічний супровід розвитку особистості гімназиста Соціально-педагогічний напрямок: 1.3. Проводити постійний моніторинг навчально-виховного процесу в гімназії. 1.4. Перебудувати структуру навчального процесу з метою профілізації щодо забезпечення інтересів та нахилів учнів. 1.5. Розробити програму активізації особистісного потенціалу учня: - відпрацювати побудову уроку відповідно до особистісно зорієнтованої технології; - запровадити різноманітні форми особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу "Захист знань", "Комплексне тестування", "Інститут учнівського консультування", "Занурення в епоху", продовжити вивчення рівня вихованості гімназистів; - розробити індивідуальні навчальні програми для обдарованих учнів та особистісні освітні траєкторії. 1.6. Забезпечити роботу учнівського самоврядування з використанням методу проектів. |
вересень 2004 р. січень- грудень 2004 вересень 2004 р. грудень 2004 р. грудень 2004 р. листопад 2004 р. вересень 2004 р. листопад 2004 р. |
директор, заступники директор, заступники практичні психологи заступники, зав.відділеннями зав.відділеннями вчителі- предметники заступники з НМР з НР заступник з виховної роботи |
контроль і корекція задоволення запитів учнів конструювання суб'єкт - суб'єктних стосунків розробка методичних рекомендацій щодо підвищення рівня вихованості учнів підвищення рівня навчальних досягнень сформованість морально- етичних цінностей |
|
|
Психологічний напрямок: 1.7. Продовжити роботу підготовчої школи для майбутніх першокласників "Знайко". 1.8. Розробити програми психологічної підтримки та особистісного розвитку для учнів 5-8 кл., 9-11 кл. |
жожовтень- квітень 2004- 2005 рр. протягом року |
заступник директора по початковій школі психологічна служба |
сформованість готовності до шкільного навчання забезпечення психологічного комфорту |
|
|
1.9. Продовжити роботу декадних динамічних груп спілкування та особистісного росту. |
грудень- лютий |
психологічна служба |
активізація особистісного ресурсу дітей |
|
|
1.10. Запровадити в систему роботи: - програму ефективної психологічної підтримки вчителів "Енергія життя"; - програму ефективності батьківського впливу. |
протягом року |
соціально- психологічна служба |
забезпечення корекції стосунків у системі "дорос- лий-дитина", психолого- педагогічна просвіта |
|
|
1.11. Створити єдину цілісну систему корекційно-розвивальних занять для учнів 1-11 класів |
протягом року |
психологічна служба |
реалізація внутрішнього особистісного потенціалу учнів |
|
|
1.12. Модернізувати програму "Обдарована дитина". |
вересень 2004 р. |
психологічна служба; заступник директора з науково-методич- ної роботи |
забезпечення розвитку здібностей учнів |
|
|
1.13. Продовжити роботу: - батьківського клубу "Родина"; - психолого-педагогічного консультпункту для вчителів, батьків, учнів. |
протягом року за планом |
соціально- психологічна служба; заступник директора з виховної роботи |
психолого- педагогічна просвіта батьків задоволення запитів учасників педпроцесу |
|
|
1.14. Забезпечити роботу груп активного соціально-психологічного навчання для учнів 5-11 кл., вчителів, батьків. |
протягом року |
психологічна служба |
соціальна адаптованість учасників педпроцесу |
|
|
1.15. Розробити моделі особистісно зорієнтованих виховних заходів. |
протягом року |
керівники творчих груп |
модель підготовки та проведення виховного заходу |
|
|
1.16. Підготувати пакет діагностичних матеріалів (анкети, опитувальники тощо) для моніторингу навчально-виховного процесу. 1.17. Продовжити діагностичну роботу, розпочату на 1 етапі: - особливості індивідуального розвитку; - інтелектуального розвитку; - емоційної сфери; - інтереси, запити; - стан родинного виховання; - родинні установки, рівень спілкування. |
протягом року протягом року |
соціально- психологічна служба, заступники директора соціально- психологічна служба гімназії |
розробка моніторингу навчально-ви- ховного процесу підвищення діагностичних показників |
|
2. |
Матеріально-технічне забезпечення 2.1. Забезпечення комп'ютерною технікою навчальних кабінетів. 2.2. Придбати відеоапаратуру для центру виховної роботи |
серпень 2004 р. грудень 2004 р. |
директор директор |
покращення умов навчально- виховного процесу |
|
|
III. Практичний етап |
2005- 2006 рр. |
|
|
|
1. |
Науково-методичне та кадрове забезпечення 1.1. Підготувати та провести науково-практичну конференцію "Особистісно зорієнтовані технології навчання і виховання в практиці освітнього процесу". 1.2. Підготувати та провести психолого-педагогічний семінар "Шляхи активізації особистісного потенціалу учня в умовах школи нового типу". Соціально-педагогічний напрямок: 1.3. Забезпечити психолого-педагогічний супровід розвитку гімназиста. 1.4. Провести моніторинг ефективності діяльності педагогічного колективу. 1.5. Розробити модель управління закладом нового типу на основі особистісно-зорієнтованої технології. 1.6. Створення моделей власної педагогічної системи роботи за особистісно зорієнтованою технологією. 1.7. Розробка авторських програм з навчальних предметів. 1.8. Корекція програми активізації особистісного потенціалу учня 1.9. Розпочати узагальнення набутого досвіду особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу з метою подальшої розробки методичних рекомендацій, навчальних посібників. 1.10. Підготувати програму розповсюдження набутого досвіду роботи серед інших шкіл та навчальних закладів нового типу на території України Психологічний напрямок: 1.11. Розробити критерії та підібрати методи визначення змін у особистісному розвитку учня. 1.12. Провести порівняльну діагностику позитивного емоційно-ціннісного самосприймання і самооцінки особистості учня з метою визначення змін, що відбулися порівняно із станом на початок експерименту. 1.13. Визначити зміни у ставленні учнів до своїх особистісних можливостей, свого життя та майбутнього. 1.14. Розробити і апробувати модель формування конкурентноздатної, впевненої в собі особистості |
жовтень 2005 р. листопад 2006 р. 2005- 2006 рр. грудень 2006 р. листопад 2005 р. квітень 2006 року вересень 2005 року 2005- 2006 рр. жовтень 2005 р. листопад 2006 р. березень 2005 р. грудень 2006 р. листопад 2005 р. жовтень 2005 р. |
науковий керівник, науковий консультант науковий керівник, директор заступники директор, заступники директор, заступники директор вчителі- предметники зав. відділеннями практичні психологи директор заступники науковий консультант, директор практичні психологи практичні психологи практичні психологи практичні психологи |
виявлення існуючих проблем з впровадження особистісно зорієнтованої технології створення відповідних умов для розвитку особистості публікація методичний посібник підвищення рівня успішності, вихованості методичний посібник з досвіду роботи публікації у фаховій пресі методичні рекомендації сформованість установки "людини- переможця" у більшості учнів наявність позитивного образу "Я - майбутнього" соціально- психологічний тренінг |
|
2. |
Матеріально-технічне забезпечення 2.1. Забезпечити сучасним інструментарієм та технікою психологічну службу гімназії |
серпень 2006 р. |
директор |
підвищення ефективності роботи |
|
|
IV. Узагальнюючий етап |
2007-2008 р. |
|
|
|
1. |
Науково-методичне забезпечення |
|
|
|
|
|
1.1. Провести науково-практичну конференцію "Про наслідки впровадження особистісно зорієнтованих технологій в навчально-виховний процес школи нового типу". 1.2. Провести психолого-педагогічний семінар "Про підсумки реалізації програми активізації особистісного потенціалу учня в процесі виховання і навчання". 1.3. Розпочати розповсюдження набутого досвіду роботи серед інших шкіл та навчальних закладів нового типу на території України. 1.4. Проводити різноманітні форми методичної роботи з метою розповсюдження досвіду серед педагогів міста, області та інших регіонів України Соціально-педагогічний напрямок: 1.5. Проводити різноманітні форми методичної роботи з метою розповсюдження досвіду серед педагогів міста, області та інших регіонів. 1.6. Відкоригувати створену та апробовану модель формування конкурентноздатної, впевненої в собі особистості. 1.7. Визначити співвідношення результатів експерименту з поставленою метою. 1.8. Випустити методичні посібники з досвіду роботи. 1.9. Психологічний супровід: здійснити аналіз результатів діагностики позитивного, емоційного, ціннісного самосприйняття і самооцінки особистості учня, їх ставлення до своїх особистісних можливостей, власного життя та майбутнього з метою визначення змін, що відбулися порівняно із станом на початок експерименту. |
квітень 2008 р. лютий 2008 р. 2007- 2008 рр. березень 2007 р. лютий 2008 р. травень 2008 р. |
науковий керівник директор науковий керівник, директор, заступники керівники методоб'єднань, зав. відділеннями практичні психологи науковий керівник, директор директор, заступники |
оволодіння і практичне застосування учасниками педпроцесу особистісно зорієнтованими технологіями виховання і навчання розповсюдження досвіду роботи методичний посібник досягнення мети експерименту публікації у фаховій пресі підвищення рівня соціальної адаптації учнів |
|
................Перейти до повного тексту