1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
21.11.2005 N 666
Про підсумки роботи експериментального навчального закладу - загальноосвітньої школи N 15 ім. М.Решетняка м. Кривого Рогу Дніпропетровської області за 2004-2005 навчальний рік
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 08.08.2004 р. N 710 на базі загальноосвітньої школи N 15 ім. М.Решетняка м. Кривого Рогу Дніпропетровської області проводилась науково-дослідна та експериментальна робота за темою: "Розробка системи виховання здорового учня засобами художньо-естетичної діяльності".
Згідно з програмою експерименту в 2004-2005 навчальному році основними завданнями було визначено: збереження, зміцнення здоров'я дітей та учнівської молоді, формування у підростаючого покоління мотивації на здоровий спосіб життя, культури здоров'я; впровадження емоційно-експресивних методів, елементів арт-терапії, музичної терапії, танцювальної терапії; проведення просвітницької роботи з батьківським колективом.
Протягом навчального року педагогічним колективом здійснено комплекс заходів медико-соціально-психологічного захисту, а саме: проведено моніторинг стану фізичного, психічного та соціального здоров'я учнів, педагогічних працівників закладу; здійснено подальший аналіз змін у стані здоров'я, проведено порівняльну оцінку інтерактивних показників здоров'я учнів (в класах за віком, за статтю, за напрямками хвороб); визначені групи здоров'я; складені паспорти здоров'я; проведено корекційні і реабілітаційні заходи на різних етапах навчання учнів у школі.
З метою продовження науково-дослідної та експериментальної роботи у 2005-2006 навчальному році
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічного колективу загальноосвітньої школи N 15 ім. М.Решетняка м. Кривого Рогу Дніпропетровської області (директор Шевченко В.Г.) щодо виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Розробка системи виховання здорового учня засобами художньо-естетичної діяльності" за 2004-2005 навчальний рік.
2. Відповідно до висновків Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (додаток 1) затвердити Звіт (додаток 2), Програму науково-дослідної та експериментальної роботи за вищезазначеною темою на 2005-2006 навчальний рік (додаток 3).
3. Науково-методичному центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України (Завалевський Ю.І.):
3.1. Продовжити надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу експериментального навчального закладу загальноосвітній школі N 15 ім. М.Решетняка м. Кривого Рогу Дніпропетровської області.
3.2. Заслухати звіт про роботу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня у червні 2006 року.
4. Управлінню освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (Сиченко В.В.) надавати допомогу у забезпеченні необхідних умов в організації і проведенні науково-дослідної та експериментальної роботи навчальному закладу всеукраїнського рівня - загальноосвітній школі N 15 ім. М.Решетняка м. Кривого Рогу Дніпропетровської області.
5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на директора Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України Завалевського Ю.І.
Міністр С.М.Ніколаєнко
Додаток 1
до наказу МОН України
21.11.2005 N 666
ВИТЯГ
з протоколу N 16 засідання Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 29 червня 2005 року
Слухали:
звіт про виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Розробка системи виховання здорового школяра засобами художньо-естетичної діяльності" за 2004-2005 н.р. на базі загальноосвітньої школи N 15 ім. М.Решетняка м. Кривого Рогу Дніпропетровської області (директор - Шевченко В.Г.): науковий керівник - Морозова В.В., професор, кандидат медичних наук, проректор Дніпропетровського ОІППО: наукові консультанти - Бех І.Д., академік АПН України, доктор психологічних наук, директор Інституту проблем виховання АПН України; Оржеховська В.М., доктор педагогічних наук, завідувачка лабораторії превентивного виховання Інституту проблем виховання АПН України; Шановалова В.А., професор, доктор медичних наук, завідувачка кафедри лікувальної фізкультури та спортивної медицини Національного медичного університету ім. О.О.Богомольця.
Ухвалили:
затвердити звіт про виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Розробка системи виховання здорового школяра засобами художньо-естетичної діяльності" на базі загальноосвітньої школи N 15 ім. М.Решетняка м. Кривого Рогу Дніпропетровської області.
Рекомендувати МОН України затвердити Програму науково-дослідної та експериментальної роботи на 2005-2006 навчальний рік відповідно до планових завдань експерименту згідно з наказом МОН України від 08.08.2004 р. N 710.
Голова комісії,
академік АПН України
Секретар комісії

І.Д.Бех
С.В.Кириленко
Додаток 2
до наказу МОН України
21.11.2005 N 666
ЗВІТ
про проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою: "Розробка системи виховання здорового учня засобами художньо-естетичної діяльності" на базі загальноосвітньої школи N 15 ім. М.Решетняка м. Кривого Рогу Дніпропетровської області
Згідно з програмою експерименту в 2004-2005 навчальному році основними завданнями було визначено: збереження, зміцнення здоров'я дітей та учнівської молоді, формування у підростаючого покоління мотивації на здоровий спосіб життя, культури здоров'я; валеологізація навчально-виховного процесу; впровадження емоційно-експресивних методів, елементів арт-терапії, музичної терапії, танцювальної терапії, методів регуляції психоемоційних станів; проведення просвітницької роботи з батьківським колективом.
Протягом навчального року педагогічним колективом здійснено комплекс заходів медико-соціально-психологічного захисту, а саме:
проведено моніторинг стану фізичного, психологічного, емоційного та соціального здоров'я учнів, співробітників школи;
здійснено подальший аналіз змін у стані здоров'я з урахуванням вікових і статевих особливостей учнів, проведено порівняльну оцінку інтерактивних показників здоров'я учнів (в класах за віком, за статтю, за напрямками хвороб); визначені групи здоров'я; складені паспорти здоров'я на учнів, педагогічних працівників школи; проведено корекційні і реабілітаційні заходи на різних етапах навчання учнів у школі.
Концептуальна побудова функціонування експериментальної діяльності школи передбачає:
- системність у розумінні здоров'я людини як інтегральної взаємодії систем організму;
- діагностику стану функціональних систем організму учнів, що навчаються у школі;
- визначення індивідуальних особливостей кожного учня зі створенням його психофізіологічного портрета;
- своєчасне виявлення латентних ознак розладів і відхилень у стані здоров'я учнів, включаючи і патологічні, з метою їх оперативного усунення медичною та психологічною службою школи чи в міських медичних установах;
- щорічний кваліфікований контроль за динамікою психофізіологічних показників організму учнів до і після закінчення чергового навчального року;
- розробка і впровадження в навчально-виховний процес школи програм визначення (виявлення) факторів ризику для кожної категорії учнів і створення антифакторних програм їхньої профілактики;
- участь у розробці і впровадженні валеологічних програм у навчально-виховний процес.
В експериментальній діяльності передбачено функціонування наступних підрозділів:
1. Діагностичний, що забезпечує діагностику стану фізіологічних та психологічних систем організму, спрямованих на проведення антропометричних та психодіагностичних досліджень з оцінкою основних функціональних систем і резервів адаптаційних можливостей організму.
2. Аналітичний - провідну обробку отриманих результатів за допомогою інтегруючої експертної системи, здатної оцінювати фізіологічні і психологічні параметри організму, його резерви і потенціал адаптаційних можливостей.
3. Реабілітаційно-корекційний - покликаний проводити реабілітаційні заходи з учнями і вчителями, що потребують такої допомоги, на основі розроблених особистісно-орієнтованих програм з корекцією стану окремих функціональних систем: методами тренування функціональних можливостей організму (розвиток психічних можливостей, психологічне розвантаження).
Протягом цього навчального року педагогічним колективом проведено моніторинг стану фізичного, психологічного, емоційного та соціального здоров'я, складені паспорти здоров'я на кожного учня експериментальних класів, де були визначені основні показники фізичного стану, психологічна структура особистості та соціальне благополуччя учнів, а також моніторингове дослідження щодо вивчення і визначення темпераменту, системи цінностей учнів, акцентуацій характеру, рівня самооцінки, рівня агресії учнів, емоційного статусу учнів.
В школі проводилися цикли тренігових занять за темами: "Агресивні діти - шляхи попередження і корекції", "Емоційне вигорання вчителя - профілактика та корекція", "Використання елементів арт-терапії, музичної терапії, танцювальної терапії, методів регуляції психоемоційних станів з дітьми, що мають відхилення емоційного розвитку чи поведінкові проблеми", "Інновації та підвищення емоційної насиченості уроку", "Валеологія та екологія уроку", батьківський семінар "Емоційний клімат в сім'ї та виховання самостійності".
Згідно програми науково-дослідної та експериментальної роботи щодо розробки системи виховання здорового учня засобами естетико-художньої діяльності на базі школи були проведені діагностичні, профілактичні та психокорекційні заходи. Основна мета яких: формування валеологічного світогляду в учнів, формування світоглядних уявлень дітей щодо мети існування людини у світі, бажання самопізнання, самовдосконалення, розумінню біологічних, екологічних, соціальних чинників розвитку фізичного, психічного і духовного компонентів здоров'я.
Крім того, педагогічний колектив працював над валеологізацією навчально-виховного процесу, а саме:
- щорічна діагностика рівня психофізичного здоров'я учнів за його індивідуальними особливостями;
- вибір навчальних програм і особисті сно-орієнтоване навчання учнів за їхніми індивідуальними можливостями;
- створення сприятливих умов для учнів та педагогів;
- проведення корекційних і реабілітаційних заходів на різних етапах навчання учнів у школі;
- навчання учнів методам самодіагностики і самокорекції психофізичного стану організму на різних етапах його розвитку і формування.
Були уточнені завдання дослідження даного етапу:
- впровадження комплексного підходу до розв'язання проблеми зокрема залучення до експериментальної діяльності учнів, батьків і вчителів;
- збільшення ролі шкільного центру дитячої творчості в досягненні мети експериментальної діяльності;
- гармонізація відносин учасників педагогічного процесу;
- зміцнення фізичного, соціального, психологічного та емоційного здоров'я учнів.
Концептуальна побудова експериментальної діяльності передбачає:
системність у розумінні здоров'я людини як інтегральної взаємодії систем організму; діагностику стану функціональних систем організму учнів;
визначення індивідуальних особливостей учнів з створенням його психофізіологічного портрету; своєчасне виявлення латентних ознак розладів і відхилень у стані здоров'я, враховуючи й патологічні, з метою оперативної їх ліквідації самостійно чи за допомогою закладів охорони здоров'я; щорічний контроль за динамікою психофізіологічних показників організму учнів до й після закінчення навчального процесу; розробка та впровадження в навчально-виховний процес школи програм визначення факторів ризику виникнення емоційних відхилень для кожної категорії учнів та створення профілактичних програм.
Практичним підтвердженням впровадження експресивної психотехніки в школі є результати соціологічного дослідження з вивчення впливу психотехнік на дітей, що відвідували гуртки ЦДТ на їх академічну успішність. У результаті дослідження отримали різницю (за критерієм t-Стьюдента на 99% рівні надійності) між академічною успішністю учнів, які відвідували і не відвідували гуртки ЦДТ. Найбільше яскраво виражений зв'язок між якістю навчальної діяльності (академічною успішністю) з читання й відвідуванням гуртків шкільного ЦДТ за художньо-естетичними напрямками. За результатами дослідження молодших учнів можна зробити висновок про позитивний вплив художньо-естетичного виховання на академічну успішність учнів.

................
Перейти до повного тексту