- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-315 від 25.07.2000
м.Київ
Міністерству освіти Автономної Республіки
Крим, управлінням освіти обласних,
Київської та Севастопольської міських
державних адміністрацій, інститутам
післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання орієнтовний навчальний план і програму підвищення кваліфікації вчителів основ безпеки життєдіяльності загальноосвітніх навчальних закладів, підготовленої Центральним інститутом післядипломної педагогічної освіти АПН України.
Заступник Міністра В.О.Огнев'юк
Навчальний план та програма курсів підвищення кваліфікації вчителів основ безпеки життєдіяльності
Пояснювальна записка
Навчальний план курсів підвищення кваліфікації спрямований на удосконалення професійної підготовки вчителів основ безпеки життєдіяльності (ОБЖД) в період введення в загальноосвітніх навчальних закладах освіти цього навчального курсу та складається з гуманітарної, функціональної і фахової підготовки вчителів, індивідуально-творчої роботи, контрольно-оціночних занять.
План обсягом 144 години передбачає вивчення теоретичних і практичних питань безпеки життєдіяльності. Це психологічні, екологічні, валеологічні аспекти безпеки життєдіяльності, безпека дорожнього руху, поводження на воді, безпека навчання в кабінетах, лабораторіях, майстернях, пожежна, радіаційна, електробезпека, безпека життєдіяльності в надзвичайних ситуаціях та ін.
Індивідуально-творчу роботу слухачі курсів виконують в процесі опрацювання літератури, готуючись до семінарських, практичних занять, пишучи випускну творчу роботу тощо.
Варіантність плану досягається добором спецкурсів і спецсемінарів за вибором вчителів. У змісті спецкурсів і спецсемінарів бажано враховувати регіональні (місцеві) особливості безпеки життєдіяльності, прогнозовані надзвичайні ситуації.
Навчальний план курсів підвищення кваліфікації вчителів основ безпеки життєдіяльності є орієнтовним. За потребою час на вивчення розділів і тем, форми і методи навчання можна змінювати.
Автори: Дивак В.В., завідувач кафедри права і безпеки життєдіяльності Центрального ІППО АПНУ, канд. пед. наук; Пархоменко І.М., головний спеціаліст Міністерства освіти і науки; Сидорчук Л.А., викладач Національного педагогічного університету ім. М.Драгоманова; Юхименко А.П., завідувач методичним кабінетом безпеки життєдіяльності та охорони праці Хмельницького ОІУВ.
Навчальний план і програма курсів схвалені на засіданні кафедри права і безпеки життєдіяльності Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України. Протокол N 6 від 15.06.2000 р.
Навчальний план
------------------------------------------------------------------
| N | Назва розділу, теми | В* | Л* | С* | П* |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|1 |Гуманітарна підготовка | | | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|1.1 |Українознавство та освіта | 4 | 4 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|1.2 |Філософія та соціологія освіти | 4 | 4 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2 |Функціональна та фахова підготовка | | | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.1 |Теоретичні основи безпеки | | | | |
| |життєдіяльності | | | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.1.1 |Основи безпеки життєдіяльності | 4 | 4 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.1.2 |Психологічні аспекти безпеки | | | | |
| |життєдіяльності | 8 | 4 | 2 | 2 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.1.3 |Екологічні аспекти безпеки | | | | |
| |життєдіяльності | 8 | 4 | | 4 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.1.4 |Валеологічні аспекти безпеки | | | | |
| |життєдіяльності | 10 | 6 | 2 | 1 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2 |Безпека життєдіяльності людини | | | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.1 |Безпека життєдіяльності в | | | | |
| |надзвичайних ситуаціях | 8 | 4 | 2 | 2 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.2 |Держава на захисті безпеки | | | | |
| |життєдіяльності людини | 2 | 2 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.3 |Правила безпеки під час навчання у | | | | |
| |загальноосвітних закладах | 4 | 2 | | 2 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.4 |Безпека дорожнього руху | 6 | 4 | | 2 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.5 |Пожежна безпека | 4 | 2 | | 2 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.6 |Електробезпека | 4 | 2 | | 2 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.7 |Радіаційна безпека | 4 | 4 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.8 |Безпека поводження на воді | 2 | 2 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.9 |Безпека інформаційного простору | 2 | 2 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.10|Надзвичайні ситуації в житті | | | | |
| |сучасної людини | 6 | 4 | 2 | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.2.11|Побутовий травматизм | 2 | 2 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.3 |Особливості навчання ОБЖД в школі | | | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.3.1 |Особливості навчання ОБЖД в | | | | |
| |початковій школі | 2 | 2 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.3.2 |Особливості навчання ОБЖД в | | | | |
| |основній школі | 2 | 2 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.3.3 |Особливості навчання ОБЖД в | | | | |
| |середній школі | 2 | 2 | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.4 |Виїзні практичні заняття в закладах | | | | |
| |освіти | 12 | | | 12 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|2.5 |Конференція з обміну досвідом | | | | |
| |роботи | 6 | | | 6 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|3 |Індивідуально-творча робота | 18 | | | 18 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|4 |Контрольно-оціночні заняття | | | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|4.1 |Вхідне та вихідне діагностування | 2 | | | 2 |
|------+------------------------------------+--------------------|
|4.2 |Захист випускних робіт | поза сіткою годин |
|------+------------------------------------+--------------------|
|4.3 |Комплексний залік | поза сіткою годин |
|------+------------------------------------+--------------------|
| | Всього |126 | 62 | 8 | 56 |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
|5 |Спецсемінари та спецкурси на вибір | | | | |
| |з фахових питань | 18 | | | |
|------+------------------------------------+----+----+----+-----|
| | Разом |144 | | | |
------------------------------------------------------------------
____________
В* - всього годин, Л* - лекційні, С* - семінарські, П* - практичні
заняття.
Програма
Розділ 1. Гуманітарна підготовка
1.1. Українознавство та освіта.
Відродження української державності. Українознавство в системі національної освіти. Культура як складова національного відродження України.
1.2. Філософія та соціологія освіти.
Філософія освіти - методологічна основа педагогічної діяльності, забезпечення безпеки життєдіяльності людини в системі "Людина. Життєве середовище". Взаємозв'язок екологічного та соціального простору. Сукупність природних умов, необхідних для життя людини.
Розділ 2. Функціональна та фахова підготовка
2.1. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності
2.1.1. Основи безпеки життєдіяльності
Основні поняття і визначення.
Небезпека. Основні ознаки небезпек. Небезпеки - потенційні і реальні. Умови переходу потенційної небезпеки в реальну. Таксономія небезпек. Загальна номенклатура небезпек. Вірогідність появи небезпеки. Поняття ідентифікації небезпек.
Основні положення теорії ризику.
Аксіома про потенційну небезпеку діяльності. Ризик - як кількісна оцінка небезпеки. індивідуальний і соціальний ризик. Основні методичні підходи до визначення ризику. Методика управління ризиком.
Ергономічні параметри і БЖД.
Ергономіка та інженерна психологія. Енергетична, просторова та інформаційна сумісність людини з технікою і середовищем. Раціональна організація робочого місця, технічна естетика, вимоги до виробничих приміщень. Антропометричні особливості дитячого організму.
Людина - як елемент системи "людина - середовище".
Людина - носій потенційних небезпек. Аналізатори людини - зв'язок в системі "людина - середовище". Зоровий аналізатор. Слуховий аналізатор. Вербальна чутливість. Тактильний аналізатор. Больова чутливість. Температурна чутливість. Органічна чутливість. Руховий аналізатор.
2.1.2. Психологічні аспекти безпеки життєдіяльності
Структура психічної діяльності людини.
Основні групи психічних компонентів. Психічні процеси. Психічні якості особистості. Психічні стани. Пізнавальні, емоційні і вольові психічні процеси. Особливості вікових періодів розвитку психічних процесів дітей.
Психологічні особливості людини і безпека життєдіяльності.
Пам'ять. Види пам'яті (рухова, образна, емоційна, словесна, слухова, зорова). Довготривала і короткочасна пам'ять. Об'єм пам'яті, точність відтворення і забування. Увага. Активна і пасивна увага. Внутрішня та зовнішня увага. Швидкість переключення уваги. Інтенсивність і стійкість уваги. Неуважність - основна причина небезпеки життєдіяльності. Вироблення уваги. Воля. Основні вольові якості. Дисциплінованість. Недисциплінованість - свідоме порушення правил безпеки. Самоволодіння. Рішучість. Наполегливість. Мислення. Індивідуальні особливості мислення людини. Ризик і обережність. Необережна дія - небезпечна ситуація. Надмірна обережність. Ступінь ризику. Небезпека надмірного ризику і надмірної обережності. Віктимологія - як суб'єктивна безпека життєдіяльності. Сенсомоторні реакції. Рівень сенсомоторної координації. Поняття надійності людини. Здібності. Комунікабельність. Соромливість. Походження соромливості. Вроджена соромливість. Соромливість - як результат виховання. Негативні наслідки надмірної соромливості. Подолання соромливості. Почуття сексуальної неповноцінності. Самоагресивність. Самооцінка. Дитяча жорстокість і агресивність. Суїцид неповнолітніх. Агресивність і суперництво. Дитяча жорстокість і агресивність. Аналіз цього явища. Характер і темперамент. Основні риси характеру. Типи темпераменту. Рухливість нервово-психічних процесів. Емоції. Емоційні переживання. Емоційні напруга. Роль емоцій у формуванні стресових станів. Стрес. Фази стресу. Ланцюгова реакція стресів. Стрес - причина неврозів. Форми дитячих неврозів. Природні ліки неврозів.
Психологія натовпу.
Поняття натовпу. Різновиди натовпу. Випадковий натовп. Експресивний натовп. Конвенційний натовп. Діючий натовп. Спільні риси натовпу. Людська психіка в натовпі. Ватажок натовпу. Небезпека спілкування з натовпом. Українська психіка. Особливості української нації. Висока духовність. Творчий інтелект. Індивідуалізм. Елементи аристократизму.
2.1.3. Екологічні аспекти безпеки життєдіяльності
Еволюція взаємовідносин в системі "людина - життєве середовище".
Закони розвитку життя на Землі. Взаємодія людини з природою. Порушення законів природокористування. Поняття техногеноза. Поняття "інженерна" екологія, "промислова" екологія. Еволюція взаємовідносин в системі "людина - життєве середовище". Біосфера. Біогенез. Неогеноз. Вчення В.І.Вернадського про ноосферу. Ідея "автотрофності", її наслідки для безпеки життєдіяльності. Екологічні фактори. Абіотичні фактори. Біотичні фактори. Екологічна ніша. Життєва і екологічна форма. Екологічна система. Генофонд і популяції. Біогеноценоз і екосистема. Компоненти біогеоценоза.
Фактори зміни біогеоценозів. Автотрофні і гетеротрофні організми.
Природні забруднювачі навколишнього середовища.
Поняття про систему "сонце - біосфера". Ультрафіолетове випромінювання. Магнітні бурі. Геомагнітні поля. Несприятливі космічні і геомагнітні ситуації. Фонове випромінювання. Природна радіоактивність. Природні стихійні лиха.
Антропогенні забруднювачі навколишнього середовища.
Основні джерела антропогенного забруднення середовища. Характер забруднення. Види забруднювачів. Забруднювачі за типом походження (механічні, хімічні, фізичні, біологічні, матеріальні та енергетичні); забруднювачі за часом взаємодії з довкіллям (стійкі, середньотривалі, нестійкі), за способом впливу на біоту (прямого та непрямого впливу). Навмисні супутні та аварійно-випадкові забруднювачі. Основні санітарно-гігієнічні оцінки забруднювачів. Поняття гранично допустимої концентрації (ГДК). Гранично допустимі викиди (ГДВ) забруднювачів. Гранично допустимі екологічні навантаження (ГДЕН). Максимально допустимий рівень (МДР). Найбільш поширені забруднювачі. Окис вуглецю (чадний газ), окис азоту, шкідливі вуглеводні (смог), сірчаний ангідрід, сірководень, сполуки хлору, сполуки фтору, свинець, кадмій, ртуть. Біологічна дія найбільш поширених забруднювачів речовин. Нові небезпечні токсичні речовини. Забруднювачі повітряного середовища (кислотні дощі, озонові діри, парниковий ефект, ядерна ніч і ядерна зима). Забруднювачі водного середовища. Забруднення грунту (пестициди, нітрати, отрутохімікати). Токсичні харчові катастрофи. Ядерні катастрофи. Радіоактивне забруднення планети. Ультрафіолетове та лазерне випромінювання.
Екологічний стан навколишнього середовища України.
Концепція єдиної системи екологічного моніторингу в Україні. "Ієрархія" забруднення в Україні. Найбільш забруднені регіони України.
2.1.4. Валеологічні аспекти безпеки життєдіяльності
Здоровий спосіб життя - складова частина безпеки життєдіяльності людини.
Людина та її здоров'я. Природні умови здоров'я. Соціальні умови здоров'я. Людина і космос. Індивідуальне здоров'я. Антропометричні, клінічні, фізіологічні та біологічні критерії здоров'я. Біологічні ритми як механізм пристосування організму людини до умов життя. Вплив екзогенних і ендогенних факторів на ритмічні процеси в організмі. Часова орієнтація організму. Здоров'я народу України.
Функціональні основи життєдіяльності організму.
Організм людини як біологічна саморегулююча система. Адаптація організму. Гомеостаз людини. Поняття про норму і патологія організму. Вплив аварії на ЧАЕС на стан здоров'я дітей. Дитячі захворювання. Психоневрологічні порушення і стресові стани у дітей. Причини дитячого неврозу. Невроз страху. Статеве виховання підлітків. Еталони справжніх чоловіків і жінок. Статеві інстинкти. Статеве дозрівання, фізіологічні і психологічні зміни організму. Підліткова криза. Особиста гігієна юнаків і дівчат. Венеричні захворювання та захворювання, що передаються статевим шляхом. Сифіліс, гонорея, СНІД. Небезпека підліткової вагітності. Сучасні методи планування сім'ї. Інфекційні хвороби. Умови поширення інфекційних хвороб. Епідемії. Епідемічні ситуації на сучасному етапі (нові заразні хвороби, епідемії грипу, спалахи туберкульозу). Профілактичне щеплення, кишкові інфекції. Інфекції крові (СНІД). Статистика захворювання на СНІД. Інфекційні хвороби тварин.
Валеологічні фактори зниження життєдіяльності людини.
Класифікація факторів. Психологічні фактори. Психічні травми (конфлікти). Типи конфліктів. Психологічні конфлікти. Психологічна розрядка. Сімейні конфлікти. Конфлікт батьки - діти. Конфлікти на сексуальному грунті. Сексуальні збочення. Сексуальний злочин - наслідок конфліктів. Ставлення до успіху чи невдачі. Шкідливі звички. Наркоманія, алкоголізм, тютюнопаління. Основні ознаки наркотичного і алкогольного отруєння. Профілактика шкідливих звичок у дітей і підлітків.
................Перейти до повного тексту