1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
02.11.2005 N 634
Про підсумки роботи експериментального загальноосвітнього навчального закладу - НВК "Загальноосвітня школа I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" м. Сміли Черкаської області за 2004-2005 навчальний рік
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 03.09.2004 р. N 697 на базі НВК "Загальноосвітня школа I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" м. Сміли Черкаської області проводилась науково-дослідна та експериментальна робота за темою "Особистісно зорієнтоване виховання та навчання в умовах школи нового типу".
Протягом звітного періоду згідно з програмою формуючого етапу експерименту педагогічним колективом з метою профілізації та забезпеченні інтересів і нахилів учнів перебудовано структуру навчального процесу організовано психолого-педагогічний супровід розвитку особистості розроблено програму "Активізація особистісного потенціалу учнів", в межах якої запроваджено різноманітні форми організації особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу, індивідуальні навчальні програми для обдарованих дітей; відпрацьовано форми психокорекційної роботи з усіма учасниками педагогічного процесу; забезпечено роботу учнівського самоврядування з використанням методу проектів та психолого-педагогічну просвіту батьків; підвищено професійну майстерність педагогів.
З метою продовження науково-дослідної та експериментальної роботи 2005-2006 навчальному році
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічного колективу НВК "Загальноосвітня школа I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" м. Сміли Черкаської області (директор Дзевульська О.О.) щодо виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Особистісно зорієнтоване виховання та навчання в умовах школи нового типу" за 2004-2005 навчальний рік.
2. Відповідно до висновків Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти (додаток 1) затвердити Звіт (додаток 2), Програму проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за вищезазначеною темою на 2005-2006 навчальний рік (додаток 3).
3. Науково-методичному центру середньої освіти (Завалевський Ю.І.):
3.1. Надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня - Смілянського НВК "Загальноосвітня школа I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області.
3.2. Заслухати звіт про роботу експериментального загальноосвітнього навчального закладу у червні 2006 року.
4. Управлінню освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації (Фещенко О.В.) надавати допомогу у забезпеченні необхідних умов в організації і проведенні науково-дослідної та експериментальної роботи НВК "Загальноосвітня школа I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" м. Сміли Черкаської області.
5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на директора Науково-методичного центру середньої освіти Завалевського Ю.І.
Міністр С.М.Ніколаєнко
Додаток 1
до наказу МОН України
02.11.2005 N 634
ВИТЯГ
з протоколу N 16 засідання Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України
від 29 червня 2005 року
Слухали: звіт про виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Особистісно зорієнтоване виховання та навчання в умовах школи нового типу" на базі Смілянського НВК "Загальноосвітня школа і ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області за 2004-2005 навчальний рік (директор - Дзевульська О.О.): науковий керівник - Бех І.Д., академік АПН України, доктор психологічних наук, директор Інституту проблем виховання АПН України:
науковий консультант - Чепурна Н.М., директор Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників; консультанти -Кириленко С.В., завідувачка відділу виховної роботи та захисту прав дитини Науково-методичного центру середньої освіти МОН України;
Волошенко О.В., кандидат педагогічних наук, завідувачка кафедри психології Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників.
Ухвалили: затвердити звіт про виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Особистісно зорієнтоване виховання та навчання в умовах школи нового типу" на базі Смілянського НВК "Загальноосвітня школа і ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області.
Рекомендувати МОН України затвердити Програму науково-дослідної та експериментальної роботи на 2005-2006 навчальний рік відповідно до планових завдань експерименту згідно з наказом МОН України від 03.09.04 р. N 697.
Голова комісії,
Академік АПН України
Секретар комісії

І.Д.Бех
С.В.Кириленко
Додаток 2
до наказу МОН України
02.11.2005 N 634
ЗВІТ
про проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою: "Особистісно орієнтоване виховання та навчання в умовах школи нового типу" на базі Смілянського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області за 2004-2005 навчальний рік
На другому (формуючому) етапі у звітному періоді дослідження проводилось відповідно до Програми науково-дослідної та експериментальної роботи на 2003-2008 роки, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 24.09.2003 р. N 643, та згідно з програмою на 2004-2005 н.р.
Основними завданнями цього періоду визначено: перебудова структури навчального процесу; розробка програми "Активізація особистісного і потенціалу учнів", в межах якої запровадження різноманітних форм організації особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу, розробка індивідуальних навчальних програм для обдарованих дітей; відпрацювання форм психокорекційної роботи з усіма учасниками педагогічного процесу;
забезпечення роботи учнівського самоврядування з використанням методу проектів та психолого-педагогічної просвіти батьків; сприяння гармонійному розвитку особистості учнів шляхом вдосконалення психолого-педагогічних впливів; підвищення професійної майстерності педагогів.
Групове та індивідуальне консультування педагогів здійснювалось науковим керівником, академіком АПН України, директором Інституту проблем виховання АПН України Т.Д.Бехом, науковими консультантами: завідувачкою відділу виховної роботи та захисту прав дитини НМЦ середньої освіти МОН України, к.п.н. Кириленко С.В., директором Черкаського ОІПОПП Чепурною Н.М., к.п.н.
З метою профілізації та забезпечення інтересів, нахилів учнів перебудовано структуру навчально-виховного процесу. Запроваджено допрофільне навчання у 8-9 класах: введено поглиблене вивчення правознавства, іноземної мови, введено додатковий предмет "Економіка", спецкурси "Основи математичної логіки", "Основи економічних знань", "Інтелектуальні ігри з математики"; і профільне - у 10-11 класах: додаткові предмети та спецкурси "Права людини", "Основи економіки", "Основи психології", "Основи педагогіки", "Естетика", "Риторика", "Етика і психологія сімейного життя".
Розроблено програму "Активізація особистісного потенціалу учнів", яка зорієнтована на підтримку і розвиток "внутрішніх резервів особистості та спрямована на створення необхідних умов для розкриття індивідуальних можливостей кожного учня, підтримки і стимулювання розвитку дитини. У межах цієї програми розроблено індивідуальні навчальні програми для обдарованих учнів, які активізують їх особистісний потенціал.
Запроваджено різноманітні форми особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу: "Захист знань", "Комплексне тестування", "Інститут учнівського консультування", "Занурення в епоху". Ефективними є "круглі столи", ділові ігри, тренінги, дебати тощо. Учні беруть активну участь у міжнародних інтелектуальних конкурсах "Кенгуру", "Ведмежа", "Левеня", предметних олімпіадах міського, обласного та всеукраїнського рівня, науково-дослідницькій роботі.
У звітний період педагогами створено моделі особистісно зорієнтованих виховних заходів: "Парад гімназійних зірок", який має на меті відзначення обдарованих дітей та заохочення гімназистів до творчої діяльності; свято "Я - особистість", яке спрямоване на формування позитивної Я - концепції учнів та створення ситуації успіху для всіх та забезпечує формування сприятливого мікроклімату у колективі. Цікавою та ефективною формою роботи з підлітками є засідання дискусійного клубу "Позиція", який спрямований на формування активної життєвої позиції гімназистів.
З метою відпрацювання форм психокорекції з усіма учасниками педагогічного процесу розпочато роботу над програмою "Психологічна підтримка та особистісний розвиток для учнів 5-8 класів, 9-11 класів", яка передбачає організацію різних форм корекційно-розвиваючих занять для учнів 5-11 класів. Впроваджується психокорекційна програма для вчителів "Енергія життя", яка спрямована на підвищення професійної компетентності вчителів, виявлення особистісного і професійного потенціалу, фокусування на важливих особистіснозначимих аспектах: життєвій самореалізації, відчутті гармонії внутрішнього та зовнішнього світу, особистісного та професійного визнання. Психологічною службою гімназії у 2004-2005 навчальному році вивчено стан родинного виховання, родинні установки та стереотипи сімей гімназистів.
Проводилось анкетування "Чи знаєте ви психічний склад дитини?", "Застосування покарань в родині", "Причини конфліктів між дітьми та батьками", "Сімейні традиції", "Стосунки дітей з батьками". Дослідження показало, що в родинах цінується моральність, духовність, всі батьки цікавляться шкільними справами та дозвіллям своїх дітей, майже всі знають психологічні особливості дитини, виховують патріотизм, наполегливість, працелюбство, гуманізм. Проте кожен третій учень проявляє в родині егоїзм та нестриманість, що є спільною виховною проблемою батьків та школи.
Педагогічний колектив гімназії тісно співпрацює з батьківською громадою. З метою психолого-педагогічної просвіти батьків у навчальному закладі розроблено Програму ефективності батьківського впливу, яка впроваджується через діяльність батьківського клубу "Родина". Основне завдання програми - організація співпраці педагогічного колективу і батьків зі створення сприятливих умов для інтелектуального, фізичного, морального та духовного розвитку кожної дитини в сім'ї, гармонізація взаємин в родині; гуманізація роботи з сім'єю; розвиток вміння ставитися до інших і самих себе як до цінності - з повагою, розумінням, довірою; плекання дитячого і батьківського вміння бути самим собою серед інших.
Основою такої співпраці є залучення батьків, усіх дорослих членів родини до навчально-виховного процесу як рівноправних учасників. У системі роботи гімназії - вечори сімейних традицій, виставки "Світ захоплень моєї родини", спортивне свято "Спорт в моїй родині", класні та шкільні свята "Дозвілля родини", "Творчі досягнення батьків та дітей", створення генеалогічного дерева кожної родини.
Одним із важливих засобів організації життєдіяльності учнівського колективу є учнівське самоврядування, яке сприяє формуванню в учнів відповідальності за доручену справу, принциповості, самостійності, уміння аналізувати свою діяльність. Головна задача гімназійної дитячої організації "Сенаторець" - дати можливість здобути дітям особистісний та соціальний досвід. Тому з 2003 року ГДО "Сенаторець" здійснює свою діяльність через реалізацію проектів, що дає можливість залучити до роботи якнайбільшу кількість дітей, активізувати особистісний потенціал кожного вихованця, створити умови для набуття індивідуального досвіду діяльності. У розробці та виконанні проектів задіяні Рада музею гімназії (проекти "Історія рідного краю", "Братські могили Смілянщини"), центр спорту і здоров'я ("Спорт і гімназисти"), центр дисципліни і порядку ("Право і гімназисти"), зелений патруль ("Сім чудес Тернівки", "Скарби і легенди Юрієвої гори").
З метою проектування та організації умов, які сприяють розвитку індивідуальних особливостей дитини та забезпечують повне розкриття творчого потенціалу, орієнтують на самовдосконалення, продовжено діагностичну роботу. За допомогою діагностичних досліджень, а саме: тестування, анкетування, спостереження, проективних методик, вивчено психологічні особливості особистості; особливості індивідуального розвитку; емоційна сфера; інтереси та запити учнів, батьків.
Дані дослідження зафіксовано у психолого-педагогічному портреті кожного учня, кожного класу, який ведеться за розділами: досягнення в академічній сфері; досягнення в особистісній сфері; творчі здібності; моніторинг стану здоров'я; рівень вихованості; психологічні особливості учня; особиста освітня траєкторія; картка учнівського рейтингу; проективні методики "Моя сім'я", "Неіснуюча істота".
З метою вивчення ефективності виховної взаємодії в навчальному закладі у системі вивчається рівень вихованості гімназистів за такими критеріями: обов'язок і відповідальність, бережливість, дисциплінованість, ставлення до навчання, до суспільно-корисної праці, доброта та чуйність, чесність і правдивість, простота та скромність, знання українських народних звичаїв та обрядів.
За результатами аналізу діагностичної програми вивчення рівнів вихованості гімназистів у 2004-2005 н.р. 31% дітей мають високий рівень вихованості, 60% - середній рівень, 8% - низький. У порівнянні з 2003-2004 н.р. показник високого рівня вихованості учнів зріс на 1%. Отже, класні керівники ефективно будують виховний процес, звертають увагу на індивідуальну роботу з учнями, враховують при плануванні виховної роботи вікові, інтелектуальні особливості своїх вихованців.
У звітному періоді було продовжено навчально-методичну роботу щодо підвищення професійної майстерності педагогів з метою впровадження в навчально-виховний процес особистісно зорієнтованої технології.
З цією метою педагогічний колектив гімназії відвідав Український колеж імені В.О.Сухомлинського (м. Київ), на базі якого проведено теоретико-практичний семінар "Духовність - вища форма моралі" за участю доктора психологічних наук І.Д.Беха. Проведені науково-практична конференція "Реалізація особистісного потенціалу учня в навчально-виховному процесі", психолого-педагогічний семінар "Особливості особистісно зорієнтованих технологій та їх функціонування у виховному процесі" та інтерактивний тренінг "Використання елементів особистісно зорієнтованої технології на уроці". Згідно з планом були проведені: засідання відділень наук "Наслідки апробації етапів орієнтації та визначення мети особистісно зорієнтованого уроку" та засідання педагогічної ради: "Роль вчителя в особистісно зорієнтованому навчально-виховному процесі".
У травні 2005 року в гімназії проведено дослідження рівня професійної майстерності вчителів, за результатами якого зроблено висновки, що 14% вчителів мають високий рівень педагогічної майстерності, 74% - достатній. Педагоги будують навчально-виховний процес на принципах особистісно зорієнтованого навчання і виховання, володіють елементами особистісно зорієнтованої технології та психологічними основами індивідуального підходу. Педагоги створюють на уроках доброзичливі й ділові стосунки, цілеспрямовано і наполегливо спонукають до активності всіх учнів, використовують інноваційні педагогічні методи і прийоми (проблемно-пошукові, інтерактивні, дослідницькі, евристичні, компаративні, інтеграційні та інші), вдало організовують самостійну роботу учнів, роботу з обдарованими дітьми, само- і взаємоконтроль учнів, реалізують виховні можливості уроку, диференційований підхід.
З метою матеріально-технічного забезпечення науково-дослідної та експериментальної роботи створено ресурсний центр з вивчення іноземних мов з використанням мультимедійних засобів навчання, які сприяють посиленню інтересу учнів до навчання та підвищенню якості знань. Центр обладнаний комп'ютером, копіювальною технікою, телевізором, відео - та аудіоапаратурою. У наявності мультимедійні програми для вивчення іноземних мов, мінібіліотека неадаптованих текстів художньої та публіцистичної літератури. Комп'ютерами забезпечено початкову школу, бібліотеку - медіатеку, кабінет фізики і хімії та методичний кабінет. У 2004 році обладнано сучасний комп'ютерний клас. Розпочато створення відеотеки за темою експерименту.

................
Перейти до повного тексту