- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про підсумки роботи експериментального загальноосвітнього навчального закладу - навчально-виховного комплексу N 28 м. Дніпропетровська за 2004-2005 навчальний рік
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 24.11.2004 р. N 879 на базі навчально-виховного комплексу N 28 м. Дніпропетровська продовжувалась науково-дослідна та експериментальна робота за темою "Створення освітнього середовища як (фактора розвитку особистості".
Упродовж 2004-2005 навчального року згідно з програмою формуючого етапу експерименту педагогічним колективом визначено нові профільні напрями навчання з урахуванням запитів вихованців, зкореговано навчально-виховний процес шляхом змістовних змін у програмах, які спрямовані на індивідуалізацію та розвиток співробітництва учнів та вчителі. Продовжено спільну скоординовану роботу лікарів, психологів, педагогів із розробки та впровадження медико-психолого-педагогічного патронажу кожної дитини в процесі її виховання і навчання; проведено дослідження з формування зон розвитку особистості (пізнавальної, культурологічної, оздоровчої) у структурі інноваційного освітнього середовища, вивчено його ефективність як фактора розвитку особистості.
З метою продовження науково-дослідної та експериментальної роботи у 2005-2006 навчальному році
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити діяльність педагогічного колективу навчально-виховного комплексу N 28 м. Дніпропетровська (директор Гонтаровська Н.Б.) щодо виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Створення освітнього середовища як фактора розвитку особистості" за 2004-2005 навчальний рік.
2. Відповідно до висновків Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти (додаток 1) затвердити Науковий звіт (додаток 2), Програму науково-дослідної та експериментальної роботи за вищезазначеною темою на 2005-2006 навчальний рік (додаток 3).
3. Науково-методичному центру середньої освіти (Завалевський Ю.І.):
3.1. Надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня - НВК N 28 м. Дніпропетровська.
3.2. Заслухати звіт про роботу експериментального загальноосвітнього навчального закладу у червні 2006 року.
4. Управлінню освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (Сиченко В.В.) надавати необхідну допомогу для створення належних умов щодо організації й проведення науково-дослідної та експериментальної роботи НВК N 28 м. Дніпропетровська.
5. Контроль за, виконанням даного наказу покласти на директора Науково-методичного центру середньої освіти Завалевського Ю.І.
Додаток 1
до наказу МОН України
02.11.2005 N 635
ВИТЯГ
з протоколу N 16 засідання Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 29 червня 2005 року
Слухали: звіт про виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Створення освітнього середовища як фактора розвитку особистості" на базі НВК N 28 м. Дніпропетровська за 2004-2005 н.р., директор, науковий керівник - Гонтаровська Н.Б., науковий консультант - Бех І.Д., академік АГІН України, доктор психологічних наук, директор Інституту проблем виховання АПН України.
Ухвалили: затвердити звіт про виконання Програми науково-дослідної та експериментальної роботи за темою "Створення освітнього середовища як фактору розвитку особистості" на базі НВК N 28 м. Дніпропетровська.
Рекомендувати МОН України затвердити Програму науково-дослідної та експериментальної роботи на 2005-2006 навчальний рік відповідно до планових завдань експерименту згідно з наказом МОН України від 24.11.04 р. N 879.
Голова комісії, академік АПН України Секретар комісії | І.Д.Бех С.В.Кириленко |
Додаток 2
до наказу МОН України
02.11.2005 N 635
НАУКОВИЙ ЗВІТ
про проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою: "Створення освітнього середовища як фактора розвитку особистості" на базі навчально-виховного комплексу N 28 м. Дніпропетровська за 2004-2005 навчальний рік
Основними завданнями формуючого етапу дослідження визначено:
- опрацювання моделі інтегрованої системи освіти у складі освітнього конструктиву: "Дошкільний навчальний заклад - школа - гімназія - педагогічне училище - університет - інститут післядипломної педагогічної освіти";
- формування адаптованої освітньої системи зі створення та апробування в експериментальних умовах моделі інноваційного освітнього закладу - навчально-виховного комплексу як центра життєдіяльності дитини;
- апробація технологій і методик особистісно орієнтованого виховання в контексті інноваційного освітнього середовища;
- проведення медико-психолого-педагогічного патронажу учнів, організація допомоги у вирішенні завдань самореалізації особистості;
- проведення досліджень з формування зон розвитку особистості у структурі інноваційного освітнього середовища (оздоровчої, пізнавальної, культурологічної, соціалізації);
- проведення досліджень щодо вивчення ефективності створеного інноваційного середовища як фактора розвитку особистості;
- розробка технологій державно-громадського управління освітнім закладом; оздоровлення; культурологічного розвитку дитини; соціалізації та творчого розвитку особистості;
- визначення нових профільних напрямів навчально-виховного процесу з урахуванням запитів вихованців, внесення змін у програми, які спрямовані на індивідуалізацію навчання та розвиток співробітництва учнів та вчителів.
З метою реалізації завдань експерименту спільно з Інститутом проблем виховання АПН України, Дніпропетровським національним університетом, Дніпропетровським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, педагогічним училищем, дитячими дошкільними закладами створено та опрацьовується проект інтегрованої системи освіти у складі освітнього конструктивну: "Дошкільний навчальний заклад - школа - гімназія - педагогічне училище - університет - інститут післядипломної педагогічної освіти".
Проведено роботу з подальшого вивчення науково-теоретичних і практичних аспектів заданої проблематики, а саме: завершено теоретичне дослідження за темами: "Стан проблеми створення освітнього середовища в педагогічній теорії та практиці", "Психолого-педагогічні закономірності та умови розвитку особистості як чинника створення розвиваючого освітнього середовища". Підготовлено та надруковано наукові статті:
- "Розвиток особистості в психолого-педагогічному контексті" (Гонтаровська Н.Б., журнал "Педагогіка та психологія", липень, 2005 рік);
- "Інноваційні підходи до організації фізкультурно-оздоровчої роботи в загальноосвітніх школах" (Москаленко Н.В., Гонтаровська Н.Б., журнал "Наукові записки", серія: "Педагогіка" Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка);
- "Школа здоров'я" (Гонтаровська Н.Б., видання "Право на гідне життя" у рамках проекту "Кращі практики в місцевому самоврядуванні").
Педагогічним колективом здійснювалася експериментальна перевірка концептуальних засад, опрацювання технології особистісно орієнтованого виховання: оздоровлення учнів під час навчально-виховного процесу; культурологічного розвитку учня; соціалізації учня; розвитку творчої особистості.
У межах Лабораторії інноваційної педагогіки Управління освіти і науки Дніпропетровської міської ради, яка є структурним підрозділом навчально-виховного комплексу, проведено науково-методичні семінари для різних категорій педагогічних працівників, на яких упродовж 2004-2005 навчального року розглядались такі питання: "Соціальні, особистісні та естетичні складові освітнього середовища як детермінанти розвитку особистості дитини", "Принципи розробки проекту розвиваючого середовища у загальноосвітній школі", "Наукові основи експериментальної моделі освітнього середовища", "Функціональна структура, зміст і принципи функціонування, науково-методичне забезпечення експериментальної моделі освітнього середовища".
Продовжено спільну скоординовану роботу лікарів, психологів, педагогів із розробки та впровадження медико-психолого-педагогічного патронажу кожної дитини в процесі її виховання і навчання. Головною метою патронажу у цьому році визначено управління здоров'ям індивіда, для чого проводився аналіз інформації про стан здоров'я (рівень здоров'я), формування управлінських дій (оздоровчі програми), їх реалізація, оцінка їх адекватності та ефективності. З метою збору і аналізу інформації про стан здоров'я розроблено, впроваджено методику експрес-діагностики соматичних, психічних розладів та відхилень у учнів 12-17 років. Виявлення симптоматики відхилень у стані фізичного і психічного здоров'я визначається методом самооцінки підлітками функціонування основних фізіологічних систем (нервової, серцево-судинної, дихальної, шлунково-кишкового тракту).
У ході експерименту проведено моніторинг стану здоров'я учнів. За його результатами визначена цілісна ефективна система покращення стану здоров'я вихованців НВК N 28.
За даними обстеження:
- рівень стану здоров'я учнів складає 88,6% (показник по місту - 78,2% );
- рівень соматичної захворюваності учнів знизився і складає 21,2% (показник по місту - 31,5%);
- випадки інфекційної захворюваності за рік зменшились майже вдвічі;
- оздоровлення дітей з хронічними патологіями за 2004 рік стало ефективнішим: на 33,7% (учні 7-10 років); на 37,7% (учні 11-14 років); на 36,1% (учні 15-17 років).
Таким чином, можна зробити висновок, що розроблена та апробована експрес-методика виявлення серед підлітків хворих і "груп ризику" є високоінформативною і не потребує багато часу на проведення діагностування стану здоров'я учнів.
Протягом третього етапу науково-дослідної та експериментальної роботи педагогічним колективом продовжено дослідження з формування зон розвитку особистості в структурі інноваційного освітнього середовища (оздоровчої, пізнавальної, культурологічної, соціалізації).
Оздоровча зона розвитку особистості
У цьому році завершено роботу з вивчення мотивації дітей молодшого шкільного віку до занять фізичною культурою та спортом в умовах навчання. Підсумки дослідження підводились за участю фахівців Дніпропетровського інституту фізичної культури і спорту під керівництвом кандидата педагогічних наук Москаленко Н.В. У дослідженнях брали участь 356 дітей 6-10 років, 387 батьків дітей молодшого шкільного віку.
Дослідження показали, що 93,7% опитуваних відмічають необхідність занять фізичною культурою. Серед факторів, які впливають на здоров'я, діти відзначили дотримання режиму дня (46,8%), заняття фізичною культурою (42,2%), раціональне харчування (11%). На питання "Чому треба бути здоровим?" - 87,1% відповіли "Щоб не хворіти", 12,9% - "Щоб не пропускати заняття в школі".
Для дітей молодшого шкільного віку характерне позитивне ставлення до уроків фізичної культури. 97,3% опитуваних вважають уроки фізичної культури цікавими.
Збільшується кількість дітей від 1-го до 3-го класу, які залучені до занять спортом. Якщо в 1-му класі займаються спортом 28,1%, то в 4-му класі - 64,3% Серед мотивів, які вплинули на залучення дітей до занять в спортивних секціях., найбільше значення мають "Бажання бути першим", "Подобається обраний вид спорту", "Бажання стати схожим на відомого спортсмена", "Приклад батьків, вчителів". Найбільш популярними видами спорту у дітей молодшого шкільного віку є плавання, східні єдиноборства, спортивні танці. На наш погляд, у загальноосвітніх навчальних закладах необхідно збільшити кількість спортивних змагань, оскільки 93,2% учнів бажають брати в них участь.
Аналіз відповідей батьків показує, що 81,3% опитуваних вважають заняттях фізичною культурою дітей корисними для здоров'я, 18,7% вказують, що вони покращують розумову і фізичну працездатність. Серед опитуваних 31,3% займаються фізичною культурою. На жаль, тільки 19,6% батьків виконують фізичні вправи разом з дітьми. Більшість батьків (84,6%) дітей молодшого шкільного віку знайомі з організацією роботи з фізичного виховання в школі, де навчаються їхні діти, 91,2% опитуваних виказали бажання брати участь у фізкультурно-спортивних заходах школи.
Дослідження показали, що одним із шляхів вдосконалення системи фізкультурно-оздоровчої роботи в навчальному закладі є залучення батьків до цієї роботи. Сучасна робота сім'ї і школи може здійснюватися у формі проведення тематичних батьківських зборів, індивідуальних бесід, проведення відкритих уроків, фізкультурно-оздоровчих заходів. Взаємодія сім'ї і школи - це найважливіша умова підвищення мотивації дітей до занять фізичною культурою, підвищення ефективності організації роботи з фізичного виховання.
Доопрацьовано відповідно до зауваження рецензентів рукописи навчальних посібників "Спортивна абетка" для 1 класу, "Разом з Фізкультуркіним" для 2 класу, "Фізкультуркін у спортивній країні" для 3 класу, "Спортивний клуб Фізкультуркіна" для 4 класу. Надруковано і схвалено до використання у навчально-виховному процесі методичні рекомендації "Інтегровані уроки в системі фізичного виховання для дітей молодшого шкільного віку" (автори Москаленко Н.В., Ломако Н.М.) (лист НМЦ середньої освіти МОН України від 15.04.05 р. N 14/18.1-346).
Найбільшу увагу у звітний період приділено дослідженням факторів, які впливають на рівень соматичного та психічного здоров'я, дітей та учнівської молоді, дослідженням взаємозв'язку між рівнем інтелектуального розвитку, фізичним розвитком та фізичною підготовленістю учнів. Продовжено розробку індивідуальних тренувальних програм з урахуванням їх рівня соматичного здоров'я та фізичної підготовленості, розробку раціональної системи планування обсягу рухової активності різних вікових груп учнів.
Вивчення різних підходів до удосконалення системи фізичного виховання в навчально-виховному комплексі N 28 та навчальних закладах міста і області, власний багаторічний досвід закладу оздоровчої орієнтації дозволили спільно з фахівцями Дніпропетровського державного інституту фізкультури і спорту, Дніпропетровського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти взяти участь в апробації регіональної програми з фізичного виховання.
З метою формування пізнавальної зони розвитку особистості та згідно проведеного аналізу підготовки учнів на різних вікових рівнях щодо дотримання державних стандартів з урахуванням взаємодії профільних структурних підрозділів навчально-виховного комплексу створено нові напрями профільного навчання (журналістика, художньо-естетичні профілі, інформатика, математика), розроблено і підготовлено до друку програми спецкурсів та індивідуальних занять з журналістики, психології, театральної діяльності, хореографії, вокального мистецтва, різьблення по дереву, художнього конструювання з паперу, математики, інформатики, літератури тощо.
Підготовлено до друку кращі науково-пошукові роботи учнів за такими темами:
- з української літератури: "Сатира і гумор Дніпропетровщини" (Бідненко О.), "Ганна Світлична - самобутня сторінка в історії української літератури" (Логвиненко М.);
- зі світової художньої культури: "Північний Ренесанс. Готичний світ Босха" (Нестеренко А.), "Стародавня Греція. Значення міфів та легенд у житті елинів" (Саакян К.);
- з дизайну: "Роль вітража в інтер'єрі. Розробка моделі вітража для внутрішнього шкільного приміщення" (Арутюнова Ш.); - з фізики: "Теплове подовження тіл" (Лепетюх В.), "Дослідження теплового коефіцієнта електричної лампи" (Азаров Р.) тощо.
Проведено науково-практичну конференцію "Дослідження ефективності особистісного розвитку старшокласників у системі науково-пошукової діяльності".
Організація системи науково-пошукової діяльності старшокласників сьогодні розглядається як інноваційні запровадження в структурі експериментальної моделі освітнього середовища, оскільки вона не тільки розвиває когнітивні здібності учнів, але й сприяє актуалізації їх пізнавальної мотивації, сприяє активізації процесів пізнавальної зони розвитку особистості. У зв'язку з цим значної уваги приділено дослідженням розвитку рефлексивних здібностей учнів.
Враховуючи те, що на рефлексивні здібності цілком спирається педагогічна практика, але процес формування і розвитку на цей час ще не перетворився в самостійне педагогічне завдання, в НВК N 28 вивчається перебіг рефлексивних процесів у учнів в умовах навчальної діяльності, зокрема, у науково-пошуковій роботі. Дослідження проводились із двома групами учнів протягом трьох останніх навчальних років. Вивчено процеси усвідомлення підлітками ставлення до себе з боку однолітків та соціометричний статус у групі, усвідомлення підлітками ставлення до них з боку однолітків та рівень їх самооцінки. Визначено рефлексивні та реальні статусні категорії; окремий коефіцієнт кореляції між соціометричним статусом і коефіцієнтом усвідомлення підлітком 14-15 років ставлення до нього однолітків.
Ця робота в комплексі дозволила зробити висновок, що навчання із застосуванням науково-пошукової діяльності активно розвиває здібності учнів до самооцінювання, робить більш реальним усвідомлення ними свого статусу в групі та може змінювати цей статус.
................Перейти до повного тексту