1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-309 від 24.07.2000
м.Київ
Міністру освіти Автономної
Республіки Крим, управлінням
освіти обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Про викладання загальноосвітніх дисциплін у професійно-технічних навчальних закладах (ПТНЗ) у 2000/2001 навчальному році
У професійно-технічних навчальних закладах (ПТНЗ), де здійснюється підготовка кваліфікованих робітників із одночасним отриманням повної загальної середньої освіти, організація навчально-виховного процесу, як і в минулі роки, буде здійснюватися згідно з наказом Міністерства освіти України від 17.08.98 N 304 "Про затвердження та впровадження Тимчасової базисної структури навчальних планів підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах".
Розподіл годин базисної структури лишається незмінним: природничо-математична підготовка - 680 год.; гуманітарна підготовка - 720 год. Навчальні плани професійно-технічних навчальних закладів обов'язково мають передбачати наявність усіх предметів базисної структури. Рівень загальноосвітньої підготовки повинен відповідати єдиному стандарту загальної середньої освіти.
На основі базисної структури кожний ПТНЗ складає і затверджує педагогічною радою робочі навчальні плани на навчальний рік.
Час, відведений для вивчення природничо-математичних дисциплін, залежить від напряму, до якого належить та чи інша професія майбутнього робітника. В даному випадку допускається коригування базисної структури навчального плану в межах загального сумарного навантаження. На вивчення дисциплін гуманітарної підготовки, незалежно від напрямів, до яких належить професія, виділяється стабільний обсяг часу.
При розбіжності в кількості годин між навчальними планами, програмами викладач самостійно вносить корективи до програм, орієнтуючись на навчальний план. Незначне скорочення навчального часу, відведеного на вивчення окремих тем, має компенсуватися інтенсифікацією навчального процесу.
Якщо робочий навчальний план істотно змінений, то він затверджується обласним управлінням освіти. Розроблені навчальними закладами авторські та експериментальні навчальні плани і програми затверджуються Міністерством освіти і науки України.
Зауважимо, що з нового навчального року в зв'язку зі змінами, що відбуваються в нашому суспільстві, вивчення іноземної мови є обов'язковим для всіх учнів ПТНЗ.
Для підготовки робочих навчальних планів із предметів необхідно користуватися методичними рекомендаціями "З розробки робочих навчальних планів на підставі їх базисної структури", додатка N 2 до наказу Міністерства освіти України від 17.08.98 N 304, що надруковані в газеті "Освіта України" N 35 від 26 серпня 1998 року.
Викладання предмета "Математика" у ПТНЗ здійснюється у наступному навчальному році за програмами з математики для середніх загальноосвітніх шкіл:
1. Програми для середніх загальноосвітніх шкіл. "Математика", 5 - 11 кл., видавництво "Перун", "Освіта", 1996, 2000;
2. Програми спеціалізованих шкіл (класів), ліцеїв, гімназій, колегіумів. "Математика" 8 - 11 кл., видавництво "Освіта", 2000.
Типовою базисною структурою навчальних планів на вивчення предмета відводиться 240 - 260 годин.
Провідною ідеєю організації процесу вивчення курсу математики є рівнева і профільна диференціація, що забезпечується введенням трьох напрямів з різним обсягом навчального матеріалу, ступенем його обгрунтованості і повноти змісту.
Викладачу надається право вносити зміни до тематики курсу, розподілу часу на вивчення окремих тем і розділів дисципліни в залежності від рівня підготовки учнів, специфіки професії; підбирати конкретний прикладний матеріал; вибирати форми контролю знань учнів, враховуючи рівень вимог до їх математичної підготовки.
При цьому важливо, щоб при навчанні учням був зрозумілий зміст і практична необхідність вивченого матеріалу з курсу математики, його значення та зв'язок з відповідною професійною діяльністю, щоб кожен учень зміг побачити можливість і необхідність професійного застосування набутих знань.
Предмет "Фізика" вивчається за програмами середніх загальноосвітніх шкіл. "Фізика. Астрономія" 7 - 11 кл. видавництва "Перун" 1996 року, які включають:
1. Профільні програми 10 - 11 класів масових шкіл (рівні A і B);
2. Орієнтовну програму вивчення фізики в 8 - 11 класах (рівень C).
Викладачам надається право в програмах рівнів A, B, C вилучати деякі питання і додатково вводити інші, в залежності від професії, орієнтуючись на розділ програм "Основні вимоги до знань і вмінь учнів".
Особливу увагу треба звернути на ознайомлення учнів із фізичними основами напрямів науково-технічного прогресу (енергетики, електрообчислювальної техніки, автоматизації та механізації виробництва, створення матеріалів із заданими технічними властивостями), а також із застосуванням фізичних законів у техніці й технології виробництва. Необхідно формувати розвиток пізнавальних інтересів у галузі фізики та техніки, творчих здібностей, здійснювати підготовку до свідомого зв'язку фізики з життям.
Диференціація навчання повинна здійснюватися за напрямами відповідно до обраної професії, а саме:
курс загальнокультурної орієнтації (рівень A) пропонується вивчати учням професій у галузі легкої промисловості, сільського господарства та сфери послуг, де фізика розглядається лише як елемент загальної освіти;
курс прикладного характеру (рівень B) пропонується для підготовки спеціалістів металургійних, гірничих професій; галузей машино- і приладобудування, будівництва, транспорту тощо;
курс поглибленого рівня (C) орієнтований на грунтовну фізико-математичну підготовку.
У поурочно-тематичних планах треба передбачати резерв часу (20 відсотків від загальної кількості годин) для більш глибокого вивчення окремих тем, розділів, пов'язаних із професійною спрямованістю учнів.
Предмет "Біологія" викладається за програмами:
1. Програма для середньої загальноосвітньої школи "Біологія" 6 - 11 кл., видавництво "Перун", 1998;
2. "Екологічна освіта школярів", видавництво "Перун", 1998.
Біологічна освіта у ПТНЗ є завершенням навчального курсу загальної середньої освіти з біології і має сприяти формуванню особистості, яка розуміє життя як найвищу цінність, може свідомо розв'язувати проблеми, що постають перед конкретним індивідуумом, його оточенням і людством взагалі, формує необхідність збереження і охорони навколишнього середовища.
На вивчення предмета "Біологія" відведено 70 годин (для підготовки спеціалістів біотехнологічного профілю), 60 годин (для професій сільськогосподарського профілю) та 50 годин (для підготовки спеціалістів, які не потребують поглибленого вивчення біології).
Виконання лабораторних та практичних робіт, передбачених програмами, є обов'язковим. Час на них окремо не відводиться, вони виконуються на відповідних етапах уроку і сприяють кращому засвоєнню учнями теоретичного матеріалу, оволодінню практичними уміннями та навичками. Результати виконаних робіт оформляються учнями у робочих зошитах.
Викладання предмета "Хімія" у ПТНЗ здійснюється в наступному навчальному році за програмою з хімії для середніх загальноосвітніх шкіл "Хімія" 8 - 11 кл. видавництва "Перун" 1997 року.
Типовою програмою на вивчення предмета відводиться 110 - 130 годин.
Перший і другий напрями пропонуються для професій, де хімія розглядається як суттєвий, визначальний елемент загальної і професійної освіти, і відіграє роль апарату вивчення та засвоєння закономірностей навколишнього середовища та основ професійних знань галузевої техніки і технології.

................
Перейти до повного тексту