1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-304 від 17.06.2002
Міністру освіти Автономної
Республіки Крим, начальникам
управлінь освіти і науки обласних,
Київської, Севастопольської міських
держадміністрацій, головам обласних
рад ректорів (директорів), ректорам,
директорам вищих навчальних закладів
I-IV рівнів акредитації, директорам
навчально-методичних кабінетів
міністерств і відомств
Про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах у 2002/2003 навчальному році
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки N 642 від 09.07.2009 )
У 2001/2002 навчальному році тривала робота з розробки нової законодавчої та нормативної бази вищої освіти, зокрема схвалено II Всеукраїнським з'їздом працівників освіти і затверджено Указом Президента України Національну доктрину розвитку освіти, ухвалено Закон України "Про вищу освіту", Указ Президента України "Про додаткові заходи щодо забезпечення розвитку освіти в Україні", затверджено Державну програму "Вчитель", здійснювались заходи щодо модернізації вищої освіти, оновлення її змісту, поліпшення комп'ютерної підготовки фахівців. Пріоритетною залишалась робота з експертизи і погодження проектів галузевих стандартів підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів "молодший спеціаліст" і "бакалавр" та розробки відповідних проектів підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів "спеціаліст" і "магістр".
Міністерство освіти і науки України рекомендує вищим навчальним закладам визначити невідкладні й перспективні заходи щодо організації виконання вищезазначених законодавчих та нормативно-правових документів, зокрема з питань зміцнення кадрового потенціалу, формування базових та позабазових структурних підрозділів, впровадження галузевих стандартів вищої освіти, внесення відповідних змін і доповнень до навчальних планів та навчальних програм, посилення взаємозв'язків вищих навчальних закладів і органів громадського й студентського самоврядування та ін.
Протягом 2002/2003 - 2003/2004 навчальних років вищі навчальні заклади України повинні завершити перехід на новий зміст навчання, визначений галузевими освітньо-професійними програмами підготовки фахівців. З метою науково-методичної апробації галузевих стандартів вищої освіти впровадження їх в навчальний процес треба здійснювати поетапно. В 2002/2003 навчальному році на базі галузевих стандартів вищої освіти навчальний процес необхідно розпочати у вищих навчальних закладах, що здійснюють підготовку на основі повної загальної середньої освіти, з першого курсу, базової загальної середньої освіти - з другого курсу. Відповідно до Закону України "Про вищу освіту" (ст. 14, п. 5) навчальні плани та програми навчальних дисциплін розробляються і затверджуються вищими навчальними закладами згідно з галузевими освітньо-професійними програмами підготовки фахівців. Проекти галузевих стандартів вищої освіти (освітньо-кваліфікаційні характеристики, освітньо-професійні програми) надаються в електронному варіанті на платній основі за умови письмового звернення вищого навчального закладу до Науково-методичного центру вищої освіти Міністерства освіти і науки України (04070, м. Київ, вул. Петра Сагайдачного, 37). Підготовка фахівців, що здійснюється на основі освітньо-професійних програм, затверджених Міністерством освіти України у 1994 - 1998 роках як тимчасові, завершується за погодженими в установленому порядку навчальними планами і програмами.
На виконання рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 20.12.2001 N 13/7-18 "Про стан комп'ютерної підготовки майбутніх вчителів та рівень забезпечення сучасною комп'ютерною технікою вищих педагогічних навчальних закладів I - IV рівнів акредитації" при розробці навчальних планів підготовки фахівців з педагогічних спеціальностей ввести навчальну дисципліну "Методика застосування комп'ютерної техніки при викладанні предметів шкільного курсу".
При формуванні циклу гуманітарної та соціально-економічної підготовки передбачати перелік навчальних дисциплін та мінімальну кількість годин на їх вивчення згідно з додатком 1.
Враховуючи те, що цикл загальноосвітніх предметів навчальних планів підготовки молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти складений згідно з Типовим навчальним планом загальноосвітніх навчальних закладів, розрахованим на 2001/2002 - 2004/2005 навчальні роки, необхідно керуватися рекомендаціями Міністерства освіти і науки України (лист від 19.07.2001 N 1/9-261).
На виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 25.04.2001 N 341 "Про затвердження Положення про державну підсумкову атестацію студентів з предметів загальноосвітньої підготовки у вищих навчальних закладах I - II рівнів акредитації, які здійснюють підготовку фахівців на основі базової загальної середньої освіти" треба передбачити в навчальних планах державну підсумкову атестацію загальноосвітньої підготовки.
Державна підсумкова атестація з предметів загальноосвітньої підготовки проводиться з державної мови (переказ із творчим завданням), історії України та трьох предметів за вибором навчального закладу. Терміни державної підсумкової атестації визначаються навчальними планами.
На виконання письмових робіт під час державної підсумкової атестації відводиться така кількість астрономічних годин: переказ із творчим завданням з державної мови - 4, робота з алгебри і початків аналізу - 2, робота з геометрії - 2,5. Вимоги до формування творчих завдань з державної мови, історії України та предметів за вибором навчального закладу подаються у додатку 2.
Студенти, які з об'єктивних причин у поточному навчальному році не атестовані з української мови, проходять державну підсумкову атестацію замість цього предмета з мови навчання.
Підсумкові оцінки із загальноосвітніх предметів, винесених на державну атестацію, виставляються з урахуванням семестрового контролю знань студентів; із предметів, з яких не проводиться державна підсумкова атестація, - на підставі семестрового контролю. Семестровий контроль знань студентів відбувається у формах: екзамену, диференційованого заліку, тематичного (модульного) оцінювання знань. Семестровий диференційований залік не передбачає обов'язкову присутність студентів.
Загальноосвітні навчальні предмети, не винесені на державну підсумкову атестацію, можуть бути інтегровані з відповідними навчальними дисциплінами циклів гуманітарної та природничо-наукової підготовки фахівців у вищих навчальних закладах I рівня акредитації. Оцінки із зазначених навчальних предметів в атестат про повну загальну середню освіту виставляються за 12-бальною шкалою шляхом їх перерахування з 4-бальної шкали.
Необхідно враховувати вікові особливості студентів при проведенні занять з предмета "Фізкультура і здоров'я" та навчальної дисципліни "Фізичне виховання".
Реформування вищої освіти потребує змін в організації навчального процесу, зокрема посилення ролі самостійної роботи студентів, створення для цього належних умов. Міністерство освіти і науки України вважає за необхідне при підготовці фахівців усіх освітньо-кваліфікаційних рівнів на базі повної загальної, середньої освіти зменшити аудиторне навантаження до 30 годин на тиждень. У вищих навчальних закладах I рівня акредитації, що здійснюють підготовку на основі базової загальної середньої освіти, на першому курсі, а також, зважаючи на специфіку підготовки фахівців з окремих спеціальностей напрямів "Мистецтво", "Культура", "Медицина", навчальне навантаження, як виняток, може бути 36 годин. Водночас рекомендується планувати проведення самостійної роботи студентів під керівництвом викладачів. Цей вид роботи зараховується до навчального навантаження викладача обсягом не більш як шість годин на тиждень. Вказані зміни в організації навчального процесу не ведуть до скорочення штатної чисельності викладачів і повинні сприяти зменшенню їх аудиторного навантаження. Вищий навчальний заклад повинен створити всі умови, необхідні студенту для успішної самостійної навчальної праці, надавати йому потрібні для цього методичні засоби (навчальну літературу, конспекти лекцій, лабораторне обладнання і устаткування, електронно-обчислювальну техніку тощо).
Міністерство наголошує на необхідності зміцнення матеріально-технічної бази, організаційного, програмно-методичного та кадрового забезпечення практичної підготовки студентів, розробки наскрізних програм цієї підготовки.
Для забезпечення навчального процесу високоякісною навчально-методичною літературою ректорам, директорам вищих навчальних закладів I - IV рівнів акредитації необхідно посилити контроль щодо змісту літератури, яка видається і використовується в межах навчального закладу. В навчальному процесі використовуються підручники і навчальні посібники лише з відповідним грифом Міністерства освіти і науки України.
Для забезпечення виконання Закону України "Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки", Програми роботи з обдарованою молоддю на 2001 - 2005 роки, затвердженої Указом Президента України від 08.02.2001 N 78/2001, необхідно спрямовувати науково-дослідну роботу відповідно до пріоритетів, визначених у вищезазначеному законі, залучати обдаровану студентську молодь до наукових досліджень, участі у всеукраїнських та міжнародних семінарах і конкурсах.
Національна доктрина розвитку освіти вимагає створення у вищих навчальних закладах цілісної системи виховання, яка б забезпечила формування в молоді сучасного світогляду, ідей, поглядів, переконань, що базуються на найцінніших надбаннях вітчизняної і світової культури.
Особливу увагу міністерство приділяє реалізації Указів Президента України "Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян", "Про Комплексну програму профілактики злочинності на 2001 - 2005 роки", "Про соціально-економічну підтримку становлення та розвитку студентської сім'ї", "Про Національну програму "Репродуктивне здоров'я на 2001 - 2005 роки", Закону України "Про фізичну культуру і спорт". У контексті цих документів треба звернути увагу на правове виховання студентської молоді, проведення ранньої профілактичної роботи щодо запобігання асоціальній поведінці, створення належних умов для проживання, навчання і відпочинку її в гуртожитках, підтримку студентських сімей, розширення мережі студентських профілакторіїв, таборів, організацію у навчальних закладах, між навчальними закладами змагань з різних видів спорту, спартакіад, спортивних свят тощо.
Для забезпечення реалізації Стратегії подолання бідності, затвердженої Указом Президента України від 15.08.2001 N 637, та плану заходів Міністерства освіти і науки України з цього питання (наказ від 31.01.2002 N 57) керівникам вищих навчальних закладів, передусім медичних, педагогічних та фізичного виховання, організовувати вивчення студентами тематики з проблем інвалідності (додаток 3). Необхідно створювати умови для оздоровлення студентів-інвалідів, студентів-сиріт, сприяти усуненню комунікаційних, побутових та інших перешкод, що заважають студентам з обмеженими фізичними можливостями здобувати вищу освіту, надавати допомогу в працевлаштуванні випускникам зазначеної категорії.
Міністр В.Г.Кремень
Додаток 1
до листа Міністерства
освіти і науки України
від 17 червня 2002 р. N 1/9-304
( Перелік навчальних дисциплін циклу гуманітарної та соціально-економічної підготовки фахівців втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки N 642 від 09.07.2009, стосовно бакалаврів )
Перелік
навчальних дисциплін циклу гуманітарної та соціально-економічної підготовки фахівців
Назви навчальних дисциплін
циклу гуманітарної і
соціально-економічної
підготовки
Мінімальний навчальний час
засвоєння навчальної дисципліни,
академічні години/кредити
Молодший спеціаліст Бакалавр
Основи філософських знань
(філософія,
релігієзнавство)


54/1


-
Філософія (філософія,
релігієзнавство, логіка,
етика і естетика)


-


162/3
Культурологія 54/1 54/1
Психологія - 54/1
Фізичне виховання 162/3 216/4
Українська мова (за
професійним спрямуванням)

54/1

54/1
Іноземна мова (за
професійним спрямуванням)

216/4

297/5,5
Основи правознавства 54/1 -
Правознавство - 81/1,5
Політологія - 108/2
Історія України 54/1 108/2
Соціологія 54/1 54/1
Економічна теорія 54/1 108/2
Всього 756/14 1296/24

................
Перейти до повного тексту