- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Міністерству освіти
і науки АР Крим,
управлінням освіти
і науки обласних,
Київській
та Севастопольській міським
державним адміністраціям
Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання в роботі дитячих оздоровчих закладів під час літніх канікул Програми гуртків мистецького спрямування.
Заступник міністра | О.В.Огнев'юк |
Програми
гуртків мистецького спрямування
Настає час літніх канікул. Багато дітей відправляються в оздоровчі заклади, головним завданням яких є зміцнення здоров'я дітей. Найбільш поширеною формою цих закладів є літні табори, де педагогічні працівники продовжують здійснювати виховний вплив. У сучасних умовах - це створення психологічного комфорту, забезпечення сприятливих умов для повноцінного змістовного життя, саморозвитку, отримання нових знань і вмінь, тобто реалізації особистісних інтересів і задоволення естетичних і духовних потреб. Продовжується робота щодо розширення світогляду дітей та учнівської молоді, задоволення їх інтересів, успішної творчої діяльності шляхом гурткової роботи. Процес особистісного розвитку в основному здійснюється за рахунок пізнавальної діяльності та за допомогою духовного потенціалу різних видів мистецтва.
Відповідно до розпорядження Президента України "Про організацію літнього оздоровлення та відпочинку дітей у 2005 році" від 03.04.2005 року
N 942/2005-рп та з метою забезпечення ефективного оздоровлення, повноцінного відпочинку дітей педагогічним колективам оздоровчих закладів слід долучати дітей до національних цінностей та навчанню основ народної творчості та ремесел. З цією метою в оздоровчих закладах створюються гуртки за інтересами, які допоможуть зробити життя дітей в цих закладах більш повноцінним і яскравим.
При створенні гуртків різних напрямів враховується регіональний фактор, вікові особливості дітей та рівень матеріально-технічних можливостей оздоровчого закладу.
Пропонуємо програми роботи гуртків різних напрямів з орієнтовним планом занять на 20 годин. Кількість годин і змістовне наповнення може змінюватись і коригуватись відповідно до вищезазначених факторів та потреб планової діяльності табору.
Програма гуртка "Етикет"
Етикет - це норми поведінки людини в різних ситуаціях: у міжособистісних стосунках, сім'ї, колективі, суспільстві, які є відмінними у різних верств населення і у різних народів. Але існують загальнолюдські норми поведінки. Бути культурною людиною - це дотримуватись загальнолюдських норм, правил життя і діяльності, єдності внутрішньої та зовнішньої гармонії, мати уявлення про прекрасне в природі, людині, якомога більше знати про культуру інших народів, але в першу чергу, національну культуру. Коли людина знає і виконує норми етикету, сприймає їх як систему морально-естетичних цінностей, вони перетворюються в її ціннісні моральні якості. Вихована, тактовна, доброзичлива людина, яка знає, як поводитись у тій чи іншій ситуації, має почуття власної гідності, сформовану комунікативну впевненість, викликає позитивні емоції і сприяє досягненню психологічного і морального комфорту у всіх сферах життєдіяльності: з друзями, у громадських місцях, школі та оздоровчому закладі. В подальшому це допоможе творчо і активно включитись у реальне життя і стати справжнім громадянином своєї країни.
Орієнтовний тематичний план
N п/п |
Тема |
Теорія |
Практика |
1 |
Правила поведінки в оздоровчому таборі |
1 |
1 |
2 |
Культура поведінки та етикет знайомства і спілкування |
1 |
2,5 |
3 |
Правильне харчування та культура споживання їжі. |
1 |
3 |
4 |
Особиста гігієна та етикет зовнішнього вигляду. |
1 |
2,5 |
5 |
Формування навичок здорового способу життя. |
1 |
2 |
6 |
Культура дозвілля. Проведення різних виховних заходів. |
1 |
3 |
Всього |
20 годин |
Примітка.
У разі великої кількості бажаючих або з метою охоплення всіх дітей, можна створити клуб "Етикет" і проводити заняття комбінованого типу, створивши секції, "країни" тощо.
Наприклад: допитливих; ввічливих; прихильників здорового способу життя; любителів фауни і флори; знавців моди і т. ін.
Для проведення комплексних занять можна задіяти майже весь склад працівників оздоровчого закладу: лікар може провести бесіди про гігієну, культуру споживання їжі, негативні наслідки шкідливих звичок, навчити прийомів першої допомоги при нещасних випадках; фізрук може висвітлити питання здорового способу життя, провести спортивні конкурси і змагання, мандрівки, походи.
Можна залучити керівників інших гуртків, які є в оздоровчому закладі. Наприклад, танцювального, який навчить дітей, як потрібно правильно запрошувати до танцю, поводити себе на танцювальному майданчику, а також покаже деякі нескладні рухи сучасних танців.
Заняття можна проводити у відповідних приміщеннях, на і за територією оздоровчого закладу, бажано на відкритому повітрі.
Для більшої ефективності у роботі слід використовувати кіно-, відеоматеріали, твори літературного, музичного, образотворчого мистецтва.
Поради до теоретичних занять
1. Правила поведінки в оздоровчому таборі.
Перше заняття можна провести як загальнотабірне. Щоб діти поводили себе розважливо, не наражалися на небезпеку, відчували себе вільно і спокійно, слід ознайомити всіх з режимом дня, правилами поведінки в оздоровчому закладі. Також слід запропонувати перелік гуртків. Крім інформаційного і виховного значення, це має рекламно-агітаційний характер. Дітей слід ознайомити з напрямами та орієнтовною тематикою для подальшого залучення їх до занять, у гуртку (клубі).
2. Культура поведінки та етикет знайомства і спілкування.
Приїжджаючи до оздоровчого закладу, діти потрапляють у новий колектив, тому логічним є ознайомлення дітей з етикетом знайомства і спілкування з молодшими, однолітками, старшими та поведінкою у разі виникнення конфліктних ситуацій. Можна провести окремо заняття з етикету поведінки дівчат і хлопців у деяких ситуаціях.
Слід також зупинитись на проблемі міжнаціонального спілкування.
3. Правила харчування та культура споживання їжі.
Не зайвим буде знати про значення харчування в житті людини, як підбирати раціон і виробляти звички здорового харчування. Слід нагадати правила поведінки за столом під час їжі. Можна навчити правильно і красиво накривати стіл. Окремо можна зупинитись на харчуванні в дорозі, мандрівці, поході.
4. Особиста гігієна та етикет зовнішнього вигляду.
Запорукою здоров'я є гігієна. Необхідно слідкувати за чистотою свого тіла, волосся, нігтів. Слід зосередити увагу на тому, що потрібно користуватись особистою зубною щіткою, особистим гребінцем, не носити чуже взуття і одяг.
Взуття і одяг повинні бути раціонально підібрані відповідно до сезону, обставин, віку і мати охайний вигляд. Підкреслити, що смак визначається не дорогими речами, а вмінням доглядати за ними і бути охайним.
5. Формування навичок здорового способу життя.
З метою зміцнення морального та фізичного здоров'я необхідно провести бесіду про переваги здорового способу життя.
Окремо зупинитись на впливі шкідливих звичок на організм людини. При цьому не слід акцентувати увагу на фіксації шкідливих наслідків, а зосередити її на перевагах здорового способу життя. У дитини потрібно виховувати почуття відповідальності за своє і чуже здоров'я, тобто за власну поведінку.
6. Культура дозвілля.
Зважаючи на те, що діти приїжджають в оздоровчий заклад на відпочинок, більше уваги слід приділити культурі дозвілля. Дітей та учнівську молодь потрібно націлювати на хороший настрій і активну участь у заходах, які будуть проводитись у період перебування їх в цьому закладі. Відпочинок повинен бути і цікавим, і корисним. Заходи необхідно проводити різноманітні, використовуючи для цього різні форми і методи роботи (турніри, диспути, конкурси, КВК, брейн-ринги, тестування, ігри, вікторини, змагання, мандрівки, вечори, свята та ін.).
Орієнтовний тематичний список заходів
(Теми занять можна брати вибірково, змінювати або доповнювати їх у міру необхідності)
Бесіди
Як ми говоримо (про культуру мовлення)
Мистецтво бути другом
Про культуру міжнаціонального спілкування
Чи вмієш ти оцінювати свої вчинки
Деякі особливості кухні народів світу
Навчись правильно харчуватись
Особиста гігієна - запорука краси і здоров'я
Молодість і косметика
Вплив шкідливих звичок на здоров'я
Як себе поводити на природі
Як проводити вільний час і розважатись
Тестування (анкетування)
З якою людиною ти хотів би дружити?
Зроби собі самооцінку
Світ твоїх захоплень
Позитивні та негативні риси характеру
Чи маєте ви шкідливі звички?
Як у вас з почуттям гумору?
Диспути
В чому краса людини?
Як ви розумієте дружбу?
Турніри
В країні ввічливості, добра і справедливості
Лицарі і дами
Найсильніші та найспритніші (спортивний)
Знавці домашніх тварин
Знавці етикету.
Вікторини
Для знавців українського народного одягу
Для знавців українських страв
Для знавців різних національних страв.
Ігри і забави
Розкажи про себе і своє ім'я (гра-знайомство)
Ігри і забави за столом
Привітання різними мовами (гра-естафета)
Хто скаже кращий комплімент
Ігри та розваги різних народів
Знаємо і любимо природу (гра-мандрівка)
Конкурси
На кращого знавця народного календаря
На кращого оповідача небилиць веселих історій про школу і відпочинок
Танцювальний марафон
Гумористичний
Який загін найбільш спортивний (артистичний, веселий)?
Програми гуртків народного та сучасного танців
Поширеною формою танцювальної діяльності в умовах табірного відпочинку є гуртки народного та сучасних танців.
Завдяки своїй доступній формі вони є первісною сходинкою в ознайомленні дітей з хореографічним мистецтвом, невід'ємною частиною дозвілля і можуть бути прикрасою будь-якого масового заходу: збір дітей біля вогнища, конкурси аматорської творчості, фестивалі, свята, концерти, тощо.
Для організації роботи танцювального гуртка керівнику потрібно визначити місце та час проведення занять, музичний акомпанемент, репетиційну форму. Необхідно проводити роботу гуртків з урахуванням вікових особливостей дітей та підлітків, рівнем їх підготовки, індивідуальних особливостей.
Керівниками гуртка можуть бути фахівці-хореографи, педагоги, обізнані з основами хореографії.
Орієнтовний тематичний план
N п/п |
Тема |
Теорія |
Практика |
1. |
Хореографія як вид мистецтва |
1 |
|
2. |
Короткі відомості з історії розвитку українського народного танцю (для гуртків сучасних танців - "Короткі характеристики різних груп танців") |
2 |
|
3. |
Вправи екзерсису |
|
7 |
4. |
Танцювальні елементи, композиції |
|
10 |
Всього |
20 годин |
Гурток народного танцю
Теорія
Хореографія як вид мистецтва, жанри і види хореографії, значення хореографічного мистецтва для етичного виховання та формування культури. Танцювальне мистецтво народів України.
Короткі відомості з історії розвитку українського народного танцю.
Музичний супровід до танцю. Засоби музичної виразності. Єдність танцю і музики. Музика - основа танцю. Органічний зв'язок танцювальних рухів з характером і ритмом музичного супроводу.
Орієнтовний план проведення занять в гуртках хореографічного мистецтва:
Вправи екезерсису класичної системи танцю для розвитку танцювальної техніки - 10 хв.
Вивчення елементів народно-сценічного танцю - 10 хв.
Вивчення і повторення етюдів народно-сценічного танцю - 10 хв.
Вивчення композиції танцю - 15 хв.
Практичні заняття.
Даний розділ вміщує систему практичних вправ, необхідних для оволодіння правильною постановкою тіла, голови, ніг, рук, виробленню координації рухів, уміння орієнтуватися на сценічному майданчику, набуття танцювальності.
1. Постановка ніг, корпусу, рук.
2. Позиції ніг - 1,2,3.
3. Позиції рук - підготовча, 1,2,3.
4. Напівприсідання по 1, 3 позиції.
5. Батман тандю вбік, вперед, назад по 1,3 позиції.
6. Ронд де жамб партер (півколо) по 1 позиції.
7. Батман тандю жете, вбік, вперед, назад.
8. Піднімання на півпальці по 1,2, і 3 позиціям.
Стрибки
1. Соте по 1,2, 3 позиціям.
2. Шанжман де п'є по 3 позиції.
Вправи для рук
Перше пор де бра - переведення рук з підготовчої позиції в 1,з 1-ої в 3, з 3-ої в 1 і з 1-ої в підготовчу.
2. Друге пор де бра - переведення рук з підготовчої позиції в 1, з 1-ої в 2, з 2-ої в підготовчу.
Танцювальні елементи
1. Простий танцювальний крок.
2. Перемінний крок (човганець).
3. Крок з підстрибуванням.
4. Основний гуцульський дрібний крок.
5. Чосанка.
6. Крок з підстрибуванням,
7. Притупи (на вибір).
8. Бігунець.
9. Вихилясник.
10. Вірьовочка.
11. Припадання (бічні кроки).
Танцювальні композиції.
1. Козачок.
2. Веснянка.
3. Гопак.
4. Тропотянка.
Гурток сучасних танців
Орієнтовний план побудови занять гуртка сучасних танців:
1. Колективно-порядкові та ритмічні вправи для організації роботи групи, вироблення вміння орієнтації у приміщенні та знайомство з різним характером, ритмом та формою музичного супроводу. 10-15 хв.
2. Вправи на розвиток техніки танцю для тренування танцювальних рухів, елементів та комбінацій різних груп танців. 15 хв.
3. Бальні танці та елементи танців в стилі хіп-хопа для оволодіння і виконання їх на дискотеці, під час різних табірних заходів. 20 хв.
Практичні заняття.
Даний розділ вміщує систему практичних вправ різних груп танців, які популярні у суспільстві: танці на народній основі, танці в ритмі польки і вальсу, танці латиноамериканських ритмів, танці сучасних ритмів.
1. Рухи, що відповідають характеру і темпу музики. Ознайомлення з темпами: швидким, помірним, повільним.
2. Фігурне марширування.
3. Позиції ніг: 1,2,3,6.
4. Позиції рук 1,2,3.
5. Положення в парі: поруч, відкрите, закрите.
6. Батман тандю вбік, вперед, назад по 1 позиції.
7. Батман тандю жете вбік, вперед, назад по 1 позиції.
8. Напівприсідання по 1,2 і 3 позиції.
9. Напівприсідання (пружний рух) по 6 позиції.
10. Стрибки: соте по 1, 6 позиціям.
Танцювальні елементи
1. Танцювальний крок.
2. Па польки.
3. Па шасе.
4. Па галопу.
5. Вальсова доріжка (по 6 позиції).
6. Вальсові повороти (по 3 позиції).
7. Балянсе (по 3 позиції).
8. Рок-н-ролл (основний рух, закрита, відкрита позиції, позиція променаду)
9. Елементи рухів в ритмі рок, поп та інших стилів музики.
10. Вправи на відчуття партнера: робота в парі за одну руку, за дві, без контакту в руках.
Танці
1. Полька в парі (Весела полька)
2. Різні форми вальсу (по 3-й та 6-й позиціях).
3. Дискотанці.
Додаток
В ритмі вальсу
Вальс став розповсюдженим, завдячуючи своїй простоті та доступності рухів. Він приваблює плавністю обертів, елегантністю рухів і безпосередністю спілкування партнерів під час його виконання.
За своє довге життя вальс змінювався, вдосконалювався, набував різних форм. Природа цього танцю, його хореографічна структура дає змогу виконавцям і хореографам трактувати і підбирати рухи у відповідності свого творчого задуму і художнього смаку. Правда, були спроби підпорядкування вальсу раз і назавжди встановленим правилам. Але сила цього танцю, в його життєлюбності, стійкості, що є запорукою безмежного розвитку і вічній молодості, які не в змозі обмежити ніякі рамки канонів.
Взагалі композицій вальсу може бути створено безліч варіантів. Пропонуємо декілька з них.
"Маленький вальс"
Вихідне положення: хлопчик і дівчинка стоять обличчям одне до одного. Правою рукою партнер тримає партнерку за талію, ліва рука його, ледь зігнута в лікті та відведена вбік, тримає праву руку дівчинки. Дівчинка ліву руку кладе на праве плече хлопчика. Ноги танцюючих у третій позиції: у дівчинки права нога попереду, у хлопчика - ліва. Музичний супровід - вальс.
Перша фігура
1-й такт. Пара виконує балянсе (рух N 1) ліворуч, починаючи: хлопчик з лівої, а дівчинка з правої ноги.
2-й такт. Повторюються рухи 1-го такту, але в інший бік.
З-4-й такти. Пара виконує один поворот вальсу праворуч (рух N 2)
5-8-й такти. Повторюються рухи 1-4 тактів.
Друга фігура
1-2-й такти. Повторюються рухи 1-2-го тактів першої фігури. Виконуючи балянсе праворуч (за другим разом), хлопчик і дівчинка беруться за руки на рівні другої позиції рук.
3-4-й такти. Починаючи з лівої ноги, хлопчик робить дві доріжки, супроводжуючи дівчинку, яка, починаючи з правої ноги, виконує один тур вальсу, просуваючись попід піднесеною лівою рукою хлопчика (ліва рука хлопчика і права рука дівчинки з'єднані). Потому, виконавши два тури вальсу (в основній позиції), виконавці починають танець спочатку.
(Композиція танцю В.Соболєва)
Вальс "Дружба"
На відміну від попередньої композиції танець виконується групою пар. Положення виконавців у парі: дівчинка і хлопчик стоять, обернені одне до одного (дівчинка - обличчям, а хлопчик - спиною до центра кола). Руки з'єднані й розкриті в сторони на рівні другої позиції дівчинки.
Дану композицію можуть виконувати діти різного віку і навіть без спеціальної підготовки.
Перша фігура
1-2-й такти. Просуваючись боком за лінією руху танцю, зробити два кроки вбік з приставкою (хлопчик починає з лівої ноги, а дівчинка - з правої). Голова, корпус та руки - у вихідному положенні.
3-й такт. Зробити напівприсідання на обох ногах. Дівчинка і хлопчик нахиляють голови вперед, руки - у вихідному положенні.
4-й такт. Випростати коліна обох ніг, голову трохи підняти, руки - у вихідному положенні.
5-8-й такти. Танцюристи повторюють рухи 1-4-го тактів, просуваючись проти лінії руху танцю. Хлопчик починає з правої ноги, дівчинка - з лівої.
Друга фігура
9-й такт. Зробити крок убік за лінією руху танцю (дівчинка починає з правої ноги, а хлопчик - з лівої), корпус трохи нахилити за лінією руху танцю, "вільні" ноги ледь напружити в коліні та підйомі.
10-й такт. Зробити крок убік проти руху лінії танцю. Дівчинка починає з лівої ноги, а хлопчик - з правої. Руки лишаються у вихідному положенні.
11-12-й такти. Зробити поворот на 360 град., виконуючи па вальсу. Дівчинка починає рух з правої ноги і повертається праворуч, а хлопчик - з лівої ноги і повертається праворуч, а хлопчик - з лівої ноги і повертається ліворуч. Під час оберту руки опустити вздовж корпусу
13-й такт. Танцюристи сплескують у долоні перед собою.
14-й такт. Дівчинка і хлопчик сплескують у долоні одне одного.
15-й такт. Усі виконують лівою ногою крок убік: дівчинка рухається боком проти лінії руху танцю, а хлопчик - за лінією руху. Голови повернуті до лівого плеча. Дівчинка кінчиками пальців обох рук бере краї спіднички, руки розводить у сторони, хлопчик тримає руки вздовж корпуса.
16-й такт. Танцюристи зустрічаються з новими партнерами: дівчинка робить кніксен, а хлопчик, приставляючи праву ногу до лівої за першою позицією, вклоняється.
Далі танець починається спочатку.
(Композиція танцю А. Чайковського)
Танці, що пропонуються вище, відносяться до групи, яка має загальну манеру і техніку виконання. Кроки виконуються напівиворітно, з носка на всю ступню під час просування вперед і вбік. При виконанні рухів корпус в усіх положеннях має бути підтягнутий. До вивчення вальсових поворотів потрібно підходити поступово, готуючи виконавців на інших нескладних вальсових рухах.
Опис основних вальсових рухів:
"Балансе" - вихідне положення - третя позиція ніг, ліва нога попереду.
На затакт "і" - трохи підняти витягнуту ліву ногу вбік ліворуч.
На "раз" - опуститися на всю ступню лівої ноги, ледь зігнувши її в коліні. Одночасно праву ногу, також зігнувши в коліні, завести за ліву ногу ступнею до кісточки лівої ноги, коліно правої ноги відвести вбік. Корпус трохи нахилити ліворуч, голову повернути до лівого плеча.
На "два" - переступити на низькі півпальці правої ноги, поставивши її позаду лівої в третю позицію. Ліву ногу злегка підняти, коліно вирівняти.
На "три" - переступити на всю ступню лівої ноги, пом'якшуючи коліно, поставити її попереду правої в третю позицію. Одночасно, невисоко піднявши над підлогою праву ногу, вивести її праворуч.
"Вальсовий поворот"
Вихідне положення - третя позиція ніг, права нога попереду. Вага корпуса - на лівій нозі. Виконавець стоїть, обличчям до центра кола. Рухи записані для виконання партнеркою. Партнер всі рухи виконує з лівої ноги, спиною від центру зала.
Перша половина повороту.
1-й такт. На "раз" - зробити крок з носка правої ноги, просуваючись за лінією руху танцю по діагоналі праворуч до центра кола, повертаючись на 45 .
На "два" - продовжуючи повертатись на правій нозі праворуч на 135 , зробити крок лівою ногою вперед, проводячи її через першу позицію в четверту. Виконується рух на півпальцях.
................Перейти до повного тексту