1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
24.04.2005 N 3/2-4
Вища освіта і наука - найважливіші сфери відповідальності - громадянського суспільства та основа інноваційного розвитку
Заслухавши та обговоривши доповідь міністра С.М.Ніколаєнка "Вища освіта і наука - найважливіші сфери відповідальності громадянського суспільства та основа інноваційного розвитку", виступ Президента України В.А.Ющенка, колегія відзначає, що суспільні перетворення, які розпочалися в Україні, засвідчують факт формування українського громадянського суспільства та його прагнення до демократії.
Освіта і наука виступають не тільки головними чинниками трансформації суспільства, але й досягнення ним високого рівня економічного розвитку і соціальних стандартів, збереження і примноження інтелектуального потенціалу держави, її інноваційного розвитку.
Програмою діяльності уряду "Назустріч людям" закладено основу якісних змін в державі. Визначено 5 пріоритетних напрямів діяльності у сфері вищої освіти і науки у 2005 році: європейський рівень якості та доступності освіти, духовна зорієнтованість освіти, демократизація освіти, соціального захисту викладачів і студентів "Щасливий учитель - щасливий учень", розвиток суспільства на основі нових знань.
У системі вищої освіти і науки на макрорівні відбулися певні позитивні зміни. Прийнято ряд законодавчих актів та урядових програм розвитку вищої освіти.
Зросла чисельність студентів. На початок 2004/2005 навчального року їх кількість з розрахунку на 10 тис. населення становить 545 осіб, в тому числі 429 осіб, які навчаються у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації, та 116 осіб - I-II рівнів акредитації.
Вища освіта стала для молоді більш доступною. Збережено тенденцію щодо збільшення обсягів державного замовлення. У порівнянні з 2003 роком темпи приросту обсягів державного замовлення у 2004 році становлять: на підготовку молодшого спеціаліста - 1,5 відсотка, бакалаврів - 3,6 відсотка, магістрів - майже на 65 відсотків.
Посилено увагу до проблем навчання осіб з фізичними вадами та студентів-сиріт. У порівнянні з 2003/2004 навчальним роком чисельність студентів з фізичними вадами зросла з 7,9 тис. до 9,1 тис. осіб, а студентів-сиріт відповідно з 6,0 до 7,5 тис. осіб.
Проведено організаційну, методологічну і практичну роботу щодо приєднання України до Болонського процесу.
Активізовано роботу щодо участі студентів у науково-дослідній і творчій роботі. За останні 10 років кількість студентських олімпіад зросла вдвічі, а кількість учасників - у 3,5 рази. Команди студентів України взяли участь у Міжнародній олімпіаді з математики в Ісламській Республіці Іран, де посіли 2 місце серед 14 країн-учасниць та у Міжнародній студентській олімпіаді з програмування в Румунії - 3 місце серед 45 країн. Найкраще ця діяльність поставлена у Національному технічному університеті України "Київський політехнічний інститут", Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, Вінницькому національному технічному університеті, Харківському національному університеті імені В.Н.Каразіна, Львівському національному університеті імені Івана Франка.
Високих результатів досягнуто студентами-спортсменами на Зимовій універсіаді (Австрія), де ними завойовано 16 медалей, у тому числі 4 золоті, 10 срібних і 2 бронзові медалі.
Вищі навчальні заклади мають певні результати у дослідній та дослідно-конструкторській роботі. За виконання науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт зароблено майже 93 млн. гривень, у тому числі понад 18 млн. гривень - від закордонних замовників. У 2004 році семи роботам науковців вищих навчальних закладів присуджено Державні премії України в галузі науки і техніки, лауреатами стали 17 вчених із восьми університетів, отримано понад 2 тис. охоронних документів, видано понад 1400 монографій. Краще інших ця робота організована в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, Львівському національному університеті імені Івана Франка, Національній юридичній академії імені Ярослава Мудрого, Таврійському національному університеті імені В.І.Вернадського, Харківському національному університеті імені В.Н.Каразіна.
Створюється підґрунтя для реалізації ефективних міжнародних зв'язків у сфері вищої освіти і науки. Упродовж року до 75 країн світу відряджалося понад вісім тисяч науково-педагогічних працівників. Суттєво збільшився контингент іноземних студентів, які здобувають вищу освіту в Україні (з 26 до 30 тис. осіб), що дало змогу отримати за надання платних освітніх послуг додаткові надходження в розмірі 40-45 млн. доларів США та створити робочі місця для більш як 2 тис. викладачів.
Водночас колегія відзначила, що мають місце недоліки, проблеми та перешкоди, які заважають вищій освіті і науці досягти бажаних результатів і забезпечити інноваційний розвиток економіки.
Встановлено ряд порушень з боку вищих навчальних закладів щодо невиконання державного замовлення. В окремих вищих навчальних закладах (Запорізькому національному університеті. Криворізькому державному педагогічному університеті, Мукачівському гуманітарно-педагогічному інституті, Харківському кооперативному технікумі, Житомирському аграрно-технічному коледжі) порушуються строки прийому документів та форми вступних випробувань.
Зафіксовано випадки хабарництва, посадових зловживань під час вступної кампанії та сесій у Донецькому національному технічному університеті, Керченському морському технологічному інституті, Чернігівському державному інституті економіки і управління.
Розпорошеність мережі вищих навчальних закладів за підпорядкуванням, наявність малопотужних вищих навчальних закладів негативно позначаються на якості освітньої діяльності, призводять до збільшення витрат на утримання управлінського апарату центральних та регіональних органів виконавчої влади, навчального закладу тощо. Неефективною залишається діяльність значної частини відокремлених структурних підрозділів.
Нагальною проблемою є визначення статусу вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації, розробка нових Переліків напрямів і спеціальностей та відповідних кваліфікацій.
Гострою є проблема працевлаштування випускників, що негативно впливає на формування знань, умінь, навичок випускників вищих навчальних закладів, їх конкурентоспроможність на ринку праці.
Недостатнє державне фінансування програм інноваційного розвитку вищої освіти (створення національної системи незалежного тестування, дистанційної освіти, виконання програми "Вчитель", програми освіти інвалідів та інші) значною мірою стримує реалізацію цих проектів.
Не відповідають сучасним вимогам житлово-побутові умови проживання студентів у гуртожитках Кіровоградського державного педагогічного університету, Кримського державного агропромислового коледжу.
На якості вищої освіти негативно позначаються низький рівень науково-методичного забезпечення та впровадження новітніх технологій навчання у частині вищих навчальних закладів, особливо в Одеському державному екологічному університеті, Кіровоградській льотній академії, Чернігівському державному технологічному університеті, Придніпровській державній академії будівництва та архітектури (м. Дніпропетровськ).
Суттєвого розширення потребує залучення громадськості контролю організації навчально-виховного процесу, розвиток; автономії університетів, самоврядування, у тому числі студентського, покращення ефективності діяльності Наглядових рад.
Принципово нових підходів потребує організація і контроль наукової діяльності університетів, відзначено, що майже половина з них практично не веде серйозних наукових досліджень. Лише кожний десятий студент бере участь у науковій роботі. У більшості приватних вищих навчальних закладів така складова підготовки кадрів взагалі відсутня. Особливо це стосується Київського інституту бізнесу і технологій, Української академії дизайну (м. Львів), Донецького економіко-гуманітарного інституту, Волинського інституту економіки і менеджменту, і Тернопільського комерційного інституту.
Існує потреба змінити законодавство, щоб зацікавити підприємців у співпраці з вузівською наукою.
Враховуючи викладене, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Прийняти за основу подальшої діяльності завдання, визначені у програмному виступі на колегії Президента України В.А. Ющенка, доповіді міністра освіти і науки України С.М. Ніколаєнка, що спрямовані на реалізацію відповідних положень, передвиборчої програми Президента, Програми діяльності уряду "Назустріч людям" та 5 пріоритетних напрямів діяльності у сфері вищої освіти і науки у 2005 році.
2. Міністерству освіти і науки України, центральним і місцевим органам виконавчої влади, яким підпорядковані вищі навчальні заклади, Міністерству освіти Автономної республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівникам вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів "Назустріч людям", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2005 N 115, вжити заходів щодо:
забезпечення доступності молоді до якісної освіти, всебічного розвитку науки, культури і духовності;
збільшення державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою до рівня не нижче 50 відсотків від загального обсягу прийому;
проведення моніторингу якості організації навчального процесу і рівня підготовки у відокремлених структурних підрозділах, що функціонують в регіонах;
запровадження ефективних механізмів взаємодії з роботодавцями з питань практичної підготовки студентів і працевлаштування випускників;
розвитку самоврядування у вищих навчальних закладах та залучення студентської молоді до управління ними;
розроблення і впровадження нового покоління підручників, навчальних посібників та засобів навчання, у тому числі електронних, відповідно до сучасного рівня розвитку високих технологій, створення умов для використання у кожному навчальному закладі мережі Інтернет, електронних бібліотек;
запровадження починаючи з поточного року новітніх форм контролю якості навчання, у тому числі системи тестування під час вступу до вищих навчальних закладів, розробки заходів, скерованих на подолання проявів необ'єктивності та хабарництва під час оцінювання знань студентів;
створення для студентів належних житлово-побутових умов, доступу до об'єктів спортивного та культурного призначення;
розвитку єдиної електронної освітньо-наукової мережі, відкриття освітньо-наукового порталу тощо.
З. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
3.1. Спрямувати свою діяльність на забезпечення дотримання законодавства у галузі вищої освіти і науки із залученням постійних комісій і депутатських груп органів місцевого самоврядування, громадськості.
3.2. Сприяти залученню громадських наукових, науково-педагогічних об'єднань, молодіжних організацій, у т.ч. студентських, до реалізації у вищих навчальних закладах наукових, навчально-наукових, освітньо-виховних, просвітницьких регіональних програм та програм підготовки фахівців через інтеграційні зв'язки з наукою та виробництвом.
3.3. Забезпечити розробку регіональних програм підтримки розвитку вищої освіти і науки, створити умови для безоплатного користування студентами спорудами культурного та спортивного призначення.
3.4. Разом з іншими центральними органами виконавчої влади, які мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, посилити контроль за структурою та виконанням державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою у вищих навчальних закладах регіону. Забезпечити формування контингенту абітурієнтів відповідно до квот прийому сільської молоді та регіональних потреб у фахівцях з вищою освітою.
3.5. Вжити заходів щодо поліпшення умов праці та побуту педагогічних та науково-педагогічних працівників, надання їм житла та земельних ділянок.
3.6. Здійснювати постійний моніторинг виконання Комплексних заходів щодо реалізації Державної програми розвитку вищої освіти на 2005 рік і про результати виконання інформувати МОН до 1 грудня 2005 року.
4. Ректорам (директорам) вищих навчальних закладів:
4.1. Забезпечити безумовне виконання положень Умов прийому до вищих навчальних закладів України, особливо в частині дотримання строків прийому, єдиних вимог до всіх категорій абітурієнтів та принципу пріоритетності знань, вступу абітурієнтів пільгової категорії, у тому числі переможців обласних і всеукраїнських олімпіад, членів Малої академії наук, визнання на вступних випробуваннях результатів незалежного тестування. Забезпечити прозорість, гласність під час організації вступної кампанії. Провести відповідну роз'яснювальну роботу з викладацьким складом вищих навчальних закладів та технічним персоналом приймальних комісій.
4.2. Запровадити у вищих навчальних закладах тестові системи вступних випробувань з використанням бази даних тестів та комп'ютерних засобів проведення і контролю вступних випробувань.
4.3. Забезпечити запровадження новітніх технологій навчання та форм організації навчального процесу, нарощування та модернізацію парку обчислювальної техніки, програмного забезпечення. Створити умови для самостійної роботи студентів, індивідуалізації процесу навчання, розвитку електронних бібліотек.
4.4. Розвивати соціальне партнерство з промисловцями і підприємцями з питань визначення змісту освіти, удосконалення матеріально-технічної бази навчального закладу, організації виробничої практики студентів та забезпечення працевлаштування випускників, проведення спільних науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт. Удосконалити систему працевлаштування випускників з метою збалансованості потреб ринку освітніх послуг та ринку праці.
4.5. Запровадити починаючи з 2005/2006 навчального року елементи кредитно-модульного навчання на всіх спеціальностях. Організувати підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників з новітніх форм організації навчального процесу та роз'яснювальну роботу серед студентів.
4.6. Вжити заходів щодо поліпшення кадрового забезпечення навчального процесу, впровадження механізму об'єктивної оцінки і визнання здібностей викладачів до наукової та педагогічної діяльності, удосконалення механізму управління службовою кар'єрою та посилення мотивації до науково-педагогічної діяльності викладача. До початку 2005/2006 навчального року розробити і затвердити довгострокову програму "Кадри - 2010".
4.7. Посилити відповідальність керівників структурних підрозділів, педагогічних і науково-педагогічних працівників за дотриманням нормативно-правових актів з питань вищої освіти. Не допускати посадових зловживань, правопорушень і хабарництва серед працівників навчального закладу.

................
Перейти до повного тексту