- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-277 від 29.06.2000 м.Київ |
Міносвіти Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти обласних, Київської
та Севастопольської міських державних
адміністрацій, інститутам післядипломної педагогічної освіти, загальноосвітнім навчальним закладам
Міністерство освіти і науки України надсилає при цьому для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін у новому 2000/01 навчальному році. Матеріали підготовлені Головним управлінням змісту освіти департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, Науково-методичним центром загальної середньої освіти та Національним центром естетичного виховання учнівської молоді Міносвіти і науки України.
Просимо довести їх до відома вчителів загальноосвітніх навчальних закладів.
Заступник Міністра | В.О.Огнев'юк |
Про організацію навчально-виховної роботи у початкових класах в 2000/01 навчальному році
У початковій школі закладається фундамент загальноосвітньої підготовки учнів, забезпечується різнобічний розвиток дитини, її нахилів, здібностей, виховання громадянина України.
Відповідно до цих завдань організація навчально-виховного процесу у початковій школі з 3-річним та 4-річним терміном навчання у 2000/01 навчальному році буде здійснюватись за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом Міністерства освіти України від 03.04.98 р. N 131 (Інформаційний збірник Міністерства освіти України N 10, 1998 р.). Загальноосвітні навчальні заклади з поглибленим вивченням окремих предметів можуть використовувати аналогічні варіанти навчальних планів, розроблених і затверджених в попередні роки ( лист Міністерства освіти і науки України від 17.01.2000 р.
N 1/9-1).
Готуючись до нового навчального року, треба керуватись Інструктивним листом Міністерства освіти України "Про організацію навчально-виховного процесу у початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів" (від 21.04.99 р. N 1/9-171).
Відповідно до Закону України
"Про загальну середню освіту" тривалість уроку в 1 класі - 35 хвилин, в другому - четвертому - 40 хвилин. Роз'яснення щодо тривалості уроків у 3-річній початковій школі подано у листі Міністерства освіти України від 27.10.99 р.
N 1/9-419 "Про тривалість уроків у початкових класах". Подовжені перерви між навчальними заняттями-уроками треба використовувати для організації раціонального, цікавого та продуктивного відпочинку учнів, для відновлення фізичних та розумових сил кожної дитини.
Організація роботи у 1 класі 4-річної структури початкової школи проводиться відповідно до чинної нормативно-правової бази.
Планування роботи з предметів: українська мова, математика, ознайомлення з навколишнім світом, природознавство, трудове навчання, інтегрований курс "Художня праця", російська мова проводиться за програмами (Київ, видавництво "Бліц", 1997) для шкіл з українською та російською мовами навчання, з предметів: образотворче мистецтво, музика, фізична культура, основи безпеки життєдіяльності (охорона життя і здоров'я учнів) - за окремими програмами (див. Перелік навчальних програм, підручників і навчальних посібників для основної і старшої школи, Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, N 12, 13, 2000 р.) При незначній розбіжності у годинах між навчальними планами і програмами вчитель самостійно вносить корективи до програм, орієнтуючись на навчальний план. При цьому виконання програми здійснюється за рахунок інтенсифікації навчального процесу.
Години варіативної частини в межах сумарного гранично допустимого навантаження використовуються відповідно до рішення педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу.
Роз'яснення щодо планування і реалізації програмового змісту предмета "Природознавство" (1,5 год.) подано в журналі "Початкова школа" N 12, 1998 р.
Зміст навчальних програм реалізується в підручниках, що у даний час удосконалюються і перевидаються (Перелік навчальних програм, підручників та навчальних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в початковій школі, додається).
Продовжено термін використання підручників, виданих у 1994 і 1995 роках.
У 1999 році видано підручники для шкіл з українською мовою навчання, зокрема:
Буквар (Скрипченко Н.Ф., Вашуленко М.С.), Буквар (Луцик Д.В. та ін.), пробний Буквар (Прищепа К.С., Колесниченко В.І.), Супутник букваря (Вашуленко М.С., Вашуленко В.Ф.); для шкіл з російською мовою навчання - 4 підручники: Буквар (Вашуленко М.С.), Буквар (Прищепа К.С., Колесниченко В.І.), "Лучик" (Джелелей О.В.), Українська мова, 3 (2) клас (Хорошковська О.Н., Охота Г.І.). За позабюджетні кошти видано "Горішок" (Вашуленко М.С., Бібік Н.М., Кочина Л.П.) - навчально-методичний комплект: інтегрований підручник з навчання грамоти, математики, ознайомлення з навколишнім світом, зошити N 1, N 2, методичний посібник для вчителя 1 класу 4-річної початкової школи, навчальний посібник "Математика" (Богданович М.В.) для 1 класу 4-річної початкової школи, читанка для самостійного читання "Журавлятко" (Науменко В.О.), "Художня праця" (Тименко В.П.) для 2, 3 класів.
Для шкіл з російською мовою навчання видано: навчально-методичний комплект (Малихіна О.В., Мартинова Р.Ю.): "Русский язык" (підручник); "Тетрадь по русскому языку"; "Сборник диктантов"; "Сборник упражнений для физкультминуток"; посібник "Моя Украина. Диктанты, изложения, упражнения" (Левицька Л.П., Костіна Є.О.).
Доцільно використовувати у роботі посібники О.В.Проскури "Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками", В.А.Семиченко, В.С.Заслуженюка "Мистецтво взаєморозуміння" (психологія та педагогіка сімейного спілкування), А.Ф.Борисенка, С.Ф.Цвека "Руховий режим молодших школярів".
Основна мета і завдання вивчення навчальних предметів, методи і прийоми роботи з учнями на кожному етапі навчання чітко визначено у відповідних навчальних програмах. Означимо основні вимоги до окремих предметів.
Навчання грамоти (читання і письма) відбувається в підготовчому та букварному періодах 1 класу. Кожний навчальний період має свої завдання, визначені у програмі.
Головне завдання уроків читання - вчити дітей виділяти на слух звуки на початку, в середині, в кінці одно-, дво-, трискладових слів (у яких чітко вимовляється кожний звук), формувати правильний спосіб читання складами і словами, свідоме сприймання прочитаного, розвивати фонематичний слух, використовуючи на уроках спеціальні корекційно розвиваючі завдання.
Одним із основних завдань уроків письма - вчити дітей каліграфічно зображувати рукописні малі і великі букви, поєднувати їх у словах, використовуючи відповідні типи поєднань. Добиватися свідомого зв'язку між звуком та буквою, вчити списувати і писати під диктовку слова (окремо, у реченнях), у яких звучання не розбігається з написанням.
На уроках письма слід звертати увагу на профілактику кінетичних замін (порівняння оптично схожих літер, співвіднесення літер із зображенням предметів, конструювання та реконструювання літер з елементів). Формувати і відпрацьовувати динамічну сторону рухового акту письма (тому не слід у першому класі ставити високі вимоги до темпу письма).
Особливу увагу доцільно приділити формуванню технічних навичок письма у дітей, які пишуть лівою рукою.
У наступних чвертях 1 класу, у 2 - 4 класах продовжується формування й удосконалення навичок письма. Увага приділяється техніці письма у новій сітці, скоординованості дії рухового і зорового аналізаторів.
До складу вправ для закріплення й удосконалення навичок письма обов'язково входять графічні розчерки, також виправлення недоліків каліграфічного характеру, допущених у домашніх чи класних завданнях. Колективні графічні вправи поєднуються з індивідуальними, враховуються індивідуальні особливості письма кожного учня.
................Перейти до повного тексту