1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
30.08.2004 N 1/9-442
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
інститутам післядипломної
педагогічної освіти
На виконання Указу Президента "Про відзначення 60-річчя Перемоги та пам'ятних подій Великої Вітчизняної війни" і Закону України "Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні" Міністерство освіти і науки України надсилає методичні рекомендації щодо організації відзначення пам'ятної історичної дати та методичні рекомендації щодо вивчення теми "Велика Вітчизняна війна" в навчальних закладах системи загальної середньої освіти.
Заступник Міністра В.О.Огнев'юк
Додаток
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо відзначення 60-річчя Великої Вітчизняної війни та вивчення теми "Велика Вітчизняна війна" в загальноосвітніх навчальних закладах
Чим далі віддаляє нас невблаганний час від подій Великої Вітчизняної війни, тим вагомішим постає перед сучасниками безсмертний подвиг покоління, яке розгромило фашизм і врятувало людство від рабства.
До осмислення уроків цієї війни слід підходити особливо серйозно сьогодні - в умовах розбудови в Україні нового демократичного суспільства. Без історичного минулого не було б сьогодення.
Жертви, якими оплачена перемога над нацизмом і фашизмом, навіть сьогодні не підлягають точному підрахункові. Збитки, заподіяні окупантами та бойовими діями, на десятиліття позначилися на економічному розвитку держави. Демографічні, соціальні втрати, морально-психологічні наслідки відчуваються і донині.
Шістдесятиріччя перемоги у Великій Вітчизняній війні спонукає до осмислення чи не найтрагічнішої сторінки нашої історії з погляду загальнолюдських гуманістичних цінностей. Адже є події, над якими не має влади час. Тож скільки б не минуло десятиліть від останнього пострілу, для сотень тисяч учасників бойових дій в українському суспільстві, їх дітей та онуків історія цієї війни не може бути абстрактною темою.
У своїх рекомендаціях щодо вивчення цих подій Міністерство освіти і науки України наголошує, що історія Великої Вітчизняної війни - це невичерпне джерело патріотичного та морального виховання молоді. У процесі вивчення теми вчителі мають яскраво і переконливо показати учням масовий героїзм людей на фронті та в тилу, розкрити історичне значення перемоги над нацистською Німеччиною.
З метою морального виховання учнів дуже важливо на уроках показати живі образи героїв Великої Вітчизняної війни - полководців, офіцерів, солдат, партизанів, працівників тилу, розкрити моральні мотиви їхнього героїзму.
Важливо, щоб учні знали правду про ту війну, про ті випробування, які випали на долю України і українців.
Відповідно до програми з історії України Велика Вітчизняна війна вивчається у 5 та 11 класах. Викладання в цих класах має свої особливості.
Так, п'ятикласників варто знайомити з історією Великої Вітчизняної війни через історію їхніх родин та історію рідного краю.
З цією метою вчителю необхідно запланувати додатковий урок для вивчення матеріалу. Ці уроки можна присвятити таким темам: "Нагороди членів моєї родини"; "Велика Вітчизняна війна в долі моєї родини"; "Пам'ять про події (про героїв) Великої Вітчизняної війни в назвах вулиць мого міста або села" тощо.
Враховуючи вікові особливості учнів, бажано, щоб матеріали підручників, розповіді вчителя були доповнені свідченнями очевидців тих подій чи родинними спогадами.
До проведення уроків, присвячених Великій Вітчизняній війні, варто залучати родинні фотографії, листи з фронту, нагороди. Невичерпний потенціал патріотичного виховання мають зустрічі з ветеранами, маршрути пам'яті на місця бойової слави, екскурсії відповідними залами краєзнавчих музеїв.
В одинадцятих класах з метою підсилення морального аспекту під час вивчення розділу Велика Вітчизняна війна рекомендуємо:
на уроці "Початок Великої Вітчизняної війни" підкреслити підступність нападу нацистської Німеччини, розкрити її плани щодо України, змалювати запеклі бої перших днів війни. Необхідно, щоб учні відчули трагізм перших днів війни. Особливу увагу звернути на перебудову народного господарства на воєнний лад та героїчні подвиги захисників;
відтворюючи події часів окупації України в роки Другої світової війни, важливо наголосити на тому, що нацистські верховоди не визнавали за Україною права на державне існування, встановили нелюдський окупаційний режим. Підкріпити розповідь місцевим матеріалом.
Особливу увагу звернути на організацію і діяльність руху Опору на окупованих українських землях, який відіграв велику роль у розгромі ворога;
розкриваючи внесок українців у перемогу над ворогом в тилових регіонах СРСР, акцентувати увагу на звитяжній праці жінок і підлітків, які замінили батьків та чоловіків, що пішли на фронт. Праця тилу за межами людських можливостей - гідний внесок у перемогу над ворогом;
при вивченні теми "Україна на завершальному етапі Великої Вітчизняної війни" необхідно розкрити героїзм і самовідданість визволителів України, показати причини цього героїзму. Зазначити історичне значення перемоги над загарбниками, яке полягало в тому, що справедлива Вітчизняна війна нашого народу врятувала народи Європи від коричневої чуми.
28 жовтня 2004 року виповнюється 60 років з часу визволення України від нацистських окупантів та їхніх сателітів.
Відзначаючи цю дату, багато населених пунктів України готуються до вшанування пам'яті всіх, хто загинув на етапі завершення визволення України (літо - осінь 1944 р.), звільнивши країну від "нового порядку" гітлерівців та їхніх союзників ціною великих жертв.
Міністерство освіти і науки України рекомендує провести один додатковий урок, присвячений 60-й річниці визволення країни, а другий - оборонцям та визволителям міст-героїв - Києва, Одеси, Севастополя, Керчі. Легендарні лицарі-воїни, які загинули, обороняючи, визволяючи ці історичні міста і ті, що залишилися живими, заслужили глибокої народної шани, безмежної любові.
Бажано проводити окремі уроки на базі музеїв, залів, кімнат і куточків бойової слави, які є практично в кожному населеному пункті України.
Під час вивчення теми рекомендується широко використовувати документи, спогади, фронтові листи, кіно- і фотоматеріали, звукозаписи, художні твори, які допоможуть вчителеві створити на уроці емоційно-піднесену атмосферу, підсилять виховний вплив навчального матеріалу.
Під час розгляду подій Великої Вітчизняної війни вчителі мають грунтовно опрацювати терміни "патріотизм", "інтернаціоналізм", їхнє розуміння учнями. Необхідно акцентувати увагу на тому, що патріотизм - звичайний стан повсякденного життя людини, який виявляється не тільки в надзвичайних ситуаціях.
При цьому важливо, щоб кожний урок, кожен позакласний захід, який присвячено подіям Великої Вітчизняної війни, хвилював школярів, залишав глибокий слід у їхніх серцях і свідомості.
Під час проведення уроків з теми "Велика Вітчизняна війна" Міністерство освіти і науки України рекомендує використовувати як традиційні, так і інноваційні технології навчання. Їхнє застосування дозволить учням формувати і відстоювати власну позицію, володіти конкретним матеріалом, не залишатися байдужими до його змісту.
Бажано застосувати метод проектних технологій, проведення семінарів, конференцій, "круглих столів" тощо.
З метою відзначення пам'ятної події 60-річчя завершення визволення України від німецько-нацистських окупантів та їх союзників у загальноосвітніх навчальних закладах пропонується провести наступні заходи.
I. Науково-теоретичні конференції старшокласників
1. Оборона, визволення міст-героїв в Україні: стрижалі пам'яті.
2. Українські діти-герої Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років.
3. Українці в Європейському русі Опору в роки Другої світової війни.
4. Рух Опору в Україні в роки війни (1939-1945 рр.) у працях сучасних українських істориків.
5. Фронтові дороги 1-го, 2-го, 3-го, 4-го Українських фронтів.
6. Немає Голокосту проти одного народу. Голокост завжди проти всіх...
7. Наш населений пункт у роки Великої Вітчизняної війни: сторінки історії.

................
Перейти до повного тексту