- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Про підсумки розвитку освіти у 2003/2004 навчальному році та завдання на 2004/2005 навчальний рік щодо створення умов рівного доступу до здобуття якісної освіти
Заслухавши і обговоривши доповідь Міністра освіти і науки України В.Г. Кременя "Про підсумки розвитку освіти у 2003/2004 навчальному році та завдання на 2004/2005 навчальний рік щодо створення умов рівного доступу до здобуття якісної освіти", колегія відзначає, що структурними підрозділами Міністерства освіти і науки України, Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, навчальними закладами та установами освіти здійснюється цілеспрямована робота з реалізації законодавства про освіту, виконання завдань, що випливають з Послання Президента України Л.Д. Кучми до Верховної Ради України, Програм діяльності Кабінету Міністрів України
"Відкритість, дієвість, результативність" та
"Послідовність, ефективність, відповідальність",
Національної доктрини розвитку освіти.
У минулому навчальному році було забезпечено розвиток та досягнуто нових якісних змін в галузі освіти, зокрема:
- збільшено на 42 відсотки заробітну плату освітянам та науковцям; з 1 вересня 2004 року вона буде збільшена ще на 15,6 відсотка; встановлено нові розміри стипендій, які збільшені більше ніж у 2 рази; втричі зросли видатки на матеріальне забезпечення дітей-сиріт;
- розпочато реалізацію державної програми
"Шкільний автобус"; за кошти місцевих бюджетів та інших джерел придбано 302 автобуси;
- продовжувалося експериментальне апробування технології незалежного тестування та моніторингу якості освіти; у 4-х регіональних центрах пройшли тестування 5,5 тисячі школярів (у 2002 - 2003 навчальному році - 3,1 тисячі);
- розширено охоплення навчанням дітей дошкільного віку. Цей показник зріс на 8 відсотків і становить 48 відсотків до загальної кількості дітей відповідного віку;
- створено умови для завершення переходу початкової школи на новий зміст та чотирирічний термін навчання, зокрема видруковано 100 відсотків підручників для 1 - 4 класів;
- продовжувався розвиток позашкільної освіти, зокрема зросла кількість гуртків та інших творчих об'єднань, що дало можливість охопити творчими заняттями кожного п'ятого школяра;
- оптимізовувалася мережа та урізноманітнювалися типи професійно-технічних навчальних закладів за професійними спрямуваннями відповідно до регіональних потреб ринку праці у кваліфікованих робітничих кадрах та задоволення потреб громадян у професійній освіті;
- оновлювався зміст професійної освіти, затверджено нові базисні структури навчальних планів;
- створювалися умови для реалізації системи дистанційної освіти та впроваджувалася кредитно-модульна система навчання студентів;
- створювалися передумови для забезпечення наступності у системі підготовки "кваліфікований робітник - молодший спеціаліст" та "молодший спеціаліст - бакалавр" за інтегрованими навчальними планами і програмами.
Міністерством спільно з місцевими органами виконавчої влади та самоврядування, керівниками навчальних закладів, за активної участі народних депутатів, громадськості та батьків забезпечено організований початок нового навчального року та створення належних умов для якісного навчального процесу.
Завершується будівництво 40 загальноосвітніх шкіл на 12,2 тис. учнівських місць. Найбільша кількість новобудов в таких областях: Львівській (21), Івано-Франківській (8), Київській (4), Чернівецький (4).
Продовжується підготовка навчальних закладів до роботи в осінньо-зимовий період.
У наступному навчальному році необхідно зосередити зусилля та координацію діяльності органів влади, громадських інституцій для вирішення назрілих проблем в галузі освіти.
Найважливішою з них є кадрове забезпечення навчальних закладів. У загальноосвітніх школах упродовж останніх років до початку нового навчального року залишаються вакантними близько 2 тисяч посад. Укомплектованість педагогічними кадрами професійно-технічних навчальних закладів складає 90 відсотків. Є проблеми у якісному складі педагогічних працівників.
Однією із причин наявності вакансій є відсутність житла для працівників освіти, зокрема 20,5 тисяч педагогів перебувають на квартирному обліку (з них близько 6 тисяч - у сільській місцевості). У 2003 - 2004 роках вчителям було надано лише 136 квартир.
На часі реформа системи оплати праці педагогічних працівників, у тому числі керівників навчальних закладів.
Вирішення соціально-економічних проблем в галузі освіти має тісно пов'язуватись з позитивними змінами в навчально-виховному процесі.
Необхідно вжити заходів, спрямованих на підвищення рівня володіння українською мовою випускниками навчальних закладів, зокрема з навчанням мовами національних меншин, активізації процесу переходу на викладання державною мовою у східних і південних областях країни.
Органи управління освітою, методичні служби та керівники навчальних закладів повинні цілеспрямованіше створювати умови для якісного оволодіння учнями і студентами іноземними мовами.
Насамперед, необхідно створити програмно-методичне забезпечення, що включає підручники та посібники, в тому числі електронні, для учнів і методичні комплекти для вчителів.
Забезпечення супроводу модернізації змісту освіти та технологій навчання у наступному році має стати пріоритетним напрямом діяльності МОН та АПН України.
Викликає занепокоєння стан криміногенної ситуації серед неповнолітніх. Незважаючи на проведену роботу, зростає кількість злочинів, скоєних учнівською молоддю (на 8,1 відсотка), особливо серед учнівської молоді Вінницької, Житомирської, Закарпатської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Чернівецької областей та Автономної Республіки Крим. Звідси необхідність посилення виховного компоненту освіти й перебудови системи виховної роботи.
В окремих навчальних закладах недостатньо ведеться профілактична робота щодо попередження травматизму та загибелі дітей.
Враховуючи зазначене та з метою подальшого розвитку освіти, у новому 2004/2005 навчальному році необхідно забезпечити: виконання Державної програми
"Вчитель"; збереження і приведення мережі навчальних закладів у відповідність до потреб населення та держави; підвищення якості освіти через оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу; робота з талановитою та обдарованою молоддю; впровадження сучасних інформаційних технологій у навчально-виховний процес; утвердження належного місця української мови у навчально-виховному процесі; виховання в учнів навичок здорового способу життя; задоволення освітніх потреб національних меншин; створення умов для навчання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; працевлаштування випускників; своєчасна підготовка навчальних закладів до роботи в осінньо-зимовий період, запровадження енергозберігаючих технологій.
Виходячи з цього, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівникам навчальних закладів та установ освіти:
1.1. Вжити заходів щодо завершення підготовки навчальних закладів до нового навчального року, забезпечити організоване проведення серпневих конференцій педагогічних працівників, свята Дня знань, Першого уроку
"Життя людини - найвища цінність!" та лекції у вищих навчальних закладах "Вища освіта як фактор інноваційного розвитку суспільства та інтеграції України в Європейське співтовариство". Розглянути стан підготовки до нового навчального року та осінньо-зимового періоду на розширених засіданнях колегій, серпневих конференціях педагогічних працівників загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів.
................Перейти до повного тексту