1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
26.07.2004 N 1/9-393
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Рекомендації щодо проведення першого уроку в загальноосвітніх навчальних закладах України на тему: "Життя людини - найвища цінність"
Новий 2004 - 2005 навчальний рік у загальноосвітніх навчальних закладах України розпочнеться першим уроком, який рекомендується провести на тему "Життя людини - найвища цінність".
Головною метою уроку є:
- формування усвідомленого розуміння поняття "життя", його унікальності, цінності, значущості для кожної особистості;
- ознайомлення учнів з нормативно-правовими документами з питань соціально-правового захисту дітей (Конституцією України, Конвенцією ООН про права дитини, Законом України "Про охорону дитинства", національними програмами "Діти України", "Українська родина", підсумковим документом Спеціальної сесії Генеральної Асамблеї ООН в інтересах дітей, іншими законодавчими та нормативними актами);
- спонукання учнів до роздумів над важливими життєвими проблемами, формування високих морально-етичних ідеалів та духовних цінностей;
- ставлення до власного життя та життя інших людей як до найвищої цінності, формування почуття особистої гідності;
- збагачення досвіду моральної поведінки, розвиток емоційної чутливості;
- утвердження у поведінці дітей позитивних якостей особистості, формування навичок протидії шкідливим звичкам, уміння позитивно розв'язувати конфліктні ситуації, виходити з них.
Урок варто розпочати з інформаційного філософсько-світоглядного матеріалу про сучасні погляди на розвиток Всесвіту, цивілізації та роль людини в ньому, про частку людського життя порівняно з "життям" цивілізації, про тривалість людського життя.
На уроці у формі, доступній для розуміння учнями різних вікових груп, учитель повинен довести, що кожна людина є унікальною, неповторною і незвичайною особистістю; що життя людини неповторне, воно дається лише один раз і в цьому його цінність. У ході уроку необхідно створити ситуацію мисленнєвої діяльності, за якої учні осмислюють своє право на життя; визначають сутність дбайливого ставлення до власного життя, до життя однолітків, близьких і рідних людей, старшого покоління; усвідомлюють необхідність наполегливої праці, самовдосконалення для досягнення поставленої мети.
Радимо розпочати урок вступним словом учителя про цінність життя кожної людини, зазначивши, що з античних часів людство користується правилом, сформульованим давньогрецьким філософом Протагором: "Людина є мірилом усіх речей", а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю. Епіграфом може слугувати поезія видатного українського поета Василя Симоненка "Ти знаєш, що ти - людина".
Необхідно, щоб учні усвідомили, що людина є частиною народу, держави, суспільства в цілому. І, як суспільна істота, вона має свої права й обов'язки.
Основним правом людини є право на життя. Це одне з найважливіших і найвагоміших прав, яке сприяє здійсненню всіх інших прав і свобод. Це право, яке не може оновлюватися чи відбиратися. Тому захист права на життя належить до найцінніших пріоритетів людської цивілізації.
Враховуючи вікові особливості учнів, учитель визначає правові засади піклування держави про охорону життя, здоров'я громадян, що передбачені Конституцією України, де визначено, що найвищою соціальною цінністю є людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека. У статті 27 Основного Закону України зазначено: "Кожна людина має невід'ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань". Невід'ємне право дитини на життя визнано також міжнародними документами, серед яких - Конвенція ООН про права дитини. Положення цих та деяких інших документів відображено в Законі України "Про охорону дитинства", у Національній програмі "Діти України", Національній доктрині розвитку освіти, затвердженій Указом Президента України.
Кожен повинен керуватися положеннями цих документів, адже їх порушення, як свідчить історія, приводить до тяжких невиправних наслідків.
Добре відомо, що найважчою і найбільш трагічною для українського народу була перша половина XX століття. Саме тоді відбулися дві найжорстокіші світові війни, які кривавим смерчем пронеслися українськими землями і забрали життя близько 12 мільйонів її жителів. Мільйони людей стали жертвами штучно створених голодоморів, масових репресій, насильного вивезення до Сибіру. Життя людини у той страшний час не вартувало нічого. За жменю зібраних колосків, за п'ять хвилин запізнення на роботу, за необережно сказане слово, за відмову донести на свого ближнього людину, нерідко без суду й слідства, позбавляли волі і навіть життя.
Минуле століття принесло на землі України й іншу трагедію - Другу світову війну, яка для нашого народу назавжди стала Великою Вітчизняною. Не згасає пам'ять про тих, хто, не вагаючись, віддав своє життя в ім'я свободи і незалежності. Найвищим виявом гуманізму є жертовність в ім'я інших людей. Тут варто запропонувати учням пригадати імена односельчан, земляків, які загинули на фронтах Другої світової війни, пішли з життя молодими. Вони були романтиками, закоханими у рідну землю, у життя. Вони мріяли про майбутнє, молодість кликала їх у незвідане. Але прийшла біда - і з почуттям відповідальності за долю держави, відчуттям особистої причетності до долі народу вони ступили у безсмертя.
Ведучи мову про велику любов і повагу до інших людей, про героїзм і самопожертву в ім'я держави та її народу, не можна обійти увагою гіркі сторінки сучасної історії України, пов'язані з наслідками аварії на Чорнобильській АЕС. Важливо, щоб сьогоднішні учні пам'ятали імена перших пожежників, які закрили своїми тілами понівечений вибухом реактор, врятувавши світ від загибелі. Пізніше тисячі людей із різних куточків Землі взяли участь у ліквідації наслідків аварії: вони не думали про себе, не вагалися, хоча у них був вибір - рятувати себе чи рятувати інших. Вони обрали порятунок планети, адже розуміли: перемогти стихію - значить врятувати життя на Землі.
Ці жорстокі уроки історії не можна забути. На першому уроці вчитель повинен провести зв'язок між тими, хто пережив лихоліття війни, хто віддав молоде життя за сьогоднішній мирний день, - і сучасними учнями - громадянами незалежної України. Важливо пробудити у вихованців почуття гордості за своїх попередників, що ціною власного життя подарували нам радість сьогодення; сформувати прагнення наслідувати тих, хто зберіг мир.
Кожен має зробити висновки, навчитися цінувати неповторність людського життя. Це вміння починається з усвідомлення цінності свого власного життя та здоров'я. Адже саме здоров'я є одним із джерел щастя, радості та повноцінного життя. Тому ставитися до нього потрібно дбайливо і по-розумному. На жаль, нині сучасна молодь недбало ставиться до свого здоров'я, поширюються шкідливі звички, які призводять до серйозних порушень фізичного та психічного стану. У доступній формі потрібно пояснити учням шкідливість вживання тютюну, наркотиків, алкоголю, психотропних та інших речовин, їх негативний вплив на спадковість людини. Кожна людина повинна усвідомлювати важливість дбайливого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших людей, дотримання правил безпеки життєдіяльності, адже нинішній молоді розбудовувати й утверджувати незалежну Україну, виводити її до рівня високорозвинутих країн світу.
Не менш важливою проблемою збереження життя людини є дбайливе ставлення до навколишнього світу. Учні повинні усвідомити: людина є частиною Природи і вижити людство може лише за умови, якщо кожний член суспільства у будь-якому куточку планети дбатиме про збереження й захист природи, піклуючись про власне життєзабезпечення, дбаючи про майбутні покоління. Для кожної людини законом мають стати етичні правила поводження на Землі, виголошені відомим німецьким філософом та екологом Е.Калленбахом:

................
Перейти до повного тексту