1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-249 від 05.07.2001
Міністру освіти Автономної
Республіки Крим, начальникам
управлінь освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Міністерство освіти і науки України рекомендує провести перший урок 2001/2002 навчального року на тему "Моя Україна десятиріччя як вільна, я з нею пов'язую долю свою" і надсилає методичні рекомендації для використання в роботі.
Заступник Міністра В.О.Огнев'юк
Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від 5 липня 2001 р. N 1/9-249
Методичні рекомендації щодо проведення першого уроку "Моя Україна десятиріччя як вільна, я з нею пов'язую долю свою" в 2001/2002 навчальному році в загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, присвяченого 10-й річниці незалежності України
24 серпня 2001 року український народ відзначає історичну дату - 10-річчя незалежності України.
Історія багатовікових державотворчих процесів України складна і суперечлива. На всіх етапах становлення буття український народ демонстрував високий національний дух і прагнення жити вільно і незалежно, у мирі та злагоді з іншими народами.
24 серпня 1991 року Верховною Радою УРСР було затверджено Акт проголошення незалежності України. На Всеукраїнському референдумі 1 грудня 1991 року близько 90,3 відсотка громадян підтвердили віковічне прагнення українського народу будувати незалежну державу. Першим Президентом незалежної України було обрано Леоніда Макаровича Кравчука. В 1994 і 1999 роках впевнену перемогу на президентських виборах здобув нинішній Президент - Леонід Данилович Кучма. Під керівництвом Президента наша держава долає спадщину тоталітарного минулого, вживає заходів для становлення України як країни добробуту для всіх.
Перший урок 2001/2002 навчального року рекомендуємо присвятити 10-й річниці незалежності України.
Головною метою першого уроку є: вивчення основних засад демократичного та суспільного ладу, досягнень України за роки незалежності; ознайомлення зі змістом понять, категорій: народ, нація, етнос, держава, громадянин, громадянські права та обов'язки; розвиток громадянських якостей особистості: патріотизму, громадянської свідомості і самосвідомості, відповідальності, гідності, мужності; осмислення учнями спільності інтересів усіх етносів українського народу в розбудові України, формування міжнаціональної толерантності і солідарності всіх її громадян; формування особистої відповідальності кожного за долю своєї держави та власного народу, усвідомлення школярами необхідності розвитку духовної, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, екологічної культури; виховання в учнів любові до Батьківщини, українського народу, державної мови, розуміння того, що від сумлінної праці й навчання кожного, від усвідомлення себе часткою українського народу залежить майбутнє і сучасне нашої держави.
Зміст, принципи, форми, методи та шляхи формування громадянських якостей школярів закладено в Конституції України, законодавчих актах, урядових документах. Тому, готуючись до уроку, вчителю необхідно звернутись до таких міжнародних та державних нормативно-правових актів:
Загальна декларація прав людини (затверджена і проголошена Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року); Декларація про права дитини (проголошена Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959 року); Конвенція про права дитини (схвалена Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 року); Декларація про державний суверенітет України (затверджена Постановою Верховної Ради України від 16 липня 1990 року); Акт проголошення незалежності України (затверджений Постановою Верховної Ради України від 24 серпня 1991 року); Конституція України від 28 червня 1996 року; закони України "Про освіту" від 23 березня 1996 року, "Про професійно-технічну освіту" від 10.02.98 р. N 103/98-ВР, "Про загальну середню освіту" від 13 травня 1999 року, "Про національні меншини в Україні" від 25 червня 1992 року, "Про мови в Українській РСР" від 28 жовтня 1989 року; Державна національна програма "Освіта. Україна XXI століття" (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1993 року); Національна програма патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 1999 року); Концепція виховання дітей і молоді в національній системі освіти (затверджена колегією Міністерства освіти України 28 лютого 1996 року); Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності (проект) (газета "Педагогічна освіта" N 6 (72), червень 2000 року) та інші.
Як правило, першому уроку передує урочиста загальношкільна лінійка, присвячена 1 вересню - Дню знань. Осмислюючи слова великого українського просвітителя Григорія Сковороди: "З усіх скарбів знання - найкращий. Його не можна ні вкрасти, ні згубити, ні знищити" - варто наголосити, що кожний учень може зробити свій внесок у становлення Української держави.
Доцільно буде започаткувати конкурс "Мої знання і праця - для тебе, Україно", номінації якого можна обговорити вже в цьому навчальному році. Важливо, щоб переможцями такого конкурсу могли стати не лише окремі учні, а й групи школярів, класи, вчителі.
Рекомендуємо керівникам загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів організувати тематичні виставки художніх творів і творів мистецтва, присвячені видатним сторінкам історії України.
Форми і методи проведення першого уроку можуть бути різноманітними, традиційними і нетрадиційними, варто обирати їх відповідно до вікових особливостей учнів, рівня розвитку учнівського колективу.
Музичний супровід уроку, виконання Гімну України, використання державної та національної символіки сприятимуть створенню урочистої атмосфери на уроці. Вчителю варто звернути увагу на додаткове святкове оформлення класної кімнати, залучити до роботи учнів, батьків. Змістовно провести урок допоможуть запрошені гості: учасники історичних подій, політичні діячі, письменники, знавці і шанувальники історії рідного краю, вчені.
Урок можна розпочати з визначення досягнень Української держави протягом десятиріччя незалежності: в політичній сфері - прийняття Конституції України, проголошення демократичних свобод, багатопартійність, республіканська форма правління, приведення українського законодавства у відповідність до норм міжнародного права, культурна автономія національних меншин тощо; в соціально-економічній - багатоукладна економіка, власна грошова одиниця, відродження приватної власності та рівноправність усіх форм власності, приріст валового національного продукту тощо; в культурно-освітній - перехід на нову структуру, термін та зміст навчання, сприяння розвитку обдарованих дітей; досягнення у суспільно-гуманітарній, природничо-математичній, військово-технічній, медичній галузях сучасної української науки, повернення забутих імен, відродження української літератури та мистецтва, розвиток фізичної культури і спорту тощо.
Вчителю необхідно наголосити, що сьогодні Україна стає повноправним членом міжнародної спільноти. Вона визнана 168 країнами світу, з 167 державами має дипломатичні зв'язки. Оголосивши світу свій без'ядерний, позаблоковий статус, наша держава проводить багатовекторну зовнішню політику. За 10 років незалежності зріс її авторитет на міжнародній арені. Під час уроку слід звернути увагу учнів на вклад української діаспори у розбудову України.

................
Перейти до повного тексту