- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 10.01.2023 р. № 1/385-23 |
Обласним, Київській міській військовим адміністраціям
Засновникам закладів освіти, що фінансуються за рахунок освітньої субвенції
Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2023 рік
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що 30 грудня 2022 року прийнято постанову КМУ № 1472 "Деякі питання розподілу обсягу освітньої субвенції на 2023 рік". Вказаною постановою КМУ затверджено розподіл освітньої субвенції між місцевими бюджетами та внесені зміни до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених
постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6 "Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам", та Формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами". Вищезазначена постанова КМУ знаходиться за посиланням: https://cutt.ly/k2poUq2.
Міністерство освіти і науки України надає до відома та врахування в роботі фінальні розрахунки обсягів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на 2023 рік (simulator 2023_30.12.2022.xlsx).
Міністерство освіти і науки України за підтримки шведсько-українського проєкту "Підтримка децентралізації в Україні" (SALAR International) підготувало інформаційні довідки щодо розрахунку обсягів освітньої субвенції для обласних бюджетів та бюджетів територіальних громад на 2023 рік. Фінальні розрахунки та інформаційні довідки розміщені на вебсайті міністерства за посиланням: https://cutt.ly/32zCScn.
Інформаційні довідки призначені для кращого розуміння особливостей розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами та можуть бути одним із основних джерел інформації для засновників закладів освіти в процесі аналізу ефективності мережі закладів та прийняття управлінських рішень щодо її оптимізації.
Наразі Інформаційна довідка щодо розрахунку освітньої субвенції для кожного місцевого бюджету містить:
базову інформацію про засновника та огляд розподілу освітньої субвенції, включаючи історію розподілу з 2019 року (або з моменту створення територіальної громади);
підсумки розподілу освітньої субвенції та детальний розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2023 рік згідно з формулою розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами" (зі змінами).
Згодом Інформаційна довідка щодо розрахунку освітньої субвенції для кожного місцевого бюджету буде доповнена графічною інформацією щодо розподілу освітньої субвенції, що дозволить порівняти динаміку зміни окремих параметрів, та переліком закладів загальної середньої освіти (без врахування приватних, спеціальних та вечірніх ЗЗСО).
Зауважимо, що джерелом даних для розподілу обсягу освітньої субвенції на 2023 рік є персональні дані здобувачів освіти, подані безпосередньо закладами освіти в програмно-апаратному комплексі "Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту" (ПАК "АІКОМ"). У разі виявлення в Інформаційних довідках помилкових чи застарілих даних, рекомендуємо засновникам актуалізувати дані в ПАК "АІКОМ", адже повна та достовірна інформація про заклади загальної середньої освіти є дуже важливою для формування освітньої політики в умовах децентралізації та значної міграції здобувачів освіти у зв'язку з воєнними діями. Наразі триває робота з доопрацювання функціоналу ПАК "АІКОМ", в тому числі, щодо статусів записів про учнів. Про особливості роботи з базою персональних даних учнів протягом 2023 року буде повідомлено згодом.
Крім того, Міністерство освіти і науки України як головний розпорядник освітньої субвенції надає роз'яснення щодо особливостей розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами у 2023 році.
Підготовка розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетам на 2023 рік проходила в дуже складних умовах війни, масових внутрішніх міграцій вчителів та учнів, пріоритетності підтримки безпекового сектору. Кількість учнів закладів загальної середньої освіти зменшилася на 5 % порівняно з вереснем 2021 року, а загальний обсяг коштів, виділених на освітню субвенцію з державного бюджету, зменшено на 20 % порівняно з 2022 бюджетним роком. МОН було зобов'язане здійснити розподіл освітньої субвенції з урахуванням цих обмежень. З метою відстеження міграції учнів МОН вперше запровадило збір персональних даних всіх учнів закладів загальної середньої освіти, подібний до збору персональних даних про вчителів, що був запроваджений роком раніше. МОН вирішило зберегти формулу розподілу освітньої субвенції, яка використовувалася з 2018 по 2022 роки, з наступними двома суттєвими змінами, які діятимуть лише у 2023 бюджетному році:
додаткові години навчального плану на окремі предмети, факультативні курси, індивідуальні заняття тощо вилучено з державного фінансування. Це означає, що навчальні плани, які використовувались при розподілі освітньої субвенції, було скорочено;
застосування коефіцієнта 0,9 для коригування обсягу субвенції, розрахованого за формулою розподілу освітньої субвенції, що діяла у минулому році.
Крім того, враховуючи нестабільний характер набору учнів до закладів загальної середньої освіти, який, імовірно, ще зміниться протягом 2022/2023 навчального року, оскільки Збройні Сили України звільняють більше окупованих територій, оцінка розрахункової наповнюваності класів на основі ситуації у вересні 2022 року не є об'єктивною. З цієї причини розрахункову наповнюваність класів для кожного засновника закладів загальної середньої освіти було збережено саме на тому значенні, що використовувалося при обрахунку обсягу освітньої субвенції на 2022 рік.
Далі детальніше про механізм розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами.
Відповідно до частини третьої статті -
103-2 Бюджетного кодексу України освітня субвенція розподіляється між відповідними бюджетами на основі формули, яка розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в сфері освіти, та затверджується Кабінетом Міністрів України і має враховувати, зокрема, такі параметри:
1) кількість учнів закладів загальної середньої освіти, учнів, які здобувають повну загальну середню освіту в закладах професійної (професійно-технічної) освіти державної та комунальної власності, студентів, які здобувають повну загальну середню освіту в закладах фахової передвищої освіти і коледжах державної та комунальної власності, у міській та сільській місцевості, гірських населених пунктах;
2) розрахункову наповнюваність класів;
3) навчальні плани.
Фактична кількість ставок педагогічних працівників чи фактичний фонд оплати праці педагогічних працівників не враховуються при розподілі освітньої субвенції між місцевими бюджетами.
Формування обсягів освітньої субвенції для місцевих бюджетів на 2023 рік здійснено відповідно до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року
№ 1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами" (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 року № 1472 "Деякі питання розподілу обсягу освітньої субвенції на 2023 рік", далі - Формула).
Розподіл обсягу освітньої субвенції між місцевими бюджетами здійснюється також на підставі контингенту учнів усіх типів закладів загальної середньої освіти (обрахунок обсягу субвенції на 2023 рік вперше здійснено на підставі персональних даних учнів, поданих закладами загальної середньої освіти в програмно-апаратному комплексі "Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту" (ПАК "АІКОМ")) та з урахуванням об'єктивних параметрів щільності учнів і відсотка населення, що проживає у сільській місцевості, станом на 2022 рік.
Для обчислення кількості ставок вчителів закладів загальної середньої освіти застосовується показник розрахункової наповнюваності класів -середнього рівня наповнюваності класів закладів загальної середньої освіти відповідної територіальної громади (або середній рівень наповнюваності класів закладів загальної середньої освіти, фінансування яких здійснюється з відповідного обласного бюджету) за умови раціональної організації шкільної мережі.
Для усіх територіальних громад розрахункова наповнюваність класів зазвичай визначається залежно від щільності учнів та відсотка населення, що проживає в сільській місцевості. Проте, зважаючи на військові дії, у 2023 році для бюджетів територіальних громад застосовується розрахункова наповнюваність класів учнями групи I, визначена для них на 2022 бюджетний рік.
Довідково: учні групи I - учні, які здобувають загальну середню освіту у початкових школах, гімназіях, ліцеях, закладах спеціалізованої освіти (мистецьких, спортивних, військових (військово-морських, військово-спортивних), наукових ліцеях, ліцеях з посиленою військово-фізичною підготовкою), крім учнів спеціальних класів та класів з вечірньою формою здобуття освіти у таких закладах.
Визначення розрахункової наповнюваності класів для інших груп залишилося без змін.
Розрахункова наповнюваність класів учнями закладів загальної середньої освіти для обласних бюджетів становить 20; для бюджету м. Києва та всіх приватних закладів загальної середньої освіти - 27,5.
Для інших груп учнів та студентів розрахункова наповнюваність становить:
класів учнями, які здобувають загальну середню освіту у спеціальних школах, спеціальних класах закладів загальної середньої освіти, виховних груп учнями спеціальних шкіл, крім учнів, що приходять на навчання, - 9;
класів учнями, які здобувають загальну середню освіту у навчально-реабілітаційних центрах, виховних груп учнями навчально-реабілітаційних центрів, крім учнів, що приходять на навчання, - 6;
класів учнями, які здобувають загальну середню освіту у класах (групах) з вечірньою формою навчання закладів загальної середньої освіти, - 16;
виховних груп учнями гімназій та ліцеїв, у складі яких є інтернати з частковим або повним утриманням учнів, закладів спеціалізованої освіти (мистецьких, спортивних, військових (військово-морських, військово-спортивних), наукових ліцеїв, ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою), дитячих будинків, крім учнів, що приходять на навчання, - 20;
груп учнями, які здобувають повну загальну середню освіту у закладах професійної (професійно-технічної) освіти державної або комунальної власності, - 26;
груп студентами, які навчаються за державним та регіональним замовленням і здобувають повну загальну середню освіту у закладах фахової передвищої освіти і коледжах державної власності, що мають статус окремих юридичних осіб та згідно із Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" (додаток 10) передані для фінансового забезпечення з місцевих бюджетів, та комунальної власності, - 23.
Показник середнього (розрахункового) розміру заробітної плати з нарахуваннямина 2023 рік складає: 204,82 тис. грн - для вчителів закладів загальної середньої освіти, 267,89 тис. грн - для керівників закладів та установ освіти, 179,43 тис. грн - для асистентів вчителів в інклюзивних класах, 238,49 тис. грн - для педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів, 74,41 тис. грн - для вчителів закладів загальної середньої освіти, яким (в яких) оголошено простій. У структурі середньої розрахункової заробітної плати враховано всі обов'язкові доплати та надбавки, передбачені чинним законодавством, зокрема надбавку за престижність педагогічної праці у розмірі 25 %, допомогу на оздоровлення та щорічну грошову винагороду у розмірі місячного посадового окладу.
Обсяг субвенції на оплату праці з нарахуваннями директорів шкіл, їх заступників та інших педагогічних працівників, що не проводять уроки, обчислюється за допомогою відповідного коефіцієнта приведення. Коефіцієнт приведення кількості ставок педагогічного персоналу (крім учителів), що застосовано при розподілі освітньої субвенції між місцевими бюджетами, у 2023 році не змінено і наведено у таблиці:
................Перейти до повного тексту