- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження типової програми підвищення кваліфікації асистентів учителів "Професійна діяльність асистентів учителів в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти"
Відповідно до абзацу п'ятнадцятого пункту 10
Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 800 "Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників", пункту 8
Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, підпункту 6 пункту 2.2.1.1 Оперативного плану Міністерства освіти і науки України на 2021 рік, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06 січня 2021 року № 30, та з метою підвищення рівня загальних і професійних компетентностей асистентів учителів у рамках реалізації в закладах загальної середньої освіти
Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити типову програму підвищення кваліфікації асистентів учителів "Професійна діяльність асистентів вчителів в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти" (далі - Типова програма), що додається.
2. Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти (Божинський В.) забезпечити оприлюднення Типової програми на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України.
3. Рекомендувати закладам післядипломної педагогічної освіти розробляти програми підвищення кваліфікації асистентів учителів на основі Типової програми.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Рогову В.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
13 вересня 2021 року № 981
ТИПОВА ПРОГРАМА
підвищення кваліфікації асистентів учителів "Професійна діяльність асистентів учителів в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти"
Розробник: Державна установа "Український інститут розвитку освіти".
Цільова група: асистенти учителів.
Мета полягає у розвитку професійних компетентностей асистентів учителів, необхідних для партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу, участі у створенні безпечного та інклюзивного освітнього середовища, забезпечення особистісно орієнтованого спрямування освітнього процесу в умовах реалізації
Державного стандарту базової середньої освіти, ефективного використання цифрових технологій та технологій дистанційного навчання в освітньому процесі.
Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
удосконалення умінь здійснювати діяльність відповідно до законодавчої бази у сфері інклюзивної освіти, нормативно-правових документів, що регламентують основні ролі, завдання та кваліфікаційні характеристики асистента вчителя;
підвищення обізнаності щодо форм, методів, засобів, способів, механізмів педагогічної підтримки в освітньому процесі здобувачів освіти на рівні базової середньої освіти;
удосконалення здатності надавати додаткову підтримку в освітньому процесі здобувачам базової середньої освіти з особливими освітніми потребами;
удосконалення здатності ефективно використовувати можливості цифрових технологій та дистанційного навчання, оперувати ними в умовах інклюзивного навчання;
удосконалення вмінь партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу, в тому числі сумісної професійної діяльності та співробітництва;
удосконалення здатності до навчання й ефективного планування своєї професійної діяльності.
Напрями підвищення кваліфікації: розвиток професійної компетентності; створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища та особливості (специфіка) інклюзивного навчання; забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами; використання цифрових технологій та технологій дистанційного навчання.
Актуальність розроблення типової програми підвищення кваліфікації асистентів учителів (далі - Програма) полягає в необхідності забезпечення достатньої кількості кваліфікованих асистентів учителів, які володіють загальними і професійними компетентностями для роботи в інклюзивному освітньому середовищі, партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу, участі в організації безпечного та здорового освітнього середовища, підтримки учнів з особливими освітніми потребами відповідно до сучасного розуміння інклюзивної освіти та основних засад у сфері забезпечення права на рівний доступ до якісної освіти, а саме:
Конвенції ООН про права дитини,
Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, законів України
"Про освіту",
"Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні",
Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа",
Державного стандарту базової середньої освіти, реалізації
Національної стратегії із створення безбар'єрного простору в Україні на період до 2030 року.
Програму укладено за такими темами:
комфортний і ефективний перехід учнів з особливими освітніми потребами від початкової до базової освіти;
ролі та завдання асистентів вчителів в умовах інклюзивного навчання на рівні базової середньої освіти;
стратегії педагогічної підтримки здобувачів базової середньої освіти в умовах інклюзивного навчання;
використання цифрових технологій та навчання з використання технологій дистанційного навчання.
Мета і ключові компоненти
Концепції Нової української школи. Педагогіка партнерства, дитиноцентризм. Розвиток ключових компетентностей. Поняття про наскрізні вміння як основу для формування компетентностей. Компетентнісний підхід у навчанні. Діяльнісний підхід як один із основних принципів Нової української школи. Шляхи та інструменти втілення діяльнісного підходу. Технології, які застосовуються в Новій українській школі (проблемне навчання, кооперативне навчання, проєктне навчання тощо). Проектна діяльність як спосіб реалізації діяльнісного підходу. Педагогічний супровід проектної діяльності. Баланс ініціатив учителя, асистента вчителя й учнів під час реалізації проєктної роботи.
Кооперативне навчання та умови його успішної реалізації. Фасилітація асистентом учителя роботи учнів: способи об'єднання учнів у пари/команди, планування, моделювання і супровід командної роботи тощо. Технології розвитку критичного мислення.
Тема. Комфортний і ефективний перехід учнів з особливими освітніми потребами від початкової до базової освіти
Поняття переходу як процесу. Керівні принципи забезпечення ефективного переходу учнів з особливими освітніми потребами від початкової до базової освіти. Зміни, до яких повинні поступово перейти здобувачі освіти. Роль асистента вчителя у реалізації комфортного та ефективного переходу учнів з особливими освітніми потребами від початкової до базової освіти.
Психолого-фізіологічні особливості учнів 10 - 12 років. Врахування здібностей, навичок, стилів сприймання, зацікавлень учнів. Практичні кейси про участь та діяльність учнів з особливими освітніми потребами.
Роль асистента вчителя у створенні учнівської спільноти, розвитку демократичних цінностей, встановленні правил. Поради й приклади для підтримки позитивної поведінки учнів у багатоманітних класах.
Тема. Ролі та завдання асистентів учителів в умовах інклюзивного навчання на рівні базової середньої освіти
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти (далі - ЗЗСО): чинні норми та зміни.
Діяльність команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в ЗЗСО на рівні базової середньої освіти (далі - Команда). Склад та основні функції учасників Команди. Особливості діяльності асистента вчителя в умовах адаптаційного циклу базової середньої освіти.
Партнерство вчителя й асистента вчителя на рівні базової середньої освіти Спільне планування. Моделі співучителювання вчителя й асистента вчителя. Співпраця з іншими фахівцями (психологом, вчителями-дефектологами, фахівцями ІРЦ та іншими) та батьками.
Роль асистента дитини (учня). Розмежування функцій асистента вчителя та асистента дитини (учня).
Тема. Стратегії педагогічної підтримки здобувачів базової середньої освіти в умовах інклюзивного навчання
Категорії (типи) особливих освітніх потреб (труднощів): загальна характеристика вірогідного прояву, ступінь прояву, рівень підтримки.
Поняття про універсальний дизайн у навчанні. Застосування диференційованого підходу до планування навчальних завдань, методів навчання і навчальних матеріалів, способів і форм оцінювання результатів навчання учнів.
Поняття про розумне пристосування. Допоміжні засоби для навчання (спеціальні засоби корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами. Поняття про додаткові та альтернативні способи й засоби комунікації.
Здійснення адаптацій в освітньому процесі та/або модифікації змісту навчальних предметів (інтегрованих курсів) для осіб з особливими освітніми потребами з метою досягнення результатів навчання, визначених державним стандартом базової середньої освіти та/або індивідуальною програмою розвитку учня.
................Перейти до повного тексту