1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
10.07.2019 № 954
Про проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру" у вересні 2019 року - грудні 2022 року
Відповідно до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07.11.2000 № 522, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.12.2000 за № 946/5167 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 11.07.2017 № 994), ураховуючи клопотання департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 29.01.2019 № 562/0/211-19 і від 16.05.2019 № 2823/0/211-19, клопотання Національної академії наук України від 04.03.2019 № 9к/377-5, висновок науково-методичної комісії з професійної педагогіки, психології та змісту професійної (професійно-технічної) освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 31.05.2019 (протокол № 8), з метою вдосконалення професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників за професіями "Кухар", "Флорист", "Кравець"
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру" у вересні 2019 року - грудні 2022 року у Державному професійно-технічному навчальному закладі "Криворізький навчально-виробничий центр", Навчально-методичному центрі професійно-технічної освіти у Дніпропетровській області та у Національному центрі "Мала академія наук України" (далі - Експеримент).
2. Затвердити такі, що додаються:
1) заявку на проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру" у вересні 2019 року - грудні 2022 року у Державному професійно-технічному навчальному закладі "Криворізький навчально-виробничий центр", Навчально-методичному центрі професійно-технічної освіти у Дніпропетровській області та у Національному центрі "Мала академія наук України";
2) програму проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру" у вересні 2019 року - грудні 2022 року у Державному професійно-технічному навчальному закладі "Криворізький навчально-виробничий центр", Навчально-методичному центрі професійно-технічної освіти у Дніпропетровській області та у Національному центрі "Мала академія наук України".
3. Науковим керівникам надавати науково-методичній комісії з професійної педагогіки, психології та змісту професійної (професійно-технічної) освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України звіти про виконання кожного етапу проведення Експерименту, а звіт про його завершення - подати до Міністерства освіти і науки України.
4. Науково-методичній комісії з професійної педагогіки, психології та змісту професійної (професійно-технічної) освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України здійснювати експертизу виконання програми кожного етапу проведення Експерименту, а після закінчення проведення Експерименту підготувати та подати до Міністерства освіти і науки України висновки про результати проведення Експерименту.
5. Державній науковій установі "Інститут модернізації змісту освіти" (Завалевський Ю.І.) надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічним колективам закладів освіти, які є учасниками Експерименту.
6. Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (Полторацький О.В.) сприяти закладам освіти, які є учасниками Експерименту, у забезпеченні необхідних умов для його організації та проведення.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Хобзея П.К.
Міністр Л.М. Гриневич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
10.07.2019 № 954
ЗАЯВКА
на проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру" у вересні 2019 року - грудні 2022 року у Державному професійно-технічному навчальному закладі "Криворізький навчально-виробничий центр", Навчально-методичному центрі професійно-технічної освіти у Дніпропетровській області та у Національному центрі "Мала академія наук України"
1. Опис основних ідей експерименту
Українська професійна (професійно-технічна) освіта крокує шляхом системних реформ, в яких процеси вдосконалення її змісту мають пріоритетне значення. Нині в Україні, орієнтованій на технологічний прогрес і зростання економіки в умовах кризових потрясінь і геополітичних викликів, характерною особливістю є інноваційна педагогічна діяльність,, що передбачає використання сучасних методів та технологій навчання, спрямованих на розвиток творчого мислення, вміння виявляти дослідницькі проблеми.
Сьогодні вимогою часу постає підготовка фахівців нової якості для потреб економіки, здатних творчо мислити, швидко орієнтуватися в сучасному насиченому інформаційному просторі, приймати нестандартні рішення, вчитися і розвиватися упродовж усього життя. Саме STEM-освіта забезпечує розвиток цих якостей, дозволяє розвивати креативність, дослідницьку компетентність, творчість.
Тому сучасний тренд "STEM-освіта" (S-science, T-technology, E-engineering, M-mathematics) - концепція інтегрованого навчання учнів за профільними дисциплінами в міждисциплінарному та прикладному контексті є надзвичайно актуальним феноменом в аспекті стратегічного розвитку провідних країн світу щодо отримання ними конкурентних переваг у різних сферах людської діяльності.
Науковці і педагоги розширюють це поняття такими напрямами: STEAM-освіта (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics (акронім слів природничі науки, технологія, інжиніринг, мистецтво, математика). Загальновизнано й доведено практикою високотехнологічних країн: STEM і STEAM-освіти сприяють підготовці компетентних фахівців для високотехнологічних виробництв та технологічний науковий потенціал.
Концепти STEM і STEAM-освіти активно впроваджуються у вітчизняну освітню практику загальноосвітніх, позашкільних, вищих закладів освіти. Проте в системі професійної (професійно-технічної) освіти цей феномен досліджено недостатньо.
Для системи підготовки кваліфікованих робітників ця ідея експерименту уможливить створення ефективнішого освітнього середовища; посилення інтеграції загальноосвітньої та професійної підготовки; розроблення авторських методик щодо дослідницького пошуку у виконанні творчих і дипломних робіт майбутніх кваліфікованих робітників. Цей напрям роботи забезпечує формування інноваційного освітнього середовища; здійснення експериментальної роботи з учнями; умови для поглиблення науково-технічної складової професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників; формування науково-методичної бази підвищення кваліфікації; обмін інформацією для розв'язання проблем запровадження STEAM-освіти.
В умовах застосування технології STEAM основний акцент переноситься на: формування здатності майбутнього кваліфікованого робітника бути компетентним, мобільним; вміти самостійно знаходити необхідну інформацію, оперативно приймати рішення; вільно орієнтуватися на ринку праці; володіти сучасними виробничими технологіями; постійно поповнювати знання з різних галузей.
Враховуючи значущість якісної професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, тема експерименту визначена у такому формулюванні: "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру".
2. Об'єкт дослідження: професійна підготовка майбутніх кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти з використанням інноваційних освітніх технологій.
3. Предмет дослідження: організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру у закладі професійної (професійно-технічної) освіти.
4. Мета експерименту полягає у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці ефективності організаційно-педагогічних умов створення і функціонування STEAM-центру у закладі професійної (професійно-технічної) освіти.
5. Гіпотеза експерименту ґрунтується на припущенні, що підготовка кваліфікованих робітників сфери побутового обслуговування та легкої промисловості буде ефективнішою за умов:
визначення та упровадження організаційно-педагогічних умов створення і функціонування STEAM-центру;
створення і функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти;
упровадження методичних рекомендацій "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти".
6. Завдання експерименту
6.1. Розробити та апробувати модель створення й функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти та обґрунтувати критерії і показники його ефективності.
6.2. Розробити організаційно-педагогічні умови створення й функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти.
6.3. Розробити положення про STEAM-центр на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти.
6.4. Визначити зміст та понятійний апарат STEAM-освіти для системи професійної (професійно-технічної) освіти.
6.5. Розробити та впровадити методичні рекомендації "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти".
6.6. Створити STEAM-центр в Державному професійно-технічному навчальному закладі "Криворізький навчально-виробничий центр" на базі лабораторій для підготовки за професіями "Кухар", "Флорист", "Кравець".
6.7. Розробити електронні освітні ресурси STEAM-центру.
6.8. Впровадити модель створення й функціонування STEAM-центру в закладах професійної (професійно-технічної) освіти у Дніпропетровській області.
7. Теоретико-методологічні основи експерименту
Методологічна основа експерименту ґрунтується на висновках наукових досліджень, що присвячені таким аспектам:
дослідженням особистісного і професійного розвитку людини, процесам її навчання, виховання й професійного становлення (Г. Балл, І. Бех, Л. Виготський, Г. Костюк, С. Максименко, В. Рибалка, С. Рубінштейн);
особливостям професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти (Н. Ничкало, В. Радкевич, В. Орлов, В. Луговий, П. Лузан, В. Ягупов, О. Ярошенко);
упровадження інноваційних технологій навчання (М. Артюшина, Т. Герлянд, Н. Костриця, Д. Костюк, Г. Романова, В. Сластьонін);
інформатизації освітнього процесу (В. Биков, О. Гуменний, А. Гуржій, Л. Петренко, О. Спірін).
Теоретичну основу дослідження становлять положення та висновки, що стосуються:
організації та змісту професійного навчання (В. Загв'язинський, Н. Кулалаєва, В. Луговий, П. Лузан, М. Теловата, В. Радкевич, В. Ягупов);
теорії управління і теорії моделювання (Л. Даниленко, Г. Єльникова, В. Маслова, В. Пікельна, А. Соколова);
методології STEM і STEAM-освіти (В. Демяненко, М. Попова, О. Стрижак, І. Сліпухіна, І. Савченко, І. Чернецький, Є. Шпаповалов).
Нормативно-правове забезпечення експерименту: Закони України "Про освіту", "Про професійну (професійно-технічну) освіту", "Про інноваційну діяльність", Указ Президента України "Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року".
8. База експерименту
Державний професійно-технічний навчальний заклад "Криворізький навчально-виробничий центр";
Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Дніпропетровській області;
Національний центр "Мала академія наук України".
9. Методи дослідження
Теоретичні: аналіз навчально-методичної, педагогічної літератури, наукових праць, нормативно-правових документів, навчальної документації і результатів навчально-виробничої діяльності учнів; моделювання, порівняння, класифікація, систематизація й узагальнення теоретичних та експериментальних даних.
Емпіричні: діагностичні (спостереження, анкетування, моніторинг, бесіди); прогностичні (моделювання, системний аналіз, експертні оцінки).
Статистичні: статистична обробка інформації; ранжування і групування.
10. Наукова новизна дослідження
Наукова новизна експерименту полягає в тому, що вперше на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти буде:
розроблено, апробовано та впроваджено модель створення й функціонування STEAM-центру;
визначено організаційно-педагогічні умови створення и функціонування STEAM-центру;
розроблено положення про STEAM-центр;
визначено зміст та понятійний апарат STEAM-освіти для системи професійної (професійно-технічної) освіти;
розроблено та впроваджено методичні рекомендації "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти";
створено STEAM-центр в Державному професійно-технічному навчальному закладі "Криворізький навчально-виробничий центр" на базі лабораторій для підготовки за професіями "Кухар", "Флорист", "Кравець";
розроблено електронні освітні ресурси STEAM-центру.
11. Теоретичне і практичне значення результатів експерименту
Теоретичне значення результатів експерименту полягає в розробленні та апробуванні моделі створення й функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти.
Практичне значення результатів дослідження полягає у тому, що буде:
розроблено організаційно-педагогічні умови створення й функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти;
визначено зміст та понятійний апарат STEAM-освіти для системи професійної (професійно-технічної) освіти;
розроблено положення про STEAM-центр на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти;
створено STEAM-центр в Державному професійно-технічному навчальному закладі "Криворізький навчально-виробничий центр";
розроблено та впроваджено методичні рекомендації "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти";
впроваджено модель створення й функціонування STEAM-центру в закладах професійної (професійно-технічної) освіти у Дніпропетровській області.
12. Строки та етапи експерименту
Початок - вересень 2019 р.
Завершення - грудень 2022 р.
Перший етап: констатувальний (вересень 2019 р. - грудень 2019 р.)
Розроблення нормативно-правового та організаційного забезпечення експерименту.
Розроблення науково-методичного супроводу експериментальної діяльності.
Вивчення стану дослідженості проблеми, вітчизняного та зарубіжного досвіду створення та функціонування STEAM-центрів у закладах освіти.
Розроблення дорожньої карти експерименту.
Визначення партнерів експерименту.
Розроблення анкет та опитування респондентів.
Проведення круглого столу за тематикою дослідження.
Другий етап: формувальний (січень 2020 р. - грудень 2021 р.)
Розроблення моделі створення й функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти.
Розроблення організаційно-педагогічних умов створення й функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти.
Експериментальна перевірка результативності організаційно-педагогічних умов створення й функціонування STEAM-центру на базі Державного професійно-технічного навчального закладу "Криворізький навчально-виробничий центр".
Розроблення положення про STEAM-центр на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти.
Визначення змісту та понятійного апарату STEAM-освіти для системи професійної (професійно-технічної) освіти.
Розроблення методичних рекомендацій "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти".
Впровадження методичних рекомендацій "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти".
Створення STEAM-центру в Державному професійно-технічному навчальному закладі "Криворізький навчально-виробничий центр" на базі лабораторій для підготовки за професіями "Кухар", "Флорист", "Кравець".
Розроблення електронних освітніх ресурсів STEAM-центру.
Проведення всеукраїнського вебінару "Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEAM-центру на базі закладу професійної (професійно-технічної) освіти".

................
Перейти до повного тексту