- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про проведення експерименту всеукраїнського рівня "Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу "Природничі науки" для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" на серпень 2018 - жовтень 2022 роки
Відповідно до
Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2000 року № 522, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 грудня 2000 року за № 946/5167 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки від 11 липня 2017 року № 994), пункту 2 наказу Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017
№ 1407 , ураховуючи клопотання Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації від 14.03.2018 № 01-22-02/632, Управління освіти і науки Волинської обласної державної адміністрації від 16.03.2018 № 888/07/2-18, комунального вищого навчального закладу "Дніпровська академія неперервної освіти" Дніпропетровської обласної ради від 16.03.2018 № 125, Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації від 05.03.2018 № 898/03-214, Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Київської міської державної адміністрації від 20.03.2018 № 063-2739, Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації від 16.03.2018 № 12-01-08/1028 та від 16.11.2017 № 28405/0/2-17, Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації від 13.03.2018 № 04/04-1128С, Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 21.03.2018 № 2601-608, Департаменту освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації від 15.03.2018 № 1294/02-02/01-01-12, Департаменту освіти і науки Одеської державної адміністрації від 19.03.2018 № 767/02/01-34-02-3, Відділу освіти Чорноморської міської ради Одеської обласної державної адміністрації від 21.03.2018 № 36, Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації від 11.06.2018 та від 05.04.2018 № 744/01-22, Управління освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації від 03.03.2018 № 1/9-132, комунального закладу Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Сумської обласної державної адміністрації від 15.03.2018 № 319, Управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації від 16.03.2018 № 03/775-06, комунального вищого навчального закладу "Харківська академія неперервної освіти" Харківської обласної державної адміністрації від 16.03.2018 № 373, комунального навчального закладу "Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради" від 19.03.2018 № 87/01-18, Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації від 16.03.2018 № 04-12/1088, Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області 19.03.2018 № 2/4-269, висновок комісії біології, екології та природознавства Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 26 квітня 2018 року (протокол № 5), з метою проектування, наукового обґрунтування дидактичних засад створення та експериментальної перевірки навчально-методичного забезпечення інтегрованих курсів "Природничі науки"
НАКАЗУЮ:
1. Узяти до відома, що з серпня 2018 року розпочато проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою "Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу "Природничі науки" для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" на серпень 2018 - жовтень 2022 роки на базі закладів освіти, зазначених у відповідній заявці.
2. Затвердити як такі, що додаються:
1) заявку на проведення експерименту всеукраїнського рівня "Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу "Природничі науки" для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" на серпень 2018 - жовтень 2022 роки;
2) програму на проведення експерименту всеукраїнського рівня "Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу "Природничі науки" для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" на серпень 2018 - жовтень 2022 роки.
3. Науковим керівникам надавати комісії з питань дослідно-експериментальної роботи у навчальному процесі дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (далі - Комісія) звіти про виконання кожного етапу програми експерименту всеукраїнського рівня "Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу "Природничі науки" для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" на серпень 2018 - жовтень 2022 роки (далі - Експеримент), а звіт про його завершення подати до Міністерства освіти і науки.
4. Державній науковій установі "Інститут модернізації змісту освіти" (Спірін О.М.) надавати організаційно-методичну допомогу педагогічним колективам закладів освіти, які є учасниками експерименту.
5. Відповідним управлінням (департаментам) освіти і науки обласних державних адміністрацій сприяти закладам освіти, які є учасниками Експерименту, у забезпечені необхідних умов для організації та проведення Експерименту.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
03.08.2018 № 863
ЗАЯВКА
на проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою "Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу "Природничі науки" для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" на серпень 2018 - жовтень 2022 роки
Актуальність дослідження.
Здійснення переходу на профільне навчання відповідно до
Державного стандарту повної загальної середньої освіти затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392, вимагає оновлення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного самовизначення, що має забезпечуватися за рахунок зміни цілей, змісту, структури та організації навчального процесу, різнорівневості вимог до навчальних результатів учнів, урізноманітнення форм і методів профільного навчання. За цим принципом розроблено новий типовий навчальний план для 10-11 класів закладів освіти. Ним визначено механізм складання власного навчального плану для закладів загальної середньої освіти шляхом вибору профільних предметів, а також спеціальних курсів, факультативів, індивідуальних занять, що разом з базовими і вибірково-обов'язковими предметами визначає профіль навчання. Ефективність організації профільного навчання залежить від наявності умов для вільного вибору предметів навчання та рівнів оволодіння ними. Тому навчальний план, окрім переліку традиційних предметів і курсів, містить нові - інтегровані курси, серед яких - інтегрований курс "Природничі науки", який призначений для тих учнів, для яких природничі предмети не є профільними.
Запровадження цього курсу в 10-11 класах закладів загальної середньої освіти України має свої переваги та недоліки.
По-перше, відсутні учителі, фахова підготовка яких забезпечує викладання усіх природничих предметів (підготовка кадрів за спеціалізацією "Природничі науки" розпочнеться лише з 2018 року). Як наслідок - практично відсутнє наукове й навчально-методичне забезпечення для викладання такого курсу. Незважаючи на це, розроблення інноваційних технологій, спрямованих на оновлення змісту й методики навчання природничих предметів стає досить актуальним. Так відчутно набуває популярності впровадження STEM-освіти, існують окремі практики інтегрованого навчання природничих предметів, як правило для учнів початкової і основної школи, створюються центри популяризації науки тощо. Цілісну систему інтегрованого навчання природничих предметів для всіх рівнів загальної середньої освіти розроблено співробітниками центру "Довкілля". Проте, інтегрованого курсу "Природничі науки" як базового навчального предмету, що офіційно включений до типового навчального плану, до цього часу не було.
По-друге, існує певне несприйняття цього курсу науковою й педагогічною спільнотою. Вважається, що цей курс негативно вплине на якість повної загальної освіти, оскільки зросте кількість учнів, які його обиратимуть, і тим самим зменшиться кількість учнів, спроможних до подальшого навчання за фізико-математичними, технічними та природничими спеціальностями. Підтвердженням цього є те, що шкільна освіта традиційно залишається спрямованою на вивчення предметів, а не на зміни особистісного розвитку учня.
Аналіз змісту наявних у вітчизняній практиці різних видів навчально-методичного забезпечення природничої освіти засвідчив, що в них недостатньо враховано системний і цілісний підхід. Переважна їх більшість подана як сукупність методів, засобів та форм навчання, які дають змогу підтримати, удосконалити окремі природничі предмети. Натомість реалізація компетентнісного підходу вимагає системних розроблень: перегляду змісту освітньої галузі "Природознавство", який може реалізуватися в інтегрованих і окремих предметах, а також структуруватися за рівнями освіти; створення нового навчально-методичного забезпечення, де має бути розгорнуто цільові і методичні орієнтири компетентнісно-орієнтованого навчання із зазначенням пріоритетних способів навчальної взаємодії; педагогічні умови, за яких вони дадуть змогу досягти вищих результатів. Це забезпечить гарантоване досягнення цілей компетентнісно-орієнтованого навчання.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 "Про надання грифа МОН навчальним програмам для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" затверджено 4 навчальні програми інтегрованого курсу "Природничі науки", які вимагають нового підходу до розробки навчально-методичного забезпечення, нових методик, методів прийомів і засобів навчання:
проект 1 - "Природничі науки" для 10-11 класів гуманітарного профілю загальноосвітніх навчальних закладів. Інтегрований курс (авт. Дьоміна І.О., Задоянний В.А., Костик С.І.);
проект 2 - "Природничі науки" 10 - 11 клас. Інтегрований курс (авт. Засєкіна Т.М., Буняк М.М., Бухтіяров В.К., Григорович О.В., Капіруліна С. Л., Козленко О.Г., Нюкало Т.Г., Семененко І.Б., Сокол Т.К., Шабанов Д.А., Шагієва Р.Р.);
проект 3 - "Природничі науки. Минуле, сучасне та можливе майбутнє людства і біосфери" для 10-11 класів (авт. Шабанов Д.А., Козленко О.Г.);
проект 4 - "Природознавство" 10-11 класи (авт. Ільченко В.Р., Булава Л.М., Гринюк О.С., Гуз К.Ж., Ільченко О.Г., Коваленко В.С., Ляшенко А.Х.).
Кожна програма по-своєму реалізує змістові лінії державного стандарту, об'єднуючи питання окремих компонентів галузі (загальноприродничого, біологічного, екологічного, астрономічного, фізичного, хімічного та географічного) у розділи і теми. Тим самим реалізуються різні підходи щодо інтеграції, наприклад: особливості пояснення природних явищ та технологічних процесів з позицій кожної з природничих наук (проекти № 1 і 2), причинно-наслідкові зв'язки, що зумовили сучасний спосіб життя людства та їх вплив на можливе майбутнє (проект № 3), модульний підхід (проект № 4), в якому компоненти освітньої галузі "Природознавство" (модулі) інтегруються в природничо-наукову картину світу на основі загальних закономірностей природи та природничих ідей. У той же час усі програми інтегрованого курсу "Природничі науки" визначають природничу освіту, як елемент культури кожної людини, сприяють усвідомленню практичного застосування досягнень природничих наук, їх роль у розвитку цивілізації. Вивчення курсу базується на знаннях і компетентностях, набутих учнями в основній школі і спрямоване на подальше формування їхнього світогляду, розширення розуміння широкого спектру наукових ідей астрономії, біології, географії, екології, фізики і хімії у цілісному пізнанні природи, розвиток розумово-пізнавальних і творчих якостей, рівень яких визначає конкурентну спроможність на сучасному ринку праці: здатність і готовність до розв'язання комплексних задач (проблем), критичного мислення, творчості, когнітивної гнучкості, співпраці, управління, здійснення інноваційної діяльності.
Пунктом 2 наказу Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 передбачено забезпечення експериментального впровадження інтегрованих курсів шляхом розробки і перевірки навчально-методичного забезпечення (підручники й посібники для учнів; методичні посібники для вчителів; веб-сайт інформаційно-комунікаційної та дидактичної підтримки курсу). Також відбуватиметься апробація методик інтегрованого навчання та розроблятиметься інструментарій для моніторингу й перевірки якості природничих знань учнів, ефективності методик і засобів навчання.
Мета дослідження: проектування, наукового обґрунтування дидактичних засад створення та експериментальної перевірки навчально-методичного забезпечення інтегрованих курсів "Природничі науки", підготовка та перепідготовка вчительських кадрів.
Об'єкт дослідження: ціннісно та компетентнісно орієнтований освітній процес у старшій школі.
Предмет дослідження: зміст навчально-методичного забезпечення інтегрованих курсів "Природничі науки" та психолого-педагогічні технології організації навчання за інтегрованими курсами, технології підготовки та перепідготовки вчителів.
Гіпотеза дослідження: ґрунтується на припущенні, що використання провідного принципу - інтеграції дозволить учням, які не пов'язують свою подальшу професійну діяльність із наукоємними спеціальностями, сформувати цілісний природничо-науковий світогляд, розвинути розуміння причинно-наслідкових зв'язків у природних процесах та їх вплив на суспільство, сприятиме здатності приймати відповідальні рішення щодо власного життя та майбутнього України, адаптуватися до динамічного сьогодення та майбутнього.
Завдання експериментальної роботи "Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу "Природничі науки" для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" на серпень 2018 - жовтень 2022 роки:
- наукове обґрунтування дидактичних засад створення навчально-методичного забезпечення інтегрованих курсів;
- проектування і розроблення навчально-методичного забезпечення інтегрованих курсів;
- підготовка вчителів до впровадження курсу в освітню практику;
- здійснення експериментального навчання;
- забезпечення наставницької підтримки вчителів експериментальних закладів освіти;
- моніторинг ефективності результатів експерименту;
- узагальнення результатів експериментального навчання, коригування навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу;
- інформування педагогічної спільноти і громадськості про хід та результати експерименту.
Основні принципи здійснення дослідження:
- принципу інтеграції, що передбачає структурований і цілісно організований зв'язок усіх компонентів освітнього процесу, який спрямований на саморозвиток особистості;
- принцип науковості, що передбачає відображення новітніх досягнень в природничих науках з адаптацією їх на пізнавальні можливості учнів;
- принцип об'єктивності, що полягає у всебічному врахуванні факторів, умов, які забезпечують явище, що досліджується, адекватності підходів і засобів, які дозволяють одержати об'єктивні дані та упередити суб'єктивність, однобічність у доборі та оцінці фактів;
- принцип системного аналізу, що передбачає співвіднесення в явищах загального, одиничного і часткового, що зумовлює рух дослідників від опису явищ до їх пояснення, розкриття суперечливих тенденцій, а далі - до прогнозування розвитку досліджуваних явищ і процесів.
Методологічна база Експерименту.
Реалізація зазначених завдань Експерименту передбачає використання таких методів:
- теоретичні (порівняльний, системний аналіз психолого-педагогічної, науково-методичної літератури, аналітичних та звітно-статистичних матеріалів моніторингових освітніх досліджень, моделювання різних способів інтегрованого навчання, що забезпечує розгляд загальних питань теорії і методики досліджуваної проблеми);
- емпіричні (діагностичні методи - анкетування, бесіда, опитування та інші; педагогічний експеримент для перевірки гіпотези дослідження);
- статистичні (методи математичної статистики) для оброблення і порівняння результатів кількісного та якісного аналізу результатів дослідження, графічного їх відображення).
База дослідження:
заклади загальної середньої освіти,
Вінницька область
1. Комунальний заклад "Вінницький технічний ліцей".
2. Комунальний заклад "Навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа I-II ступенів - ліцей № 7 Вінницької міської ради".
Волинська область
3. Володимир-Волинська спеціалізована школа I-III ступенів "Центр освіти та соціально-педагогічної підтримки" Волинської області.
4. Волинський обласний ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Небесної Сотні.
5. Волинський ліцей-інтернат Волинської обласної ради.
6. Княгининівська спеціалізована школа-інтернат I-III ступенів "Центр освіти та соціальної-педагогічної підтримки" Волинської обласної ради.
7. Любомльський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа I-III ступенів - районна гімназія" імені Наталії Ужвій Любомльської районної ради Волинської області.
8. Нововолинська гімназія Нововолинської міської ради Волинської області.
Дніпропетровська область
9. Гвардійська загальноосвітня школа I-III ступенів Новомосковської районної ради Дніпропетровської області.
10. Голубівська загальноосвітня школа I-III ступенів Новомосковської районної ради Дніпропетровської області.
11. Комунальний заклад освіти "Спеціалізована школа № 134 гуманістичного навчання та виховання" Дніпровської міської ради.
12. Комунальний заклад освіти "Навчально-виховний комплекс № 12: загальноосвітній навчальний заклад I ступеня - гімназія" Дніпровської міської ради.
13. Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 101" Дніпровської міської ради.
14. Комунальний заклад освіти "Середня загальноосвітня школа № 119" Дніпровської міської ради.
15. Комунальний заклад "Дніпровська середня загальноосвітня багатопрофільна школа I - III ступенів" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області".
16. Комунальний заклад Верхівцевський навчально-виховний комплекс "Середня загальноосвітня школа № 1 - дошкільний навчальний заклад" Верхньодніпровської районної ради Дніпропетровської області".
17. Комунальний заклад "Середня загальноосвітня школа № 19" Кам'янської міської ради Дніпропетровської області.
18. Комунальний заклад "Середня загальноосвітня школа № 21" Кам'янської міської ради Дніпропетровської області.
19. Комунальний заклад освіти "Навчально-виховний комплекс № 100 "Загальноосвітній навчальний заклад I - II ступенів - ліцей" Дніпровської міської ради Дніпропетровської області.
20. Криворізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 32 Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
21. Криворізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 122 Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
22. Криворізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 125 Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
23. Криворізька загальноосвітня спеціалізована школа I-III ступенів № 4 з поглибленим вивченням іноземних мов Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
24. Криворізька спеціалізована школа I-III ступенів № 71 Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
25. Марганецька загальноосвітня школа I-III ступенів № 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області.
26. Середня загальноосвітня школа № 15 - загальноосвітній навчальний заклад I-III ступенів Новомосковської міської ради Дніпропетровської області.
Запорізька область
27. Запорізька гімназія № 8 Запорізької міської ради Запорізької області.
28. Запорізька гімназія № 31 Запорізької міської ради Запорізької області.
29. Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 37 Запорізької міської ради Запорізької області.
30. Запорізька гімназія № 45 Запорізької міської ради Запорізької області.
31. Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 51 Запорізької міської ради Запорізької області.
32. Запорізький багатопрофільний ліцей № 99 Запорізької міської ради Запорізької області.
33. Запорізька спеціалізована школа I-III ступенів № 100 Запорізької міської ради Запорізької області.
34. Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів "Основа" Запорізької міської ради Запорізької області.
35. Запорізький класичний ліцей Запорізької міської ради Запорізької області.
36. Запорізький навчально-виховний комплекс "Вибір" Запорізької міської ради Запорізької області.
37. Запорізький колегіум "Мала гуманітарна академія" Запорізької міської ради Запорізької області.
38. Комунальний заклад "Оріхівська гімназія № 1 "Сузір'я" Оріхівської районної ради Запорізької області.
39. Комунальний заклад "Оріхівський навчально-виховний комплекс № 2 імені академіка В. А. Лазаряна" Оріхівської районної ради Запорізької області.
40. Мелітопольська загальноосвітня школа I-III ступенів № 8 Мелітопольської міської ради Запорізької області.
41. Комунальний заклад "Дніпрорудненська гімназія "Софія" - загальноосвітня школа I-III ступенів № 1" Василівської районної ради Запорізької області.
42. Комунальний заклад "Дніпрорудненська спеціалізована школа I - III ступенів "Світоч" Василівської районної ради Запорізької області.
43. Комунальна установа "Пологівська гімназія "Основа" Пологівської районної ради Запорізької області.
44. Бердянський муніципальний ліцей Бердянської міської ради Запорізької області.
45. Енергодарський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад II-III ступенів - міжшкільний навчально-виробничий комбінат" Енергодарської міської радим Запорізької області.
Місто Київ
46. Гімназія Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова школа I-III ступенів № 5 Печерського району міста Києва.
47. Комунальний заклад "Навчально-виховний комплекс "Спеціалізована школа I-II ступенів № 157" ПП "Навчальний заклад "Європейський колегіум" міста Києва.
48. Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів № 27 Шевченківського району міста Києва.
49. Навчально-виховний комплекс № 167 з поглибленим вивченням німецької мови (спеціалізована школа I ступеня - гімназія) міста Києва.
50. Комунальний заклад "Навчально-виховний комплекс: "Спеціалізована школа I-II ступенів № 157" міста Києва.
51. ТОВ "Спеціалізована школа I-II ступенів "Креативна Міжнародна Дитяча Школа" міста Києва.
52. Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів № 162 Святошинського району.
53. Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів № 5.
54. Ліцей "Універсум" міста Києва.
55. Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів № 199 Шевченківського району міста Києва.
56. Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів № 97 імені О. Теліги Шевченківського району міста Києва.
57. Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів № 28 Шевченківського району міста Києва.
58. Гімназія "Консул" № 86 Печерського району міста Києва.
59. Середня загальноосвітня школа № 221 міста Києва.
60. Український гуманітарний ліцей Київського національного університету імені Тараса Шевченка Печерського району міста Києва.
61. Києво-Печерський ліцей № 171 "Лідер".
Київська область
62. Боярський навчально-виховний комплекс "Гімназія - загальноосвітні школа I ступеня" Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області.
63. Броварська гімназія ім. С.І. Олійника Броварської міської ради Київської області.
64. Ірпінська загальноосвітня школа I-III ступенів № 13 Ірпінської міської ради Київської області.
65. Щасливський навчально-виховний комплекс "ліцей - загальноосвітня школа I-III ступенів" Бориспільської районної ради Київської області.
66. Навчально-виховний комплекс "Вишгородська районна гімназія "Інтелект"- загальноосвітня школа I ступеня" Вишгородської районної ради.
67. Приватний навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа I-III ступеня - дитячий садок "Міцва-613".
68. Комунальний заклад Миронівська загальноосвітня школа I-III ступенів № 3 Миронівської районної ради Київської області.
69. Березанський навчально-виховний комплекс Березанської міської ради Київської області.
Луганська область
70. Комунальний заклад "Навчально-виховний комплекс Сватівська загальноосвітня школа I ступеня - гімназія" Луганської області.
71. Кремінська загальноосвітня школа I-III ступенів № 1 Кремінської районної ради Луганської області.
72. Бараниківський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Біловодської селищної ради Луганської області.
73. Середня загальноосвітня школа I-III ступенів № 6 м. Сєвєродонецька Луганської області.
74. Щастинська загальноосвітня школа I-III ступенів № 2 Новоайдарської районної ради Луганської області.
Львівська область
................Перейти до повного тексту