- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
Керівникам закладів вищої освіти
Щодо надання роз'яснень стосовно освітніх програм
У зв'язку із запитами закладів вищої освіти, науково-педагогічних працівників, здобувачів вищої освіти, експертних комісій Акредитаційної комісії Міністерство освіти і науки України роз'яснює.
"підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми чи науковими програмами... (частина перша статті 5); ...
освітня (освітньо-професійна, освітньо-наукова чи освітньо-творча) програма - система освітніх компонентів на відповідному рівні вищої освіти в межах спеціальності, що визначає вимоги до рівня освіти осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою, перелік навчальних дисциплін і логічну послідовність їх вивчення, кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання цієї програми, а також очікувані результати навчання (компетентності), якими повинен оволодіти здобувач відповідного ступеня вищої освіти (підпункт сімнадцятий частини першої статті 1); ...
заклади вищої освіти мають право ... розробляти та реалізовувати освітні (наукові) програми в межах ліцензованої спеціальності (частина друга статті 32)".
Таким чином, заклад вищої освіти в межах ліцензованої спеціальності на відповідному рівні вищої освіти може розробити та реалізувати одну або декілька (їх кількість заклад вищої освіти визначає самостійно) освітніх програм.
"спеціалізація - складова спеціальності, що визначається закладом вищої освіти та передбачає профільну спеціалізовану освітню програму підготовки здобувачів вищої та післядипломної освіти (підпункт двадцятий частини першої статті 1); ...
заклад вищої освіти у межах ліцензованої спеціальності може запроваджувати спеціалізації, перелік яких визначається закладом вищої освіти (частина п'ята статті 10); ...
Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти... формує єдину базу даних запроваджених закладами вищої освіти спеціалізацій, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на кожному рівні вищої освіти (підпункт п'ятий частини першої статті 18); ...
... чинні спеціальності (на день набрання чинності Законом 6 вересня 2014 року) вважати спеціалізаціями, які розробляються та затверджуються безпосередньо закладами вищої освіти і не підлягають затвердженню державними органами (пункт шостий Прикінцевих та перехідних положень)".
Таким чином, для запровадження окремих спеціалізацій заклад вищої освіти створює профільні освітні програми, назви яких (у випадку однієї освітньої програми за кожною спеціалізацією) співпадають із назвами спеціалізацій. При цьому освітня програма спеціалізації повинна забезпечувати виконання стандарту вищої освіти за спеціальністю і може бути, наприклад, спрямована на здобуття компетентностей, характерних для певної професії, визначених професійним стандартом або іншим документом.
Освітня програма набуває статусу спеціалізації після її внесення до єдиної бази даних запроваджених закладами вищої освіти спеціалізацій, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на кожному рівні вищої освіти, і яка формується Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти. Назви спеціальностей та напрямів підготовки, які були чинними станом на 6 вересня 2014 року, набувають статусу спеціалізацій, запроваджених закладами вищої освіти, без внесення до єдиної бази даних.
Заклад вищої освіти також має право створювати окремі освітні програми в рамках однієї спеціалізації. Такі освітні програми мають різні назви та акредитуються як окремі освітні програми.
Назви освітніх програм повинні мати ознаки (ключові слова) назви відповідних спеціальностей (спеціалізації, спеціалізацій), припускаючи повний збіг або використання парафраза, або за змістом відповідати цим назвам з урахуванням особливостей реалізації освітніх програм на основі сформованих кадрового, науково-методичного та матеріально-технічного потенціалу закладу вищої освіти, його академічних традицій, інших особливостей освітнього процесу (спільне та подвійне дипломування, використання іноземних мов в освітньому процесі тощо).
У назвах освітніх програм також можуть зазначатись:
назви типів програм підготовки бакалаврів і магістрів, що передбачені Міжнародною стандартною класифікацією освіти;
назви професій та професійних назв робіт за
Національним класифікатором "Державний класифікатор професій ДКП 003:2010", нових професій, які систематично зустрічаються в оголошеннях роботодавців, або існують інші переконливі докази їх існування або попиту на них в майбутньому і для яких здійснюється підготовка здобувачів освіти в межах цієї освітньої програми (якщо освітня програма спрямована на присвоєння чи підготовку до присвоєння відповідних професійних кваліфікацій);
назви ключових спеціальних (фахових, предметних) компетентностей, які відображені в стандарті (проекті стандарту) вищої освіти і є характерними саме для цієї освітньої програми, форми здобуття освіти, року набору тощо.
У дужках може зазначатись власна назва освітньої програми або відповідний знак для товарів і послуг, зареєстрований у встановленому порядку. Єдина державна електронна база у сфері освіти забезпечує відображення знаку для товарів і послуг лише у форматі слів, літер і цифр у стандартному шрифті.
................Перейти до повного тексту