1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
05.02.2018 № 97
Про затвердження Орієнтовної навчальної програми підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках
На виконання статті 59 Закону України "Про освіту" , враховуючи пункт 5 Плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" , затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 р. № 903-р, та з метою підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності педагогічних працівників щодо реалізації завдань нового Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Орієнтовну навчальну програму підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках (далі - Програма), що додається.
2. Рекомендувати закладам післядипломної педагогічної освіти під час розробки регіональних навчальних програм підготовки тренерів розширювати зміст вищезазначеної Програми за рахунок додаткових модулів з урахуванням регіональних потреб педагогічних працівників таких категорій:
1) учителі початкової школи, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках;
2) заступники директорів закладів загальної середньої освіти з навчально-виховної роботи у початкових класах;
3) учителі-предметники, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.
Міністр Л.М. Гриневич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
05.02.2018 № 97
ОРІЄНТОВНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках
Пояснювальна записка
Орієнтовна навчальна програма підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках (далі - Програма) розроблена відповідно до Закону України "Про освіту" , на засадах Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" та на основі новітніх науково-обґрунтованих підходів до навчання дорослих. А також Програма побудована на засадах безперервної формальної, неформальної та інформальної освіти і надає можливості її пролонгованого застосування в системі професійного розвитку вчителів на державному, регіональному, місцевому, організаційному (шкільному) та індивідуальному рівнях.
Актуальність полягає в необхідності підготовки достатньої кількості кваліфікованих тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках, з метою підвищення їх методичного та практичного рівнів професійної компетентності та реалізації завдань нового Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти. А також сьогодні є нагальна потреба у всебічному висвітленні сучасних інноваційних освітніх підходів до навчання дорослих та створення ефективного освітнього середовища з опануванням на практиці новітніми технологіями, методиками, формами, методами професійної діяльності з урахуванням потреб держави, регіонів, закладів освіти, суспільства, громадськості та індивідуальної траєкторії розвитку особистості педагога.
Зміст і технології підготовки тренерів за Програмою визначаються особливостями навчання дорослих як професіоналів. Найкращі результати навчання дорослих досягаються тоді, коли цілі заняття задовольняють їхні особисті потреби у професійному становленні. Тому основними завданнями Програми є:
• інформувати учасників про сучасні досягнення андрагогіки, вікової психології, педагогіки та методики викладання у початковій школі;
• дати змогу учасникам опанувати сучасні методики для навчання учнів початкових класів і навчитись організовувати ефективне освітнє середовище на засадах компетентнісного, діяльнісного, інтегрованого підходів та принципів "педагогіки партнерства";
• інформувати учасників про цілі та завдання Нової української школи;
• сформувати у слухачів переконання необхідності використання набутого під час тренінгу досвіду в своїй практичній діяльності;
• створити умови для набуття нового досвіду та його аналізу;
• стимулювати учасників тренінгу до роботи, спрямованої на усвідомлення важливості проведення тренінгових занять у закладах післядипломної педагогічної освіти;
• сприяти розвитку навичок саморегуляції з метою попередження виникнення негативних емоційних станів під час проведення тренінгів та комунікативних навичок з метою підвищення ефективності професійного спілкування;
• навчити працювати з дорослою аудиторією осіб з вищою освітою, які мають різні мотивації до навчання;
• навчити учасників застосовувати інтерактивні методи навчання дорослих, фасилітацію, менторство (наставництва), консультування.
Програма передбачає роботу з педагогічними працівниками шляхом поєднання лекційних занять з обговоренням питань, що стосуються сучасних тенденцій розвитку початкової школи, та практичних (тренінгових) занять з відпрацюванням практичних навичок проведення занять щодо підготовки педагогічних працівників до роботи в умовах Нової української школи.
Результатом застосування Програми є сформоване відповідальне ставлення педагогічного працівника до проведення навчальних занять для дорослих-професіоналів в якості тренера.
Навчально-методичним забезпеченням курсу є методичні та дидактичні матеріали для слухачів та матеріали в електронному вигляді, розміщені на платформі онлайн-курсу, складової Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти.
На опанування навчального матеріалу Програми орієнтовно відводиться 120 годин, з них 60 годин - онлайн-курс на платформі EdEra (https://ed-era.com/nus) та 60 годин - очне навчання. Кількість годин очного навчання рекомендовано змінювати в межах навчального модуля 4 "Методична робота в системі Нової української школи - післядія навчання вчителів" або відповідно до рівня підготовки слухачів.
Цільова аудиторія Програми
Педагогічні працівники таких категорій:
1) учителі початкової школи, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках;
2) заступники директорів закладів загальної середньої освіти з навчально-виховної роботи у початкових класах;
3) учителі-предметники, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках.
Мета Програми
Метою Програми є підготовка тренерів до забезпечення професійного розвитку та підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках, щодо реалізації завдань Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти, запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.
Профілі базових компетентностей тренерів
- андрагогічна компетентність - готовність до роботи з дорослою аудиторією, вміння визначати освітні потреби і запити вчителів, ураховувати особливості мотивації, процесу навчання, групової динаміки дорослої аудиторії, застосовувати технології модерації, фасилітації, менторства, залучати аудиторію до інтерактивної взаємодії у процесі навчання, визначати результати навчання, спонукати аудиторію до рефлексії;
- професійно-педагогічна компетентність - обізнаність із новітніми науковими знаннями з педагогіки, психології, методик, інноватики для створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному та професійному розвитку вчителів, здатність до продуктивної професійної діяльності на основі розвиненої педагогічної рефлексії відповідно до провідних ціннісно-світоглядних орієнтацій, вимог педагогічної етики та викликів реформування освіти;
- соціально-громадянська компетентність - розуміння сутності громадянського суспільства, володіння знаннями про права і свободи людини, усвідомлення глобальних (у тому числі екологічних) проблем людства і можливостей власної участі у їх розв'язанні, усвідомлення громадянського обов'язку та почуття власної гідності, вміння визначати проблемні питання у соціокультурній, професійній сферах життєдіяльності людини та віднаходити шляхи їх розв'язання, навички ефективної та конструктивної участі в цивілізаційному суспільному розвитку, здатність до ефективної командної роботи, вміння попереджувати та розв'язувати конфлікти, досягаючи компромісів;

................
Перейти до повного тексту