07.02.2018 № 115 |
Т.в.о. Міністра | В. В. Ковтунець |
№ | Тема та її зміст | Питома вага, % | Рівень компетентності |
1. | Конституційне право як основа національного права | 5 | B |
1.1. | Поняття та предмет конституційного права. | ||
1.2. | Принципи конституційного права. | ||
1.3. | Система конституційного права України. | ||
1.4. | Інститути конституційного права: поняття, критерії класифікації та види. | ||
2. | Джерела конституційного права. | 7 | B |
2.1. | Поняття й система джерел конституційного права. | ||
2.2. | Поняття конституції. Функції та юридичні властивості конституції. | ||
2.3 | Нормативний акт, нормативний договір, прецедент та інші джерела конституційного права. | ||
2.4. |
Загальна характеристика Конституції України . |
||
2.5. |
Порядок ухвалення й внесення змін до Конституції України . |
||
2.6. | Конституційні засади співвідношення національного та міжнародного права. Вплив міжнародного права на систему джерел українського конституційного права. | ||
3. | Конституційний лад України. | 9 | С |
3.1. | Поняття конституційного ладу України. Порядок визначення та зміни конституційного ладу України. | ||
3.2. | Система засад конституційного ладу України. | ||
3.3. | Конституційні засади державного суверенітету України. | ||
3.4. | Обмеження влади правом як засада конституційного ладу України. | ||
3.5. | Конституційний принцип поділу державної влади. | ||
3.6. | Принцип верховенства права (правовладдя) в системі засад конституційного ладу України. | ||
4. | Україна як демократична республіка: конституційні засади. | 12 | C |
4.1. | Поняття й сутність народовладдя. Пряма (безпосередня) та представницька демократія. | ||
4.2. | Поняття, конституційна регламентація та види референдумів в Україні. | ||
4.3. | Порядок призначення, організація й проведення референдумів в Україні. | ||
4.4. | Виборче право й виборча система: поняття та принципи. Класифікація виборчих систем. | ||
4.5. | Порядок формування представницьких органів державної влади та місцевого самоврядування в Україні: конституційні засади. | ||
4.6. | Порядок призначення, організація та проведення виборів Президента України. | ||
4.7. | Порядок призначення, організація та проведення виборів народних депутатів України. | ||
4.8. | Поняття та конституційні гарантії місцевого самоврядування в Україні. | ||
4.9. | Система місцевого самоврядування в Україні. Загальна характеристика конституційного статусу органів та посадових осіб місцевого самоврядування в Україні. | ||
4.10. | Порядок призначення, організація та проведення місцевих виборів. | ||
5. | Унітарність Українського держави в системі засад конституційного ладу. | 5 | B |
5.1. |
Принцип унітаризму та його закріплення в Конституції України . |
||
5.2. | Поняття, система та принципи адміністративно-територіального устрою України. | ||
5.3. | Конституційний статус Автономної Республіки Крим у складі України як унітарної держави. Загальна характеристика Конституції Автономної Республіки Крим. | ||
5.4. | Конституційний статус органів влади Автономної Республіки Крим. | ||
6. | Конституційні засади функціонування національно-культурної сфери в Україні. | 3 | B |
6.1. | Конституційний статус української мови як державної. | ||
6.2. | Поняття та характеристика конституційного статусу національних меншин в Україні. | ||
7. | Конституція України та громадянське суспільство. | 4 | C |
7.1. | Принцип багатоманітності в системі конституційних засад формування та функціонування громадянського суспільства. | ||
7.2. | Поняття та види громадських об’єднань. Принципи організації та діяльності громадських об’єднань. | ||
7.3. | Конституційний статус політичних партій. Порядок створення політичних партій. Принципи діяльності політичних партій. Заборона політичних партій за конституційним законодавством України. | ||
8. | Конституційний статус людини в Україні. | 20 | D |
8.1. | Принципи конституційного статусу людини. | ||
8.2. |
Загальна характеристика особистих прав і свобод людини за Конституцією України . |
||
8.3 | Гарантії та порядок реалізації окремих свобод: право на свободу думки й слова, право на доступ до публічної інформації, захист персональних даних, свобода совісті, свобода пересування. | ||
8.4. | Загальна характеристика політичних прав громадян України. | ||
8.5. | Гарантії та порядок реалізації окремих прав: виборчі права, свобода мирних зібрань, право на свободу об’єднання. | ||
8.6. | Загальна характеристика економічних, соціальних та культурних прав людини в Україні. | ||
8.7. | Загальна характеристика конституційних гарантій здійснення конституційних прав та свобод. | ||
8.8. | Конституційні обмеження у реалізації конституційних прав та свобод людини в Україні. | ||
8.9. |
Особливі юридичні стани згідно з Конституцією України , умови та порядок введення та припинення дії. |
||
8.10. | Загальна характеристика конституційних обов’язків людини та громадянина в Україні. | ||
8.11. | Поняття та принципи громадянства України. | ||
8.12. | Набуття громадянства України. Припинення громадянства України. | ||
8.13. | Конституційний статус іноземців та осіб без громадянства. Особливості конституційного статусу біженця. | ||
9. | Законодавча влада в Україні: конституційна характеристика | 7 | C |
9.1. | Конституційна природа парламенту - Верховної Ради України. | ||
9.2. | Конституційний склад і структура Верховної Ради України. Принципи діяльності Верховної Ради України. | ||
9.3. | Функції та повноваження Верховної Ради України. | ||
9.4. | Парламентські процедури: законодавча, установча, процедура здійснення парламентського контролю. | ||
9.5. | Конституційний статус спеціалізованих органів парламентського контролю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Рахункової палати. | ||
9.6. | Конституційний статус народного депутата України та юридичні гарантії його діяльності. Природа депутатського мандата. Підстави дострокового припинення повноважень народного депутата України. | ||
10. | Конституційний статус Президента України. | 6 | C |
10.1. | Роль та місце Президента України в системі органів державної влади. | ||
10.2. | Порядок вступу на пост Президента України. Підстави та порядок припинення повноважень Президента України. | ||
10.3. | Повноваження Президента України. Акти Президента України. | ||
10.4. | Конституційний статус Ради національної безпеки та оборони. | ||
11. | Виконавча влада в Україні: конституційна характеристика. | 5 | C |
11.1. | Поняття виконавчої влади та її місце в механізмі державної влади. Система органів виконавчої влади в Україні. | ||
11.2. | Порядок формування, склад і компетенція Кабінету Міністрів України. Акти Кабінету Міністрів України. | ||
11.3. | Конституційний статус і система місцевих органів державної виконавчої влади. | ||
12. | Правосуддя в Україні: конституційна характеристика. | 6 | С |
12.1. | Конституційні засади функціонування судової влади. Конституційні засади судочинства. | ||
12.2. | Система судів. Інші органи судової влади. Конституційний статус судді. | ||
12.3 | Статус і роль адвокатури та прокуратури в системі судового захисту прав людини. | ||
13. |
Охорона Конституції . Конституційна юстиція в Україні |
11 | D |
13.1. | Охорона Конституції: поняття, природа, суб’єкти охорони. | ||
13.2. | Поняття та особливості конституційної відповідальності. | ||
13.3 | Поняття та види конституційного контролю. | ||
13.4. | Функції та повноваження Конституційного Суду України. | ||
13.5. | Склад і порядок формування Конституційного Суду України. Структура та організація діяльності Конституційного Суду України. | ||
13.6. | Суб’єкти та форми звернення до Конституційного Суду України. Поняття й характеристика стадій конституційного судочинства. | ||
13.7. | Поняття та юридична природа актів Конституційного Суду України. Види, порядок ухвалення та виконання актів Конституційного Суду України. |
№ | Тема та її зміст | Питома вага, % | Рівень компетентності |
1. | Адміністративне право як галузь публічного права | 5 | B |
1.1. |
Основоположні категорії адміністративного права Публічне адміністрування як одна з форм реалізації публічної влади. Види публічного адміністрування (забезпечувальне, сприяльне, втручальне). Суб’єкти публічного адміністрування. Публічний інтерес. Критерії відмежування публічного інтересу від приватного інтересу. |
||
1.2. |
Адміністративне право як складова публічного права Призначення адміністративного права. Відносини, що складають предмет адміністративного права. Відмежування адміністративного права від цивільного права. |
||
1.3. |
Система адміністративного права Загальне адміністративне право та його структура (принципи адміністративного права, суб’єктивні публічні права, суб’єкти публічного адміністрування, інструменти публічного адміністрування, адміністративні процедури, адміністративні послуги, позасудовий захист прав приватної особи). Особливе адміністративне право та його структура (службове право, адміністративне деліктне право, муніципальне, поліцейське, фінансове, міграційне, містобудівне та ін.). |
||
2. | Принципи адміністративного права | 10 | В |
2.1. |
Поняття та значення принципів адміністративного права Поняття принципів адміністративного права. Значення принципів адміністративного права (системоутворювальне значення, вплив на нормотворчу діяльність, значення для адміністративної та судової практики). |
||
2.2. |
Принцип верховенства права (правовладдя) в адміністративному праві Значення принципу верховенства права (правовладдя) для регулювання адміністративних правовідносинах. Складові верховенства права (законність / правозгідність; юридична визначеність; запобігання зловживанню / надужиттю повноваженнями; рівність перед законом і недискримінація; доступ до правосуддя). |
||
2.3. |
Принципи належного врядування Значення принципів належного врядування для регулювання адміністративних правовідносин. Принципи належного врядування (забезпечення участі в ухваленні рішень та належне реагування, відкритість і прозорість, доброчесність і етична поведінка, ефективність, компетентність і спроможність, іноваційність та відкритість до змін, сталість і довгострокова орієнтованість, грамотне фінансове управління, поважання прав людини та культурної різноманітності, забезпечення соціальної згуртованості, підзвітність). |
||
3. | Джерела адміністративного права | 10 | B |
3.1. |
Суть та види джерел адміністративного права Поняття джерел адміністративного права. Значення джерел адміністративного права. Система джерел адміністративного права. |
||
3.2. |
Національні джерела адміністративного праваКонституція України як основа побудови системи джерел адміністративного права Законодавчі акти як джерела адміністративного права. Підзаконні нормативні акти як джерела адміністративного права. |
||
3.3. |
Міжнародні джерела адміністративного права Міжнародні договори як джерела адміністративного права (Міжнародний пакт про громадянські й політичні права, Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод та ін.). Юридичні акти Європейського Союзу як джерела адміністративного права в контексті правотворчої діяльності. "М’яке право" у системі джерел адміністративного права. |
||
3.4. |
Рішення судових органів у системі джерел адміністративного права Практика Європейського суду з прав людини як джерело адміністративного права. Рішення Конституційного Суду України в системі джерел адміністративного права. Рішення Верховного Суду як квазіджерело адміністративного права. |
||
3.5. |
Неформалізовані квазіджерела адміністративного права Поняття, значення та види неформалізованих квазіджерел адміністративного права (норми моралі, адміністративна практика та юридична доктрина). |
||
3.6. |
Юридична сила формалізованих джерел адміністративного права Поняття та значення юридичної сили формалізованих джерел адміністративного права. Система формалізованих джерел адміністративного права за їх юридичною силою. Правила вирішення конкуренції норм, закріплених у формалізованих джерелах адміністративного права. |
||
4. | Суб’єкт публічного адміністрування (адміністративний орган) як суб’єкт адміністративного права | 10 | B |
4.1. |
Поняття та система суб’єктів публічного адміністрування Поняття "суб’єкт публічного адміністрування" (адміністративний орган). Ознаки суб’єкта публічного адміністрування. Групи суб’єктів публічного адміністрування (органи державної влади, державні органи, які не належать до жодної з гілок державної влади; державні фонди та установи; органи влади автономного утворення (Автономної Республіки Крим); суб’єкти місцевого самоврядування; суб’єкти, яким делеговано окремі повноваження публічного адміністрування). |
||
4.2. |
Компетенція суб’єкта публічного адміністрування Компетенція суб’єкта публічного адміністрування як сукупність адміністративних повноважень. Види адміністративних повноважень . Наділення адміністративними повноваженнями, делегування та передання адміністративних повноважень. |
||
4.3. |
Система органів виконавчої влади Основні рівні органів виконавчої влади в Україні (вищі, центральні, місцеві). Кабінет Міністрів України, система центральних органів виконавчої влади (міністерства, служби, агентства та інспекції, центральні органи виконавчої влади із спеціальним статусом), місцеві державні адміністрації. Законодавча основа їх діяльності. Класифікація органів виконавчої влади за різними критеріями (за обсягом і характером компетенції, за порядком вирішення питань, за спрямованістю компетенції, за територіальним обсягом повноважень). Порядок утворення, реорганізації та ліквідації органів виконавчої влади. |
||
4.4. |
Суб’єкти місцевого самоврядування Законодавча основа діяльності. Види суб’єктів місцевого самоврядування та їх призначення (територіальна громада; сільська, селищна, міська ради; сільський, селищний, міський голови; виконавчі органи сільської, селищної, міської рад; староста; районні та обласні ради; органи самоорганізації населення). |
||
4.5. |
Військово-цивільні адміністрації Законодавча основа діяльності. Призначення військово-цивільних адміністрацій. Підстави формування, основні повноваження військово-цивільних адміністрацій. |
||
5. | Приватна особа як суб’єкт адміністративного права | 10 | С |
5.1. |
Місце приватної особи в системі суб’єктів адміністративного права Зміст поняття "приватна особа" в контексті адміністративного права. Види приватних осіб (громадяни, іноземці, особи без громадянства, фізичні особи-підприємці, підприємства, установи, організації тощо). |
||
5.2. |
Адміністративна правосуб’єктність приватної особи Адміністративна правоздатність. Адміністративна дієздатність. Адміністративна деліктоздатність. Загальний та спеціальний адміністративно-правовий статус приватної особи. |
||
5.3. |
Суб’єктивне публічне право Сутність суб’єктивних публічних прав приватної особи. Окремі суб’єктивні публічні права та їх реалізація (право на участь в ухваленні рішень, право на звернення, на право на доступ до публічної інформації, право на свободу мирних зібрань, право на свободу об’єднань) |
||
5.4. |
Особливості об’єднання як суб’єкта адміністративного права Законодавча основа організації та діяльності об’єднань. Адміністративна правосуб’єктність громадського об’єднання. Порядок створення та припинення діяльності громадського об’єднання. Особливості окремих видів об’єднань (громадських організацій, зокрема молодіжних та дитячих, громадських спілок, політичних партій, професійних спілок, релігійних організацій, благодійних організацій, організацій професійного самоврядування). Участь об’єднань у формуванні публічної політики та ухваленні рішень. |
||
6. | Інструменти публічного адміністрування | 10 | В |
6.1. |
Розуміння інструментів публічного адміністрування Поняття інструмента публічного адміністрування. Види інструментів публічного адміністрування. Вибір належного інструмента. |
||
6.2. |
Нормативний акт як інструмент публічного адміністрування Поняття, юридичне значення та ознаки нормативного акта суб’єкта публічного адміністрування. Види нормативних актів (за суб’єктами видання, територіальним охопленням діяльності, за ознакою внутрішньої та зовнішньої спрямованості). Вимоги до нормативного акта. Порядок підготовки та ухвалення. Зміст і значення антикорупційної експертизи. Державна реєстрація нормативного акта. Процедура оприлюднення та набрання чинності. Підстави для визнання нормативного акта протиправним. Зв’язок протиправності з фактом недотримання формальних вимог під час його підготовки та видання. |
||
6.3. |
Адміністративний акт як інструмент публічного адміністрування Поняття, юридичне значення та ознаки адміністративного акта. Відмежування адміністративного акта від інших актів (документів) суб’єкта публічного адміністрування. Види адміністративних актів. Процедура видання адміністративного акта. Чинність адміністративного акта (умови чинності, способи доведення до відома, припинення чинності). Виконання адміністративного акта. Поняття нікчемності адміністративного акта. Підстави визнання адміністративного акта нікчемним. |
||
6.4 |
Адміністративний договір як інструмент публічного адміністрування Поняття, юридичне значення та ознаки адміністративного договору. Види адміністративних договорів. Чинність адміністративного договору (умови чинності, припинення чинності). Поняття нікчемності адміністративного договору. Підстави визнання адміністративного договору нікчемним. |
||
6.5. |
План як інструмент публічного адміністрування Поняття, юридичне значення та ознаки плану як інструменту публічного адміністрування. Сфера застосування планів. Види планів (за рівнем юридичної обов’язковості, за напрямком юридичного впливу, за змістом регулятивного впливу). Приклади застосування плану в різних сферах (генеральний план населеного пункту, детальний план території, план зонування території, бюджет як вид фінансового плану, концепція розвитку тощо). |
||
6.6. |
Фактична дія як інструмент публічного адміністрування Поняття, юридичне значення та ознаки фактичної дії як інструменту публічного адміністрування. Сфера застосування фактичних дій. Види фактичних дій (інформування населення, проведення перевірки, здійснення моніторингу, надання довідок, виплата грошових коштів, адміністрування реєстрів тощо). |
||
6.7. |
Адміністративний розсуд у публічному адмініструванні Поняття адміністративного розсуду. Умови застосування адміністративного розсуду (наявність законодавчого уповноваження на адміністративний розсуд; оприлюднення норм, що уповноважують на адміністративний розсуд; достатність юридичної визначеності уповноважень на адміністративний розсуд; обов’язок дотримуватися мети уповноваження; обов’язок ретельно з’ясовувати обставини в справі; обов’язок дотримуватися принципу пропорційності; обов’язок дотримуватися принципу рівності; обов’язок дотримуватися критеріїв розсудливості; обов’язок мотивувати свої рішення). |
||
6.8. |
Використання електронного врядування в публічному адмініструванні Поняття електронного врядування. Елементи електронного врядування. Співвідношення понять "електронне врядування", "електронна держава", "електронна демократія", "електронний парламент", "електронний уряд", "електронний суд". |
||
7. | Адміністративна процедура | 10 | В |
7.1. |
Розуміння адміністративної процедури Поняття адміністративної процедури. Види адміністративної процедури (реєстраційні, дозвільні, інспекційні процедури, процедури щодо притягнення до відповідальності; процедури за заявою особи, процедури за службовим обов’язком). |
||
7.2. |
Принципи адміністративної процедури Система принципів адміністративної процедури. Зміст окремих принципів адміністративної процедури (рівність перед законом, доступ до інформації, право на допомогу та представництво, право бути вислуханим, ефективність, оперативність (розумні строки), вмотивованість рішення, ефективний засіб захисту). |
||
7.3. |
Учасники адміністративної процедури Адміністративний орган. Адресат (у тому числі заявник). Заінтересовані особи. Представництво в адміністративній процедурі. |
||
7.4. |
Стадії адміністративної процедури Ініціювання та початок провадження. Підготовка справи до розгляду. Розгляд і вирішення справи. Оформлення адміністративного акта, його доведення до відома адресатів та заінтересованих осіб. Перегляд адміністративного акта. |
||
8. | Адміністративна послуга | 5 | С |
8.1. |
Поняття, ознаки та види адміністративних послуг Поняття адміністративної послуги. Ознаки адміністративної послуги. Відмінність адміністративної послуги від інших видів послуг у публічній сфері. Види адміністративних послуг. |
||
8.2. |
Суб’єкти відносин щодо надання адміністративних послуг Суб’єкт звернення. Суб’єкт надання адміністративних послуг. Центри надання адміністративних послуг. Адміністратори. |
||
8.3. |
Порядок надання адміністративних послуг Стадії процедури надання адміністративної послуги. Юридичні документи та дії, що супроводжують процедуру надання адміністративних послуг. Плата за надання адміністративних послуг (адміністративний збір). Вимоги до якості надання адміністративних послуг. |
||
9. | Захист приватної особи у сфері публічного адміністрування | 10 | С |
9.1. |
Інструменти захисту прав, свобод та інтересів приватних осіб у сфері публічного адміністрування Види інструментів захисту особи та їх співвідношення між собою. |
||
9.2. |
Ініціювання особою перегляду рішення суб’єктом публічного адміністрування, який його ухвалив Подання заяви про перегляд. Переговори. Медіація. Можливі наслідки перегляду. Переваги та недоліки цього інструменту. |
||
9.3. |
Адміністративне оскарження Підстави та порядок подання скарги. Предмет оскарження. Суб’єкти розгляду скарг. Процедура розгляду скарги. Можливі наслідки розгляду скарги. Переваги та недоліки цього інструменту. |
||
9.4. |
Захист особи з ініціативи суб’єкта публічного адміністрування Випадки та процедури, за якими суб’єкт публічного адміністрування може надати особі захист із власної ініціативи. Переваги та недоліки цього інструменту. |
||
9.5. |
Відшкодування шкоди Підстави та процедури, за якими суб’єкт публічного адміністрування відшкодовує шкоду, завдану приватній особі. Способи відшкодування шкоди. Переваги та недоліки цього інструменту. |
||
9.6. |
Адміністративна юстиція як інструмент захисту прав особи Завдання адміністративного судочинства. Система адміністративних судів. Принципи адміністративного судочинства. Юрисдикція адміністративних судів. Адміністративний позов та вимоги до нього. Способи судового захисту. Переваги та недоліки адміністративної юстиції як інструменту захисту особи. |
||
10. | Службове право | 10 | С |
10.1. |
Публічна служба та публічні службовці Поняття та сутність публічної служби. Відмінність публічної служби від інших видів трудової діяльності особи. Види публічної служби. Поняття публічного службовця. Класифікація публічних службовців. Посади публічної служби та їх категорії. |
||
10.2. |
Юридичний статус публічного службовця Основи юридичного статусу публічного службовця. Обов’язки та права публічного службовця. Етика публічної служби. Матеріальне й соціальне забезпечення публічних службовців. |
||
10.3. |
Запобігання корупційним проявам у публічній службі Обмеження щодо використання службових повноважень чи свого становища. Обмеження щодо одержання подарунків. Запобігання одержанню неправомірної вигоди або подарунка та поводження з ними. Обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності. Обмеження спільної роботи близьких осіб. Обмеження після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Правила етичної поведінки публічних службовців. Фінансовий контроль щодо публічних службовців. |
||
10.4. |
Проходження публічної служби Вступ на публічну службу. Службова кар’єра. Припинення публічної служби. Особливості проходження державної служби. Особливості проходження служби в органах місцевого самоврядування. |
||
10.5. |
Дисциплінарна та матеріальна відповідальність публічних службовців Підстави для притягнення до відповідальності. Порядок притягнення до відповідальності. Система дисциплінарних стягнень і принципи їх застосування. Засоби юридичного захисту публічних службовців. |
||
11. | Адміністративне деліктне право | 10 | С |
11.1. |
Адміністративний проступок і адміністративна відповідальність Поняття адміністративного проступку. Ознаки адміністративного проступку (діяння, суспільна шкідливість, протиправність, винність, караність). Відмежування адміністративного проступку від кримінального правопорушення. Адміністративна відповідальність як вид юридичної відповідальності. Ознаки адміністративної відповідальності. Відмежування адміністративної відповідальності від інших видів юридичної відповідальності. Особливості адміністративної відповідальності юридичних осіб. Законодавчі акти, що регулюють відносини адміністративної відповідальності. |
||
11.2. |
Юридичний склад адміністративного проступку Поняття юридичного складу правопорушення. Юридичний склад адміністративного проступку (об’єкт, суб’єкт, об’єктивна сторона, суб’єктивна сторона). Особливості юридичного складу адміністративного правопорушення, зафіксованого в автоматичному режимі. |
||
11.3. |
Заходи адміністративної відповідальності Поняття адміністративного стягнення. Система й види адміністративних стягнень. Заходи впливу, що застосовуються до неповнолітніх осіб за вчинення адміністративних проступків. Загальні правила накладення адміністративних стягнень. |
||
11.4. |
Провадження в справі про адміністративний проступок Стадії провадження в справі про адміністративний проступок. Звичайне провадження. Спрощене провадження. Складання протоколу в справі про адміністративне правопорушення. Органи та посадові особи, уповноважені складати протокол. Випадки, коли протокол у справі про адміністративне правопорушення не складається. Розгляд справи про адміністративний проступок. Органи та посадові особи, уповноважені розглядати справу про адміністративний проступок. Основні етапи розгляду справи про адміністративний поступок (підготовка справи, аналіз зібраних матеріалів, прийняття постанови, доведення постанови до відома). Особливості провадження в справах про адміністративні правопорушення в сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі. Оскарження й перегляд постанови в справі про адміністративний проступок. Порядок і строк оскарження постанови. Результати перегляду. Виконання постанови про накладення адміністративного стягнення. |