1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
28.07.2017 № 1/9-414
Департаментам (управлінням)
освіти і науки обласних,
Київської міської
державних адміністрацій
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Про забезпеченість фахівцями психологічної служби системи освіти та пріоритетні напрями діяльності у 2017-2018 навчальному році
За результатами діяльності органів освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій надсилаємо для застосування в роботі аналітичні матеріали щодо забезпечення фахівцями психологічної служби системи освіти та пріоритетні напрями діяльності у 2017-2018 навчальному році.
Заступник Міністра Р.В. Греба
Додаток
до листа Міністерства освіти
і науки України
28.07.2017 № 1/9-414
Про забезпеченість психологічної служби системи освіти України та пріоритетні напрями діяльності у 2017-2018 навчальному році
Психологічна служба системи освіти України - важлива частина цілісної системи освіти, яка поєднує в собі науковий, прикладний, практичний та організаційний аспекти.
Відповідно до Концепції "Нова українська школа", де значну роль відведено висококваліфікованим психологам та соціальним педагогам у формуванні та вихованні кожної дитини, гідного громадянина - патріота України, недостатньо лише отримати знання - необхідно навчитися ефективно користуватися ними впродовж життя.
Отже, метою діяльності психологічної служби системи освіти є збереження і зміцнення психічного, фізичного здоров'я та соціального благополуччя всіх учасників навчально-виховного процесу: вихованців, учнів, студентів, батьків (законних представників), педагогічних і науково-педагогічних працівників.
Діяльність психологічної служби системи освіти України здійснюється практичними психологами, соціальними педагогами, методистами та директорами (завідувачами) навчально-методичних кабінетів (центрів).
На кінець 2016-2017 навчального року кількість фахівців психологічної служби становила 22416 осіб. Із них: практичні психологи - 14661, соціальні педагоги - 7003, методисти - 752 особи (рис. 1, рис. 2).
Заслуговує на схвалення діяльність органів управління освітою щодо збільшення кількості цієї категорії педагогічних працівників, зокрема у Тернопільській на 42 особи, Сумській - 27, Запорізькій - 22, Дніпропетровській - 20, Закарпатській - 16, Херсонській - 13, Черкаській - 11, Волинській - 7, Вінницькій - 1.
Порівняно з даними 2015-2016 навчального року (надані Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи) кількість психологів та соціальних педагогів скоротилася на 200 фахівців. У Кіровоградській області скорочення відбулося на 89 осіб, Миколаївській - 65, Київській - 45, Одеській та Луганській - 29, Чернівецькій - 28, у м. Києві - 22 особи.
Отже, можемо дійти висновку, що показник збільшення кількості фахівців психологічної служби (173 особи) є меншим за показник скорочення (373 особи) (рис. 3, рис. 4).
За узагальненими даними, що були надані обласними навчально-методичними центрами, кабінетами психологічної служби системи освіти та науково-методичних центрів практичної психології і соціальної роботи, у 2016 - 2017 н. р. забезпеченість практичними психологами у навчальних закладах (у ставках) становить 11091,23, що складає 60,68 % від загальної потреби, соціальних педагогів - 5131,85 ставок, тобто 46,31 відсотка. Таким чином, середній показник від потреби наявних ставок становить 55,26 відсотка. Зокрема у розрізі областей найкраща забезпеченість навчальних закладів практичними психологами та соціальними педагогами (у ставках): м. Київ - 82,19 %, Івано-Франківська - 78,47 %, Сумська - 70,96 %, Київська - 69,87 %, Чернівецька - 68,34 %, Луганська - 66,96 %.
Занепокоєння викликає забезпеченість фахівцями психологічної служби навчальних закладів Донецької - 45,34 %, Вінницької - 45,92 %, Тернопільської - 48,07 %, Чернігівської - 48,46 %, Полтавської - 49,01 %, Житомирської - 49,73 %, Волинської - 49,93 %, Кіровоградської областей - 50,00 % (рис. 5).
У розрізі навчальних закладів найкраще забезпечені практичними психологами навчально-реабілітаційні центри для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку - 107,09 % (за рахунок позабюджетних коштів), санаторні школи для дітей, які потребують тривалого лікування - 97,54 %, заклади освіти нового типу: гімназії, ліцеї, колегіуми - 94,09 %, школи-інтернати для дітей, які потребують соціальної допомоги - 91,33 %, спеціалізовані школи (школи-інтернати) з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів (ПВП) - 90,93 %, спеціальні школи (інтернати) для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку - 90,81 %.
Найгірше забезпечені практичними психологами позашкільні навчальні заклади (23,06 %), міжшкільні навчально-виробничі комбінати (35,20 %), дошкільні навчальні заклади (38,74 %), вечірні школи (41,70 %), ВНЗ I - II рівня акредитації (47,61 %) (рис. 6).
Маємо зазначити, що показник забезпеченості навчальних закладів посадами соціальних педагогів значно нижчий від показника забезпеченості посадами практичних психологів. Показник забезпеченості навчальних закладів посадами соціальних педагогів наступний. Найкраща забезпеченість у дошкільних навчальних закладах (дитячих будинках) інтернатного типу - 79,25 %, навчально-реабілітаційних центрах - 73,97 %, спеціальних школах (інтернатах) для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку - 73,75 %, школах-інтернатах для дітей, які потребують соціальної допомоги - 73,44 %, санаторних школах для дітей, які потребують тривалого лікування - 72,88 %.
Найгірше забезпечені посадами соціальних педагогів позашкільні навчальні заклади (1,5 %) та знову ж таки ВНЗ I - II рівнів акредитації (14,07 %), вечірні школи (27,09 %), також школи соціальної реабілітації для дітей, які потребують особливих умов виховання (40 %) та дошкільні навчальні заклади (центри розвитку дитини) (40,16 %), (рис.7).
Забезпеченість кабінетами практичних психологів по Україні в цілому становить: 1 - 2 кабінети - 59 %, пристосоване приміщення - 11 %, суміщені - 27 %, відсутні кабінет - 3 %. (рис. 8). Зокрема у Харківській області забезпеченість кабінетами становить 71,86 %, Донецькій - 71,17 %, Сумській - 70,94 %. Дуже низький відсоток забезпеченості у Тернопільській - 28,82 %, Івано-Франківській - 36,31 %, Закарпатській - 37,85 %, Рівненській області - 44,77 % (рис. 9).
Маємо зазначити, що показник забезпеченості кабінетами соціальних педагогів значно нижчий (рис. 10): у Полтавській області він становить 61,09 %, Київській - 55,48 %, Харківській - 55,09 %, Чернігівській - 50,84 %, на дуже низькому рівні в Івано-Франківській - 15,12 %, Закарпатській - 21,16 %, Львівській - 23,69 %, Тернопільській - 27,71 %. У деяких областях є навчальні заклади, де взагалі відсутні робочі кабінети, зокрема у Тернопільській (13,28 % - практичні психологи, 14,46 % - соціальні педагоги), Рівненській (10,61 % - практичні психологи, 12,69 % - соціальні педагоги), Івано-Франківській (7,15 % - практичні психологи, 8,60 % - соціальні педагоги) (рис. 11).
Разом з тим маємо зазначити, що у Вінницькій, Львівській, Хмельницькій областях досить непогано працюють над тим, щоб забезпечити всіх фахівців кабінетами (100 %), не зважаючи на те, що є суміщені робочі місця та пристосовані приміщення.
Забезпеченість кабінетами інших областей потребує покращення відповідно до чинних вимог.
Отже, керівникам обласних, районних, міських управлінь освіти і науки у новому навчальному році необхідно вжити заходів щодо забезпечення навчальних закладів, в тому числі навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти районного (міського) і обласного рівнів працівниками психологічної служби, та ввести відповідно до потреб регіону додаткові посади зазначеної категорії педагогічних працівників.
Натомість діяльність психологічної служби спрямована на вирішення соціально-значущих проблем учасників навчально-виховного процесу. У зв'язку з цим, керівництву органів управління освітою разом із відповідними центрами психологічної служби необхідно організовувати просвітницьку роботу та проведення спеціальних занять, семінарів, тренінгів, де б надавалась інформація про нормативно-правові засади професійної діяльності, діяльність працівників психологічної служби та їх роль у забезпеченні високої ефективності освітніх реформ.
Нова українська школа має працювати на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти. У рамках цієї моделі школа максимально враховує права дитини, її здібності, потреби та інтереси, на практиці реалізуючи принцип дитиноцентризму. У навчанні мають бути враховані вікові особливості фізичного, психічного і розумового розвитку дітей. Тому особливої уваги набуває необхідність навчати дітей справлятися зі стресом та напругою, розкривати потенціал кожної дитини.
Окремо необхідно зазначити про великий обсяг роботи, працівників психологічної служби. Зокрема, фахівцями психологічної служби у 2016 - 2017 н. р. було виконано: індивідуальна діагностика - охоплено 1624256 осіб та затрачено 3296449,45 годин; індивідуальне консультування - 1914943 осіб і відповідно 2787802,6 годин; групове консультування - 3305491 осіб та 1466112,8 годин; групова діагностика - 4565939 осіб, 3042132,9 годин. (рис. 12, 13).
Проаналізувавши звернення до фахівців психологічної служби, що становить 1890646, можемо дійти висновку про актуальність питання вікових та індивідуальних особливостей розвитку дітей, самооцінки (18,3 %), стосунків із однолітками (18,34 %), готовності до навчання та труднощів у навчанні (21,86 %), самовдосконалення, розвитку власних здібностей і компетенцій (23,36 %), готовності до подолання складних життєвих ситуацій (25,69 %).
Наразі рекомендуємо до застосування в роботі:
- Рибалка В.В. Психологія розвитку творчо обдарованої особистості: наук.-метод. посіб. / В.В. Рибалка // НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих; Ін-т обдарованої дитини, 2010. - 440 с.
- Доманська Л.В. Пізнай себе: навч. програма курсу / Л.В Доманська. - Київ.: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013.
- Флярковська О.В. Школа самовдосконалення: "Повір у себе". / О.В. Флярковська. - Чернівці: Видавничий дім "Букрек", 2014.- 104 с.
- Адаптація дітей до навчання у школі в діяльності психологічної служби: методичні рекомендації / за наук. ред. В.Г. Панка - Електрон. дані. - Київ, Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013. - 1 електрон. опт. диск (CD-ROM), 12 см. Формування здорового способу життя в учнівської і студентської молоді: методичні рекомендації / за ред. І.І. Цушка.- Київ: Ніка-Центр, 2011. - 168 с.

................
Перейти до повного тексту