1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
20.10.2016 № 1259
Про затвердження Статуту Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій"
Відповідно до пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, абзацу другого частини другої статті 21 Закону України "Про професійно-технічну освіту", пункту 3 частини першої статті 6 Закону України "Про управління об'єктами державної власності", пункту 11 частини першої статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань", підпункту 54 пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 630,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Статут Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій" (нова редакція), погоджений на загальних зборах колективу 26 вересня 2016 року, що додається.
2. Директору Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій" Юкляєвській Н. В. подати на державну реєстрацію Статут в установленому законодавством порядку.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.
Міністр Л. М. Гриневич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
від 20.10.2016 № 1259
Міністр М. ГРИНЕВИЧ
СТАТУТ
ДЕРЖАВНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ "ХАРКІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ БУДІВЕЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ"
(нова редакція)
Ідентифікаційний код: 02547820
Погоджено на загальних
зборах колективу
Протокол № 6
від 26 вересня 2016 року
1. Загальні положення
1.1 ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "ХАРКІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ БУДІВЕЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ" (далі - професійний ліцей) є підпорядкованим Міністерству освіти і науки України державним професійно-технічним навчальним закладом другого атестаційного рівня, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття професійно-технічної освіти та на загальноосвітню підготовку.
Професійний ліцей здійснює первинну професійну підготовку робітників високого рівня кваліфікації з числа випускників загальноосвітніх навчальних закладів на основі базової чи повної загальної середньої освіти, а також професійно-технічне навчання, перепідготовку та підвищення кваліфікації працюючих робітників і незайнятого населення.
Професійний ліцей може здійснювати допрофесійну підготовку учнів загальноосвітніх навчальних закладів, впроваджувати діяльність щодо розвитку здібностей молоді та поглиблення знань з окремих навчальних предметів професійного спрямування.
Повне найменування українською мовою:
ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙЗАКЛАД "ХАРКІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ БУДІВЕЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ".
Скорочене найменування українською мовою:
ДНЗ "ХАРКІВСЬКИЙ ПЛБТ"
1.2. Рішенням Головного управління трудових резервів при Раді народних комісарів СРСР від 2 жовтня 1940 року відкрита з 1 грудня 1940 року відкрита Школа фабрично-заводського навчання № 7 м. Харкова, що готувала робітничі кадри для підприємств машинобудівної промисловості.
Згідно із рішенням Головного управління трудових резервів при Раді народних комісарів СРСР, 25 серпня 1943 року розпочала роботу Школа фабрично-заводського навчання м. Харкова № 2, що готувала кадри для особової будівельно-монтажної частини № 19 Наркомату будівництва СРСР.
Відповідно до наказу Харківського обласного управління трудових резервів від 15.07.1957 № 245 Школа фабрично-заводського навчання м. Харкова № 2 була реорганізована в будівельне училище № 2 м. Харкова, якому згідно із наказом Харківського обласного управління професійно-технічної освіти від 18.06.1963 № 151 "О найменуванні міських професійно-технічних училищ" встановлено повне найменування: Міське професійно-технічне училище № 22 м. Харкова.
Наказом Державного комітету Української РСР з професійно-технічної освіти від 13.07.1984 № 156/3 Міському професійно-технічному училищу № 22 м. Харкова встановлено повне найменування: Середнє професійно-технічне училище № 22 м. Харкова.
Наказом управління народної освіти Харківської обласної державної адміністрації від 11.02.1993 № 82 "Про зміни назв і нумерації профтехучилищ області" Середньому професійно-технічному училищу № 22 м. Харкова встановлено повне найменування: Професійно-технічне училище № 22 м. Харкова.
Згідно із наказом Міністерства освіти і науки України від 13.06.2003 № 380 "Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Харківської області" та наказом Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації від 25 червня 2003 року № 277 "Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Харківської області" Професійно-технічне училище № 22 м. Харкова реорганізовано та йому встановлено повне найменування: Харківський професійний ліцей будівництва та соціальної реабілітації.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 17.08 2011 № 978 "Про вдосконалення механізму управління професійно-технічною освітою та її фінансового забезпечення" та наказу Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації від 06.09.2011 № 460 "Про перейменування Харківського професійного ліцею будівництва та соціальної реабілітації та приведення установчих документів закладу у відповідність до чинного законодавства" Харківський професійний ліцей будівництва та соціальної реабілітації перейменовано та йому встановлено повне найменування: ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "ХАРКІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ БУДІВЕЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ".
ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "ХАРКІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ БУДІВЕЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ" є правонаступником майна, прав та обов'язків Харківського професійного ліцею будівництва та соціальної реабілітації.
1.3. Місцезнаходження професійного ліцею:
Україна, 61099, м. Харків, бульвар Богдана Хмельницького, 30.
1.4. Головним завданням професійного ліцею є забезпечення права громадян України на професійне навчання відповідно до їх покликань, інтересів і здібностей з метою задоволення потреб економіки країни у кваліфікованих і конкурентоспроможних на ринку праці робітниках.
1.5. Основними повноваженнями і напрямами діяльності професійного ліцею є:
а) організація навчально-виховного процесу, вибір форм та методів навчання;
б) навчально-виробнича, навчально-виховна, навчально-методична, фінансово-господарська та виробничо-комерційна діяльність;
в) розробка робочих навчальних планів з професій і робочих навчальних програм з навчальних предметів на основі типових навчальних планів і типових навчальних програм, визначення регіонального компоненту змісту професійно-технічної освіти, які затверджуються в установленому порядку;
г) розробка правил прийому учнів, слухачів до професійного ліцею на основі типових правил прийому;
ґ) формування разом з органом управління професійно-технічною освітою планів прийому учнів, слухачів з урахуванням державного замовлення та/або регіонального замовлення, потреб ринку праці та потреб громадян у професійно-технічній освіті і замовлень підприємств, установ, організацій;
д) організація харчування учнів з числа дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, дітей-інвалідів/інвалідів І-ІІІ групи, та дітей із сімей, які отримають допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям";
е) атестація педагогічних працівників;
є) організація стажування педагогічних працівників на підприємствах, в установах, організаціях;
ж) здійснення професійно-технічного навчання, перепідготовки та підвищення кваліфікації працюючих робітників та незайнятого населення;
з) організація виробничого навчання учнів, слухачів на підприємствах, в установах, організаціях;
и) забезпечення заходів з охорони праці та безпеки життєдіяльності учнів, слухачів, працівників;
і) матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу;
ї) визначення структури і штатного розпису професійного ліцею з урахуванням встановленого фонду заробітної плати;
й) забезпечення якості професійного навчання та виховання учнів, слухачів;
к) видача документів про освіту встановленого зразка.
1.6. Професійний ліцей надає платні освітні та інші послуги, визначені професійним ліцеєм відповідно до Переліку платних послуг які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 796 та пов'язані з його основною статутною діяльністю, у тому числі за видами економічної діяльності згідно з Національним класифікатором України ДК 009:2010 "Класифікація видів економічної діяльності".
1.7. Професійний ліцей у своїй діяльності керується Конституцією України, Указами Президента України, Законами України "Про освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про загальну середню освіту", Положенням про професійно-технічний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1998 р. № 1240, Положенням про ступеневу професійно-технічну освіту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 червня 1999 р. № 956, Порядком надання робочих місць для проходження учнями, слухачами професійно-технічних навчальних закладів виробничого навчання та виробничої практики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 червня 1999 р. № 992, Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30.05.2006 № 419, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 червня 2006 р. за № 711/12585, іншими нормативно-правовими актами, а також цим Статутом.
1.8. Статут професійного ліцею розроблено відповідно до вимог законодавчих і нормативно-правових актів, зазначених у пункті 1.7 розділу 1 цього Статуту і вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України, Кодексу законів про працю України, інших актів законодавства та погоджено на загальних зборах колективу професійного ліцею.
1.9. Міністерство освіти і науки України, місцевий орган управління професійно-технічною освітою відповідно до повноважень, визначених актами законодавства здійснюють контроль за дотриманням вимог законодавства і Статуту та приймають відповідні рішення в разі їх порушень.
Трудовий розпорядок у професійному ліцеї визначається правилами внутрішнього розпорядку, розробленими відповідно до законодавства та затверджується в установленому порядку.
2. Цивільна правоздатність професійноголіцею
2.1. Цивільні права та обов'язки (цивільна правоздатність) професійного ліцею виникають з моменту його створення і припиняються з дня внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про його припинення.
2.2. Професійний ліцей є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби, штамп, печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням.
2.3. Професійний ліцей несе відповідальність перед особою, державою, суспільством за виконання функцій і завдань, що покладені на нього, життя і здоров'я учнів, працівників навчального закладу під час навчально-виробничого та навчально-виховного процесу, за порушення їх прав та інше, що передбачено законодавством.
2.4. Професійний ліцей може мати філії, відділення, навчально-виробничі, соціально-культурні, спортивно-оздоровчі, інші підрозділи та утворювати в установленому порядку разом з вищими навчальними закладами, підприємствами, установами, організаціями навчально-виробничі комплекси, входити до асоціацій та інших об'єднань юридичних осіб.
2.5. Професійний ліцей здійснює освітню діяльність у сфері професійно-технічної освіти, пов'язану з підготовкою кваліфікованих робітників та наданням інших освітніх послуг, після отримання ліцензії. Ліцензія на провадження освітньої діяльності закладів освіти видається на підставі виконання Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. №1187.
2.6. З метою сприяння розвитку навчально-матеріальної та соціально-побутової бази, забезпечення професійно-практичної підготовки, вирішення соціальних та інших питань працівників, учнів, слухачів, професійний ліцей має право укладати договори, у тому числі із підприємствами, установами, організаціями та іншими суб'єктами господарювання.
3. Навчально-виробничий процес
3.1. Навчально-виробничий процес у професійному ліцеї - це система організаційно-педагогічних, методичних і технічних заходів, спрямованих на реалізацію змісту і завдань ступеневої професійно-технічної освіти відповідно до державних стандартів та встановлених вимог.
Навчально-виробничий процес у професійному ліцеї ґрунтується на принципах гуманістичної особистісно орієнтованої педагогіки, демократизму, незалежності від політичних, громадських, релігійних об'єднань, спільній діяльності педагогічних працівників, учнів, слухачів, батьків, колективів підприємств, установ та організацій і може включати природничо-математичну, гуманітарну, фізичну, загальнотехнічну, професійно-теоретичну, професійно-практичну підготовку, а також виховну роботу з учнями, слухачами.
3.2. Первинна професійна підготовка, професійно-технічне навчання, перепідготовка та підвищення кваліфікації осіб за освітньо-кваліфікаційним рівнем "кваліфікований робітник" здійснюється за професіями, визначеними професійним ліцеєм згідно з Державним переліком професій з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 вересня 2007 р. №1117, Національним класифікатором України ДК 003:2010 "Класифікатор професій" та відповідно до отриманих ліцензій для провадження діяльності з надання освітніх послуг.
3.3. Зміст навчально-виробничого процесу та термін навчання в професійному ліцеї визначаються робочими навчальними планами і програмами, які розроблені професійним ліцеєм спільно з підприємствами-замовниками на основі типових навчальних планів і програм, а також вимог Державного стандарту професійно-технічної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. № 1135.
3.4. Здобуття професійно-технічної освіти в професійному ліцеї здійснюється за денною, вечірньою (змінною), очно-заочною, дистанційною формами навчання, з відривом і без відриву від виробництва та за індивідуальними навчальними планами.
Професійний ліцей самостійно обирає форми та методи організації навчально-виробничого процесу, а педагогічні працівники самостійно, з урахуванням основ педагогіки, визначають засоби і методи навчання та виховання учнів, слухачів.
Усі форми професійно-практичної підготовки учнів, слухачів професійного ліцею здійснюються у тісному поєднанні з виготовленням корисної продукції, товарів широкого вжитку, наданням послуг, що оплачуються згідно із законодавством.
3.5. Учні, які мають не повну базову загальну середню освіту, базову загальну середню освіту, можуть одночасно із здобуттям професії здобувати повну загальну середню освіту в професійному ліцеї або в іншому навчальному закладі.
Учні, які за станом здоров'я, сімейними обставинами, а також з інших поважних причин не можуть одночасно із набуттям професії здобувати повну загальну середню освіту або не мають базової загальної середньої освіти, а також ті, які потребують соціальної допомоги і реабілітації, можуть здобувати лише робітничу кваліфікацію з урахуванням медичних показань і протипоказань для наступної трудової діяльності. Обрання форм і методів професійної підготовки проводиться згідно з висновками спеціалістів медико-соціальної експертної комісії.
В професійному ліцеї може здійснюватись допрофесійна підготовка учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Учні середньої загальноосвітньої школи, починаючи з 9 класу можуть поєднувати здобуття загальної середньої освіти з допрофесійною підготовкою у професійному ліцеї, відповідно до договорів, укладених із загальноосвітніми навчальними закладами.
3.6. Прийом громадян на навчання до професійного ліцею на підготовку робітничих кадрів здійснюється згідно з правилами прийому, розробленими професійним ліцеєм на основі Типових правил прийому до професійно-технічних навчальних закладів України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 14.05.2013 №499, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29 травня 2013 р. за № 823/23355, відповідно до вимог державного замовлення та/або регіонального замовлення на підготовку робітничих кадрів та договорів із юридичними і фізичними особами в межах ліцензованого обсягу.
Прийом слухачів на перепідготовку або підвищення кваліфікації здійснюється шляхом проведення вхідного контролю знань, умінь та навичок відповідно до статті 14 Закону України "Про професійно-технічну освіту".
3.7. Навчальний рік в професійному ліцеї розпочинається 1 вересня і завершується в терміни, встановлені робочими навчальними планами на рік.
Для деяких категорій учнів, слухачів, а також під час організації перепідготовки робітників і підвищення їх кваліфікації, заняття розпочинаються з урахуванням укомплектування навчальних груп, або в терміни, погоджені із замовниками кадрів.
Відповідно до вимог типових навчальних планів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти для учнів професійного ліцею, тривалість навчання яких перевищує 10 місяців, встановлюються щорічні канікули загальною тривалістю 11 тижнів (як правило, 2-у зимовий та 9 - у літній періоди), для учнів, слухачів які навчаються 10 місяців, встановлюються канікули 2 тижні - у зимовий період.
3.8. Навчальний час учня, слухача визначається обліковими одиницями часу, передбаченого для виконання навчальних програм професійно-технічної освіти.
Обліковими одиницями навчального часу є:
а) академічна година тривалістю 45 хвилин;
б) урок виробничого навчання, тривалість якого не перевищує 6 академічних годин;
в) навчальний день, тривалість якого не перевищує 8 академічних годин;
г) навчальний тиждень, тривалість якого не перевищує 36 академічних годин;
ґ) навчальний семестр, тривалість якого визначається навчальним планом;
д) навчальний рік, тривалість якого не перевищує 40 навчальних тижнів.
Навчальний (робочий) час учнів, слухачів в період проходження виробничої та передвипускної (переддипломної) практики встановлюється в залежності від режиму роботи підприємства, установи, організації згідно із законодавством.
3.9. Навчальні групи теоретичної підготовки в професійному ліцеї комплектуються чисельністю не більше як 30 чоловік.
Виробниче навчання проводиться у навчальних групах чисельністю не менше як 12 чоловік.
У разі організації професійної підготовки, професійно-технічного навчання, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітників понад державне замовлення, що здійснюється за договорами з юридичними та фізичними особами, професійний ліцей може за погодженням із замовником робітничих кадрів встановлювати чисельність учнів, слухачів у навчальних групах, нижчу за нормативну.
Навчальні групи для учнів із відповідними вадами розвитку комплектуються згідно з законодавством.
3.10. Визначення навчальних досягнень учнів, слухачів професійного ліцею здійснюється за критеріями 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів, слухачів у загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах та заносяться до журналів обліку теоретичного і виробничого навчання.
Відвідування занять в професійному ліцеї учнями, слухачами є обов'язковим.
3.11. Перелік форм контролю знань, умінь і навичок учнів, слухачів та критерії їх кваліфікаційної атестації встановлюються робочими навчальними планами.
З метою визначення рівня професійної підготовленості учнів, слухачів на окремих етапах професійно-практичної підготовки проводиться проміжна кваліфікаційна атестація, за наслідками якої присвоюється відповідна робітнича кваліфікація (розряд, клас, категорія).
3.12. Навчання в професійному ліцеї завершується державною кваліфікаційною атестацією. Державна кваліфікаційна атестація та присвоєння кваліфікації здійснюється відповідно до Положення про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту, затвердженого спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України і Міністерства освіти України від 31.12.1998 №201/469, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 1 березня 1999 р. за №124/3417, та Положення про ступеневу професійно-технічну освіту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 червня 1999 р. № 956.
До складання державної кваліфікаційної атестації допускаються учні, слухачі, які опанували повний курс професійно-технічного навчання і мають навчальні досягнення не нижче 4 балів з професійно-практичної підготовки та усіх навчальних предметів, що входять у додаток до диплома (свідоцтва) кваліфікованого робітника.
3.13. Випускникам, які завершили навчання на другому ступені професійно-технічної освіти, успішно пройшли кваліфікаційну атестацію, присвоюється освітньо-кваліфікаційний рівень "кваліфікований робітник" з набутої професії відповідної кваліфікації (розряду, класу, категорії) і видається диплом, зразок якого затверджуються Кабінетом Міністрів України.
3.14. Диплом кваліфікованого робітника з відзнакою видається випускникам професійного ліцею, які мають не менше 75 відсотків навчальних досягнень високого (IV) рівня (10, 11, 12 балів) з усіх предметів та професійно-практичної підготовки, а з решти предметів, що входять у додаток до диплома, достатнього (III) рівня (не нижче 8 балів) і за результатами державної кваліфікаційної атестації мають високий (IV) рівень (10, 11, 12 балів) та зразкову поведінку.
3.15. Учням, слухачам, які не завершили повного курсу навчання в професійному ліцеї, але за результатами проміжної кваліфікаційної атестації їм присвоєна відповідна робітнича кваліфікація, одержують свідоцтво про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації державного зразка.
Особам, які не закінчили повного курсу навчання і не пройшли кваліфікаційної атестації, видається довідка встановленого зразка.
3.16. Випускникам, які навчалися з професій, пов'язаних з роботами на об'єктах з підвищеною небезпекою праці, що перебувають під наглядом спеціально уповноважених державних органів, разом з дипломом видається посвідчення про допуск до роботи на цих об'єктах.
3.17. Випускникам професійного ліцею, які здобули повну загальну середню освіту, видається документ Державного зразка про отримання повної загальної середньої освіти.
За зразкове ставлення до навчання й виняткові його результати випускник професійного ліцею, який здобув повну загальну середню освіту, може бути нагороджений золотою медаллю "За високі досягнення у навчанні" або срібною медаллю "За досягнення у навчанні" в порядку, передбаченому Положенням про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні" в порядку, встановленому Міністерством освіти і науки України.
3.18. Річне оцінювання та державна підсумкова атестація учнів із загальноосвітніх предметів проводиться відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30.12.2014 № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 р. за №157/26602, Порядку переведення учнів (вихованців) загальноосвітнього навчального закладу до наступного класу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2015 № 762, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 липня 2015 р. за № 924/27369.
Особам, які навчалися у групах із здобуттям повної загальної середньої освіти, але не завершили повного курсу навчання, видається довідка (табель) про навчальні досягнення з загальноосвітніх предметів встановленого зразка.
3.19. Методичне забезпечення навчального процесу в професійному ліцеї здійснює методична служба, яка включає педагогічну та навчально-методичну ради, предметні, циклові, методичні комісії та інші об'єднання педагогічних працівників.
3.20. Мова навчання в професійному ліцеї визначається відповідно до вимог Конституції України, законодавства України про мови.
4. Статус учнів, слухачів
4.1. Учні професійного ліцею - це випускники загальноосвітніх навчальних закладів зараховані до професійного ліцею на навчання за програмами первинної професійної підготовки на основі не повної базової загальної освіти, базової чи повної загальної середньої освіти.
4.2. Слухачі професійного ліцею - це особи, зараховані до професійного ліцею на навчання за програмами професійно-технічного навчання, перепідготовки чи підвищення кваліфікації.

................
Перейти до повного тексту