1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
12.07.2016 № 1/9-364
Департаментам (управлінням) освіти
і науки обласних, Київської міської
державних адміністрацій
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Загальноосвітнім навчальним закладам
Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році
Надсилаємо для використання в роботі лист Міністерства освіти і науки України про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році.
Заступник Міністра П. Хобзей
Додаток
до листа Міністерства освіти
і науки України
12.07.2016 № 1/9-364
Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році
У 2016/2017 навчальному році організація навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами має здійснюватися з урахуванням завдань, визначених Указами Президента України, дорученнями Уряду, нормативно-правовими актами, листами Міністерства освіти і науки України щодо деінституціалізації навчання та виховання дітей шляхом розвитку інклюзивного навчання. Насамперед, це Укази Президента України "Про затвердження Національної стратегії у сфері прав людини" від 25 серпня 2015 р. № 501; "Про активізацію роботи щодо забезпечення прав людей з інвалідністю" від 3 грудня 2015 р. № 678, індикаторами виконання яких є, зокрема, показники щодо упровадження інклюзивного навчання для можливості реалізації людьми з інвалідністю права на освіту та здійснення реформування інтернатних закладів.
При організації інклюзивного навчання слід керуватися чинними нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, інструктивно-методичними матеріалами та листами Міністерства, які розміщені та постійно оновлюються на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua) у рубриці "Освіта дітей з особливими потребами".
Щороку Міністерство удосконалює нормативно-правові акти з метою розвитку мережі загальноосвітніх шкіл з інклюзивним навчанням, зокрема, у 2015 році:
· внесено зміни у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 , якими врегульовано умови оплати праці асистента учителя, - встановлюються 8 - 10 тарифні розряди (постанова Кабінету Міністрів України від 08 липня 2015 р. № 479);
· внесено зміни до пункту 9 Заходів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01 березня 2014 р. № 65 , якими знято обмеження щодо збільшення чисельності педагогічних працівників навчальних закладів (постанова Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 р. № 434);
· збільшено у 2,6 рази фінансування учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних та спеціальних класах (постанова Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 р. № 435).
Зазначені додаткові кошти, передбачені освітньою субвенцією, доцільно використовувати для забезпечення навчально-корекційного середовища для учнів з особливими освітніми потребами.
На жаль, у ряді випадків керівники місцевих органів управління освітою та загальноосвітніх навчальних закладів (далі - ЗНЗ) не ознайомлені або поверхово володіють законодавчими, нормативно-правовими актами, навчально-методичними рекомендаціями щодо організації та впровадження інклюзивного навчання і відмовляють батькам у прийомі до навчального закладу дитини з особливими освітніми потребами. Такі дії керівників є неправомірними та суперечать нормам статті 3, статті 60 Закону України "Про освіту" .
Часто ЗНЗ не готові прийняти учнів з особливими потребами, тому що не орієнтуються на перспективу щодо створення одного чи кількох інклюзивних класів. Тому, враховуючи, що інклюзивне навчання організовується за рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації (далі - ПМПК), органи управління освіти мають координувати консультативно-методичну співпрацю ПМПК та ЗНЗ з питань орієнтовної потреби в інклюзивних класах. Особливу увагу слід приділити випускникам з особливими потребами дошкільних навчальних закладів як потенційним учням інклюзивних класів.
Перш ніж зарахувати дитину з особливими потребами до інклюзивного класу ЗНЗ, потрібно підготуватися до цього. Насамперед, це створення у ЗНЗ відповідних умов з урахуванням особливостей розвитку дітей: доступність будівель і приміщень, використання адекватних форм і методів навчально-виховної роботи, психолого-педагогічний супровід, налагодження співпраці з батьками (особами, які їх замінюють). У дотриманні цього алгоритму провідну роль відіграють місцеві органи управління освітою. Такий комплексний підхід необхідний для визначення перспективи запровадження інклюзивного навчання у регіоні шляхом створення умов для охоплення щороку таким навчанням більшої кількості дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей з інвалідністю.
Вимоги щодо архітектурної доступності навчальних закладів визначено Державними будівельними нормами В.2.2-17:2006 "Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення", затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 02.11.2006 № 362.
У 2012 році в рамках українсько-канадського проекту "Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні" видано навчально-методичний посібник "Архітектурна доступність шкіл", створений за підтримки Канадської агенції з міжнародного розвитку (CIDA). Зазначені матеріали були розповсюджені всім органам управління освітою обласних державних адміністрацій, а також є доступними в мережі Інтернет (http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/architecturna-dostupnist-shkil.pdf).
В рамках реформування системи освіти, зокрема, створення освітніх округів (опорного навчального закладу, його філій), у 2016 році державою передбачено фінансову підтримку для створення в опорних школах сучасної навчально-матеріальної бази та придбання шкільних автобусів для перевезення дітей.
24 опорні школи, визначені Міністерством фінансів у рамках "пілотного" проекту, отримають ресурси для розвитку матеріально-технічної бази, оновлення навчального обладнання, використання інформаційно-комп'ютерних технологій.
Звертаємо увагу керівників органів управління освітою на необхідність створення в опорних школах безбар'єрного освітнього середовища. Опорні школи мають бути доступними для всіх дітей громади, не залежно від їх особливих потреб. Відповідний лист від 09.06.2016 № 1/9-293 Міністерством надіслано головам обласних, Київській міській державній адміністрації.
Організація навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами ЗНЗ у цілому здійснюється за планами та методичними рекомендаціями, зазначеними у листі Міністерства освіти і науки України від 09.06.2016 № 1/9-296 "Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів".
Разом з тим, наголошуємо на особливостях та важливих складових навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами.
Звертаємо увагу керівників навчальних закладів, педагогічних працівників, що згідно з пунктом 9 Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 , навчання в інклюзивних класах здійснюється за типовими навчальними планами, програмами, підручниками та посібниками, у тому числі спеціальними підручниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів.
Особливістю навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами є його корекційна складова, яка є невід'ємною частиною навчального плану. З урахуванням зазначеного, для кожного учня з особливими освітніми потребами необхідно складати індивідуальний навчальний план (на основі робочого навчального плану конкретного ЗНЗ), де вказується кількість годин корекційно-розвиткових занять з урахуванням рекомендацій ПМПК.
Відповідно до висновку ПМПК та за згодою батьків для учнів з особливими освітніми потребами педагогічні працівники, у тому числі вчителі-дефектологи, розробляють індивідуальну (адаптовану) навчальну програму з урахуванням навчальних програм ЗНЗ, яка затверджується керівником навчального закладу та переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування.
Науково-методичні рекомендації щодо викладання предметів у ЗНЗ з інклюзивним навчанням, професійне співробітництво, оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі, технології психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі та інші посібники, спрямовані на допомогу педагогічним працівникам в організації навчально-виховного процесу в інклюзивному класі розроблено науковцями Інституту спеціальної педагогіки НАПН України та розміщені на офіційному сайті http://ispukr.org.ua/ у рубриці "Бібліотека".
У навчально-методичному посібнику "Діти з порушеннями зору в умовах інклюзивного навчання" (за ред. Є.П. Синьової, С.О. Рикова, К.: Кафедра, 2016) з урахуванням особливостей навчання і виховання дітей з порушеннями зору розкрито основи забезпечення якісної освіти учням сліпим та зі зниженим зором в умовах інклюзивного навчання з використанням спеціального корекційного підходу до реалізації методів та прийомів навчальної діяльності.
Навчально-виховний та реабілітаційний процес учнів спеціальних класів загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється у порядку, визначеному Положенням про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707. Пунктом 3.1 зазначеного Положення встановлено, що спеціальні класи працюють за навчальними програмами, підручниками і посібниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах.
На виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 28.01.2014 № 80 "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)" у 2016/2017 навчальному році завершується перехід початкової школи (підготовчий, 1 - 4 класи) на нові навчальні плани і програми.

................
Перейти до повного тексту