1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА "ІНСТИТУТ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ОСВІТИ"
ЛИСТ
14.09.2016 № 2.1/10-2172
Керівникам вищих навчальних закладів,
які здійснюють підготовку фахівців
за освітньо-кваліфікаційним рівнем
молодшого спеціаліста
Про особливості викладання української мови і літератури у 2016/2017 н. р.
На численні звернення викладачів філологічних дисциплін вищих навчальних закладів I - II рівнів акредитації щодо викладання у 2016/2017 н. р. української мови і літератури направляємо методичні рекомендації, які розроблені Всеукраїнською спілкою голів обласних методичних об'єднань викладачів української мови та літератури ВНЗ I - II р. а., враховуючи зміни у змісті цих предметів, які запроваджуються у старшій школі у 2016/2017 н. р.
В.о. директора Ю.І. Завалевський
Додаток
СХВАЛЕНО
Засідання Всеукраїнської спілки
голів обласних методичних
об'єднань викладачів української
мови та літератури ВНЗ
I - II рівнів акредитації
від 29.08.2016 р.
протокол № 1
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо викладання української мови та літератури у вищих навчальних закладах I - II рівнів акредитації у 2016 - 2017 навчальному році
Укладачі: Антонюк Т.М., викладач-методист ДВНЗ "Чернівецький індустріальний коледж", Ковалевська Л.Б., викладач Київського технікуму електронних приладів, голова міського методичного об'єднання, Кабаненко А.М., викладач-методист Київського радіомеханічного коледжу НАУ, Ілючек С.І., викладач-методист Кіровоградського машинобудівного коледжу КНТУ, Бойчук Т.В., викладач Технічного коледжу Тернопільського національного університету, Галаган О.В., викладач-методист ДВНЗ "Дніпропетровський транспортно-економічний коледж", Долинська Л. М., викладач Мукачівського кооперативного торговельно-економічного коледжу
Зважаючи на те, що вивчення української мови у ВНЗ I - II рівнів акредитації має бути спрямоване на підвищення рівня грамотності студентів, удосконалення культури мовлення майбутніх фахівців, формування мовних і мовленнєвих компетентностей, активної громадянської позиції, розвиток особистості, її пізнавальних і творчих здібностей, кращих людських якостей, стимулювання ініціативності, здатності особи аналізувати свої дії, приймати самостійні рішення, пояснюємо:
Вивчення української мови у ВНЗ I - II рівнів акредитації здійснюватиметься за програмою: Українська мова. Навчальна програма для вищих навчальних закладів I - II рівнів акредитації, які здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти /Укладачі Антонюк Т.М., Ковалевська Л.Б., Кабаненко А.М. - К., 2013, схваленою комісією з української мови науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (витяг з протоколу № 3 від 18.06.2013 р.) та Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України (лист № 14.1/10-2425 від 10.07.2013 р.). Програма розміщена на офіційному сайті ІМЗО.
Особливості вивчення української мови та літератури у 2016/2017 н.р. у вищих навчальних закладах I - II рівнів акредитації пов'язані зі змінами, внесеними до навчальних програм старшої школи, які затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2016 № 826 "Про затвердження навчальних програм для 10 - 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів".
У зв'язку із корегуванням навчальних програм старшої школи вищим навчальним закладам I - II рівнів акредитації рекомендуємо внести зміни до робочих навчальних програм із української мови та літератури. Пріоритетним напрямком при викладанні філологічних дисциплін у 2016 - 2017 році є виховання національно свідомого громадянина. Тому навчальні програми ВНЗ I - II рівнів акредитації особливо орієнтовані на національно-патріотичне виховання молоді.
Українська мова є державною мовою України. Це передбачає її пріоритетне використання в усіх сферах суспільного життя.
Відповідно до Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, з урахуванням Загальноєвропейських рекомендацій до мовної освіти завданнями освітньої галузі у ВНЗ I - II рівнів акредитації є подальший розвиток базових лексичних, граматичних, культуромовних, стилістичних, орфоепічних, правописних умінь і навичок на основі узагальнення й поглиблення знань студентів про мову як суспільне явище, вироблення комунікативних умінь і навичок ефективного спілкування в різних життєвих ситуаціях.
Навчальні завдання курсу "Українська мова":
• виховання у студентів почуття національної свідомості, що значною мірою сприяє підвищенню мотивації вивчення української мови;
• формування комунікативної, мовної, мовленнєвої, предметної, прагматичної, соціокультурної компетентностей студентів на основі свідомого опанування мовної й мовленнєвої теорії;
• корекція орфографічної та пунктуаційної грамотності студентів.
Отже, у процесі навчання української мови необхідно розв'язати важливі загальноосвітні, виховні та практичні завдання, а саме:
• підготувати студентів до використання мовних ресурсів в усіх ланках виробничої та невиробничої сфери;
• сформувати в них уміння й навички доцільного використання мовних засобів у різних життєвих ситуаціях із дотриманням українського мовленнєвого етикету;
• виховувати у студентів шанобливе ставлення до української мови як державної;
• створити умови для свідомого опанування студентами міцних знань про українську мову (її лексичний склад, граматичну будову, текстотворчі ресурси як основи для формування мовних та мовленнєвих умінь і навичок);
• виробити у студентів потребу в постійному вдосконаленні рівня знань, культури мовлення.
Крім того, вивчення української мови сприяє розв'язанню й загальнопедагогічних завдань, найважливішими серед них є:
• інтелектуальний і соціокультурний розвиток студентів;
• розвиток логічного й образного мислення;
• формування у студентів умінь самостійно підвищувати рівень знань із предмета й удосконалювати культуру мовлення.
До змісту робочої навчальної програми з "Української мови" вищого навчального закладу I - II рівнів акредитації, який здійснює підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти, рекомендуємо внести такі зміни:
тему 1. "Вступ" доповнити підрозділом: "Українська мова серед інших європейських мов".
Вилучити з Програми теми: "Ділові папери", "Загальні вимоги до складання документів", "Документація щодо особового складу", "Автобіографія", "Заява" (2 год.);

................
Перейти до повного тексту