- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження навчальної програми з інформатики для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (які вивчали інформатику в 2-4 класах)
1. Затвердити рiшення колегiї Мiнiстерства освiти i науки України вiд 24 грудня 2015 року протокол № 11/2-2 щодо схвалення навчальної програми з iнформатики для учнiв 5-9 класiв загальноосвiтнiх навчальних закладiв (якi вивчали iнформатику в 2-4 класах) та надання їй грифу "Затверджено Мiнiстерством освiти i науки України".
2. Департаменту загальної середньої та дошкiльної освiти (Кононенко Ю.Г.) забезпечити оприлюднення навчальної програми на офiцiйному веб-сайтi Мiнiстерства освiти i науки України.
3. Управлiнням (департаментам) освiти i науки обласних, Київської мiської державних адмiнiстрацiй, керiвникам загальноосвiтнiх навчальних закладiв забезпечити необхiднi умови щодо реалiзацiї змiсту навчальної програми для 5-9 класiв загальноосвiтнiх навчальних закладiв.
4. Управлiнню зв'язкiв з громадськiстю та забезпечення дiяльностi Мiнiстра (Загоруйко Ю.А.) зробити вiдмiтку у справах архiву.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Мiнiстра П.К. Хобзея.
Тимчасово виконуюча обов'язки Міністра |
І.Р. Совсун |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
02.02.2016 № 73
ПРОГРАМА
курсу Інформатика 5-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів (для учнів, які вивчали інформатику в 2-4 класах)
Вступ
Навчання предмету "Інформатика" для 5-9 класів спрямовано на реалізацію мети і завдань інформаційно-технологічного компоненту освітньої галузі "Технології", визначених у
Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1392 від 23 листопада 2011 р.
В основу навчального курсу покладено розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає розвиток мисленнєвих навичок і формування предметних і ключових компетентностей.
До складу навчальної програми включено:
- пояснювальну записку, в якій визначено мету та завдання навчання інформатики, охарактеризовано ключові й предметні компетентності і розвивальний компонент курсу "Інформатика, 5-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів", подано структуру навчальної програми й розподіл навчальних годин на вивчення її розділів;
- зміст навчального матеріалу та вимоги до рівня навчальних досягнень учнів;
- додаток із орієнтовним переліком базових компонентів компетентнісних задач до всіх тем курсу.
Пояснювальна записка
Цілі та завдання навчання курсу "Інформатика"
Метою навчання курсу "Інформатика" є формування та розвиток ключових і предметних компетентностей, аналітичного й синтетичного, логічного та критичного мислення для реалізації творчого потенціалу учнів, їх підготовки до активного життя в інформаційному суспільстві.
Завданнями навчання інформатики в основній школі є формування в учнів знань, умінь і навичок, які нададуть їм можливості:
- створювати інформаційні моделі та опрацьовувати їх у програмних середовищах;
- здійснювати пошук відомостей із використанням пошукових систем;
- планувати, організовувати та здійснювати індивідуальну й колективну діяльність в інформаційному середовищі;
- використовувати засоби інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для організації співпраці з метою розв'язування навчальних, дослідницьких і практичних задач;
- працювати з інформаційними системами, не створюючи небезпек як для себе особисто, так і для інших;
- аналізувати різноманітні процеси і явища, з'ясовувати їх причинно-наслідкові зв'язки та структуру об'єктів, у яких ці явища відбуваються;
- логічно та критично мислити, робити висновки та узагальнення;
- висувати гіпотези навчально-пізнавального характеру й перевіряти їх у процесі розв'язування навчальних і практичних задач із використанням ІКТ та відповідних засобів.
Ключові та предметні компетентності
Предметні компетентності, набуття учнями яких є складником мети навчання інформатики в основній школі, мають ознаки ключових компетентностей.
Інформаційно-комунікаційні компетентності як ключові базуються на знаннях, уміннях і навичках, набутих у процесі навчання інформатики, і виявляються у формі здатності ефективно використовувати ІКТ у навчальній, дослідницькій і повсякденній діяльності з метою розв'язування задач, пов'язаних із пошуком, опрацюванням, зберіганням та передаванням різноманітних відомостей. Формування в учнів ІКТ-компетентностей, зміст яких є інтегративним, має відбуватися у результаті застосування ІКТ під час навчання всіх предметів навчального плану, реалізації діяльнісного, особистісно-орієнтованого та компетентнісного підходів.
Предметні ІКТ-компетентності учнів виявляються в:
- розумінні ролі інформатики та ІКТ у сучасному суспільстві, наукових основ інформатики, фундаментальних понять створення й опрацювання повідомлень, принципів побудови й функціонування засобів ІКТ;
- умінні аналізувати прості інформаційні процеси в живій природі, суспільстві та техніці, будувати інформаційні моделі об'єктів і процесів;
- умінні безпечно працювати з комп'ютерним і комунікаційним обладнанням, використовувати засоби захисту даних.
- здатності раціонально використовувати комп'ютери, мережеві технології та програмні середовища для розв'язування навчальних і життєвих задач, пов'язаних із пошуком, зберіганням, опрацюванням і передаванням відомостей;
- здатності логічно та критично мислити у процесі планування та організації діяльності, зокрема навчальної;
- здатності ефективно планувати та здійснювати свою діяльність із використанням ІКТ;
- здатності спілкуватися та співпрацювати з використанням ІКТ для виконання різноманітних завдань, у тому числі комплексних;
- готовності дотримуватися правових і морально-етичних норм під час роботи з даними та програмними продуктами, а також у комп'ютерних мережах.
Розвивальний компонент курсу інформатики
Навчання інформатики має розвивати в учнів аналітичне, синтетичне, логічне та критичне мислення, творчі здібності, здатність аналізувати різноманітні процеси та явища й з'ясовувати їхні причинно-наслідкові та структурні зв'язки. Хоча розвиток зазначених мисленнєвих навичок і здатностей не є винятково завданням навчання інформатики, а відбувається не меншою мірою під час вивчення інших навчальних предметів, саме в процесі навчання інформатики закладаються основи таких умінь:
- визначати послідовність дій, які необхідно виконати для розв'язування певних задач, тобто розробляти алгоритми;
- подавати алгоритми в певному формальному вигляді та виконувати їх;
- використовувати алгоритмічні структури;
- застосовувати алгоритми для опрацювання різнотипних повідомлень;
- добирати якомога ефективніший алгоритм розв'язування задачі (на зазначених уміннях базується алгоритмічне мислення);
- визначати параметри об'єктів та їх можливі значення;
класифікувати явища та об'єкти;
- знаходити структурні зв'язки між класами об'єктів, класифікувати знайдені зв'язки;
- подавати дані в табличному та графічному вигляді, інтерпретувати дані, подані графічно;
- формулювати задачі з опрацювання структур даних і формалізовувати їх з метою подальшого автоматизованого розв'язування з використанням ІКТ-засобів (зазначені вміння є основою так званого структурного мислення).
Слід підкреслити, що зазначені вище типи мислення, знання, уміння, навички, здатності мають розвиватися не лише в процесі вивчення основ алгоритмізації та програмування, а й під час виконання навчальних проектів, розв'язування компетентнісних задач і вивчення всіх інших тем курсу.
Структура навчальної програми
Курс "Інформатика" розрахований на 245 годин і вивчається в межах інваріантної частини навчального плану (табл. 1).
Таблиця 1
Клас |
Кількість годин на тиждень |
Загальна кількість годин |
5 |
1 |
35 |
6 |
1 |
35 |
7 |
1 |
35 |
8 |
2 |
70 |
9 |
2 |
70 |
Усього |
245 |
- інформація, інформаційні процеси, системи, технології;
- комп'ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних;
- телекомунікаційні технології;
- інформаційні технології створення й опрацювання інформаційних об'єктів;
- моделювання, алгоритмізація та програмування.
З метою дотримання принципів науковості і доступності програмою передбачено послідовне ускладнення навчального матеріалу кожної з названих вище змістових ліній та умовне виокремлення двох змістових рівнів.
- Перший рівень (5-7 класи) - продовження розпочатого в початковій школі ознайомлення з базовими поняттями курсу (табл. 2). На цьому рівні не ставиться завдання глибокого та вичерпного вивчення ІКТ, а зроблено акцент на набутті навичок їх практичного застосування, а також на розвивальній спрямованості навчання. З метою врахування вікових особливостей учнів допускається використання навчально-імітаційних програмних засобів і середовищ, зокрема для підтримки вивчення розділу "Алгоритми і програми".
Таблиця 2
5 клас |
6 клас |
7 клас |
Інформаційні процеси. Комп'ютер як засіб реалізації інформаційних процесів (6 год.) |
Правила поведінки в комп'ютерному класі. Узагальнення і систематизація вивченого у 5 класі (2 год.) |
Правила поведінки в комп'ютерному класі. Узагальнення і систематизація вивченого у 6 класі (2 год.) |
Комп'ютерні мережеві технології (4 год.) |
Служби та ресурси Інтернету (7 год.) |
Персональне веб-середовище (4 год.) |
Текстовий процесор (5 год.) |
Створення та використання комп'ютерних презентацій (6 год.) |
Табличний процесор (9 год.) |
15 год. |
15 год. |
15 год. |
Алгоритми і програми (12 год.) |
Алгоритми і програми (12 год.) |
Алгоритми і програми (12 год.) |
Проектна діяльність (4 год.) |
Проектна діяльність (5 год.) |
Проектна діяльність (5 год.) |
Резерв (4 год.) |
Резерв (3 год.) |
Резерв (3 год.) |
35 год. |
35 год. |
35 год. |
- Другий рівень (8-9 класи) - формування предметних та ключових ІКТ-компетентностей (табл. 3). На цьому рівні, зокрема, має формуватися понятійний апарат, достатній для набуття вищезазначених компетентностей. Для цього рекомендується використовувати повнофункціональні, а не імітаційні, програмні засоби та середовища.
Таблиця 3
8 клас |
9 клас |
Правила поведінки в комп'ютерному класі. Повторення вивченого у 7 класі (2 год.) |
Правила поведінки в комп'ютерному класі. Повторення вивченого у 8 класі (2 год.) |
Інформаційні системи (10 год) |
Системне та службове програмне забезпечення (10 год) |
Комп'ютерна графіка (12 год.) |
Текстовий процесор (8 год.) |
Опрацювання об'єктів мультимедіа (8 год.) |
Табличний процесор (12 год.) |
32 год. |
32 год. |
Алгоритми і програми (24 год) |
Алгоритми і програми (18 год.) |
Проектна діяльність (8 год.) |
Створення та публікація веб-ресурсів (6 год.) |
|
Проектна діяльність (10 год) |
32 год. |
34 год. |
Резерв (6 год.) |
Резерв (4 год.) |
70 год. |
70 год. |
Зміст навчального предмета "Інформатика" містить фундаментальну складову, що реалізується шляхом вивчення основ науки "Інформатика", має прикладну спрямованість, яка реалізується в процесі виконання учнями практичних завдань з використанням комп'ютера у формі, яку добирає вчитель: вправ, практичних, контрольних чи тематичних робіт, розв'язування компетентнісних задач, виконання індивідуальних і групових навчальних проектів тощо, а також застосування інших організаційних форм діяльності учнів й інноваційних методів навчання. Виконання учнями практичних завдань із використанням ІКТ є важливою частиною уроку інформатики. Мета їх проведення може бути різною: формування позитивної мотивації та актуалізація опорних знань; формування вмінь і навичок, розвиток здібностей; поточне та тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів тощо.
Одним із рекомендованих видів навчальної діяльності, використовуваних для досягнення цілей навчання та перевірки рівня навчальних досягнень учнів є розв'язування компетентнісних задач. Добираючи та створюючи компетентнісні задачі, вчитель має враховувати, що в 5-7 класах опрацювання даних учнями повинно здійснюватися за допомогою однієї технології або в одному програмному середовищі, у 8-9 класах - кількох технологій або в кількох середовищах. Також у компетентнісних задачах для будь-яких класів слід обов'язково передбачати розвивальний компонент. Орієнтовний перелік базових елементів, які можна використовувати для складання компетентнісних задач до кожної теми курсу, подано в Додатку.
Навчальні індивідуальні та групові проекти орієнтовані на самостійне виконання учнями - індивідуальне, в парах чи групове. Педагогічно доцільний добір проектних завдань і обґрунтоване формування навчальних груп сприяє диференціації навчання відповідно до запитів, нахилів і здібностей учнів. Під час виконання проектів учні самостійно ознайомлюються з додатковою навчальною та науковою літературою, відомостями з різних джерел, зокрема з Інтернету, навчаються аналізувати й критично оцінювати їх. Важливим етапом навчально-проектної діяльності, який має бути обов'язковим, є презентація отриманих результатів.
У процесі виконання навчальних проектів досягаються такі цілі:
- навчальна - розширення та поглиблення теоретичної бази знань учнів, надання результатам навчання практичної значущості, застосування їх до вирішення повсякденних життєвих завдань, набуття й закріплення вмінь і навичок, у тому числі виконання діяльності, наближеної до наукового пошуку;
- розвивальна - розвиток загально навчальних умінь - культури мовлення, чіткості і точності висловлення, здатності до виконання мисленнєвих процесів, критичності мислення, здатності до рефлексії, здатності генерувати нові ідеї, знаходити метод розв'язування задачі або проблеми тощо;
- виховна - формування здатності до інтерперсональної комунікації, асертивної поведінки, ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, ціннісного ставлення до себе, людей, природи, праці, історичних і духовних надбань рідного краю.
Оцінювання виконання навчальних індивідуальних і групових проектів є обов'язковим для всіх учнів класу.
Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів, незалежно від організаційної форми навчальної діяльності, має бути обов'язково індивідуальним. При формуванні оцінювального судження мають ураховуватися знаннєві та компетентнісні складники.
Розподіл навчального часу на вивчення розділів програми
Зміст навчання інформатики структуровано за розділами із визначенням кількості годин на їх вивчення (табл. 4). Такий розподіл змісту й навчального часу є орієнтовним. Учителі й автори підручників можуть коригувати послідовність вивчення тем залежно від методичної концепції та конкретних навчальних ситуацій, від рівня підготовки учнів і сформованості в них предметних ІКТ-компетентностей. Учителі також можуть вибудовувати найбільш прийнятний для конкретного навчального закладу або класу підхід до навчання. Запропонована кількість часу на вивчення кожної теми також є орієнтовною, учителі й автори підручників можуть її змінювати у межах до 15%. Разом з тим, учитель має створити умови для забезпечення рівня навчальних досягнень учнів, зазначеного у програмі з кожної теми.
У програмі передбачено резерв часу, який можна додатково використати на вивчення розділів, а також для проведення інтелектуальних конкурсів і творчих змагань, екскурсій, інших форм навчально-виховної роботи. Резервні години можна використовувати як у першому, так і в другому семестрах.
Таблиця 4
№ з/с |
Змістові лінії |
Класи та кількість годин |
Усього |
5 клас |
6 клас |
7 клас |
8 клас |
9 клас |
1 |
Інформація, інформаційні процеси, системи, технології. Комп'ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних. |
6 |
|
|
10 |
10 |
26 |
2 |
Технології створення та опрацювання інформаційних об'єктів |
|
|
|
|
|
60 |
|
2.1. |
Створення та опрацювання текстових документів |
5 |
|
|
|
8 |
13 |
|
2.2. |
Створення та опрацювання зображень |
|
|
|
12 |
|
12 |
|
2.3. |
Створення та опрацювання мультимедійних об'єктів |
|
|
|
8 |
|
8 |
|
2.4. |
Створення та опрацювання комп'ютерних презентацій |
|
6 |
|
|
|
6 |
|
2.5 |
Створення та опрацювання електронних таблиць |
|
|
9 |
|
12 |
21 |
3 |
Телекомунікаційні технології |
4 |
7 |
4 |
|
6 |
21 |
4 |
Моделювання, алгоритмізація та програмування |
12 |
12 |
12 |
24 |
18 |
78 |
5 |
Виконання індивідуальних і групових навчальних проектів |
4 |
5 |
5 |
8 |
10 |
32 |
6 |
Резерв, повторення та узагальнення |
4 |
5 |
5 |
8 |
6 |
28 |
|
Усього |
35 |
35 |
35 |
70 |
70 |
245 |
Характеристика умов навчання
Відповідно до чинних нормативних документів, кожний урок проводиться в комп'ютерному класі. На уроці класи діляться на підгрупи так, щоб кожен учень був забезпечений індивідуальним робочим місцем за комп'ютером. Поділ на підгрупи здійснюється згідно з Наказом МОН України
№ 128 від 20.02.2002 р.
Пропонована програма не обмежує використання певних операційних систем і програмних чи апаратних платформ. Робота учнів може бути організована в середовищі як пропрієтарних операційних систем, так і створених на основі ліцензій вільного поширення, з використанням як пропрієтарних, так і вільно поширюваних програмних засобів.
Перелік необхідних програмних засобів:
- операційна система з графічним інтерфейсом;
- клавіатурний тренажер;
- тренажер роботи з маніпулятором "миша";
- програма для запису даних на оптичні носії;
- програма-архіватор;
- антивірусна програма;
- векторний графічний редактор (можливе використання редактора, вбудованого в середовище офісної програми);
- растровий графічний редактор (на різних етапах навчання використовуються кілька різних за складністю графічних редакторів);
- текстовий процесор;
- редактор презентацій;
- програма для створення комп'ютерних публікацій;
- табличний процесор;
- програма для опрацювання аудіо й відеоданих і розроблення потокових презентацій;
- електронні словники і програми, призначені для перекладу;
- веб-браузер;
- навчальне середовище програмування;
- середовище розроблення програм.
Обладнання навчального приміщення (класу, кабінету) має відповідати вимогам (технічним, санітарно-гігієнічним, педагогічним тощо), викладеним у "Положенні про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів" (Наказ МОН України від 20.05.2004
№ 407, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.06.2004 р. № 730/9329) й нормативних документах, на які в ньому здійснено посилання. За умов внесення змін до "Положення про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів" та нормативних документів, на які здійснено посилання, зміст програми у частинах, пов'язаних зі змінами, має переглядатися з виконанням передбачених чинним законодавством процедур.
Зміст навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів
У нижченаведених таблицях конкретизовано зміст навчального матеріалу для кожного класу й подано відповідні вимоги до навчальних досягнень учнів. Врахування переліку вимог зорієнтовує вчителя на досягнення мети навчання за кожним розділом програми, полегшує планування мети та завдань навчання на уроках, допомагає виробити адекватні методичні підходи до проведення навчальних занять, поточного й тематичного оцінювання.
5 клас
Інформаційні процеси. Комп'ютер як засіб реалізації інформаційних процесів. (6 год) Інструктування з безпеки життєдіяльності та правил поведінки під час роботи в комп'ютерному класі. Інформаційні процеси та системи. Повідомлення, дані, інформація, шум. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини. Комп'ютери та їх різновиди. Складові комп'ютерів та їх призначення. Об'єкти файлової системи (файли, папки, ярлики), операції над ними. |
Учень (учениця) має уявлення про: - роль інформаційних технологій у житті сучасної людини; - поняття "повідомлення", "дані", "інформація"; описує: - призначення процесора, пристроїв уведення, виведення та зберігання даних; знає та дотримується: - правил поведінки та безпеки життєдіяльності під час роботи в комп'ютерному класі; наводить приклади та пояснює: - призначення різних пристроїв, які використовує людина для роботи з даними (комп'ютер, телефон, диктофон, факс, плеєр (програвач), калькулятор, фотоапарат, кінокамера, ігрові приставки, навігатор та ін.); - використання комп'ютерів у повсякденному житті та професійній діяльності людини; називає: - об'єкти файлової системи (файли, папки, ярлики); - основні інформаційні процеси та пристрої для їх реалізації; - компоненти комп'ютера: процесор, пам'ять, пристрої введення та виведення; - пристрої зберігання даних: накопичувач на жорстких магнітних дисках, пристрій для роботи з оптичними дисками, пристрої флеш-пам'яті; - інформаційні процеси, зокрема, у своїй навчальній діяльності; розрізняє: - види комп'ютерів за їх призначенням (стаціонарні, портативні, планшети, комунікатори тощо); розуміє: - призначення об'єктів файлової системи; уміє: - створювати файли і ярлики з використанням засобів файлового менеджера; - перейменовувати, копіювати, переміщувати, й вилучати й відновлювати папки, ярлики та файли. |
Цифрові мережеві технології. (4 год) Локальна мережа, використання мережевих папок. Пошук відомостей у мережі Інтернет. Безпечне користування Інтернетом. Завантаження даних з Інтернету. Авторське право. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету. |
Учень (учениця) має уявлення про: - побудову локальних мереж; - авторське право і право його дотримання; - небезпеки, пов'язані з використанням Інтернету; - веб-ресурси, призначені для пошуку відомостей в Інтернеті; - необхідність критичного ставлення до відомостей з Інтернету; описує: - правила пошуку відомостей у мережі Інтернет; - переваги локальних мереж у використанні ресурсів та для обміну повідомленнями; знає та дотримується: - правил безпечного користування послугами мережі Інтернет; наводить приклади та пояснює: - поняття ключових слів та пошукової фрази; уміє: - використовувати мережеві папки; - виконувати операції з файлами та папками в мережі; - використовувати пошукові системи; - формулювати пошукові фрази для пошуку відомостей в Інтернеті; - порівнювати відомості з різних сайтів. |
Текстовий процесор. (5 год) Повторення правил уведення, редагування та форматування тексту (символів, абзаців), додавання малюнків із файлу та їх форматування. Додавання, редагування та форматування таблиць. Сторінки документа та їх форматування. Підготовка документа до друкування. Друкування документа. |
Учень (учениця) розрізняє: - операції редагування та форматування тексту; - основні об'єкти текстового документа (сторінки, абзаци, символи); описує: - основні правила введення, редагування та форматування тексту; називає властивості: - символів (розмір, накреслення, шрифт, колір тощо); - абзаців (міжрядковий інтервал, відступи, спосіб вирівнювання); - малюнків (висота, ширина, розміщення в документі, обтікання текстом, наявність меж); - таблиць (кількість стовпчиків, рядків, висота рядків, ширина стовпців, висота та ширина таблиці, розміщення в документI); - сторінок (розмір аркуша, висота, ширина, розміри полів, нумерація); уміє: - уводити, редагувати і форматувати символи тексту; - редагувати і форматувати абзаци; - додавати малюнки з файлів до текстового документа та форматувати їх; - додавати таблиці, редагувати та форматувати їх; - готувати документ до друку та роздруковувати. |
Алгоритми і програми. (12 год) Середовище описання і виконання алгоритмів. Лінійні алгоритми. Алгоритмічна структура розгалуження. Алгоритми з повтореннями. Цикли з умовою та цикли з лічильником. |
Учень (учениця) наводить приклади та пояснює поняття: - алгоритм; - виконавець алгоритму; - середовище виконання алгоритмів; - система команд виконавця алгоритмів; описує: - основні елементи середовища виконання алгоритмів; визначає: - тип алгоритму для розв'язування поставленої задачі; - тип циклу для розв'язування поставленої задачі на алгоритм із повторенням; наводить приклади: - виконавців алгоритму; називає: - основні команди, з яких складаються алгоритми в певному середовищі виконання; розрізняє: - лінійні алгоритми, алгоритми з розгалуженнями і повтореннями; - цикли з умовою і цикли з лічильником; уміє: - складати лінійні алгоритми, алгоритми з розгалуженнями та повтореннями для розв'язування поставленої задачі; - записувати та запускати на виконання алгоритми в середовищі виконання алгоритмів; - перевіряти відповідність результату виконання алгоритму поставленій задачі; - коригувати алгоритм за необхідності. |
Проектна діяльність. (4 год) Постановка завдання, планування та виконання проекту. Публічна презентація проекту. |
Учень (учениця) має уявлення про: - проектну діяльність, - поняття проекту, - етапи здійснення проектної діяльності, - джерела відомостей; обґрунтовує: - вибір теми проекту; уміє: - складати план проекту; - дотримуватися створеного плану; - добирати відомості для проекту; - визначати й використовувати програмні середовища та інформаційні технології для реалізації проекту; - підготувати комп'ютерну презентацію проекту; - презентувати проект; оцінює: - результати власного проекту; - результати інших проектів. |
Резервний час. (4 год) |
|
6 клас
Повторення вивченого в 5 класі. (2 год) Інструктування з безпеки життєдіяльності та правил поведінки під час роботи в комп'ютерному класі. Повторення та актуалізація вивченого в 5 класі. |
Учень (учениця) знає та дотримується: - правил поведінки та безпеки життєдіяльності в кабінетах, обладнаних комп'ютерною технікою. уміє: - використовувати мережеві папки; - виконувати операції з файлами та папками в мережі; - визначати ключові слова для пошуку відомостей в Інтернеті; - використовувати пошукові системи; - вводити, редагувати та форматувати символи тексту; - редагувати та форматувати абзаци; - додавати малюнки з файлу до текстового документа та форматувати їх. |
Служби та ресурси Інтернету. (7 год) Поштова служба Інтернету. Створення електронної скриньки. Надсилання, отримання, перенаправлення повідомлень. Операції над папками та листами. Вкладання файлів. Використання адресної книжки та списків розсилання Етикет електронного листування. Правила безпечного користування електронною скринькою Онлайнові перекладачі. Соціальні мережі. Навчальні веб-ресурси. |
Учень (учениця) має уявлення про: - принципи функціонування електронної пошти; наводить приклади: - адрес навчальних ресурсів; - адрес поштових серверів; - адрес онлайн-перекладачів; розуміє: - наслідки розміщення персональних даних у соціальних мережах; описує: - послідовність дій для створення електронної скриньки; - можливості використання електронної та традиційної пошти; - небезпеки користування електронною поштою; - можливості онлайн-навчання; відтворює: - правила реєстрації на поштовому сервері; - правила реєстрації в соціальній мережі. знає та дотримується: - правил безпечного користування електронною поштою; уміє: - створювати, відправляти та отримувати електронні листи; - використовувати адресну книгу; - використовувати списки розсилання; - переміщувати повідомлення у відповідні папки; - позначати отримані повідомлення як небезпечні або спам; - здійснювати переклад повідомлень текстів за допомогою онлайн- перекладачів; - використовувати онлайн-перекладачі для навчальних цілей; - самостійно здобувати знання за допомогою навчальних веб-ресурсів |
Створення та використання комп'ютерних презентацій (6 год) Програмне забезпечення для створення і відтворення комп'ютерних презентацій, Послідовність створення презентацій та вимоги до їх оформлення, Налаштування показу презентацій, Створення графічних об'єктів засобами редактора презентацій, Ефекти анімації в презентаціях. Ефекти переміщення об'єктів, Ефекти зміни слайдів. |
Учень (учениця) має уявлення про: - використання комп'ютерних презентацій у навчальній та професійній діяльності людини; - апаратне й програмне забезпечення, необхідні для перегляду комп'ютерних презентацій; - етапи створення презентації; - правила компонування об'єктів презентації; - дизайн (оформлення) слайдів; наводить приклади: - можливого використання презентацій у своїй навчальній діяльності та повсякденному житті; - різновидів програм для створення комп'ютерних презентацій; знає та дотримується: - послідовності створення презентацій, вимог до їх оформлення; уміє: - налаштовувати показ презентації; - додавати ефекти переміщення об'єктів; - додавати ефекти змінювання слайдів; - встановлювати та змінювати значення властивостей ефектів анімації; |
Алгоритми і програми (12 год) І. Подійно-орієнтоване програмування Програмний об'єкт. Властивості об'єкта. Змінювання значень властивостей об'єкта в програмі Створення та редагування програмних об'єктів. Поняття події. Види подій. Опрацювання події. ІІ. Вкладені алгоритмічні структури Вкладені алгоритмічні структури, повторення та розгалуження. |
Учень (учениця) має уявлення: - про опрацювання події; описує: - поняття програмного об'єкта, його властивості та значення властивостей; - поняття події; - поняття вкладених алгоритмічних структур; наводить приклади: - програмних об'єктів; - властивостей конкретних програмних об'єктів; - значень властивостей програмних об'єктів; - подій, пов'язаних із програмними об'єктами ; розрізняє: - поняття властивості об'єкта та значення властивості об'єкта; - типи задач, розв'язування яких вимагає використання алгоритмічних структур розгалуження та/або повторення; - типи задач, розв'язування яких вимагає використання вкладених алгоритмічних структур; - події, які забезпечують запуск на виконання певної послідовності команд; уміє: - розкладати задачу на підзадачі та розв'язувати їх (здійснювати декомпозицію задачі); - створювати та редагувати програмні об'єкти; - змінювати значення властивостей об'єктів, у тому числі програмно; - перевіряти результат виконання програми на відповідність умові задачі; використовує: - події, опрацювання подій для створення програми; - вкладені алгоритмічні структури повторення та розгалуження для розв'язування задач. |
Проектна діяльність (5 год) Виконання навчальних проектів у малих групах із дослідження об'єктів предметної галузі навчального курсу "Інформатика". |
Учень (учениця) описує: - поняття проекту; має уявлення: - про значущість шкільних проектів; - про ефективний розподіл праці під час виконання проекту в малих групах; знає та дотримується: - етапів створення проекту; наводить приклади та пояснює: - вибір тем проектів; - етапи розроблення проектів; - використання розробленого проекту в повсякденному житті та навчальній діяльності; обґрунтовує: - власний вибір теми проекту; уміє: - шукати необхідні відомості, використовуючи різні джерела; - аналізувати та систематизувати знайдені відомості; - презентувати результати проектної діяльності; - співпрацювати і виконувати певні ролі в групі під час виконання проекту; - оцінювати результати власної проектної діяльності та результати проектної діяльності інших учнів. |
Узагальнення та систематизація набутих знань, резервний час (3 год) |
|
................Перейти до повного тексту