1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
N 9/1-3 від 26.09.2002
Про стан роботи професійно-технічних навчальних закладів нового типу Дніпропетровської та Рівненської областей
Заслухавши і обговоривши інформацію начальника департаменту розвитку професійно-технічної освіти Томашенка В.В. про стан роботи професійно-технічних навчальних закладів нового типу, колегія зазначає, що Міністерством освіти Автономної Республіки Крив управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, регіональними науково-методичними установами професійно-технічної освіти, професійно-технічними навчальними закладами здійснюється відповідна організаційна і практична робота щодо визначення шляхів і напрямів подальшого удосконалення системи професійно-технічної освіти, забезпечення належного рівня та якості підготовки висококваліфікованих фахівців для галузей економіки та підприємництва за ступеневою професійно-технічною освітою.
Здійснюються заходи щодо зміни професійно-кваліфікаційної структури підготовки кадрів, оптимізація мережі професійно-технічних навчальних закладів шляхом їх спеціалізації, перепрофілювання, переходу на ступеневу професійно-технічну освіту відповідно до потреб регіонів та галузей економіки.
Відповідними рішеннями колегії Міністерства освіти і науки України від 02.04.2001 р. та Кабінету Міністрів України затверджено "Програму удосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів на 2001-2004 роки", яка є стратегією подальшого розвитку та створення мережі професійно-технічних навчальних закладів нового типу.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 3 червня 1999 року N 956 "Про затвердження Положення про ступеневу професійно-технічну освіту" здійснюється організаційна робота щодо впровадження в навчальний процес ступеневої професійної освіти.
Всього у системі професійно-технічної освіти діє 958 навчальних закладів. З них 142 - навчальних закладів нового типу: вищі професійні училища (ВПУ), що здійснюють підготовку робітників високого рівня кваліфікації з технологічно складних, наукоємких професій та спеціальностей або робітників, діяльність яких пов'язана зі складною організацією праці, як правило, з числа випускників шкіл; центри професійно-технічної освіти (Центри ПТО), що здійснюють перепідготовку та підвищення професійної кваліфікації працюючих робітників, пов'язані з упровадженням новітніх технологій виробництва чи сфери послуг, з формуванням у них необхідних економічних і організаційно-управлінських знань та комп'ютерної грамотності. Поряд з підготовкою кваліфікованих робітників ці навчальні заклади можуть здійснювати підготовку молодших спеціалістів. Крім зазначених навчальних закладів, в Україні існують училища-агрофірми, художньо-професійні училища, професійні ліцеї тощо. 816 професійно-технічних училищ (ПТУ) ведуть підготовку робітничих кадрів з масових або інтегрованих професій.
Діяльність усіх цих типів навчальних закладів визначається Законами України "Про освіту" (стаття 41), "Про професійно-технічну освіту" (статті 15, 18), Положеннями: Про професійно-технічний навчальнийзаклад, Про вище професійне училище та центр професійно-технічної освіти, Про училище-агрофірму, Про акредитацію вищих навчальних закладів і спеціальностей у вищих навчальних закладах та вищих професійних училищах.
З метою визначення місця і ролі професійно-технічної освіти в процесі переходу загальної середньої освіти на 12-річний термін навчання, більш глибокого поєднання загальної середньої і професійно-технічної освіти професійно-технічні училища будуть перетворені на професійні ліцеї. При цьому, основна мета діяльності професійно-технічних навчальних закладів, а саме, підготовка кваліфікованих робітників не тільки повинна бути збережена, але й отримати нові шляхи розвитку.
Для нормативно-правового забезпечення діяльності нових типів професійно-технічних навчальних закладів розробляються проекти Положень про професійний ліцей, про художній професійний навчальний заклад, про навчальне господарство професійно-технічного навчального закладу сільськогосподарського профілю тощо.
Подальшого розвитку набувають також нові організаційні форми взаємодії професійно-технічних навчальних закладів з іншими типами навчальних закладів, як навчально-науково-виробничі комплекси. На сьогодні їх створено більше 70. В них спільно з науковими установами, вищими навчальними закладами, підприємствами і організаціями колективи професійно-технічних навчальних закладів вирішують питання покращання змісту і наступності у підготовці кваліфікованих робітників, підвищення кваліфікації кадрів, створення та використання навчально-матеріальної бази.
На базі кращих професійно-технічних навчальних закладів нового типу діє 14 експериментальних педагогічних майданчиків Міністерства освіти і науки України та 28 - Академії педагогічних наук України, в яких здійснюються наукові дослідження та апробація нових форм організації професійно-технічної освіти, новітніх технологій навчання. Так, для відпрацювання моделі професійно-технічного навчального закладу нового типу - професійний ліцей - експериментальний педагогічний майданчик створено на базі ВПУ N 27 м. Запоріжжя.
За участю Федеративної Республіки Німеччини в рамках програми "Трансформ" на базі вищих професійних училищ створено та успішно діють 16 навчально-тренувальних фірм для підготовки фахівців комерційної та підприємницької діяльності, в яких застосовуються такі методи і форми навчання, що максимально наближені до реальних умов. Досвід їх роботи розповсюджується на інші навчальні заклади.
Зростає роль професійно-технічних навчальних закладів нового типу в реалізації програм щодо зайнятості населення.
До вищих професійних училищ та центрів професійно-технічної освіти доведено нову базисну структуру навчального плану, яка є основою для розробки навчально-програмної документації з підготовки висококваліфікованих робітників з технологічно складних професій. При умові отримання навчальним закладом ліцензії на підготовку молодших спеціалістів навчальні плани і програми узгоджуються з освітньо-професійними програмами їх підготовки у вищих навчальних закладах І рівня акредитації та погоджуються з відповідними науково-методичними комісіями, науково-методичним центром і департаментом вищої освіти. Акредитація зазначених навчальних закладів з окремих напрямів підготовки здійснюється відповідно до Положення про акредитацію вищих навчальних закладів і спеціальностей у вищих навчальних закладах та вищих професійних училищах.
Безпосереднє вивчення стану роботи професійно-технічних навчальних закладів нового типу здійснювалось у Дніпропетровській та Рівненській областях. Аналіз результатів перевірки показав, що у цих областях не тільки збережено, але й удосконалено мережу професійно-технічних навчальних закладів, сталися певні структурні зміни. Все більшої результативності набуває ступенева підготовка робітників високої кваліфікації у вищих професійних училищах та центрах професійно-технічної освіти, розширена підготовка фахівців для сфери послуг, будівництва, транспорту, агропромислового комплексу, малого та середнього підприємництва, народних промислів та ремесел, працівників з нових форм господарювання на селі.
У Дніпропетровській області діють 7 навчальних закладів нового типу, Рівненській - 10. Кожен навчальний заклад має свою програму вдосконалення організаційного, програмно-методичного, матеріально-технічного та кадрового забезпечення, які спрямовані на підвищення якості професійної підготовки.
З 1 вересня 2001 року у професійно-технічних навчальних закладах Дніпропетровської та Рівненської областей забезпечено організацію навчально-виробничого процесу у відповідності до вимог Типової базисної структури навчальних планів підготовки кваліфікованих робітників, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 12.06.2001 р. N 448.
Протягом I семестру 2001/2002 навчального року запроваджено 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) у системі професійно-технічної освіти.
Ліцензію на підготовку молодших спеціалістів отримали 5 навчальних закладів (11 спеціальностей) Дніпропетровської області та 2 (5 спеціальностей) Рівненської області.
Як засіб діагностики якості навчання в цих навчальних закладах розроблені пакети комплексних контрольних робіт та комплексних контрольних завдань, які в основному відповідають встановленим вимогам.
Склалася чітка система контролю за додержанням державних вимог щодо рівня освіти, якості професійної підготовки робітників, яка включає в себе внутрішньоучилищний контроль, поетапну атестацію знань учнів, тематичні та комплексні перевірки, ліцензування і атестацію навчальних закладів.
Професійно-технічні навчальні заклади, управління освіти і науки Дніпропетровської та Рівненської областей на місцях здійснюють поточний, проміжний і вихідний контролі знань, умінь та навичок учнів.
Підсумки проведення комплексних контрольних робіт з теоретичного та виробничого навчання засвідчили, що у перевірених професійно-технічних навчальних закладах нового типу Дніпропетровської та Рівненської областей більшість учнів справилася з запропонованими завданнями та показали належний рівень знань, вмінь і навичок.
Відгуки основних підприємств-замовників кадрів підтверджують високу якість підготовки випускників професійно-технічних навчальних закладів нового типу.
Матеріально-технічна база та методичне забезпечення професійно-технічних навчальних закладів нового типу Дніпропетровської області в основному дають можливість відпрацювання усіх навчальних програм. Навчальні заклади забезпечені навчально-виробничими майстернями, лабораторіями, полігонами для якісної практичної підготовки кваліфікованих робітників.
Як правило, учні професійно-технічних навчальних закладів нового типу Дніпропетровської та Рівненської областей, які були учасниками Всеукраїнських конкурсів фахової майстерності, показали належний рівень знань та навичок з професійно-практичної та теоретичної підготовки, займали неодноразово призові місця.
Слід зазначити, що кращі випускники вищих професійних училищ та центрів професійно-технічної освіти продовжують навчання у вищих навчальних закладах або не мають проблем з працевлаштуванням за професією.
Проте, ще недостатньо забезпечено взаємозв'язок та системність в роботі навчальних закладів різних типів. Повільними темпами впроваджується ступеневе навчання за наскрізними навчальними планами з загальноосвітніми та вищими навчальними закладами.

................
Перейти до повного тексту