- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Рішення
колегії Міністерства освіти і науки України
Про підсумки 2000/2001 навчального року та завдання на новий навчальний рік
Заслухавши і обговоривши доповідь міністра освіти і науки України Кременя В.Г., колегія відзначає, що в умовах виходу із соціально-економічної кризи в державі, система освіти впродовж року зберегла основні показники мережі, контингентів учнів та студентів, розпочався процес стабілізації та системних змін. Продовжується інтеграція системи освіти України в європейський і світовий освітній простір. Суспільством все більш усвідомлюється нова роль освіти в забезпеченні розвитку Української держави.
Прийняття законів України про дошкільну і позашкільну освіту створило передумови для завершення формування нової нормативно-правової бази освіти.
Введено в дію більше ніж 40 нових нормативно-правових та інструктивно-методичних документів, зокрема Положення про державну підсумкову атестацію та Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів загальноосвітніх навчальних закладів I-III ступенів та професійно-технічних училищ, Положення про золоту і срібну медалі, про громадські органи управління (рада навчального закладу, піклувальна рада) загальноосвітніми навчальними закладами, Порядок державної атестації загальноосвітніх, дошкільних, позашкільних навчальних закладів, Положення про інститути післядипломної педагогічної освіти .
На засіданні Кабінету Міністрів України 8 серпня цього року було розглянуто питання підготовки закладів освіти до 2001/2002 навчального року і прийнято 16 Урядових постанов щодо подальшого розвитку освітянської галузі. Особливо важливим є рішення Кабінету Міністрів України на виконання доручення Президента України щодо підвищення з 1 вересня поточного року заробітної плати працівникам освіти та поетапне впровадження статті
57 Закону України
"Про освіту". Враховуючи її попереднє підвищення та часткове виконання статті 57, заробітна плата педагогічних працівників у цьому році зросте майже на 50 відсотків.
Структурні і якісні зміни в освіті в цілому були позитивно сприйняті освітянською громадськістю, учительством, учнями, їх батьками.
Запровадження 12-бальної системи оцінювання навчальних досягнень учнів сприяло гуманізації освіти. Впровадження у школах семестрової структури навчального року і навчальної практики стало запорукою більш ефективної організації навчально-виховного процесу.
Розпочалося обговорення проекту Національної доктрини освіти України, що буде розглянута на II Всеукраїнському з'їзді педагогічних працівників.
У цьому навчальному році провідною ідеєю реформування системи освіти відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту" має бути докорінна переорієнтація педагогічної практики відповідно до нової філософії освіти. Сучасна педагогіка, технології навчання мають працювати на особистість дитини. Це зумовлює принципову необхідність переосмислення усіх факторів, від яких залежить якість навчально-виховного процесу, змісту, методів, форм навчання і виховання, системи контролю й оцінювання, управлінських рішень, взаємовідповідальності всіх учасників навчально-виховного процесу.
Відповідно до Указу Президента України
"Про додаткові заходи щодо державної підтримки обдарованої молоді" формуються в суспільстві сприятливі умови для становлення особистості. Близько 3 млн. учнів взяли участь у цьогорічних Всеукраїнських учнівських олімпіадах з базових дисциплін, конкурсах професійної майстерності, конкурсах-захистах Малої академії наук. В заключному IV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад взяло участь 2005 учнів, одержали дипломи 1009. З них тільки 138 - учні сільських шкіл, а серед переможців їх всього 25. Це свідчить про необхідність посилення роботи з обдарованими дітьми сільських шкіл. Загалом, рівень загальної середньої освіти в сільських загальноосвітніх навчальних закладах залишається незадовільним.
Порівняно з 1998/1999 навчальним роком відбулися зміни у мережі і контингенті учнів загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів. Намітились позитивні тенденції у формуванні різнорівневої мережі навчальних закладів, зросла кількість денних загальноосвітніх навчальних закладів, ліцеїв, гімназій і колегіумів, закладів інтернатного типу, вищих професійних училищ, центрів професійно-технічної освіти. Кількість навчальних закладів нового типу зросла на 80 одиниць. Загалом зараз працює 273 гімназій з контингентом 132,5 тис. учнів, 232 ліцеїв - 73,8 тис. учнів, 25 колегіумів - 14,4 тис. учнів, 121 ВПУ і центрів ПТО, в яких навчається 70,6 тисяч учнів.
В Україні сьогодні нараховується 21260 загальноосвітніх навчальних закладів. За оперативними даними у цьому навчальному році розпочне своє навчання майже 600 тис. першокласників, контингент загальноосвітніх навчальних закладів складає понад 6,6 млн. учнів, дошкільних - 1,1 млн. вихованців, позашкільних - 1,2 млн. дітей. У 962 професійно-технічних навчальних закладах розпочнуть навчання понад 520 тис. осіб, з яких близько 350 тис. разом з професією будуть здобувати повну загальну середню освіту.
Порівняно з минулим роком збільшилась кількість дітей, які навчаються українською мовою, охоплених творчими об'єднаннями позашкільних навчальних закладів, зріс рівень задоволення потреб національних меншин.
У 2001 році заплановано ввести в дію 76 освітянських об'єктів, частину яких буде введено в дію до нового навчального року, зокрема, у м. Києві, Харківській, Івано-Франківській, Рівненській та Тернопільській областях.
Здійснюються заходи щодо зміни професійно-технічних навчальних закладів шляхом їх спеціалізації, перепрофілювання, переходу на ступеневу професійно-технічну освіту.
Міністерством освіти і науки, обласними. Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями проведена значна робота на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 р.
N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру та 12-річний термін навчання".
Продовжувалося створення національних підручників нового покоління, яких за роки незалежності видано понад 500 назв. Більш ніж втричі зросли обсяги державного фінансування видання підручників у 2001 році. Здійснюється видання 15-ти всеукраїнських фахових журналів, численних регіональних періодичних видань для вчителів, однак проблема підручників ще повністю не вирішена, а фахові журнали не завжди доступні для вчителів (забезпеченість навчальних закладів періодикою та фаховою пресою становить 36 відсотків, а у Луганській та Закарпатській областях тільки кожний другий заклад має "Інформаційний збірник Міносвіти і науки України").
Згідно із затвердженим планом видань навчальної літератури на 2000/2001 навчальний рік та відповідно до виділених із держбюджету коштів (83,6 млн. грн.) було надруковано і доставлено до загальноосвітніх навчальних закладів 12,9 млн. примірників підручників та навчальних посібників.
Із запланованих до видання у 2001 році 189 назв навчальної літератури загальним накладом 12,6 млн. примірників станом на 10.08.2001 р. надруковано і доставлено до областей 35 назв накладом 3,7 млн. примірників. Загальноосвітні навчальні заклади одержали у 2000/2001 навчальному році нові букварі, підручники із народознавства (1, 2, 3, 4 кл.), читання (2, 3, 4 кл.), природознавства (5 кл.), географії (6, 7, 8, 9, 10 кл.), історії (6, 7, 8, 9, 10, 11 кл.), фізики (7, 8, 9 кл.), біології (6, 7, 8, 9, 10, 11 кл.),, української літератури (6, 7, 8, 9, 11 кл.) та інші.
Забезпеченість новими підручниками учнів загальноосвітніх навчальних закладів у 2001 році становить від 60 до 70 відсотків.
Останнім часом дещо покращився стан забезпечення підручниками та навчальними посібниками професійно-технічних навчальних закладів. Якщо в 1999 році було видано лише 8 найменувань, у 2000 році - 22, то у цьому році передбачено видання 57 найменувань.
Для забезпечення в повному обсязі підручниками всіх професій, підготовка яких здійснюється в ПТУ, необхідно активізувати роботу щодо створення авторських колективів, залученню до цієї справи наукових та практичних працівників, проведенню відповідної апробації та покращання видавничої роботи.
Попереду значні обсяги роботи, пов'язані з оновленням змісту освіти, інформатизацією, запровадженням стандартів початкової та розробки стандартів основної і старшої школи, професійно-технічної освіти, модернізацією форм і методів навчання, поглибленням демократизації в галузі освіти, підвищення рівня життєвої і соціальної компетентності випускників сільських шкіл.
Відповідно до
Послання Президента України Кучми Л.Д. до Верховної Ради України "Україна: поступ у XXI століття . Стратегія економічного та соціального розвитку на 2000-2004 роки" та на виконання Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл на 2001-2003 роки в загальноосвітніх навчальних закладах на селі вже змонтовано 104 комп'ютерні класи. Державним бюджетом України на 2001 рік передбачено 20 млн. гривень на комп'ютеризацію загальноосвітніх навчальних закладів. Однак, загальний рівень комп'ютеризації навчальних закладів і забезпечення навчального процесу програмними засобами навчання залишається ще низьким.
Не вдалося повною мірою задіяти економічні механізми стимулювання розвитку освіти, вплинути на формування гнучкої і сприятливої для освіти податкової політики держави, розробити нормативи фінансового та матеріально-технічного забезпечення освіти.
Потребує невідкладних практичних кроків оновлення матеріально-технічної бази освіти. Забезпеченість навчальних закладів технічними засобами навчання в цілому становить близько 30 відсотків. Рівень забезпеченості кабінетів фізики; біології, хімії для проведення лабораторних робіт не перевищує 10 відсотків, що становить під загрозу успішне засвоєння учнями навчального матеріалу, особливо тих розділів, де використання приладів та обладнання займає переважний відсоток навчального часу.
На регіональному рівні недостатня увага приділяється виконанню комплексної програми розвитку сільської школи, залишаються проблеми з підвозом учнів, педагогічних працівників до школи, повільно створюються загальноосвітні навчальні заклади нового типу на селі.
Не дивлячись на значне зниження обсягів заборгованості заробітної плати педагогічним працівникам, загальний борг станом на 16.08.2001 року становить майже 24,7 млн. гривень. В Одеській, Івано-Франківській та ще в 12 областях має місце заборгованість перед педагогічними працівниками з виплатою відпускних.
На якісну підготовку конкурентоспроможного робітника, забезпечення належної професійно-технічної освіти суттєво впливає повільне оновлення змісту професійно-технічної освіти, запровадження державних стандартів та нових професій, що користуються попитом на ринку праці, обмежене бюджетне фінансування на утримання та оновлення матеріально-технічної бази, а також систематичне відключення професійно-технічних навчальних закладів від тепловодопостачання.
Управліннями освіти і науки обласних державних адміністрацій, інститутами післядипломної педагогічної освіти повільними темпами здійснюється організаційно-методичне забезпечення, впровадження у навчально-виховний процес української мови, особливо у східному і південному регіонах, в місті Севастополі та Автономній Республіці Крим.
Необхідно посилити рівень соціального захисту дитинства, охоплення молоді змістовним дозвіллям, роботу щодо зниження наркотизації молодіжного середовища та бездоглядності, підліткової злочинності, жебракування тощо.
Враховуючи вищевикладене, пріоритетними напрямами в новому навчальному році в галузі дошкільної, загальної середньої, позашкільної і професійно-технічної освіти є:
організаційне забезпечення переведення початкової школи на 4-річну структуру, підготовка до поступового запровадження 12-річної структури середньої загальноосвітньої школи;
переорієнтація педагогічної практики відповідно до нової філософії освіти, що орієнтується на особистісно-орієнтовану педагогіку;
демократизація педагогічного клімату в навчальних закладах, який грунтується на партнерстві і співпраці всіх учасників навчально-виховного процесу;
підвищення статусу педагогічного працівника і керівника навчального закладу;
розробка нових засад функціонування інтернатних закладів, забезпечення підтримки і допомоги дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, а також у післяінтернатний період;
реалізація програми комп'ютеризації навчальних закладів, насамперед сільської школи;
оновлення змісту освіти, підготовка нового покоління навчальних підручників, навчально-методичних посібників, сучасних засобів навчання;
подальший розвиток професійно-технічної освіти, її поєднання як з вищою так і середньою ланкою освіти;
модернізація навчально-матеріальної бази, оптимальне забезпечення та ефективне використання енергоносіїв.
................Перейти до повного тексту