- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
N 8/2-2 від 16.08.2002
Про підсумки 2001/02 навчального року та завдання на новий навчальний рік
Заслухавши і обговоривши доповідь міністра освіти і науки України Кременя В.Г., колегія відзначає, що завдяки постійній увазі Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України система освіти України розвивається стабільно, з урахуванням швидкозмінних вимог XXI століття, соціальних і економічних потреб розвитку країни, запитів особистості, суспільства, держави.
Кабінетом Міністрів України 15 серпня 2002 року було розглянуто питання про стан підготовки навчальних закладів до нового 2002/2003 навчального року і прийнято чотири Урядові постанови щодо подальшого розвитку освітянської галузі. Особливо важливими серед них є затвердження заходів з реалізації Національної доктрини розвитку освіти на 2002 - 2004 рр., статті
57 Закону України
"Про освіту" та затвердження Державного стандарту професійно-технічної освіти.
Суттєві зміни відбулись в законодавчій та нормативній базі освіти, що забезпечило правову основу для подальших поступальних кроків у освітній галузі. Тільки протягом цього року підготовлено понад 30 нормативно-правових документів.
Безперечним здобутком слід визнати той факт, що у нове тисячоліття Україна вступила з розвиненою системою освіти, яка в цілому органічно поєднала позитивний педагогічний досвід минулого із сучасними підходами.
Сьогодні потенціал національної системи освіти складають 48 тисяч закладів та установ, в яких навчається майже 10 мільйонів учнів та студентів; працює понад 1,5 мільйонів фахівців.
За попередніми даними, у цьому навчальному році розпочнуть своє навчання майже 550 тис. першокласників. Контингент загальноосвітніх навчальних закладів складе понад 6,3 млн. учнів, дошкільних - близько 1,0 млн. вихованців, позашкільних - 1,5 млн. дітей. У 960 професійно-технічних навчальних закладах розпочнуть навчання понад 520 тис. осіб. Дві третини учнів поряд з професією здобуватимуть повну загальну середню освіту, а кожен другий - за час навчання отримає дві і більше професій, що підвищить мобільність випускників при їх працевлаштуванні.
Міністерством освіти і науки України, органами управління освітою на місцях вжито необхідних заходів, спрямованих на підвищення мотивації та соціальної захищеності учасників навчально-виховного процесу. Відмінено другорічництво, яке окрім моральних, завдавало значних матеріальних збитків. Кількість таких дітей зменшилася за рік з 41 до 7 тис, У результаті збережено частину державних коштів і захищено від серйозної моральної травми, спричиненої фактом залишення на повторний курс навчання, понад 34 тис. дітей.
Осучаснено систему оцінювання навчальних досягнень учнів початкової, основної середньої та середньої старшої школи, а також професійно-технічних навчальних закладів. У цьому році було успішно апробовано більш сучасні форми проведення державної підсумкової атестації в навчальних закладах системи загальної середньої освіти.
Розширилася мережа класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою розумового розвитку. Найбільш оперативно це питання вирішується у Херсонській, Запорізькій, Дніпропетровській, Миколаївській областях. Автономній Республіці Крим та місті Севастополі. На часі активний пошук нових організаційних форм здобуття освіти такими дітьми, їх професійної підготовки у професійно-технічних навчальних закладах.
Розпочато роботу щодо розмежування функцій соціалізації і навчання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Кількість навчальних закладів для таких дітей збільшилася: функціонує 45 загальноосвітніх та 21 спеціальна загальноосвітня школа-інтернат, в яких утримується близько 20 тис. вихованців. Також понад 9 тис. дітей-сиріт здобувають освіту у професійно-технічних навчальних закладах.
Оновлено зміст освіти та утверджуються якісні її характеристики. З усіх предметів навчального плану розроблено та видруковано навчальні програми. Для дітей з особливими потребами розроблені програми та підручники. Здійснюється поетапний перехід загальноосвітньої школи на новий зміст і структуру освіти. Продовжується розробка Державних стандартів базової, повної загальної середньої освіти та професійно-технічної освіти.
За 11 років незалежності України на Міжнародних учнівських олімпіадах українські учні вибороли 177 нагород. Золотими медалями нагороджено 26 учнів, срібними - 69, бронзовими - 82 учасників олімпіад, 16 учнів нагороджено почесними грамотами. Особливих успіхів досягли учні у галузі фундаментальних наук, а саме: з математики, фізики, хімії, біології. В цьому році здобуто: 5 золотих, 8 срібних та 8 бронзових медалей.
Високих результатів досягла збірна команда школярів України на XII Всесвітній Гімназіаді (27.05 - 03.06.2002 р., Франція), яка завоювала 11 медалей: 5 золотих, 3 срібні та 3 бронзові.
Постійно проводяться учнівські олімпіади та конкурси фахової майстерності серед учнів професійно-технічних навчальних закладів. Проведено Всеукраїнські конкурси "Учитель року - 2002", регіональних навчально-методичних установ професійно-технічної освіти на кращу організацію методичної роботи та інформаційного забезпечення професійно-технічних навчальних закладів.
Посилилась скоординованість і оперативна взаємодія Міністерства освіти і науки з регіонами на всіх рівнях управління. На засіданнях колегії Міністерства освіти і науки розглянуто роботу органів управління освітою органів місцевої виконавчої влади та самоврядування п'яти областей: Житомирської, Луганської, Львівської, Харківської, Черкаської.
Втілюються в життя нові форми громадсько-державного управління, зокрема, створення піклувальних рад у школах, введення до складу колегій управлінь освіти і науки представників громадськості, поширення волонтерського руху серед учнівської молоді тощо.
Поглибилося міжнародне співробітництво. Усвідомлюючи роль міжнародної співпраці та необхідність широкої інтеграції до світового науково-освітнього простору, держава приділяє освіті особливу увагу. Попри всі матеріальні та фінансові негаразди, в галузі здійснено комплекс заходів, що, у свою чергу, забезпечить стабільне інкорпорування національної системи освіти до інтегрованого міжнародного освітнього простору.
На сьогодні підписано 80 міжурядових і 42 міжвідомчі угоди про співробітництво в галузі освіти і науки з 56 країнами світу.
В навчальних закладах та установах освіти проведено значну роботу з підготовки матеріально-технічної бази до організованого початку нового навчального року. В стадії завершення будівництва знаходяться 22 нові загальноосвітніх школи на 3448 учнівських місць, в тому числі в Івано-Франківській області - 5 шкіл на 844 учнівських місця. Львівській області - 6 шкіл на 932 учнівських місця та по 2 школи в Закарпатській, Тернопільській, Хмельницькій областях, Автономній Республіці Крим та м. Києві. Відремонтовано 90 відсотків об'єктів навчального та житлового призначення професійно-технічних навчальних закладів. У 70 відсотків будівель навчальних закладів та установ освіти практично встановлені прилади обліку теплової енергії, води та природного газу.
Повністю виплачено заробітну плату та відпускні педагогічним працівникам навчальних закладів, що фінансуються з Державного бюджету. Водночас в повному обсязі погашена заборгованість із заробітної плати та стипендіях за минулі роки. Протягом липня - серпня вдалося зменшити заборгованість із виплати заробітної плати і відпускних педагогічним працівникам навчальних закладів, що фінансуються з місцевого бюджету.
Однак аналіз стану справ свідчить про те, що через недостатню організаційну роботу органів управління освітою на місцях, неповну нормативно-правову, фінансову та матеріальну забезпеченість освітньої галузі є низка ще не вирішених питань.
Недостатньо проводиться інформаційно-роз'яснювальна робота серед педагогічної громадськості на місцях щодо матеріалів, завдань та рішень II Всеукраїнського з'їзду працівників освіти.
Повільно розробляються регіональні програми "Вчитель", розвитку позашкільних навчальних закладів, перспективні регіональні програми підготовки кваліфікованих робітників, порушуються терміни виконання заходів Цільової Комплексної Програми
"Фізичне виховання - здоров'я нації".
Напруженою залишається ситуація із кадровим забезпеченням навчальних закладів. Намітилась тенденція старіння науково-педагогічних кадрів у вищій освіті і вчителів у загальній середній та позашкільній освіті. Тільки за останній рік кількість вчителів-пенсіонерів зросла на 6,3 відсотка. Через не вирішення ряду соціальних питань, відсутність належних умов праці залишається гострою проблема відтоку педагогічних працівників із шкіл, особливо у сільській місцевості. За оперативною інформацією, сьогодні біля 8,4 тис. (в минулому році - 4,8 тис.) вчительських посад залишаються вакантними, у тому числі 5,5 тис. - у сільській місцевості. Найбільше їх у Донецькій, Херсонській, Харківській, Дніпропетровській, Запорізькій областях та Автономній Республіці Крим.
У професійно-технічних навчальних закладах не вистачає понад 2 тис. викладачів та майстрів виробничого навчання.
Необхідно активно і принципово проводити виважену політику щодо всебічного розвитку і функціонування української мови.
Низьким залишається рівень соціального захисту дитинства.
Серйозне занепокоєння викликає незадовільний стан зі здоров'ям учнів. Вивчення стану фізичного виховання в навчальних закладах свідчить, що останнім часом різко знизилась фізична підготовленість їх випускників. Сприянням цьому е недостатній обсяг рухової активності, збільшення розумового навантаження, а також порушення режиму харчування, викликаного скороченням мережі шкільних їдалень та зростанням вартості обідів.
Не забезпечено на регіональному рівні підтримку комплексної програми розвитку сільської школи, наслідком чого е незадовільна організація підвозу учнів, педагогічних працівників до школи.
Повільними темпами відновлюється охоплення молоді змістовним дозвіллям, загрозливо зростає наркотизація молодіжного середовища та бездоглядність, залишається високим рівень підліткової злочинності, поширюються випадки примушення дітей до жебракування.
Однією з причин цього є не достатнє охоплення навчанням дітей та підлітків шкільного віку навчанням. Найбільше таких дітей у Закарпатській, Запорізькій, Луганській областях. Це вимагає посилення контролю за відвідуванням учнів з боку місцевих органів виконавчої влади та педагогічних працівників.
Недостатньо приділяється увага місцевими органами управління освітою на виконання державного замовлення на прийом молоді до професійно-технічних навчальних закладів у цьому році. Так, за оперативними даними, станом на 15.08.2002 р., цей показник найнижчим був у Автономній Республіці Крим, Донецькій, Житомирській, Закарпатській, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Харківській, Херсонській областях та місті Севастополі.
У професійно-технічній освіті на часі вирішення питань модернізації навчально-матеріальної бази професійно-технічних навчальних закладів, поглиблення демократизації та децентралізації функцій управління професійно-технічною освітою, удосконалення змісту професійної підготовки висококваліфікованих робітників та молодших спеціалістів у вищих професійних училищах та центрах професійно-технічної освіти, взаємовідносин професійно-технічних навчальних закладів та державних служб зайнятості з питань професійної підготовки незайнятого населення, а також перетворення професійно-технічних училищ у професійні ліцеї з метою підвищення якості професійної та загально-освітньої підготовки майбутніх робітників.
Недофінансування розпису призначень Державного бюджету за 8 місяців поточного року на капітальний ремонт об'єктів навчальних закладів призвело до значного відставання в підготовці до стабільної експлуатації 248 відомчих котелень, 84 тис. погонних метрів зовнішніх інженерних мереж, 369 тис. кв. м покрівель.
Не менш гострою залишається проблема забезпечення технічного стану будівель і споруд, їх надійної експлуатації.
На сьогодні в незадовільному стані знаходяться 46 будівель вищих та професійно-технічних навчальних закладів, 750 будівель загальноосвітніх шкіл. Повільними темпами проводяться ремонтні роботи приміщень загальноосвітніх навчальних закладів. Їх практично підготовлено до початку занять не більше 60 відсотків. У Вінницькій, Івано-Франківській, Львівській, Чернівецькій областях цей показник менший 50 відсотків.
Низьким є рівень забезпечення професійно-технічних навчальних закладів енергоносіями. Станом на 08.08.02 р. 65 професійно-технічних навчальних закладів відключені від енергопостачання, що унеможливлює організовано розпочати у них новий навчальний рік.
Недостатньо оновлюється навчально-матеріальна база навчальних закладів. Відсутність бюджетних видатків в останні 10 років на зазначені цілі зумовила майже повне фізичне і моральне старіння навчальної техніки, устаткування, обладнання. Загальна забезпеченість навчальних закладів засобами навчання в середньому становить 22,9 відсотка. Рівень наповнення шкільних предметних кабінетів фізики, біології, хімії для проведення лабораторних робіт складає лише 6 - 9 відсотків із потреби. Це ставить під загрозу успішне засвоєння учнями навчального матеріалу і виконання державного стандарту. Низьким залишається рівень комп'ютеризації навчальних закладів, особливо у сільській місцевості. Сучасними навчальними комп'ютерними комплексами, що можуть бути підключені до мережі Інтернет, обладнано близько 10 відсотків від загальної кількості шкіл, а в сільській місцевості - лише 4,7 відсотка. Така ситуація створює нерівні можливості для доступу дітей до якісної освіти.
Недофінансування видання підручників становить 51 відсоток, що створює напружену ситуацію із виданням та доставкою підручників до навчальних закладів перед початком нового навчального року.
Залишається складною ситуація із виплатою заробітної плати та відпускних вчителям загальноосвітніх шкіл. Заборгованість по заробітній платі станом на 14 серпня поточного року складає 6,7 млн. грн. або 0,02 місячного фонду заробітної плати. Велику соціальну напруженість спричиняє невиплата відпускних вчителям в повному обсязі, що викликає тривогу щодо можливого зриву організованого початку нового навчального року. Особливо це стосується Сумської, Івано-Франківської та Чернівецької областей.
Враховуючи зазначене та з метою поглиблення змісту і прискорення темпів подальшого розвитку освіти, колегія ухвалює:
1. Вважати першочерговим завданням утвердження ролі освіти як основи інноваційного розвитку українського суспільства та розбудови Української держави відповідно до Національної доктрини розвитку освіти та Послання Президента України до Верховної Ради України "Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2000 - 2011 роки. "Європейський вибір".
2. У новому 2002/2003 навчальному році зусилля Міністерства освіти і науки України, місцевих органів управління освітою, навчальних закладів та установ освіти повинні бути спрямовані на подальше поліпшення якості та стабільності роботи системи освіти, підвищення соціального захисту всіх учасників навчально-виховного процесу.
Актуальним для всієї освітньої галузі вважати: подальше збереження і приведення мережі навчальних закладів у відповідність до потреб населення та держави; підвищення якості освіти через оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу; впровадження сучасних інформаційних технологій у навчально-виховний процес; утвердження належного місця української мови у навчально-виховному процесі; створення умов для збільшення рухової активності учнів, виховання у них навичок здорового способу життя; задоволення освітніх потреб національних меншин; створення умов для навчання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; працевлаштування випускників; підготовка всіх навчальних закладів до роботи в осінньо-зимовий період, запровадження енергозберігаючих технологій.
Пріоритетними напрямами діяльності мають бути:
2.1. У дошкільній освіті - призупинення ліквідації дошкільних установ, збільшення кількості дітей, охоплених дошкільною освітою, та забезпечення розміру батьківської плати за утримання дітей в дошкільних установах на рівні доступному більшості населення України.
2.2. У загальній середній освіті - забезпечення переходу загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру та 12-річний термін навчання; створення сучасних навчальних програм, засобів навчання, підготовка нового покоління підручників та їх виготовлення в необхідній кількості. Модернізація навчально-лабораторного обладнання загальноосвітніх шкіл, вирішення проблем підвозу учнів сільської місцевості до місця навчання; недопущення заборгованості із виплати заробітної плати педагогічним працівникам, підвищення соціального статусу вчителя.
2.3. У професійно-технічній освіті - оптимізація мережі навчальних закладів та вдосконалення структури і обсягів підготовки робітничих кадрів відповідно до запитів особистості та потреб ринкової економіки; технічне переозброєння професійно-технічних навчальних закладів, впровадження підготовки молоді за ступеневою професійно-технічною освітою, оновлення змісту освіти шляхом розроблення нормативних документів відповідно до державних стандартів професійно-технічної освіти.
................Перейти до повного тексту