1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
18.07.2003 N 8/1-19
Про результати апробації навчальної літератури у 2002/2003 навчальному році
Заслухавши і обговоривши доповідну записку Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти і Науково-методичного центру середньої освіти "Про результати апробації навчальної літератури у 2002/2003 навчальному році", колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Доповідну записку "Про результати апробації навчальної літератури у 2002/2003 навчальному році" взяти до уваги.
2. Надати гриф "Затверджено Міністерством освіти і науки України" підручникам, що за результатами апробації дістали схвальні відгуки з регіонів та мають відповідне рішення предметних комісій Науково-методичної ради (Додаток).
3. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Полянський П.Б.), Науково-методичному центру середньої освіти (Завалевський Ю.І.) спільно з АПН України підготувати і провести у IV кварталі 2003 року нараду працівників управлінь освіти і науки обласних державних адміністрацій та обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти з питань організації апробації навчальної літератури.
4. Науково-методичному центру середньої освіти (Завалевський Ю.І.) координувати організацію апробації навчальної літератури, виданої за обігові кошти видавництв чи інших організацій на договірних засадах.
5. Методично-видавничому центру організації випуску та доставки освітянської літератури (Харламова Т.Б.) забезпечити видання, доставку та відповідне розподілення запланованих для апробації у 2003/2004 навчальному році підручників.
6. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника Міністра Огнев'юка В.О.
Голова колегії, Міністр В.Г.Кремень
Додаток
до рішення
колегії Міністерства освіти
і науки України
18.07.2003 N 8/1-19
ПЕРЕЛІК
навчальної літератури, якій надано гриф "Затверджено Міністерством освіти і науки України"
--------------------------------------------------------------------------
|N | Назва | Автор |Клас | Видавництво, рік |
|п/п| | | | видання, фінансування |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|1. |Буквар |Вашуленко М.С., | 1 |"Освіта", 2002, за кошти|
| | |Скрипченко Н.Ф., | |держбюджету |
| | |Прищепа О.Ю. | | |
| | | | | |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|2. |Русский язык (для |Малихіна О.В. | 1 |"Навчальна книга", 2002,|
| |шкіл з російською | | |за кошти держбюджету |
| |мовою навчання) | | | |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|3. |Математика |Кочина Л.П., | 1 |"Літера", 2002, за кошти|
| |(українською мовою)|Листопад Н.П. | |держбюджету |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|4. |Віконечко |Бібік Н.М., | 1 |"А.С.К.", 2002, за кошти|
| | |Коваль Н.С. | |держбюджету |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|5. |Довкілля-1 |Гуз К.Ж., | 1 |НМЦ інтеграції змісту |
| | |Ільченко В.Р. | |освіти АПН України, |
| | | | |2002, за кошти авторів |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|6. |Основи здоров'я |Савченко О.Я., | 1 |"Навчальна книга", 2002,|
| | |Бойченко Т.Є. | |за кошти держбюджету |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|7. |Українська мова |Олійник О. | 7 |Вікторія", 2003, за |
| | | | |кошти видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|8. |Українська мова |Олійник О. | 8 |Вікторія", 2003, за |
| | | | |кошти видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|9. |Українська мова |Олійник О. | 9 |"Вікторія", 2003, за |
| | | | |кошти видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|10.|Рідна мова |Плющ М.Я. та | 9 |"Освіта", 2001, за кошти|
| | |ін. | |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|11.|Українська |Семешок Т.Ф. та | 11 |"Освіта", 2002, за кошти|
| |література |ін. | |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|12.|Українська |Слоньовська О., | |"Освіта", 2002, за кошти|
| |література |Пасічник Є. | |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|13.|Зарубіжна |Сафарян С.І., | 7 |"Вежа", 2002 за кошти |
| |література |Дорофєєва Н.І. | |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|14.|Література |Теплінський М.В.,| 10 |"Перун", 2001, за кошти |
| | |Султанов Ю.І. | |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|15.|Історія України |Власов В. | 8 |"Генеза", 2001, за кошти|
| | | | |держбюджету |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|16.|Всесвітня історія |Полянський П.Б. | 10 |"Генеза", 2001, за кошти|
| | | | |держбюджету |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|17.|Художня культура |Миропольська |10-11|"Вища школа", 2000, за |
| |світу |Н.Є., | |кошти видавництва |
| | |Белкіна Є.В., | | |
| | |Масол Л.М. | | |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|18.|Основи безпеки |Воронцова Т.В., | 7 |"Алатон", за кошти |
| |життєдіяльності |Ренік І.А. | |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|19.|Алгебра |Янченко Г., | 7 |"Підручники і |
| | |Кравчук В. | |посібники", 2002, за |
| | | | |кошти видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|20.|Алгебра |Возняк Г.М., | 8 |"Навчальна книга - |
| | |Литвиненко Г.М., | |Богдан", 2002, за кошти |
| | |Мальований Ю.І. | |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|21.|Алгебра |Возняк Г.М., | 9 |"Навчальна книга - |
| | |Литвиненко Г.М., | |Богдан", 2002, за кошти |
| | |Мальований Ю.І. | |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|22.|Моя економіка |Кириленко Л.М. |8-9, |АПН, 2001, за кошти |
| | |та ін. | 10 |видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|23.|Хімія |Попель П.П., | 9 |"Академія", 2002, за |
| | |Крикля Л.С. | |кошти видавництва |
|---+-------------------+-----------------+-----+------------------------|
|24.|Біологія |Шабатура М.Н., | 8 |"Генеза", 2000, за кошти|
| | |Матяш Н.Ю., | |держбюджету |
| | |Мотузник В.О. | | |
--------------------------------------------------------------------------
Додаток
до рішення
колегії Міністерства освіти
і науки України
18.07.2003 N 8/1-19
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
"Про апробацію навчальної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів у 2002/2003 навчальному році"
Апробація навчальної літератури у 2002/2003 навчальному році проводилась на виконання наказів Міністерства освіти науки України від 26.07.2001 N 558, від 31.10.2001 N 715, від 01.02.2002 N 59, від 30.07.2002 N 434, від 20.09.2002 N 522, від 04.11.2002 N 632 "Про проведення апробації навчальної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів..." із залученням кращих вчителів і методистів.
Загалом апробацію проходили - 119 назв навчальної літератури, в тому числі за державні кошти - 63 та за обігові кошти видавництв та інших організацій - 56 (додаток 1). За останні роки значно вдосконалено механізм апробації навчальної літератури, про що свідчать її результати. Так, у 2000/2001 навчальному році до розряду стабільних переведено 12 підручників з 52 (або 23%), у 2001/2002 - 30 із 107 (або 28%), у 2002/2003 - 24 із 119 (або 20%) та додатково буде розглянуто ще 14 підручників (12%) після їх доопрацювання.
Позитивно вплинуло на результати апробації запровадження нової форми її проведення на договірних Засадах. Це, як свідчить практика, посилює відповідальність авторів підручників, що апробуються та видавництв, які їх публікують щодо їхньої якості та спонукає до більш ретельного врахування зауважень і пропозицій, що надходять під час апробації. Так, наприклад, із 61 підручника, апробація яких проводилася за обігові кошти видавництв, 18 (або 36%) рекомендовано перевести до розряду стабільних, в той час як із 63, що апробувалися за державні кошти, лише 6 (або 10%) таких підручників.
У 2001/2002 навчальному році через несвоєчасне державне фінансування не було видано або видано із запізненням 31 назву навчальної літератури, а у 2002/2003 - 10, тоді як з вини приватних видавництв не було видано лише 3 книги (видавництва "Генеза", "Спалах") у 2002/2003 навчальному році. Пропонуємо зняти з апробації 21 назву підручників, в тому числі 13 у зв'язку з відсутністю коштів на їх видання, один підручник ("Букварь" для 1 класу (авт. Вашуленко М.С., Савченко Н.Ф.) у зв'язку зі змінами у складі авторського колективу та створення ним нового варіанту "Букваря" російською мовою, сім підручників для п'ятих, шостих класів у зв'язку із перенесенням терміну затвердження Державного стандарту загальної середньої освіти ).
Поліпшилось забезпечення регіонів навчальною літературою для апробації. Методично-видавничий центр організації випуску та доставки освітянської літератури, починаючи з 2002/2003 навчального року надсилає її лише цільовим призначенням. Посилилась організаторська робота управлінь освіти обласних держадміністрацій та інститутів післядипломної педагогічної освіти щодо планування і розподілу навчальної літератури для апробації, чому сприяло проведення низки науково-практичних та методичних семінарів з питань апробації навчальної літератури для початкової школи, з математики, інформатики, хімії тощо за участю авторів, представників видавництв, методистів, наукових працівників АПН України, вищих навчальних закладів.
З належною відповідальністю проведено апробацію та узагальнено її результати у Дніпропетровській, Запорізькій, Харківській, Херсонській, Черкаській, Чернігівській областях. Тут апробацію було проведено організовано, за належного методичного забезпечення, в результаті чого одержано якісні узагальнюючі матеріали, обгрунтовані та об'єктивні висновки про підручники, які проходили апробацію.
Для початкової школи передбачалося провести апробацію 46 назв навчальної літератури. З них шість підручників рекомендовано до видання як стабільні, в тому числі: "Буквар", 1 клас (авт. Вашуленко М.С., Скрипченко Н.Ф.), "Математика", 1 клас (авт. Кочина Л.П., Листопад Н.П.), "Віконечко", 1 клас (авт. Бібік Н.М., Коваль Н.С.), "Довкілля-1", 1 клас (авт. Гуз К.Ж., Ільченко В.Р). "Русский язык", 1 клас (авт. Малихіна О.В.), "Основи здоров'я", 1 клас (авт. Бойченко Г.С., Савченко О.Я.). Всі вони відповідають вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти, навчальним програмам, психолого-віковим особливостям учнів початкових класів, поліграфічним загальним технічним вимогам та державним санітарним правилам і нормам. Дидактична та методична системи підручників забезпечують формування позитивної мотивації до навчання, ціннісних орієнтацій з урахуванням особистісно орієнтованого підходу до навчання (додаток 2).
Із дисциплін суспільно-гуманітарного циклу проходили апробацію 27 назв, з них 6 підручників з української мови та літератури рекомендовані до видання масовим тиражем як стабільні.
Підручник "Українська література" для 7 кл. (авт. Слоньовська О.В., Пасічник С.А.) написано відповідно до нової програми з української літератури, тому він суттєво відрізняється за змістом від попередніх аналогічних видань. Зміст навчального матеріалу підручника спрямований на формування навиків мотивації до навчання, світоглядних позицій семикласників. Для методичного апарату автори використали інноваційні педагогічні технології, що сприяють розвивальному навчанню, диференціації процесу вивчення літератури. Навчальний матеріал враховує вікові особливості учнів та їх попередню підготовку за попередні класи. Автори приділяють належну увагу використанню засобів виразності й образності мови для посилення емоційності впливу навчального тексту.
Зміст підручника "Рідна мова", 9 кл. для гімназій, ліцеїв та шкіл з поглибленим вивченням української мови (авт. Плющ М.Я. та ін.) містить різноманітні тексти з комплексними завданнями, що сприяє кращій організації роботи в класі за інноваційними технологіями, зокрема, з використанням інтерактивних методик. Як свідчать результати апробації, учні досить легко орієнтуються у схемах, наведених у підручнику, формулюють грамотні висловлювання на лінгвістичні теми, постійно збагачують словниковий запас, вдосконалюють культуру мовлення і розвивають усне та писемне зв'язне мовлення.
Навчальний матеріал підручника "Українська література" 11 кл. (авт. Семенюк Г.Ф. та ін.) викладено доступно, у логічній послідовності, автори підібрали цікаві матеріали про життя і творчість письменників. У підручнику використано історико-літературний принцип структурування навчального матеріалу, спрямований на формування в учнів світоглядних позицій та науково-теоретичного мислення, інтересу до глибокого вивчення літератури. Вдало здійснено періодизацію літературного процесу, а також висвітлено матеріали "Празької", "Нью-Йоркської" та "Київської" шкіл поетів.
Із зарубіжної літератури апробацію проходили 5 підручників, з них 4 пропонуються до затвердження як стабільні.
Матеріал у підручнику "Зарубіжна література", 7 кл. (авт. Сафарян С.І., Дорофєєва Н.І.) викладено на належному науковому рівні, він спрямований на формування в учнів науково-теоретичного мислення, розвиток пізнавальних інтересів. Матеріал подано блоками, що робить його зручним у користуванні. Цікавими і оригінальними є рубрики "Чи знаєте ви, що..." "Консультації", "Давайте підсумуємо", "Читаємо мовою автора" тощо. Методичний апарат підручника повністю відповідає вимогам проекту Державних стандартів, критеріям оцінювання та сучасним вимогам до основних знань, умінь та навичок, завдання з різнорівневим характером, спрямовані на розвиток логічного мислення, творчих здібностей школярів.
Високим науково-теоретичним рівнем викладу матеріалу відрізняється підручник "Література" для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання (авт. Теплінський М.В., Султанов Ю.І.), що побудований на основі діалогу з учнем. Цікаві запитання та завдання проблемного характеру сприяють розвитку креативного мислення старшокласників, розвитку логічного образного мислення, творчих здібностей старшокласників, спонукають їх до самостійного пошуку.
Із суспільствознавчих дисциплін апробувалося 7 підручників, з яких "Історія України" (авт. Власов В.) для 8 класу та "Всесвітня історія" (авт. Полянський П.Б.) для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів рекомендовані як стабільні. Мова викладу навчального матеріалу підручників виразна й образна, що посилює емоційний вплив навчальної інформації. Автори пропонують учням самостійно оцінити події, враховуючи різні точки зору, досить тактовно показують переваги демократичних суспільних традицій, викривають хибність та злочинний характер тоталітарних режимів, війн тощо. З предметів природничо-математичного циклу та трудового навчання апробацію проходили 40 підручників, з них 7 рекомендовано для надання статусу стабільного.
Підручник "Моя економіка" (авт. Кириленко Л.М. та ін.) формує в учнів економічні знання, економічну культуру, діловитість і підприємництво, розширює і поглиблює світогляд, вчить аналізувати економічні ситуації і приймати обгрунтовані рішення.
За результатами апробації рекомендовано перевести до стабільних підручники "Алгебра" (авт. Возняк Г.М., Литвиненко Г.М., Мальований Ю.І.) для 8 та 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Ці навчальні книги відповідають віковим особливостям учнів, відзначаються досконалим методичним апаратом і сприяють розвитку логічного та абстрактного мислення учнів, мають чітке прикладне спрямування.
З метою експертизи підручника "Алгебра" (авт. Янченко Г., Кравчук В.) для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів було проведено порівняльний аналіз діючих підручників за результатами анкетування вчителів, учнів і батьків та письмових робіт. Надіслані матеріали підтверджують доцільність використання у загальноосвітніх навчальних закладах вказаного підручника як стабільного.
Експериментальний підручник "Хімія" (авт. Попель П.П., Крикля Л.С.) для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів є складовою навчально-методичного комплексу, створеного викладачами Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Методисти та вчителі, які брали участь в апробації цього підручника, відзначають високу науковість його змісту, оригінальність підібраного матеріалу та нові підходи до вивчення курсу хімії. Зв'язок матеріалу з життям та побутом посилює його практичну цінність.
У підручнику "Біологія" для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Шабатура М.Н., Матяш Н.Ю., Мотузний В.О.) реалізовані обов'язкові дидактичні принципи. Він забезпечує формування емоційно-ціннісного ставлення учнів до власного здоров'я, до себе особисто та до оточуючих людей. Мова навчальних текстів чітка, лаконічна, доступна для сприймання школярів.
Підручник "Основи безпеки життєдіяльності" (авт. Воронцова Т.В., Ренік І.А.) для 7-го класу загальноосвітніх навчальних закладів є логічним продовженням підручників для 5-го і 6-го класів. У ньому автори використали актуальний, потрібний матеріал, що відповідає віковим особливостям учнів 7-их класів.
Навчальний посібник "Художня культура світу: Європейський регіон" (авт. Миропольська Н.Є., Бєлкіна Є.В., Масол Л.М.) - перший підручник в Україні, створений для учнів 11-их класів загальноосвітніх шкіл для вивчення нової шкільної дисципліни "Художня культура". Він містить сучасну інформацію про мистецтво країн Європейського регіону і спонукає старшокласників до самостійного поглиблення знань через електронні технології.
Значна кількість підручників (56 назв) перебуватиме на апробації у 2003/2004 навчальному році.
За наслідками апробації авторам 14 підручників запропоновано доопрацювати їх. Було висловлено ряд зауважень до 4-х підручників іноземних мов для 2 класу ряд зауважень, а саме - нераціонального розподілу навчального матеріалу, однотипності ілюстрацій, оскільки на окремих сторінках їх занадто багато, до деяких підручників відсутні робочі зошити, методичні рекомендації та аудіокасети тощо.
Щодо деяких підручників надіслано схвальні відгуки та висловлено незначні зауваження, наприклад підручники з географії для 8, 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. У зв'язку із змінами у політичному та економічному укладі країни рекомендується поновити статистичні дані, конкретизувати інформацію про економічні райони України і т.і.
Разом з тим, не в усіх регіонах органи управління освітою і методичні служби перейнялися важливістю проведення апробації в умовах переходу освіти на новий зміст, зокрема у початкових класах. Так не надіслали аналітичний матеріал Рівненський та Хмельницький обласні інститути післядипломної педагогічної освіти, із значним запізненням надійшли вони з Кримського республіканського, Миколаївського, Сумського обласних, Севастопольського міського інститутів післядипломної педагогічної освіти та Київського міського педагогічного університету ім. Б. Грінченка.
Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти надіслав лише таблиці, які були передбачені ще наказом МОН України у 2000 році, Донецький - узагальнений матеріал на один із підручників для 1 класу, абсолютно ідентичний минулорічному. З окремими порушеннями відповідних наказів надіслали інформацію Житомирський, Івано-Франківський, Київський, Кіровоградський, Сумський, Тернопільський та ряд інших обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти.
Просимо розглянути доповідну записку та прийняти відповідне рішення.
Директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти П.Б.Полянський Директор Науково-методичного центру середньої освіти Ю.І.Завалевський
Додаток 1
до доповідної записки
Міністерства освіти
і науки України
-----------------------------------------------------------------
| N | Результати апробації | Кількість | В тому числі |
| | | назв |--------------------|
| | | | за | за |
| | | |державні | обігові |
| | | | кошти | кошти |
| | | | |видавництв|
|----+------------------------+------------+---------+----------|
| | Всього на апробації | 119 | 58 | 61 |
|---------------------------------------------------------------|
| З них: |
|---------------------------------------------------------------|
| 1. | Переведено у стабільні | 24 | 6 | 18 |
|----+------------------------+------------+---------+----------|
| 2. | Продовжено апробацію | 56 | 31 | 25 |
|----+------------------------+------------+---------+----------|
| 3. | Передано | | | |
| | на доопрацювання | 14 | 6 | 8 |
|----+------------------------+------------+---------+----------|
| 4. | Передано на | | | |
| | підтвердження грифа | 4 | - | 4 |
|----+------------------------+------------+---------+----------|
| 5. | Знято з апробації | 21 | 15 | 6 |
-----------------------------------------------------------------
Додаток 2
до доповідної записки
Міністерства освіти
і науки України
----------------------------------------------------------------------------
|N | Назва | Автор |Клас | Видавництво, рік |
|п/п| | | | видання, фінансування |
|--------------------------------------------------------------------------|
| Навчальна література, апробацію якої продовжено |
|--------------------------------------------------------------------------|
|1. |Буквар |Луцик Д.В. | 1 |"Світ", 2002, за кошти |
| | | | |держбюджету |
|---+---------------------+------------------+-----+-----------------------|
|2. |Українська мова (для |Хорошковська О.Н.,| |"Освіта", 2002, за |
| |шкіл з рос. мовою |Охота Г.І. | |кошти держбюджету |
| |навчання) | | | |
|---+---------------------+------------------+-----+-----------------------|
|3. |Математика |Богданович М.В. | 1 |"Освіта", 2002, за |
| |(українською мовою) | | |кошти держбюджету |
|---+---------------------+------------------+-----+-----------------------|
|4. |Я і світ |Арцишевський Р.А. | 1 |"Літера", 2002, за |
| | | | |кошти держбюджету |
|---+---------------------+------------------+-----+-----------------------|
|5. |Стежинка до |Веремійчик І.М. | 1 |"Педагогічна думка", |
| |майстерності | | |2002, за кошти |
| | | | |держбюджету |
|---+---------------------+------------------+-----+-----------------------|
|6. |Тропинка к мастерству|Веремійчик І.М. | 1 |"Педагогічна думка", |
| | | | |2002, за кошти |
| | | | |держбюджету |
|---+---------------------+------------------+-----+-----------------------|
|7. |Музика |Лужний В.М. | 1 |"Педагогічна думка", |

................
Перейти до повного тексту