1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 76 від 06.02.2002
Про результати підготовки цивільної оборони Міністерства освіти і науки України в 2001 році і основні завдання на 2002 рік
Протягом року органами управління освітою і наукою регіональних і місцевих державних адміністрацій, навчальними закладами, установами, організаціями і підприємствами галузі проводилася значна робота щодо розвитку і удосконалення цивільної оборони об'єктів функціональної підсистеми "Освіта і наука України", їх органів управління, сил і структурних підрозділів.
Вивчення на місцях стану цивільної оборони в органах управління освітою і наукою регіональних та місцевих державних адміністрацій, навчальних закладах Волинської, Житомирської, Кіровоградської, Черкаської областей та аналіз звітів начальників цивільної оборони структурних підрозділів галузі щодо стану цивільної оборони показує, що переважна більшість керівного складу структурних підрозділів галузі відповідально відноситься до питань підготовки учасників навчально-виховного процесу і працівників галузі до захисту та дій у надзвичайних ситуаціях.
Вживаються заходи щодо забезпечення невоєнізованих формувань цивільної оборони об'єктів галузі засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки і контролю, військово-технічним майном; забезпечення постійного складу працівників органів управління освітою і наукою регіональних і місцевих державних адміністрацій, навчальних закладів, студентів і учнів засобами колективного та індивідуального захисту; відраховуються і раціонально витрачаються за контролем начальників цивільної оборони, ректорів університетів кошти "на проведення заходів щодо навчання та захисту населення".
Розширюється аудиторний фонд, поновлюється і вдосконалюється навчально-матеріальна база нормативних дисциплін "Цивільна оборона", "Безпека життєдіяльності людини", "Основи медичних знань".
Активізується співпраця структурних підрозділів галузі з обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти, з місцевими органами з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення.
Створюються комісії і вживаються необхідні заходи з питань підвищення стійкості функціонування об'єкта цивільної оборони галузі в умовах надзвичайної ситуації (надзвичайного стану).
Краще ця робота проводиться у Черкаському державному університеті ім. Богдана Хмельницького (Кузьмінський А. Г.), Черкаському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти (директор Чепурна Н. М., методист Герман М. М.), у відділі освіти Золотоніської районної державної адміністрації (Сень М. О.) та Коробівській загальноосвітній школі (Циб М. М.) цього ж району; Житомирському державному педагогічному університеті ім. Івана Франка Кучеру І. М.), відділі освіти Житомирської міської державної адміністрації (Геращенко Л. Г.) і загальноосвітній школі N 30 (Северенчук Л. Д.) м. Житомира; Харківському національному університеті ім. В. Н. Карамзіна (Бакіров В. С.); Донецькому національному технічному університеті (Мінаєв О. А.).
Активну практичну допомогу щодо організації підготовки цивільної оборони у структурних підрозділах функціональної підсистеми "Освіта і наука України" регіону надають Житомирські обласні курси цивільної оборони (начальник курсів підполковник Бенівський В. В.).
Заслуговуючим на увагу прикладом організації навчання за тематикою цивільної оборони в Одеській державній академії холоду (Притула В. В.) є чітке планування навчання керівного складу цивільної оборони об'єкта на обласних і міських курсах цивільної оборони. У повному обсязі програми "Цивільна оборона" навчаються студенти 5-х курсів усіх спеціальностей, питання організації ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення включаються до дипломних проектів та курсових робіт.
У Національному аерокосмічному університеті ім. М. Є. Жуковського "ХАІ" (Кривцов В. С.) розроблена і функціонує комп'ютерна система підтримки та прийняття рішення при ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, для закріплення знань і навичок студенти отримують завдання виробничої практики, до дипломних проектів включаються питання цивільної оборони та безпеки життєдіяльності людини, формою контролю якості засвоєння студентами навчальних питань цивільної оборони є залік.
У Херсонському державному педагогічному університеті (БЄЛЯЄВ Ю.І.) активізувалась науково-дослідна робота викладацького складу кафедри дефектології і професійного навчання з цивільної оборони та безпеки життєдіяльності людини. Студенти залучаються до творчої роботи в студентських наукових колективах, практикується розробка курсових робіт з тематики цивільної оборони і безпеки життєдіяльності людини.
Разом з тим, при наявності позитивних результатів роботи, на регіональному і об'єктовому рівнях продовжують мати місце зволікання, а в деяких випадках формалізм в організації підготовки цивільної оборони об'єктів галузі.
При прийнятті рішення на організацію цивільної оборони і розробку плану дій органів управління, сил і структурних підрозділів в режимах повсякденної діяльності, підвищеної готовності і надзвичайної ситуації (надзвичайного стану) не в повному обсязі оцінюються місцеві умови розташування об'єкта, вірогідність виникнення, можливі наслідки надзвичайної ситуації та оптимальні засоби захисту учасників навчально-виховного процесу і працівників галузі.
Окремі начальники цивільної оборони об'єктів галузі не проявляють настирливість щодо виконання чинного законодавства з питань захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, замість створення резервів матеріально-технічних та фінансових ресурсів для забезпечення учасників навчально-виховного процесу і працівників галузі засобами колективного та індивідуального захисту продовжують посилатися на "недостатнє фінансування цивільної оборони" і звертаються до міністерства з проханням "виділити гроші для цивільної оборони".
Недостатня увага приділяється такому важливому за значимістю і складному щодо організації засобу захисту як евакуація (розосередження). У перевірених об'єктах цивільної оборони галузі план евакуації в заміську зону знаходиться у стані розробки або потребує значних уточнень і конкретизації. За наказом начальника цивільної оборони Міністерства освіти і науки України від 31 березня 2000 року N 68 "Про стан та заходи щодо удосконалення цивільної оборони Міністерства освіти і науки України" ця робота повинна була виконаною в 2000 році.
Повільно виконується затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 1999 року N 192 (192-99-п ) Положення про організацію оповіщення і зв'язку у надзвичайних ситуаціях з питань оповіщення:
озвучення територій розташування навчальних закладів; забезпечення гучномовним зв'язком службових приміщень, учбових корпусів, гуртожитків тощо.
Суттєві недоліки мають місце в організації підготовки студентів вищих навчальних закладів за програмами нормативних дисциплін "Цивільної оборона", "Безпека життєдіяльності людини", "Основи медичних знань і охорона здоров'я дітей". Керівний склад окремих вищих навчальних закладів недооцінює важливість цих дисциплін, допускає переплутування понять їх сутності і як наслідок - значне скорочення навчального часу.
На виконання директиви начальника Цивільної оборони України - Прем'єр-міністра України від 14 січня 2002 року "Про підвищення готовності Цивільної оборони України та основні заходи на 2002 рік", враховуючи вірогідність виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та воєнного характеру, з метою удосконалення системи готовності органів управління і формувань цивільної оборони, підготовки структурних підрозділів до захисту та дій в надзвичайних ситуаціях, створення умов безпечної життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу і працівників галузі та усунення недоліків цивільної оборони
НАКАЗУЮ:
1. Вважати головним завданням цивільної оборони Міністерства освіти і науки України на 2002 рік забезпечення високої готовності органів управління і формувань цивільної оборони до дій у надзвичайних ситуаціях, реального захисту учасників навчально-виховного процесу і працівників галузі від впливу факторів ураження надзвичайних ситуацій техногенного, природного та воєнного характеру, вдосконалення процесу управління під час виконання завдань цивільної оборони.
2. Начальникам цивільної оборони центрального апарату міністерства, організацій та установ при Міністерстві освіти і науки України, регіональних органів управління освітою і наукою, підпорядкованих міністерству вищих навчальних закладів:
2.1. Основні зусилля у ході реалізації визначеного в пункті 1 завдання зосередити на:
вдосконаленні управління, інформаційного забезпечення і механізму приведення у готовність системи цивільної оборони до функціонування у кризових ситуаціях мирного та воєнного часу, у разі виникнення можливих терористичних і диверсійних актів;
підготовці керівного складу, сил і засобів цивільної оборони та учасників навчально-виховного процесу до захисту і дій у надзвичайних ситуаціях;

................
Перейти до повного тексту