- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Типових навчальних планів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів
На виконання статті
15 Закону України
"Про освіту" , наказу Міністерства освіти і науки України від 06.05.2001 № 363 "Про проведення узагальнюючого науково-методичного експерименту всеукраїнського рівня "Розвиток вальдорфської педагогіки в Україні", для забезпечення умов розвитку учнів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типові навчальні плани Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів, що додаються (додатки 1 - 7).
2. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра |
П.Б. Полянський |
Додаток 1
до наказу Міністерства
освіти і науки України
02.07.2014 № 780
ТИПОВІ НАВЧАЛЬНІ ПЛАНИ
Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів
Пояснювальна записка
Типові навчальні плани Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів розроблено на виконання Закону України
"Про загальну середню освіту" , враховують вимоги Концепції загальної середньої освіти щодо організації навчального процесу в загальноосвітніх навчальних закладах,
Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 778,
Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого наказом МОН України від 20.02.2002 № 114 (у редакції наказу МОН від 23.11.2009 № 1054), постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2011
№ 462 "Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти" та постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011
№ 1392 "Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти", концептуальні засади вальдорфської педагогіки, які визначені у наказі МОН України від 06.05.2001 № 363 "Про проведення узагальнюючого науково-методичного експерименту всеукраїнського рівня "Розвиток вальдорфської педагогіки в Україні", Концептуальні засади вальдорфської педагогіки, затверджені Інтернаціональною конференцією вальдорфських/штайнерівських шкіл (Гаагським колом) та Критерії Вальдорфських шкіл, затверджені Європейською Радою Штайнер-Вальдорфської освіти (ECSWE). При розробці Типових навчальних планів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів були використані матеріали навчальних планів Вальдорфських шкіл К. Штокмайєра та Т. Ріхтера.
Типові навчальні плани Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів базуються на основних принципах вальдорфської педагогіки, і розроблення цих навчальних планів відбувається відповідно до специфіки таких закладів. Так, виконуючи державні стандарти в галузі навчальних предметів, Вальдорфська школа реалізує, разом з тим, головний принцип вальдорфської педагогіки - розвиває не тільки інтелектуальні здібності учнів, а і, що не менш важливо, забезпечує формування глибокої емоційної сфери і вольових сил учня, що так необхідно сучасній молоді. Це є принциповою особливістю, що відображає концепцію всеукраїнського науково-методичного експерименту. Тому Типові навчальні плани Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів охоплюють в рівній мірі всі галузі навчально-виховного процесу, тобто окрім загальноосвітніх компонентів Державного стандарту, значна частина від загальної кількості навчальних годин наповнюється предметами художнього та художньо-ремісничого напрямку: евритмія, малювання форм, мистецтво мовлення, живопис; а також ряд технологічних предметів: пластична обробка дерева, робота з глиною, художнє кування металу, гаряча обробка металу, землеробство, ткацтво, скульптурна обробка каменю та інші (в залежності від можливостей школи). Тобто Типові навчальні плани Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів передбачають рівномірне навантаження на ліву та праву півкулі головного мозку учня, що є реальною основою гармонійного розвитку дитини, забезпечує розвиток емоційної сфери особистості, посилення її внутрішніх резервів та творчого потенціалу.
В основу систематизації матеріалів Типових навчальних планів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів покладено освітні галузі Державного стандарту початкової загальної освіти та Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, а саме: "Мови і літератури", "Математика", "Природознавство", "Суспільствознавство", "Мистецтво", "Технології", "Основи здоров'я і фізична культура".
Освітня галузь "Мови і літератури" у Типових навчальних планів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів реалізується через навчальні предмети "Українська мова (мова і читання)" для 1 - 4 класів та "Українська мова і література (інтегрований курс)" для 5 - 9 класів, "Українська мова" та "Українська література" для 10 - 11 класів, "Іноземні мови" (англійська та німецька) для 1 - 11 класів, "Світова література" для 5 - 11 класів та "Мистецтво мовлення" для 5 - 9 класів.
Освітня галузь "Математика" реалізується через навчальний предмет "Математика" для 1 - 4 класів, "Малювання форм" для 1 - 4 класів, "Математика" для 5 класу, "Алгебра" та "Геометрія" для 6 - 11 класів.
Освітня галузь "Природознавство" та "Суспільствознавство" у 1 - 4 класах реалізується навчальним предметом "Навколишній світ" (інтегрований курс).
Освітня галузь "Природознавство" реалізується через навчальні предмети: "Біологія" (5 - 11 класи), "Географія" (5 - 11 класи), "Фізика" (6 - 11 класи) та "Хімія" (7 - 11 класи).
Освітня галузь "Суспільствознавство" реалізується навчальними предметами "Історія" ("Всесвітня історія. Історія України" - інтегрований курс) у 5 - 11 класах, "Правознавство" - у 9 - 10 класах.
Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура" реалізується навчальними предметами "Фізична культура" (1 - 11 класи) та специфічним для Вальдорфських шкіл світу предметом "Евритмія" (Мистецтво руху) для 1 - 11 класів.
Теми курсу "Основи здоров'я" щодо формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки, культури спілкування, морально-етичного виховання та духовного розвитку особистості інтегрується у зміст усіх предметів Типових навчальних планів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I -III ступенів, втілюються в проектній та позакласній діяльності, вносяться у план виховної роботи.
Заняття з курсу "Захист Вітчизни" проводяться наприкінці навчального року в рамках навчальної практики чи проектної діяльності учнів, у т. ч. з використанням навчально-методичної бази військових частин, відповідних кафедр вищих навчальних закладів, військових комісаріатів, оборонно-спортивних, військово-патріотичних оздоровчих таборів тощо.
Освітня галузь "Технології" реалізується через предмети "Рукоділля" для 1 - 4 класів, "Трудове навчання" (Рукоділля та ремесло) для 5 - 9 класів, "Ремесла та технології" для 10 - 11 класів та "Інформатика та інформаційні технології" для 9 - 11 класів.
Освітня галузь "Мистецтво" реалізується навчальними предметами "Образотворче мистецтво" та "Музичне мистецтво" для 1 - 11 класів, "Історія мистецтв" 9 - 11 класів.
Викладання інформатики у Вальдорфських школах світу починається в 9 класі, що пов'язане з концептуальними засадами вальдорфської педагогіки щодо особливостей розвитку дитини, її потреб у тому чи іншому віці, які викладені у Листі-зверненні від ІАО (Міжнародної Асоціації Вальдорфської педагогіки в Центральній та Східній Європі).
Години варіативної складової можуть бути використані на підсилення окремих предметів навчального плану або на проведення індивідуальних та групових занять.
Гранична наповнюваність класів встановлюється відповідно до Закону України
"Про загальну середню освіту" . Відповідно до чинних нормативів (наказ МОН України від 20.02.2002
№ 128 "Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах") може здійснюватися поділ класів на групи при вивченні окремих предметів, з мистецьких дисциплін та предметів художньо-ремісничого циклу, оскільки такі заняття потребують індивідуальних консультацій та спеціального обладнання.
Години предметів "Фізична культура" та "Евритмії" як предмету, пов'язаного з руховою активністю учнів, не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження.
Типові навчальні плани Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів зорієнтовані на роботу школи за 5-денним навчальними тижнем.
Особливості організації навчального процесу у вальдорфських класах
Методологічною основою Вальдорфської школи є розподіл матеріалу згідно віковим особливостям дітей; пріоритет загальнолюдських і національних цінностей, направленість навчально-виховного процесу на індивідуальну особистість учня.
Особливістю Типових навчальних планів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I - III ступенів є врахування кількості "епохальних" і щотижневих уроків при розрахунках щотижневого розподілу годин певних предметів. Метод епохально-інтегрованого викладання передбачає протягом 2 - 4 тижнів розпочинати навчальний день учнів з вивчення певного навчального предмету на "головному" уроці, тривалість якого 90 хвилин. Ритм роботи на цьому уроці будується таким чином, що час концентрації саме на навчальному матеріалі не суперечить п. 5 статті
16 Закону України
"Про загальну середню освіту" та листу Міністерства освіти України від 27.10.99
№ 1/9-419 "Про тривалість уроків у початковій школі".
"Головний" урок умовно ділиться на 3 етапи:
• ритмічна частина тривалістю близько 15 - 20 хвилин. Учні, в залежності від віку та педагогічних задач, виконують рухово-ритмічні, мовно-рецитативні, математичні вправи, дидактичні ігри, соціальні вправи, у старших класах проводять диспути, дискусії тощо. Ця частина уроку має велике значення для розвитку емоційно-вольової сфери, соціальних навичок учнів і, разом з тим, зміст ритмічної частини, як правило, пов'язаний зі змістом епохи, що дає можливість систематично, протягом року повторювати і закріплювати навчальний матеріал;
• основна частина - це концентрація на навчальному матеріалі тривалістю близько 35 - 40 хвилин у 1 - 4 класах, до 55 хвилин у 5 - 9 класах, 60 - 70 хвилин у 10 - 11 класах. Друга частина уроку власне і є предметом епохи, в ході якої також має місце ритмічна зміна видів діяльності, спрямованих на сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу, виконання самостійних вправ, в ході яких учні мають можливість формувати практичні навички та уміння;
• розповідь вчителем історій морального спрямування, різноманітних за жанром, з урахуванням психолого-вікових особливостей учнів (близько 10 - 15 хвилин), чи у старших класах доповіді учнів, презентація рефератів, індивідуальних проектів тощо. Матеріалом для цих розповідей є оповідання, казки та легенди в молодших класах; історії, що пов'язані з відкриттями, винаходами, біографіями видатних особистостей у середніх класах або матеріал, що самостійно готують учні безпосередньо до теми уроку в старших класах.
Метод епохально-інтегрованого викладання, наявність "епохального уроку", а перш за все, наявність в Типових навчальних планах Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів I-III ступенів художньо-ремісничого циклу предметів дає можливість уникнути перевтомлення учнів: розумове навантаження ритмічно змінюється художньо-ремісничою діяльністю, що поповнює фізичні і творчі сили дитини. Починаючи з третього класу, учні залучаються до навчальної практики, яка проходить у вигляді, так званих, "виїзних епох", коли всі класи, згідно з навчальною програмою, займаються практичною роботою відповідно віку.
Таким чином, епохальний метод містить в собі багато можливостей для здійснення міжпредметних зв'язків та розвитку усного мовлення, підвищує ефективність уроку, значно скорочує години при викладанні деяких тем, дозволяє продуктивніше вибудовувати систему домашніх завдань. Навчально-виховний процес за вальдорфською методикою викладання забезпечує в рівній мірі реалізацію всіх розділів освітніх галузей.
Відповідно до особливостей методики, навчально-виховний процес Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів протягом року супроводжується проведенням навчальних виїзних екскурсій, походів, практик, занять; шкільних та міжшкільних проектів; виробничих, сільськогосподарських та соціальних практик у старших класах.
Відповідно до п. 3 статті
16 Закону України
"Про загальну середню освіту" та у зв'язку із специфікою діяльності Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів, навчальний заклад самостійно розробляє структуру навчального року у межах часу, передбаченого робочим навчальним планом, за погодженням з відповідним органом управління освітою.
Директор департаменту |
Ю.Г. Кононенко |
Додаток 2
до наказу Міністерства
освіти і науки України
02.07.2014 № 780
ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
для 1 - 4 класів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою
Освітні галузі |
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
1 |
2 |
3 |
4 |
Мови і літератури (мовний і літературний компоненти) |
Українська мова (читання та письмо) |
5 |
6 |
6 |
6 |
Перша іноземна мова |
2 |
2 |
2 |
2 |
Друга іноземна мова |
1 |
2 |
2 |
2 |
Математика |
Математика |
3 |
3 |
3 |
3 |
Малювання форм |
1 |
1 |
1 |
1 |
Природознавство/ Суспільствознавство |
Навколишній світ (природознавство та суспільствознавство) |
1 |
1 |
2 |
2 |
Мистецтво |
Музичне мистецтво |
2 |
2 |
2 |
2 |
Образотворче мистецтво |
2 |
2 |
2 |
2 |
Технології |
Рукоділля |
2 |
2 |
2 |
2 |
Здоров'я і фізична культура |
Фізична культура* |
2 |
2 |
2 |
2 |
Евритмія* |
1 |
1 |
1 |
1 |
Разом |
19 + 3 |
21 + 3 |
22 + 3 |
22 + 3 |
Додатковий час на навчальні предмети (варіативна складова) |
1 |
1 |
1 |
1 |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування часу на заняття фізкультури та евритмії) |
20 |
22 |
23 |
23 |
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
23 |
25 |
26 |
26 |
__________
* Години, передбачені для предметів "Фізична культура" та "Евритмія", не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.
Директор департаменту |
Ю.Г. Кононенко |
Додаток 3
до наказу Міністерства
освіти і науки України
02.07.2014 № 780
ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
для 1 - 4 класів Вальдорфських загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовою національної меншини
Освітні галузі |
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
1 |
2 |
3 |
4 |
Мови і літератури (мовний і літературний компоненти) |
Мова навчання (читання та письмо) |
3 |
3 |
3 |
3 |
Українська мова (читання та письмо) |
3 |
3 |
3 |
3 |
Перша іноземна мова |
2 |
2 |
2 |
2 |
Друга іноземна мова |
- |
2 |
2 |
2 |
Математика |
Математика |
3 |
3 |
3 |
3 |
Малювання форм |
1 |
1 |
1 |
1 |
Природознавство / Суспільствознавство |
Навколишній світ (природознавство та суспільствознавство) |
1 |
1 |
2 |
2 |
Мистецтво |
Музичне мистецтво |
2 |
2 |
2 |
2 |
Образотворче мистецтво |
2 |
2 |
2 |
2 |
Технології |
Рукоділля |
2 |
2 |
2 |
2 |
Здоров'я і фізична культура |
Фізична культура* |
2 |
2 |
2 |
2 |
Евритмія* |
1 |
1 |
1 |
1 |
Разом |
19 + 3 |
21 + 3 |
22 + 3 |
22 + 3 |
Додатковий час на навчальні предмети (варіативна складова) |
1 |
1 |
1 |
1 |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування часу на заняття фізкультури) |
20 |
22 |
23 |
23 |
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
23 |
25 |
26 |
26 |
__________
* Години, передбачені для предметів "Фізична культура" та "Евритмія", не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.
Директор департаменту |
Ю.Г. Кононенко |
Додаток 4
................Перейти до повного тексту