1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Рішення колегії Міністерства освіти і науки України
N 7/2-18 від 05.07.2001
Про стан практичної підготовки студентів у вищих навчальних закладах
Заслухавши і обговоривши доповідну записку Державної інспекції навчальних закладів та Департаменту вищої освіти про стан практичної підготовки студентів за результатами перевірок у 156 вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, підпорядкованих 17 міністерствам і відомствам, в 12 областях України, колегія відзначає, що, незважаючи на складні економічні умови, більшість вищих навчальних закладів забезпечують виконання програмних вимог практичного навчання студентів.
Підтримується належний рівень розвитку матеріально-технічної бази, організаційне, програмно-методичне та кадрове забезпечення практичної підготовки студентів, зокрема у Національних технічних університетах "Київський політехнічний інститут", "Харківський політехнічний інститут", "Львівська політехніка", Національному аерокосмічному університеті ім. М.Є.Жуковського "Харківський авіаційний інститут", Харківській державній академії міського господарства, Полтавському державному технічному університеті ім. Ю. Кондратюка, Одеському державному морському університеті, Харківському текстильному технікумі, Львівському економічному бізнес-коледжі, Кіровоградському технікумі механізації сільського господарства, Херсонському морському коледжі та Миколаївському будівельному коледжі.
Водночас перевіркою встановлено ряд невирішених проблем в організації і виконанні програм, практичного навчання студентів, що загострюються внаслідок складних економічних умов, в яких опинилися навчальні заклади. Не відповідає сучасним вимогам наявна нормативна база, що регламентує взаємовідносини між вищими навчальними закладами і підприємствами, організаціями та установами щодо проведення практики студентів. У договорах з юридичними та фізичними особами не визначається їх відповідальність за виконання програм практик. При оцінці практичних знань та умінь студентів не достатньо використовуються сучасні методи визначення якості підготовки.
Значно скоротилися обсяги всіх видів практик в навчальних планах вищих технічних навчальних закладів.
У зв'язку із зміною форм власності промислових підприємств та інших традиційних баз практики, відсутністю фінансування на оплату керівників практики від підприємств, у ряді навчальних закладів студенти проходять практику на базі кафедр, лабораторій і майстерень. Так, у Кременчуцькому державному політехнічному університеті, Рівненському державному технічному університеті від 20 до 80% студентів окремих спеціальностей проходять практику на кафедрах. Не забезпечує набуття необхідних для наступної діяльності практичних навичок і практична підготовка магістрів, що здійснюється також на кафедрах вищого навчального закладу.
Ще не повністю досягається відповідність існуючих баз практик переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців, виробнича практика організовується на робочих місцях, що не відповідають переліку первинних посад, передбачених освітньо-кваліфікаційними характеристиками фахівця.
У програмно-методичному забезпеченні практичної підготовки студентів однопрофільних навчальних закладів існують значні розбіжності. Відсутні наскрізні програми практичної підготовки в Черкаському державному університеті ім. Б. Хмельницького, з окремих спеціальностей - в Уманському державному педагогічному університеті ім. П.Тичини, Бобринецькому сільськогосподарському технікумі ім. В.Порика, Кіровоградському і Черкаському музичних училищах, Одеському морехідному училищі, Олександрійському державному аграрному технікумі, Світловодському технікумі радіоелектронного приладобудування.
У більшій частині перевірених вищих навчальних закладів інструктивно-методичні документи, технологічні карти та робочі креслення для проведення лабораторно-практичних робіт та індивідуальних практичних завдань не приведені до єдиних вимог стандартів, ЄСКД, україномовного режиму.
Частка фізично зношеного та морально застарілого обладнання лабораторій, кабінетів, майстерень та полігонів перевірених навчальних закладів становить від 40 до 60%. Через відсутність відповідного обладнання лабораторій і кабінетів частина лабораторних робіт не виконується і при розробці робочих програм лабораторні заняття заміняються практичними.
Колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Доповідну записку Державної інспекції навчальних закладів та Департаменту вищої освіти - взяти до уваги і направити міністерствам і відомствам, які мають в своєму підпорядкуванні вищі навчальні заклади, Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, головам рад ректорів (директорів).
2. Звернути увагу керівників вищих навчальних закладів - Кременчуцького державного політехнічного університету (Маслов В.Є.), Рівненського державного технічного університету (Кравець С.В.), Одеського морехідного училища рибної промисловості (Мозильов В.І.), Кіровоградського та Черкаського музичних училищ (Любович Ю.В., Тулін В.І.) на недостатній рівень організації та проведення практичної підготовки студентів.
3. Департаментом вищої освіти (Дмитриченко М.Ф.) та науково-методичним центром вищої освіти (Левківський К.М.) до 01.08.2002 р.:
3.1. Переглянути "Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України" і внести пропозиції щодо приведення його у відповідність до вимог чинних законодавчих та нормативних актів, фінансових можливостей вищих навчальних закладів.
3.2. До введення в дію стандартів вищої освіти підготувати рекомендації щодо запровадження в практику роботи ДЕК (ДКК) сучасних методів діагностики готовності випускників до розв'язання професійних та соціально-виробничих завдань, що випливають з їх майбутньої професійної діяльності.
4. Науково-методичному центру вищої освіти (Левківський К.М.) до 01.02.2002 р.:
4.1. Підготувати вимоги до структури та змісту наскрізних програм практики студентів, порядку їх розробки та затвердження.
4.2. Розробити рекомендації щодо організаційно-методичного забезпечення проведення виробничої практики та оформлення результатів виконання програмних завдань студентами.
5. Рекомендувати міністерствам і відомствам, які мають у своєму підпорядкуванні вищі навчальні заклади:
5.1. Розглянути у першому півріччі 2002 року на засіданнях колегій питання про стан практичної підготовки студентів і вжити заходів щодо її поліпшення.
5.2. Забезпечити ефективний контроль за організацією, програмно-методичним, матеріально-технічним та кадровим забезпеченням практичної підготовки студентів.
6. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій спільно з Радами ректорів (директорів) з метою підвищення якості практичного навчання студентів, ефективного використання матеріально-технічної бази та посилення інтеграції навчальних закладів до 01.09.2002 р. вивчити можливість і внести пропозиції щодо створення регіональних навчально-наукових центрів у складі однопрофільних професійно-технічних та вищих навчальних закладів.
7. Радам ректорів (директорів):
7.1. Активізувати роботу щодо вивчення та поширення передового досвіду роботи вищих навчальних закладів з питань практичної підготовки студентів.
7.2. До 01.01.2002 р. за участю регіональних відділень Української спілки промисловців і підприємців створити банк даних підприємств, установ, які можуть приймати студентів на практику з відповідних спеціальностей.
8. Ректорам (директорам) вищих навчальних закладів:
8.1. До 01.10.2001 р. провести паспортизацію лабораторій і майстерень, розробити програму поетапної заміни фізично зношеного та морально застарілого обладнання, приладів та інструментів.
8.2. При розробці робочих програм дисциплін не допускати заміни лабораторних та практичних робіт іншими видами навчальних занять.
8.3. Посилити контроль за станом програмно-методичного забезпечення практичної підготовки студентів та відповідністю місць практики програмним вимогам.
8.4. Починаючи з 2001/2002 навчального року, в договорах на підготовку фахівців за цільовими направленнями та на контрактній основі обов'язково передбачати відповідальність юридичних та фізичних осіб за виконання програми практики та працевлаштуванням випускників.
8.5. Починаючи з 2001/2002 навчального року, забезпечити проходження практики магістрів у вищих навчальних закладах, науково-дослідних і проектних установах та організаціях відповідно до їх майбутньої професійної діяльності.
8.6. Обговорити дане рішення колегії на засіданні вченої (педагогічної) ради і вжити конкретних заходів щодо поліпшення практичної підготовки студентів.
9. Державній інспекції навчальних закладів (Бурлаков О.М.) спільно з Департаментом вищої освіти (Дмитриченко М.Ф.) посилити контроль за організацією та проведенням практики студентів у вищих навчальних закладах та якістю їх практичної підготовки.
10. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міністра Степка М.Ф.
Голова колегії, міністр освіти і науки В.Г. Кремень
Доповідна записка
про стан практичної підготовки студентів у вищих навчальних закладах
Відповідно до плану роботи Міністерства освіти і науки України Державною інспекцією навчальних закладів спільно з Департаментом вищої освіти здійснено перевірку стану практичної підготовки студентів у 156 вищих навчальних закладах 12 областей України, серед них за підпорядкуванням: Міністерству освіти і науки України - 78, Міністерству агрополітики - 23, Міністерству охорони здоров'я - 16, Міністерству культури і мистецтв - 11, іншим міністерствам та відомствам - 28.
Встановлено, що незважаючи на економічні та організаційні труднощі, у роботі промисловості, сільського господарства, транспорту, комунальних підприємств та ін., переважна більшість перевірених вищих навчальних закладів в цілому забезпечують виконання вимог до практичного навчання студентів.
Належний рівень розвитку матеріально-технічної бази, організаційне, програмно-методичне та кадрове забезпечення практичної підготовки студентів створений у національних технічних університетах "Київський політехнічний інститут", "Харківський політехнічний інститут", "Львівська політехніка", Національному аерокосмічному університеті ім. М.Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут", Харківській державній академії міського господарства, Полтавському державному технічному університеті ім. Ю.Кондратюка, Одеському державному морському університеті, Харківському текстильному технікумі. Львівському економічному бізнес-коледжі, Кіровоградському технікумі механізації сільського господарства, Херсонському морському коледжі та Миколаївському будівельному коледжі.

................
Перейти до повного тексту