- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
Міністерству освіти і науки, молоді
та спорту Автономної Республіки Крим,
департаментам (управлінням) освіти
і науки обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Про впровадження Міжнародної науково-освітньої програми GLOBE в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України
Міністерство направляє інформаційний лист про впровадження Міжнародної науково-освітньої програми GLOBE в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України.
Просимо ознайомити з листом керівників навчальних закладів та сприяти участі учнівської молоді в зазначеній програмі.
Заступник Міністра |
Б.М. Жебровський |
Додаток
до листа МОН
27.01.2014 № 1/9-67
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
про впровадження Міжнародної науково-освітньої програми GLOBE в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України
З метою виконання завдань екологічної освіти, сформульованих на Міжурядовій конференції з екологічної освіти (Тбілісі, 1977 р.), та у зв'язку з рішеннями, прийнятими на Конференції ООН з навколишнього середовища та розвитку (Ріо-де-Жанейро, 1992 р.) про важливість екологічної освіти для сталого розвитку суспільства 22 квітня 1995 року, було запроваджено міжнародну програму GLOBE - "Глобальне вивчення та спостереження з метою поліпшення довкілля". GLOBE - це міжнародний практичний науково-освітній проект, який об'єднує зусилля учнів, учителів і вчених-дослідників з метою отримання додаткової інформації про навколишнє середовище шляхом збору даних і проведення спостережень.
Головною метою програми є підвищення розуміння учнями навколишнього середовища та природничих наук; сприяння покращенню наукового розуміння Землі як системи; побудова та підтримання глобальної спільноти учнів, вчителів та громадян і заохочення наступних поколінь вчених та громадян світу до діяльності з метою поліпшення довкілля.
На сьогодні у програмі беруть участь 112 країн світу. Проект GLOBE об'єднує понад 58 тис. вчителів-тренерів, що представляють близько 24 тис. шкіл по всьому світу. Більше ніж 1,5 мільйонів учнів взяли участь у програмі. Наукова електронна база GLOBE нараховує понад 23 мільйони вимірювань, зроблених учнями для їх дослідницьких наукових проектів.
Програмою GLOBE нині визначено шість напрямків наукових досліджень:
1. Атмосферні дослідження. Щодня учні на метеорологічному майданчику проводять вимірювання щільності і типу хмарного покриву, температури та вологості повітря, напрямку та сили вітру, кількості та кислотності (pH) опадів.
2. Гідрологічні дослідження. Щотижня учні проводять вимірювання прозорості і температури води, концентрації розчиненого у воді кисню, кислотності (pH) води, електропровідності або солоності води, лужності води та концентрації нітратів та азоту у водоймищі, яке знаходиться поблизу школи.
3. Вивчення ґрунтів (ґрунтознавство). Учні відбирають зразки ґрунтів і аналізують їх, визначають характеристики різних ґрунтових шарів. Окрім того, вони вимірюють вологість ґрунту на різній глибині та в різних місцях, швидкість вбирання (інфільтрації) вологи в ґрунт, а також проводять щоденні спостереження на метеорологічному майданчику за температурою ґрунту на різній глибині.
4. Дослідження наземного покриву і біологічні вимірювання. Учні проводять спостереження за змінами біологічних характеристик місцевої ділянки, визначають види домінантних і субдомінантних рослин, виконують вимірювання, які допомагають вченим оцінити загальну кількість біомаси на ділянці.
5. Вимірювання за допомогою GPS. Система глобального позиціювання (GPS) - новий технічний засіб, що дозволяє учням визначати широту, довготу і висоту різних ділянок, які використовуються, за допомогою переносного приймача і супутників, виведених на орбіту Землі. Ця інформація має суттєве значення для вчених та інших фахівців, яким необхідно знати, де саме проводилися вимірювання.
6. Вивчення пір року. В рамках цього дослідження проводяться навчальні заняття, які допомагають учням аналізувати зібрані дані з метою вивчення щорічних сезонних змін на місцевій ділянці досліджень і усвідомлювати взаємозв'язок результатів вимірювань характеристик атмосфери, водного середовища, ґрунтів і наземного покриву.
Україна приєдналася до програми GLOBE 27 травня 1999 року, а з 2001 року координатором програми визначено Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України (далі - НЕНЦ). Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 84 від 13 квітня 2000 року "Про організаційні заходи щодо реалізації програми GLOBE в Україні" її було включено до освітніх міжнародних програм, що проходять в Україні.
Актуальність програми полягає в тому, що це єдиний міжнародний проект, який дає можливість отримати комплексний опис природи. Програма має на меті дослідження умов та компонентів навколишнього середовища Землі з тим, щоб зрозуміти, яким чином вони утворюють єдину систему. В рамках програми учні проводять контроль характеристик повітря, води, ґрунту та рослинного покриву за допомогою приладів.
................Перейти до повного тексту