1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
21.08.2013 № 1/9-565
Міністерству освіти і науки, молоді
та спорту Автономної Республіки Крим,
управлінням (департаментам) освіти і науки
обласних, Київської і Севастопольської
міських державних адміністрацій
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Щодо курсу "Основи податкових знань"
Міністерство освіти і науки України інформує про розроблення навчально-методичного забезпечення (навчальної програми та посібника авторів Г.М. Калач, Ю.М. Коваленко, Т.А. Забарна, О.О. Мискіна, Т.Г. Гільберг) курсу за вибором "Основи податкових знань" для учнів 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, спрямованого на виховання економічної та правової культури у молоді.
Сьогодні, як ніколи раніше, зростає роль податків як регулятора економіки. Держава шляхом встановлення ставок податків та їх видів впливає на розвиток окремих галузей або сфер економіки, на ефективність і стабільність економічного розвитку.
Програма й посібник курсу за вибором "Основи податкових знань" дозволяє ознайомитися з основами оподаткування, практично спрямувати вивчення економіки у загальноосвітніх навчальних закладах. Курс розраховано на допрофільну підготовку учнів й ґрунтується на принципах неперервності й наступності економічної освіти, тісному зв'язку з іншими предметами - економічною і соціальною географією, історією, правознавством. Учні вивчають розвиток податкової системи, що дає можливість отримати та розвивати вміння і навички використання теоретичних знань у розв'язанні економічних задач, прийнятті правильних рішень у повсякденному житті, сформувати навички поведінки у ринкових відносинах, визначити професійні орієнтири, що сприяють вибору майбутньої професійної діяльності. Вивчення курсу сприятиме формуванню системи раціонального економічного мислення й навичок поведінки сучасної людини в умовах ринкової економіки, вихованню патріотизму, ділової культури і культури спілкування. Враховано також актуальні проблеми сучасного життя, а саме формування послідовного уявлення про сутність податків та позитивного іміджу платника податків.
Основною метою курсу є формування в учнів знань основ податкової грамотності та виховання в них розуміння необхідності сплати податків для сталого розвитку суспільства в цілому.
Програма курсу сприяє формуванню в учнів:
- переконливості в необхідності існування податкової системи;
- позитивного емоційного ставлення до системи оподаткування і працівників податкової служби;
- економічної культури.
Головні завдання курсу полягають в тому, щоб через практичну діяльність, адаптовану до вікових особливостей учнів, сформувати певні економічні компетентності:
- засвоєння прав і обов'язків платника податків;
- розуміння можливості захисту прав платника податків;
- знання структури податкових органів та вимог до їх кадрового складу;
- знання існуючих податків.
Практика показує, що виховувати податкову правосвідомість населення необхідно вже у школі, шляхом поступового формування податкової грамотності.
Виховну і розвивальну спрямованість нового курсу вчитель реалізує через методику його викладання. Саме тому доцільно створити на уроках атмосферу, яка сприяє усвідомленню вивченого, формуванню позитивного іміджу платника податків і стійкого бажання платити податки у майбутньому самостійному житті, виховувати законослухняність, патріотизм і активну життєву позицію через розвиток інтересу до соціально-економічного життя суспільства.
Даний курс розширить світогляд школярів, збагатить їх лексику поняттями з сфери оподаткування, економіки і права.
Оптимальною формою проведення занять є бесіди між вчителем і учнями, зацікавлене обговорення, формування навичок аналізу, узагальнення, порівняння. Необхідні для проведення занять знання та уміння засновані на особистому життєвому досвіді учнів.
Під час вивчення курсу учні набудуть практичного досвіду економічної поведінки і взаємодії, який зможуть використовувати як у повсякденному житті, так і в майбутній діловій кар'єрі.
Засвоєння програми курсу "Основи податкової грамотності" не вимагає попередньої підготовки учнів. Усі необхідні для вивчення курсу навички і знання базуються на їх життєвому досвіді.
Структура курсу за вибором "Основи податкової грамотності" включає вступ і чотири розділи:
I. Податки в історії нашого народу.
II. Для чого державі потрібні податки.
III. Податки в житті твоєї сім'ї.
IV. Законодавчі основи оподаткування та податкові правовідносини.
Перший розділ знайомить учнів із історією розвитку системи оподаткування, розкриває особливості процесу оподаткування у різні історичні періоди.
У другому розділі дається характеристика податково-бюджетної системи країни, пояснюється роль державного бюджету країни у забезпеченні стабільності розвитку суспільства; розкривається суть і складові частини податків, їх види і основні ознаки, необхідність їх сплати.
У третьому розділі учні з'ясовують, які податки сплачують члени їх родини, вчаться обчислювати суми податкових відрахувань, зборів та соціальних внесків.
У четвертому розділі учні знайомляться з особливостями податкового законодавства України, структурою органів Міністерства доходів і зборів України та основними вимогами до їх кадрового забезпечення, правами і обов'язками платників податків.
Курс має чітко визначену практичну спрямованість, яка реалізується при виконанні практикуму, який включає практичні роботи, практичні заняття, аналітичні і творчі завдання, ділові і рольові ігри, дослідження, проекти, зустрічі з працівниками податкової інспекції, екскурсії тощо.
Викладання курсу може здійснюватися у 9-му класі таким чином:
- за рахунок годин варіативної складової Типових навчальних планів;
- матеріал курсу може бути інтегрований у зміст курсів "Основи економічних знань" та "Основи правознавства";
- вивчення основ податкової грамотності може здійснюватися на виховних годинах, під час проведення позакласних заходів, екскурсій на підприємства і навіть під час проведення батьківських зборів (можна разом з учнями).
Запропонований розподіл годин за розділами і темами у програмі курсу є орієнтовним. Частину навчального часу учитель може використати на власний розсуд з метою глибшого вивчення або повторення певного навчального матеріалу з урахуванням здібностей та навчальних можливостей учнів конкретного класу.

................
Перейти до повного тексту