1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
29.05.2003 N 6/2-18
Про стан управління процесом розвитку освіти у Хмельницькій області
Заслухавши та обговоривши інформацію начальника управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації Войтенка В.І. та голови державної інспекції навчальних закладів Бурлакова О.М. про стан управління процесом розвитку освіти у Хмельницькій області, колегія відзначає, що в складних соціально-економічних умовах перехідного періоду, дотримуючись ефективного використання фінансових і економічних ресурсів, управління освіти і науки при підтримці Хмельницької обласної державної адміністрації, обласної ради проводить цілеспрямовану й системну роботу щодо реалізації стратегії розвитку освіти, визначеної законами України, указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України та Національною доктриною розвитку освіти України.
Спільними зусиллями вирішується завдання реформування мережі загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів, соціального захисту учасників навчально-виховного процесу, переходу загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст та дванадцятирічний термін навчання.
Завдяки пошукам управлінських рішень, які мають програмно-цільове спрямування, в області вдалося зберегти систему дошкільної освіти у сільській місцевості. Створені сприятливі умови для навчання дітей шестирічного віку. На базі навчально-виховних комплексів "дошкільний заклад - школа", яких в області налічується 297, навчається 80% дітей. Особлива увага приділяється наступності між дошкіллям і загальною середньою освітою.
Вживаються заходи щодо розвитку сільської загальноосвітньої школи та забезпечення умов для навчання і виховання учнів. Збережена і оптимізована мережа малокомплектних шкіл.
Суттєве досягнення освіти Хмельниччини у розвитку загальноосвітньої школи - це її варіативність. Створено можливості вибору навчальних закладів, освітніх програм. Належна увага приділяється роботі з обдарованими дітьми. Для задоволення їх потреб на Хмельниччині функціонує 70 закладів нового типу, які відкрито в усіх районах та містах. Безпосередньо в селах працюють 17 закладів нового типу (10 агротехнічних ліцеїв, 6 гімназій, 1 колегіум).
Значно збільшена кількість робітничих професій у професійно-технічних навчальних закладах для роботи у недержавному секторі економіки, у малому та середньому бізнесі. На замовлення служби зайнятості у 20 професійно-технічних навчальних закладах здійснюється навчання та перепідготовка незайнятого населення області.
Значне місце в освітній галузі регіону належить вищій школі. Мережа вищих навчальних закладів включає 10 вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації та 18 - I-II рівнів акредитації різних форм власності та підпорядкування і забезпечує підготовку фахівців із 37 напрямків.
Заслуговують на увагу науково-педагогічні експерименти з питань інтеграції середньої, професійно-технічної та вищої освіти. Набуває поширення робота по розробці модулів дистанційного навчання.
Приділяється достатня увага формуванню особистості, правовій освіті, вихованню в учнів та студентів поваги до Конституції України, законів України, державних символів, прав і свобод людини.
Серед пріоритетів діяльності управління значне місце відводиться соціальному захисту учасників навчально-виховного процесу і, в першу чергу, дітей, які потребують соціальної допомоги та особливих умов виховання. Спільно з Кам'янець-Подільським державним університетом на базі Кам'янець-Подільської школи-інтернату засновано багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр для дітей з вадами психофізичного розвитку, досвід роботи якого свідчить про ефективність запровадження системи ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів саме в закладах освіти. З метою дотриманням прав дітей-сиріт започатковано створення спілок опікунів (піклувальників).
Належну роботу проводять органи управління освітою та органи виконавчої влади з питань покращання харчування школярів та студентів. За рахунок спонсорської благодійної допомоги підприємств та організацій, коштів від реалізації продукції з шкільних підсобних господарств на харчування у 2001/2002 н.р. було додатково залучено 25 млн. грн.
Досягнуті певні результати щодо забезпечення учнівської та студентської молоді якісною освітою. Результати міністерських контрольних робіт засвідчили, що програмовий матеріал більшість учнів і студентів засвоює успішно. Так, 669 із 989 учнів перевірених загальноосвітніх та 107 із 233 професійно-технічних навчальних закладів показали високий і достатній рівень навчальних досягнень.
За результатами комплексних контрольних робіт з фундаментальних дисциплін освітньо-професійних програм економічного спрямування у вищих навчальних закладах загальна успішність складає 80% серед студентів вищих навчальних закладів державної форми власності і 66% - приватної форми власності при якісних показниках відповідно 42 і 28%.
Приділяється постійна увага реалізації Закону України "Про фізичну культуру і спорт" та Цільової комплексної програми "Фізичне виховання - здоров'я нації", затвердженої Указом Президента України від 01.09.98 р. N 963/98.
Разом з тим, колегія відзначає, що в діяльності органів управління освітою, науково-педагогічних колективів перевірених навчальних закладів мають місце окремі недоліки та упущення.
Через низьку стимулюючу спроможність заробітної плати та відсутність належних соціально-побутових умов загострюється проблема забезпечення навчальних закладів педагогічними кадрами. З кожним роком відчутнішим стає дефіцит вчителів іноземної мови, інформатики, фізичної культури, хімії, біології.
Потребує поліпшення стан матеріально-технічної бази та рівень комп'ютеризації навчальних закладів. Обладнання кабінетів та лабораторій більшості з них фізично зношене та морально застаріле. Забезпеченість обладнанням, реактивами для проведення лабораторно-практичних робіт з фізики, хімії та біології не перевищує 10%. По 15-30 років експлуатуються трактори та інша сільськогосподарська техніка в училищах сільськогосподарського профілю. На один сучасний комп'ютер припадає 46 учнів професійно-технічних та 130 учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Відсутність необхідного технічного, туристичного обладнання, обчислювальної техніки, музичних інструментів, сценічного одягу та взуття не дозволяє удосконалювати роботу позашкільних навчальних закладів.
Недостатнім є інформаційне та програмно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах, особливо у відокремлених підрозділах.
Залишається проблемою впровадження державних вимог (стандартів), передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 07.08.98 р. N 1247 "Про розроблення державних стандартів вищої освіти" та наказом Міністерства освіти України від 04.03.98 р. N 86 "Про введення в дію Положення про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту)", що негативно впливає на організацію навчально-виховного процесу вищих навчальних закладів, порушується послідовність вивчення дисциплін.
Результати міністерських контрольних робіт засвідчили, що рівень навчальних досягнень окремих загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів ще не в повній мірі відповідає сучасним вимогам щодо загальноосвітньої та професійно-технічної підготовки учнів. Так, 57 із 989 учнів загальноосвітніх та 29 із 233 учнів професійно-технічних навчальних закладів показали початковий рівень навчальних досягнень. Не підтвердили високий та достатній рівень навчальних досягнень більше 150 учнів загальноосвітніх та 92 учні професійно-технічних навчальних закладів.
Недостатній рівень професійної підготовки учнів професійно-технічних навчальних закладів у значній мірі обумовлений тим, що в ряді професійно-технічних навчальних закладів не виконується Положення про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту, затверджене спільним наказом Міністерства праці і соціальної політики України та Міністерства освіти і науки України від 31.12.98 р. N 201/469, в частині проведення поетапної кваліфікаційної атестації учнів, присвоєння їм відповідного рівня кваліфікації.
Істотна розбіжність між результатами семестрового контролю та міністерськими контрольними роботами має місце у вищих навчальних закладах. Зокрема, з дисципліни "Вища математика" у Хмельницькому інституті економіки і підприємництва розбіжність по абсолютній успішності становить до 74%, по якісній - до 63%.
Відмічено порушення умов прийому абітурієнтів на навчання у Хмельницькому приватному інституті бізнесу, Хмельницькому інституті регіонального управління і права, Кам'янець-Подільському навчально-консультативному пункті Київського університету туризму, економіки і права, Хмельницькій філії приватного інституту економіки та права "Крок".
Відсутність моніторингу потреб у фахівцях призвела до незбалансованості між попитом на фахівців та пропозиціями від вищих навчальних закладів, що обумовило перенасиченість ринку праці у спеціалістах за напрямами "Економіка і підприємництво", "Менеджмент".
Колегія у х в а л ю є:
1. Відзначити, що управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації (начальник Войтенко В.І.) в складних соціально-економічних умовах перехідного періоду активно впливає на процеси розвитку освіти в регіоні, досягаючи позитивних результатів у структурних перебудовах.
2. Просити Хмельницьку обласну державну адміністрацію:

................
Перейти до повного тексту