1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.05.2012 № 585
Про затвердження результатів експериментального впровадження електронного освітнього ресурсу "Щоденник.ua"
Відповідно до Законів України "Про загальну середню освіту" , "Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки" , на виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року , затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 494, наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2010 р. № 1302 "Про експериментальне впровадження освітнього інноваційного проекту "Щоденник.ua" та у зв’язку із завершенням експериментального дослідження зі створення інформаційного освітнього середовища на базі безкоштовного електронного освітнього ресурсу,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про проведення дослідно-експериментальної роботи із створення інформаційного освітнього середовища на базі електронного освітнього ресурсу "Щоденник.ua", що додається.
2. Враховуючи позитивні результати дослідно-експериментальної роботи, рекомендувати керівникам загальноосвітніх навчальних закладів України використовувати електронний освітній ресурс "Щоденник.ua" у навчально-виховному процесі.
3. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра Б.М. Жебровський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
16.05.2012 № 585
ЗВІТ
про проведення дослідно-експериментальної роботи зі створення інформаційного освітнього середовища на базі електронного освітнього ресурсу "Щоденник.ua"
Відповідно до Законів України "Про загальну середню освіту" , "Про основні засади інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки" , на виконання Указу Президента України від 30 вересня 2010 року № 926 "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні", Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року , затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 494 (розділ III, V), наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2010 № 1302 "Про експериментальне впровадження освітнього інноваційного проекту "Щоденник.ua" у загальноосвітніх навчальних закладах проводилася науково-дослідна робота з експериментального впровадження електронного освітнього ресурсу "Щоденник.ua".
Основна мета науково-дослідної роботи – створення інформаційно-комунікаційного електронного середовища; дослідження наслідків використання навчальними закладами України освітнього інноваційного проекту "Щоденник.ua"; дослідження можливостей розширення багатофункціонального комунікаційного інструментарію для всіх учасників навчально-виховного процесу, тестування його соціальної складової; впровадження для всіх цільових груп користувачів сучасних педагогічних технологій, моделей та технологій дистанційної освіти; виявлення комплексного систематизованого підходу до розробки депозитарію освітніх ресурсів для середньої школи; розроблення механізмів захисту дітей та молоді від негативних інформаційних впливів, створення для їхнього спілкування безпечного середовища, яке виконує освітньо-виховну функцію; формування моделі підготовки вчителів до використання електронного контенту у навчально-виховному процесі та розроблення її методологічного супроводу.
Під час експериментального використання електронного освітнього ресурсу "Щоденник.ua" Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України було проведено аналітичне дослідження, головними цілями якого було: виявити вплив електронного освітнього середовища, створеного на базі електронного освітнього ресурсу "Щоденник.ua", на якість навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах; проаналізувати наслідки використання у навчальному процесі інноваційних інформаційно-комунікаційних технологій, включаючи технології дистанційної освіти, які надає освітній Інтернет-портал "Щоденник.ua"; провести апробацію навчально-методичного забезпечення освітньої Інтернет-платформи "Щоденник.ua".
Під час дослідження вивчалася ефективність комунікативного інструментарію, механізми взаємодії у навчально-виховному процесі та в системі управління освітою засобами педагогічних інновацій та інформаційно-комунікаційних технологій освітнього порталу "Щоденник.ua"; найбільш перспективні та ефективні форми залучення батьків до участі у навчально-виховному процесі та у комунікативних моделях, спрямованих та покращення взаємодії школи та сім’ї, форми батьківського контролю за навчально-виховним процесом.
На основі можливостей порталу "Щоденник.ua" визначалися ступінь готовності й інтерес педагогів, батьків та учнів до впровадження в навчальний процес інформаційно-комунікаційних технологій, використання Інтернет-платформи для розміщення, збереження та функціонування електронного навчального контенту.
Об’єкт дослідження - процес формування ІКТ-компетентностей в учнів та вчителів, механізми мотивації учнів до навчання, підвищення успішності та результативності завдяки експериментальному впровадженню інноваційної освітньої платформи "Щоденник.ua".
Суб’єкти дослідження:
передумови та умови для широкого впровадження у навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційних технологій на прикладі освітнього порталу "Щоденник.ua";
освоєння вчителями та учнями інформаційно-комунікаційних технологій на прикладі використання електронного освітнього ресурсу "Щоденник.ua";
особливості методологічного забезпечення, консультативного та методичного супроводу впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інтерактивного освітнього порталу "Щоденник.ua";
особливості та головні складові механізму активної взаємодії батьків, вчителів та адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів.
Методи дослідження:
методика цілеспрямованого спостереження, інтерв’ю, анкетування, опитування, тестування;
експертиза навчального електронного контенту та методик впровадження;
експертиза якості впровадження ІКТ у навчально-виховний процес;
метод педагогічного консиліуму, рейтингу, узагальнення незалежних характеристик, номінальних груп, експертної оцінки, порівняння;
моніторинг умінь вчителів ефективно використовувати у навчальному процесі інформаційно-комунікаційні технології, дистанційні технології;
метод проектів;
статистично-математичне опрацювання результатів експерименту;
метод детермінованої вибірки, за допомогою якої оцінено чисельні параметри сукупності.
Відбір дослідно-експериментальних закладів здійснювався за двома принципами:
територіальний принцип (в дослідженні представлені загальноосвітні навчальні заклади всіх регіонів України);
принцип повного врахування спектру використання ресурсів мережі під час навчально-виховного процесу, а саме:
можливість паралельного використання паперових та електронних носіїв навчальної інформації (журналів, щоденників);
спілкування з батьками за допомогою інноваційних інтерактивних технологій (використання електронного щоденника, електронної пошти, батьківської мережевої спільноти, форуму, он-лайн-спілкування);
повне або часткове розміщення викладачами на освітньому ресурсі навчальних матеріалів для підготовки до уроків;
розміщення учнями домашніх завдань, створених за допомогою мультимедійних технологій, на освітньому порталі;
виконання контрольних робіт, завдань для перевірки та самоперевірки знань у вигляді тестів на освітньому порталі ;
впровадження механізму безперервного навчання під час карантинів у навчальних закладах;
індивідуальне навчання та супровід учнів, які не можуть постійно відвідувати навчальні заклади, за допомогою функціоналу освітнього порталу;
здійснення анкетувань (опитувань) різних цільових груп (представників адміністрації, педагогічних працівників, батьків) за допомогою функціоналу освітнього порталу;
запровадження автоматизації звітності (на рівні навчального закладу, району, області) паралельно з існуючою паперовою формою;
проведення он-лайн-семінарів, тренінгів, нарад.
Географічний обсяг дослідження: 24 області, м. Київ, м. Севастополь.
Склад опитаних:
керівники навчальних закладів – 500 осіб;
вчителі – 242 особи;
батьки – 312 осіб;
учні – 255 осіб.
У процесі дослідження було вивчено якісні характеристики з питань набуття компетентностей в галузі інформаційно-комунікаційних технологій під час використання мережі та ставлення до мережі різних категорій респондентів.
Інструментарій дослідження:
анкетування вчителів, учнів, батьків одного з класів, які безпосередньо беруть участь у проекті;
інтерв’ю з керівниками шкіл та соціальними педагогами тих навчальних закладів, які користуються функціоналом порталу протягом календарного року з початку впровадження проекту.
Аналіз результатів дослідження.
Аналіз відповідей респондентів (керівників та вчителів) на запитання "Чи я спостерігаю позитивні зміни у поведінці учнів?" свідчить про такий розподіл думок:
52% - повністю згоден;
30% - згоден;
15% - не маю певної думки;
3% - не згоден.
Таким чином, дослідження показало, що переважна більшість респондентів помітила позитивні зміни у поведінці учнів у процесі використання функціоналу освітнього порталу "Щоденник.ua".
Відповідаючи на запитання "Чи покращилась завдяки користуванню ресурсом мотивація учнів до навчання?", 95% респондентів (були опитані всі групи користувачів) відповіли стверджувально, що вказує на позитивний ефект від використання функціоналу порталу:
53% - повністю згоден;
42% - згоден;
4% - не маю певної думки;
1% - не згоден.
Усі керівники загальноосвітніх навчальних закладів, спираючись на статистичні дані (звітність) своїх навчальних закладів, вказують на зростання успішності навчання саме на тих уроках, під час підготовки до яких використовувалися можливості освітньої мережі.
За результатами опитування, мережа "Щоденник.ua" вдало використовується педагогами при вивченні таких предметів, як географія, біологія, фізика, математика, література.
Позитивні результати використання електронного освітнього ресурсу "Щоденник.ua" підтвердило також анкетування батьків. Вони підтвердили, що діти стали більш виваженими та відкритими у спілкуванні, що позитивно впливає не лише на моральне, а й на фізичне здоров’я учнів:
8% - повністю згоден,
76% - згоден,
10% - не маю певної думки,
6% - не згоден.
Також батьками були підкреслені такі переваги використання освітнього порталу "Щоденник.ua" у навчально-виховному процесі:
безпека дітей в Інтернеті та захист від небажаного контенту;
спрямування інтересів дітей у позашкільний час в освітнє русло, надання широких можливостей не лише для навчання, а й для різностороннього спілкування;
надання можливостей оперативної комунікації з викладачами та вихователями, демократизація відносин між навчальним закладом та батьками, що підвищує довіру до учителів та школи;
впровадження принципу гуманізації взаємин педагогів і батьків, що спрямовує класного керівника, учителя на дії і заходи, які зміцнюють і підвищують авторитет батьків. Єдиною правильною нормою взаємин педагогів і батьків стає взаємна повага. Обмін досвідом, порада та спільне обговорення задовольняють обидві сторони, розвивають у них почуття власної відповідальності, громадянського обов'язку, взаєморозуміння та взаємопідтримки;
функціонал освітнього порталу (створення сторінки школи та можливість розміщувати на ній інформацію про шкільне життя; електронні щоденники, інструменти комунікації вчителів з батьками тощо) сприяє втіленню принципу демократизму та стимулює до встановлення партнерських взаємин між школою і сім'єю. Таким чином, батьки можуть більш активно та в різноманітний спосіб брати участь у розробці системи заходів, спрямованих на забезпечення якісного навчання, дисципліни, праці, відпочинку, харчування, медичного обслуговування дітей, удосконалення системи заохочень тощо.
Проведене дослідження дозволило зробити висновки щодо експериментального використання освітнього порталу "Щоденник.ua". Отримані результати свідчать про позитивні зміни у навчально-виховному процесі:
покращення механізму взаємодії управлінь освіти та закладів післядипломної педагогічної освіти з навчальними закладами;
покращення репутації навчальних закладів як сучасних освітніх установ, які впроваджують у навчальний процес педагогічні інновації та інформаційно-комунікаційні технології;
зростання інтересу батьків до навчально-виховного процесу та посилення контролю за шкільним життям своїх дітей, більш активна участь у ньому (особливо в обласних центрах, де батьки мають більший доступ до Інтернету);
посилення зв’язку між школою та сім’єю, збільшення довіри до вчителів з боку батьків та учнів;
можливість розширення шкільної програми, включення в неї елементів використання ІКТ, розширення механізмів тестування (поточного та підсумкового), впровадження новітніх інтерактивних форм як на уроках інформатики, так і на уроках хімії, фізики, біології, географії, іноземної мови, української літератури тощо;
підвищення рівня комп’ютерної грамотності та ІКТ-компетентності вчителів та їх мотивації до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі;
зростання ініціативи та творчого підходу вчителів до навчально-виховної роботи, а саме: збільшення кількості вчителів, які почали самостійно розробляти дидактичні та методичні матеріали з використанням ІКТ після освоєння функціоналу порталу "Щоденник.ua"; підвищення активної участі вчителів у роботі науково-практичних конференцій і семінарів та опублікуванні своїх напрацювань у фахових виданнях; зростання інтересу вчителів до різноманітних змагань та конкурсів;
посилення мотивації вчителів та учнів до роботи в середовищі електронного навчання, було започатковано ряд регіональних мережевих фахових та учнівських спільнот за освітніми інтересами;
більш ефективне вирішення проблеми диференціації та індивідуалізації навчання: з’явилися можливості для дистанційної освіти та використання цієї форми для підвищення якості і безперервності навчання, а також самоосвіти; діти, які з різних причин не мають змоги постійно відвідувати навчальний заклад, отримали можливість залишатися включеними до процесу навчання та реалізовувати своє право на безперервне навчання;

................
Перейти до повного тексту