- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
УКРАЇНИ
ЛИСТ
28.08.2012 № 1/9-604
Міністерству освіти і науки, молоді
та спорту Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки обласних,
Київської та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
Інституту післядипломної педагогічної
освіти
Про методичні рекомендації з питань позашкільної освіти
Міністерство надсилає для практичного використання інформаційні матеріали і методичні рекомендації з питань розвитку позашкільної освіти та організації навчально-виховного процесу у позашкільних навчальних закладах у 2012 - 2013 навчальному році.
Просимо довести зміст листа до відома керівників та педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів, працівників місцевих органів управління освітою та обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, відповідальних за питання позашкільної освіти.
Рекомендації будуть розміщені на офіційних веб-сайтах МОНмолодьспорту (www.mon.gov.ua) та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua).
Заступник Міністра |
Б.М. Жебровський |
Додаток
до листа Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
28.08.2012 № 1/9-604
ІНФОРМАЦІЙНІ МАТЕРІАЛИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з питань розвитку позашкільної освіти та організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах у 2012 - 2013 навчальному році
Створювати додаткові умови для самовизначення, саморозвитку, самореалізації особистості, формування моральних якостей у дітей та підлітків, соціально-громадського досвіду; сприяння професійній орієнтації, розвитку творчих здібностей - такі завдання сьогодні покладає держава на систему позашкільної освіти.
Провідна роль у реалізації цих завдань традиційно належить позашкільним навчальним закладам.
На сьогодні в системі освіти функціонують 1,5 тис. позашкільних навчальних закладів державної та комунальної форми власності та 630 дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Позашкільною освітою охоплено понад 1 млн. 544 тис. дітей або майже 40 відсотків школярів.
Для дітей працюють близько 82 тис. гуртків та творчих об'єднань художньо-естетичного, науково-технічного, еколого-натуралістичного, туристсько-краєзнавчого, фізкультурно-спортивного та інших напрямів.
У минулому році на виконання
Державної цільової соціальної програми розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року , затвердженої постановою Уряду від 27.08.2010 № 785, відкрито або відновлено діяльність 24 позашкільних закладів, створено 84 філії позашкільних закладів (переважно у сільській місцевості), у навчальних закладах запрацювали майже 5 тис. нових гуртків. Більше дітей стали відвідувати позашкільні заклади в Житомирській, Кіровоградській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Хмельницькій, Чернівецькій областях. Найбільшого охоплення позашкільною освітою досягнуто у Сумській (понад 60 %) та Кіровоградській (понад 50 %) областях.
Слід відмітити, що сьогодні, окрім освітньо-виховної та розвиваючої, позашкільні заклади вдало справляються з іншими важливими функціями переважно соціального спрямування. Державна позашкільна освіта - це шанс для розвитку дітей із соціально незахищених категорій, яким вкрай необхідна підтримка і захист держави. За даними державної статистики позашкільною освітою охоплено 7,2 тис. дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку; 21,4 тис. - дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування; 44,4 тис. - дітей з малозабезпечених сімей.
Крім того, позашкільні заклади є і залишаються осередками всієї організаційно-масової роботи з дітьми та молоддю, закладами, що забезпечують їх змістовне дозвілля, організаторами творчих конкурсів, фестивалів, виставок, концертів, змагань тощо, тобто заходів, де діти можуть проявити свої здібності і таланти. Так, у минулому році позашкільними закладами було проведено 79,3 тис. різноманітних масових заходів, до яких було залучено близько 60 % дітей шкільного віку в Україні. Це дає змогу активно проводити виховну та превентивну роботу з дітьми в частині пропаганди здорового способу життя, профілактики негативних явищ у молодіжному середовищі. Відомо, що існує пряма залежність між рівнем охоплення дітей позашкільною освітою і змістовним дозвіллям та рівнем підліткової злочинності та правопорушень в регіонах.
Знаковою подією для позашкільників у минулому навчальному році стала II Всеукраїнська виставка-звіт дитячої творчості "Країна юних майстрів", організована Міністерством 2 березня у м. Києві. На ній були представлені творчі роботи дітей - лауреатів і переможців міжнародних і всеукраїнських конкурсів, фестивалів з усіх регіонів України. Учасниками виставки стали більш як 400 юних майстрів та близько 200 керівників гуртків з усіх регіонів України. Майстерність юних талантів була високо оцінена Президентом України, який взяв участь у відкритті виставки.
Починаючи з 2011 року, за видатні досягнення в розробленні та впровадженні сучасних освітніх методик, технологій, кращого педагогічного досвіду в галузі позашкільної освіти, за розроблення і впровадження в систему діяльності позашкільного закладу оригінальної виховної системи з високим результатом виховного впливу на навчання, розвиток та соціалізацію дітей присуджується Державна премія України у галузі освіти. Лауреатом 2011 року в номінації "Дошкільна і позашкільна освіта" став колектив Дніпропетровського дитячо-юнацького центру міжнародного співробітництва. Цього року претендентами на здобуття Державної премії висунуто три роботи з питань позашкільної освіти. Інформацію про кандидатів розміщено на офіційних веб-сайтах МОНмолодьспорту (www.mon.gov.ua) та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua).
Основні напрями діяльності позашкільних закладів у новому навчальному році. Новий 2012 - 2013 навчальний рік починається в умовах оптимізації виховного простору з урахуванням принципів демократизації, гуманізації та індивідуалізації педагогічного процесу. Завдання з виховання молоді, формування творчої, соціально активної особистості, розвитку інтелектуальних здібностей дітей та підлітків, що були визначені III Всеукраїнським з'їздом працівників освіти, вимагають від педагогів позашкільних навчальних закладів науково-методичних обґрунтованих підходів до організації навчання і виховання.
Основними завданнями навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах у 2012 - 2013 н. р. залишаються: забезпечення безперервності та наступності навчання і виховання; гармонійне поєднання інтересів особистості, суспільства, держави у питаннях творчого та інтелектуального розвитку дітей і молоді; спрямування педагогічних технологій, інноваційних процесів на особистість дитини, на розкриття її здібностей, на задоволення інтересів і потреб у самовизначенні, на орієнтацію підростаючого покоління на здоровий спосіб життя.
З огляду на зазначене, актуальними питаннями цього навчального року є:
пошук шляхів ефективної реалізації завдань позашкільної освіти, визначених відповідними нормативно-правовими документами;
впровадження особистісно-орієнтованих технологій у навчально-виховний процес позашкільного навчального закладу;
залучення педагогів до творчої діяльності та дослідно-експериментальної роботи;
модернізація системи науково-методичної роботи на основі інноваційних технологій, удосконалення навчальних програм, змісту, форм та методів навчання і виховання, впровадження інноваційного досвіду в практику роботи позашкільних навчальних закладів.
Програмно-методичне забезпечення. Актуальним питанням сьогодення є якісне та кількісне забезпечення позашкільних навчальних закладів навчальними програмами, методичними посібниками, які розроблено з урахуванням компетентісного та діяльнісного підходів до навчально-виховного процесу, новітніх педагогічних технологій та досягнень науки, змісту
Державних стандартів початкової ,
базової і повної середньої освіти ,
Базового компоненту дошкільної освіт и .
За останні два роки гриф "Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України" надано збірникам навчальних програм для гурткової роботи з художньо-естетичного, науково-технічного, дослідницько-експериментального, туристсько-краєзнавчого напрямів позашкільної освіти (розміщені на веб-сайті Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді - www.ukrjuntur.org.ua); навчальним програмам "Образотворче мистецтво" (авт. Панченко Н.В., Міщенко В.П.); "Сучасна спортивна хореографія" (авт. Борсук Н.В., Мосякова І.Ю., Окушко Т.К.); "Початковий курс історії хореографічного мистецтва" (авт. Комаровська О.А.); "Основи інформаційних технологій" (авт. Биковський Т.В.); навчально-методичним посібникам "Позашкільна педагогіка: теорія, історія, практика (авт. Сущенко Т.І.); "Основи позашкільної освіти" (авт. Биковська О.В.); "Контроль в системі освіти" (авт. Сущенко Л.О.).;
гриф "Схвалено для використання" - навчальним програмам Миколаївського обласного центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді; навчальній програмі "Юні дослідники біорізноманіття" (автор Россоха В.В.), навчально-методичним посібникам, підготовленим Тернопільським національним університетом імені Володимира Гнатюка, методичному посібнику "У вихорі танцю" (уклад. Коротков А.Є.).
Газетою "Позашкілля" (видавництво "Шкільний світ") у липні 2012 року видано збірник навчальних програм з позашкільної освіти, що мають гриф Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, до якого увійшли: "Навчальна програма з образотворчого мистецтва" (авт. О. Міщенко, Н. Панченко), "Навчальна програма дитячого театру" (авт. А. Купчик, О. Купчик), "Навчальна програма з акробатичного рок-н-ролу" (авт. Л. Філімонова), "Навчальна програма модельно-хореографічної студії" (авт. К. Ходорівська), "Навчальна програма гуртка "Зірниця" (авт. Г. Коломоєць).
Детальну інформацію про наявні навчально-методичні видання, що мають гриф Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, можна знайти на веб-сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти у вкладці "Позашкільна освіта" (www.iitzo.gov.ua).
Аналіз існуючого програмного забезпечення позашкільних навчальних закладів показав, що першочергового розроблення потребують навчальні програми туристсько-краєзнавчого, військово-патріотичного, соціального, гуманітарного напрямів. Зміст навчальних програм повинен відповідати сучасним вимогам до освітнього процесу, культурним традиціям країни і регіонів, віковим особливостям учнів, науково-методичним пріоритетам педагога.
У новому навчальному році чинними залишаються навчальні програми, затверджені відповідними місцевими органами виконавчої влади (стаття
16 Закону України
"Про позашкільну освіту" ).
................Перейти до повного тексту