1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
УКРАЇНИ
ЛИСТ
23.08.2012 № 1/9-595
Міністерству освіти і науки,
молоді та спорту
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
і Севастопольської міських
державних адміністрацій,
інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Деякі питання організації виховної роботи
Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2012/2013 навчальному році.
Просимо довести їх до відома керівників навчальних закладів та педагогічних працівників.
Рекомендації будуть розміщені на сайті МОНмолодьспорту www.mon.gov.ua та на сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua.
Заступник Міністра Б.М. Жебровський
Додаток
до листа Міністерства освіти,
молоді та спорту України
23.08.2012 № 1/9-595
ДЕЯКІ ПИТАННЯ
організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році
Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному бутті цивілізованого життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних і культурних засад життя українського народу. Тому мета сучасного освітнього процесу - не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота, інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ.
Новий навчальний рік починається під знаком важливих загальнокультурних та історичних подій в Україні.
В цьому році наша держава проводила разом із Польщею футбольний чемпіонат "Євро-2012", в рамках якого відбувся Національний кубок шкільного футболу ЄВРО-2012. Позитивний вплив цих змагань на стимулювання дітей до навчання, волонтерської діяльності, підвищення патріотичних настроїв необхідно використати в 2012/2013 навчальному році для фізичного розвитку, патріотичних та громадянських почуттів підростаючого покоління.
1. Ключовим нормативним документом у сфері освітньої політики щодо виховання є наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243, яким затверджено Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України. Програма розрахована на весь період виховної діяльності з учнями конкретного класу з урахуванням вікових, індивідуальних та психолого-педагогічних особливостей учнів (для роботи з учнями 1-4, 5-9 та 10-11 класів). Метою Основних орієнтирів виховання є створення цілісної моделі виховної системи на основі громадянських та загальнолюдських цінностей.
Навчальним закладам зміст виховної діяльності необхідно будувати у відповідності до наступних ключових ліній:
ціннісне ставлення до себе;
ціннісне ставлення до сім'ї, родини, людей;
ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави;
ціннісне ставлення до праці;
ціннісне ставлення до природи;
ціннісне ставлення до культури і мистецтва.
2. Водночас зосереджуємо увагу на підвищенні рівня превентивної роботи.
Превентивне виховання забезпечується на законодавчому рівні Законом України від 26.04.2001 № 2402-III "Про охорону дитинства"; Законом України від 21.06.2001 № 2558-III "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю"; постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2009 р. "Про затвердження Державної цільової соціальної програми зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров'я населення на період до 2012 року", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22.11.2010 р. № 2140 "Про затвердження плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на 2011-2015 роки", постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2012 р. № 350 "Про затвердження Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2015 року", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1209 "Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері профілактики правопорушень на період до 2015 року".
Основні завдання профілактики правопорушень визначені наказом від 03.08.2012 № 888 "Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти, молоді та спорту щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді на період до 2015 року".
Акцентуємо увагу, що пріоритетними в роботі мають бути:
упровадження просвітницької діяльності, спрямованої на формування негативного ставлення до протиправних діянь: проведення тижнів правових знань; використання інтерактивних педагогічних технологій, зокрема ділові та рольові ігри, моделювання життєвих ситуацій, суспільних процесів та процедур, дискусії, робота в малих групах на уроках правознавства та в позакласній діяльності; впровадження шкільного самоврядування в начально-виховний процес;
ужиття заходів, спрямованих на підвищення моральності в суспільстві, правової культури громадян, утвердження здорового способу життя, запобігання проявам екстремізму, расової та релігійної нетерпимості: впровадження нових педагогічних комунікацій між усіма учасниками навчально-виховного процесу та перетворення навчальних закладів на зразок демократичного правового простору та позитивного мікроклімату; здійснення моніторингу ризиків виникнення всіх форм насильства серед дітей та учнівської молоді, визначення причин тривожності та агресивності; розробка індивідуальних програм психолого-педагогічного супроводу учнів "групи ризику"; залучення учнів, схильних до девіантної поведінки, до участі в "Шкільній медіації", "Школі конфліктології" тощо; проведення керівниками навчальних закладів аналізу виконання Правил внутрішнього розпорядку та доповнення їх на предмет заборони принесення в навчальний заклад школу вогнепальної, холодної зброї, алкогольних та тютюнових виробів, наркотичних засобів, порнографічної продукції; запровадження конкретних санкцій зі сторони керівництва навчальних закладів та учнівської і батьківської громадськості до порушників встановлених правил;
проведення профілактичної роботи з неблагополучними сім'ями, а також розроблення механізму екстреного реагування на факти бездоглядності дітей з метою недопущення їх втягування у злочинну діяльність: розгляд питань з профілактики правопорушень на колегіях, нарадах управлінь, відділів освіти, директорів навчальних закладів, семінарах заступників директорів з виховної роботи, засіданнях "круглих столів", серпневих педагогічних конференціях, координаційних радах по соціальному захисту і профілактиці правопорушень; забезпечення ефективного функціонування психологічної служби системи освіти; розроблення карти психолого-педагогічного супроводу дитини, котра схильна до прояву девіантної, делінквентної поведінки, та запровадження її у якості обов'язкової документації практичного психолога та соціального педагога; узагальнення досвіду роботи щодо проведення корекційної роботи практичного психолога та соціального педагога з дітьми з девіантною та делінквентною поведінкою та поширення його серед спеціалістів психологічної служби; обстеження соціальними педагогами умов проживання дітей, які потребують підвищеної педагогічної уваги, виявлення деструктивних сімей, сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, поновлення банків даних таких сімей; складання актів обстежень умов проживання відповідними комісіями (представник соціальних служб для дітей та молоді, кримінальної міліції, соціальний педагог); оформлення у навчальних закладах куточків з прав дитини та розміщення в них даних про організації, до яких можна звернутися з приводу порушення прав дитини; унеможливлення доступу школярів через мережу Інтернет до сайтів, що не мають відношення до навчального процесу (у тому числі до сайтів, на яких розміщено елементи порнографії й насильства тощо); проведення спільно із правоохоронними органами педагогічного "всеобучу" батьків та лекторіїв на правову тематику для батьків, надання їм теоретичних знань та практичних навичок, спрямованих на встановлення нормального сімейного мікроклімату, налагодження взаємин між батьками і дітьми, батьками і вчителями; виконання вимог Закону України "Про освіту" у частині забезпечення конституційного права дітей на здобуття повної загальної середньої освіти, встановлення постійного контролю за відвідуванням учнями навчальних занять; залучення до позакласної роботи та позашкільної освіти дітей із сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах; проведення просвітницьких та рекламних кампаній через засоби масової інформації з метою висвітлення досвіду роботи закладів освіти щодо зазначеної проблематики; відпрацювання алгоритму взаємодії представників системи освіти з органами і службами, в компетенції яких визначені функції роботи з вказаною категорією дітей, у випадках скоєння правопорушення (злочину) дитиною; організація спільних рейдів з кримінальною міліцією у справах дітей УМВС України, управлінь освіти і науки, служби у справах дітей з виявлення дітей, які вживають алкоголь, наркотики та психотропні речовини.
3. Не дивлячись на те, що Урядом, Міністерством вживаються заходи щодо профілактики жорстокості та насильства в дитячому середовищі, зокрема, затверджено наказом від 30.12.2010 № 1312 План заходів щодо реалізації Національної кампанії "Стоп насильству" на період до 2015 року, проблема залишається нагальною.
Корисними для фахівців з профілактики насильства щодо неповнолітніх будуть матеріали навчально-методичного посібника "Організація роботи з розв'язання проблеми насильства в школі" (авт. М.Е. Ясеновська, Є.В. Дубровська), які схвалені для використання у загальноосвітніх навчальних закладах науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
Посібник присвячений актуальній проблемі попередження і подолання насильства щодо неповнолітніх у школі та поданий у формі тренінгового курсу, який складається із восьми модулів, розрахованих на вчителів, психологів, соціальних педагогів, працівників шкіл та ін.
4. Оскільки Україна на законодавчому рівні визнала важливість утвердження громадянського суспільства як гарантії демократичного розвитку держави, а засади державної політики щодо створення сприятливих умов для розвитку громадянського суспільства визначено Конституцією України, Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", Указом Президента України від 25 січня 2012 року № 32/2012 "Питання сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні", від 24 березня 2012 року № 212/2012 "Про Стратегію державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні", Міністерством підготовлено основні напрямки діяльності запровадження громадянської освіти і виховання в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів у методичних рекомендаціях з громадянської освіти та виховання у навчальних закладах у 2012/2013 навчальному році (лист від 09.08.2012 № 1/9-557). Рекомендації розміщено на сайті МОНмолодьспорту www.mon.gov.ua та на сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua.
Щодо виховання сучасного громадянина в полікультурному середовищі засобами позакласної роботи, доцільно використати методичні рекомендації Міністерства, які надіслані листом від 27.07.2012 № 1/9-530.
5. Питання всебічного розвитку та виховання дитини потребує тісної співпраці школи та сім'ї.
Соціальний інститут сім'ї є основним у суспільстві, він формує наступні покоління та виховує гідну зміну, що забезпечуватиме розвиток та процвітання як громадянина, так і всієї держави.
Потребою часу є систематична й послідовна педагогізація батьківської громадськості, оскільки члени сім'ї є першими вихователями дитини. Тому у навчально-виховному процесі необхідно враховувати, що вплив сім'ї на підростаючу особистість залежить від багатьох факторів, а саме: склад сім'ї (повна - неповна, наявність членів старшого покоління); побутові умови; морально-психологічний клімат; соціальна орієнтація; загальна культура; забезпечення єдності вимог до дитини усіх членів сім'ї; характер спілкування батьків із дитиною; єдність сімейних інтересів.
Метою навчального закладу має бути здійснення такої політики, при якій батьки відчувають свою визначальну роль у справах учнівського та педагогічного колективів.
Існує цілий комплекс проблем, які переживає інститут сім'ї. Для їх вирішення має здійснюватися не тільки профілактична робота, але й цілий комплекс заходів, спрямованих на подолання існуючих проблем та надання допомоги сім'ям, які потрапили у складні життєві обставини.
А тому Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти розроблений проект Концепції галузевої програми сімейного виховання в системі освіти України "Щаслива родина" на 2013-2022 роки, що містить основні положення, які стосуються підготовки молоді до щасливого подружнього життя та формування відповідального батьківства, і пройшов громадське обговорення.
Зауважуємо, що науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах комплекс навчальних програм сімейного виховання "Сімейні цінності" для учнів 8-9 класів за рахунок годин варіативної складової навчальних планів (авт. О.В. Мельник, Т.В. Кравченко, Л.В. Канішевська, Г.Г, Ковганич, В.І. Кириченко).
Розроблення комплексу програм "Сімейні цінності" зумовлено необхідністю підготовки сучасної молодої людини до створення сім'ї як основи її активної, творчої та самодостатньої життєдіяльності, осередку взаємин, який ґрунтується на засадах культурних норм і цінностей.
Ці навчальні програми доцільно впроваджувати вже в цьому навчальному році.
6. Роботі над підвищенням рівня педагогічної майстерності з проблем виховання, популяризацією педагогічних здобутків у створенні системи виховної роботи сприяє Всеукраїнський конкурс "Парк педагогічної майстерності" (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 20.06.2011 № 596, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.07.2011 за № 857/19595).
Завдання конкурсу:
виявлення та підтримка талановитих педагогічних працівників закладів;

................
Перейти до повного тексту