- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Варварівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Олевського району Житомирської області
Відповідно до Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002
N 114, із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 23.11.2009
N 1054, враховуючи лист управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації від 05.08.2011 N 1-2171, висновки комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 30.05.2011 (протокол N 18), з метою наукового обґрунтування та експериментальної перевірки організаційно-педагогічних умов формування гармонійної особистості
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити як такі, що додаються:
1.1. Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою: "Школа гармонійного розвитку особистості" на базі Варварівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Олевського району Житомирської області.
1.2. Програму дослідно-експериментальної роботи на 2011-2017 роки.
2. Надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня Варварівській загальноосвітній школі I-III ступенів Олевського району Житомирської області (далі - школа).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
3.1. Надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу школи у проведенні дослідно-експериментальної роботи.
3.2. Заслухати у жовтні 2012 року звіт школи про завершення організаційно-підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи.
4. Управлінню освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації (Пастовенський О.В.) надавати допомогу школі у забезпеченні необхідних умов щодо організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра | Б.М.Жебровський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
31.08.2011 N 1003
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою: "Школа гармонійного розвитку особистості" на базі Варварівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Олевського району Житомирської області
Досягнення цієї мети в умовах традиційного навчально-виховного процесу гальмується низкою суперечностей: між потребою практики в активізації внутрішніх джерел розвитку дитини, які перетворюють її в суб'єкта діяльності та спілкування, й усталеними суб'єкт-об'єктними взаємовідносинами між вчителями та учнями; між природним прагненням дитини бути активним учасником шкільного життя та недостатнім організаційно-методичним забезпеченням включення її в середовище життєдіяльності класного та загальношкільного колективу; між сформованою у педагогів системою психолого-педагогічних знань та сучасними уявленнями теорії та практики про вікові особливості, закономірності та механізми духовно-морального становлення особистості; між потребою виявлення та розвитку в кожного учня здібностей до певного виду діяльності та згортанням внаслідок перевантаження навчальних програм позакласної навчально-виховної роботи.
Означені вище протиріччя актуалізують проблему наукового обґрунтування та експериментальної перевірки організаційно-педагогічних умов формування гармонійної особистості, яка прагне до самовизначення, самовдосконалення та духовно-практичної самореалізації у різноманітних сферах суспільного життя. Розгорнути таку дослідно-експериментальну роботу видається перспективним у межах "Школи гармонійного розвитку особистості".
Метою дослідження є наукове обґрунтування та експериментальна перевірка організаційно-педагогічних умов формування гармонійної особистості, яка прагне до самовизначення, самовдосконалення та духовно-практичної самореалізації у різноманітних сферах суспільного життя.
Об'єкт дослідження: формування гармонійної особистості у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи.
Предмет дослідження: організаційно-педагогічні умови формування гармонійної особистості, яка прагне до самовизначення, самовдосконалення та духовно-практичної самореалізації у різноманітних сферах суспільного життя, у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи.
Гіпотеза дослідження ґрунтується на припущенні про те, що гармонійний розвиток особистості можливий за умови:
усвідомлення кожним членом педагогічного колективу школи значущості організації навчально-виховного процесу на основі суб'єкт-суб'єктної взаємодії, в якій кожна дитина виступає активним учасником і творцем самої себе;
формування соціально-культурного простору учнів засобами навчальних дисциплін, позакласної виховної роботи;
послідовного і цілеспрямованого запровадження інноваційних педагогічних технологій, спрямування змісту навчально-виховного процесу на формування гармонійної особистості учня;
створення організаційно-методичного забезпечення для включення кожного учня школи в життєдіяльність класного та загальношкільного колективу;
підвищення рівня психолого-педагогічних знань педагогів школи про вікові особливості, закономірності та механізми духовно-морального становлення особистості;
розширення змісту, форм та методів навчально-виховної та позакласної роботи в школі, які допоможуть виявити та сформувати у кожного учня здібності до певного виду діяльності;
координації зусиль всіх учасників навчально-виховного процесу у цьому аспекті.
Визначена мета та сформульована гіпотеза конкретизується у таких завданнях дослідно-експериментальної роботи:
визначити стан теоретичної розробленості та розкрити сутність гармонійного розвитку особистості;
обґрунтувати організаційно-педагогічні умови формування гармонійної особистості учня;
розробити модель гармонійного розвитку особистості та здійснити експериментальну перевірку її ефективності;
здійснити оновлення змісту і технологій формування гармонійної особистості учня;
сформувати у навчальному закладі відповідне середовище, сприятливе для гармонійного розвитку особистості;
активізувати джерела розвитку учнів, які перетворюють її в суб'єкта діяльності та спілкування, залучають до процесу свідомого планування самовиховання та саморозвитку;
створити систему підвищення кваліфікації педагогів з питань організації процесу формування гармонійної особистості учня.
Теоретико-методологічну основу експерименту становлять:
загальні положення щодо теорії і практики виховання та розвитку історико-педагогічного процесу (Ю.Азаров, В.Безрогов, М.Богуславський, А.Бойко, Г.Корнетов, І.Прокопенко, В.Сухомлинський, О.Сухомлинська та ін.);
гуманістичні ідеї розвитку особистості (Ш.Амонашвілі, І.Бех, А.Вірковський, І.Зязюн, І.Киреєв, В.Кремень, А.Маслоу, Н.Мойсеюк, П.Підласий, П.Перепелиця, К.Роджерс, Г.Тарасенко, І.Шевчук та ін.);
культурно-історична теорія розвитку людини (Л.Виготський);
теорія гармонійного розвитку особистості на засадах гуманізму (В.Сухомлинський);
історико-педагогічні ідеї, концепції, узагальнення й висновки щодо окремих аспектів всебічного й гармонійного виховання особистості (Ш.Амонашвілі, І.Бех, А.Бойко, Л.Ваховський, В.Євдокимов, М.Євтух, О.Захаренко, І.Зязюн, О.Іонова, М.Левківський, В.Лозова, І.Мар'єнко, Н.Рев'якіна, О.Савченко, В.Сухомлинський, О.Сухомлинська, Г.Троцко);
теорія самоактуалізації та самостворення особистості (Д.Дьюі, А.Маслоу, С.Фромм та ін.);
психолого-педагогічна теорія цінностей (І.Бех, О.Бодальов, Л.Божович, О.Вишневський, А.Здравомислов, Д.Леонтьєв та ін.);
психолого-педагогічна теорія гуманізації виховного процесу на основі особистісно-орієнтованої парадигми освіти і виховання (І.Бех, Р.Берне, В.Білоусова, О.Кононко, Т.Поніманська та ін.);
теорія психолого-педагогічного проектування виховного процесу в школі (В.Безрукова, О.Дубасенюк, О.Киричук, О.Коберник, В.Кразвський, М.Красовицький та ін.).
Науково-педагогічні принципи, на основі яких здійснюється дослідно-експериментальна робота в школі, узгоджуються з загальними педагогічними принципами, співзвучні з очікуваннями суспільства якісних змін і віддзеркалюють сучасний рівень розвитку та напрями становлення нової освіти в Україні. До цих принципів належать:
демократичності - визнання академічною спільнотою права кожного на свободу виявлення своєї творчої індивідуальності, заміна репресивно-адміністративних методів виховання на принципи партнерства, взаємоповаги та співпраці:
гуманізації освіти - утвердження морально-духовних цінностей людини як першооснови у визначенні змісту освіти та педагогічних умов його реалізації для розвитку здібностей і творчого потенціалу дитини на основі прийняття її особистісних цілей, потреб та можливостей;
особистісно-орієнтованого підходу - визнання кожної дитини як неповторної особистості з притаманним для неї природним прагненням зайняти місце рівноправного партнера у суспільних процесах;
послідовності, системності та наскрізності, який через взаємозв'язок виховання з працею (навчальною, соціально-значущою, громадською, предметно-перетворювальною тощо) збагачує всі форми активності дитини в період її становлення в школі;
єдності національного та загальнолюдськогов освіті, який дає змогу дитині привласнювати загальнолюдські цінності, зберігаючи при цьому національну ідентичність.
Для вирішення завдань експерименту використовуватимуться такі методи:
теоретичні (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння) для вивчення нормативно-правових актів, документів і матеріалів з питань функціонування та перспектив розвитку освіти в Україні;
історико-педагогічні (аналіз філософської, педагогічної, соціологічної, психологічної та методичної літератури) для обґрунтування теоретичних засад дослідження та визначення організаційно-педагогічних умов формування гармонійної особистості, яка прагне до самовизначення, самовдосконалення та духовно-практичної самореалізації в різноманітних сферах суспільного життя, у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи;
емпіричні: діагностичні (анкетування, інтерв'ювання, опитування, бесіди); соціометричні (моніторинг, скринінг); прогностичні (експертні оцінки, узагальнення незалежних характеристик тощо); експериментальні (констатувальний та формувальний експерименти) для визначення ефективності розроблених організаційно-педагогічних умов.
Основний метод дослідження - комплексний експеримент.
Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягають в обґрунтуванні та експериментальній перевірці організаційно-педагогічних умов (усвідомлення кожним членом педагогічного колективу школи значущості організації навчально-виховного процесу на основі суб'єкт-суб'єктної взаємодії, в якій кожна дитина виступає активним учасником і творцем самої себе; створення організаційно-методичного забезпечення для включення кожного учня школи в життєдіяльність класного та загальношкільного колективу; підвищення рівня психолого-педагогічних знань педагогів школи про вікові особливості, закономірності та механізми духовно-морального становлення особистості; розширення змісту, форм та методів навчально-виховної та позакласної роботи в школі, які допоможуть виявити й сформувати у кожного учня здібності до певного виду діяльності) формування гармонійної особистості, яка прагне до самовизначення, самовдосконалення та духовно-практичної самореалізації в різноманітних сферах суспільного життя, у навчально-вихованому процесі загальноосвітньої школи.
Практичне значення дослідження полягає у розробці організаційно-педагогічних аспектів діяльності Школи гармонійного розвитку особистості, в якій навчально-виховний процес побудований на основі суб'єкт-суб'єктної взаємодії, а кожна дитина виступає активним учасником і творцем самої себе; створенні організаційно-методичного забезпечення (програм, навчальних і методичних посібників, методичних рекомендацій тощо), яке може бути використане у практиці роботи загальноосвітніх навчальних закладів.
Вірогідність результатів експерименту забезпечуватиметься теоретико-методологічним обґрунтуванням його вихідних позицій, застосуванням комплексу засобів, форм і методів, адекватних об'єкту, предмету, меті та завданням дослідження, якісною і кількісною обробкою експериментальних даних; систематичним моніторингом експерименту, а також підтверджуватиметься на всеукраїнських І обласних конференціях та психолого-педагогічних семінарах.
Достовірність результатів забезпечуватиметься коректним використанням методик і технологій за погодженням із науковим керівником та науковими консультантами експерименту; якісною обробкою експериментальних даних, систематичним порівняльним аналізом гармонійного розвитку особистості.
База експерименту: Варварівська загальноосвітня школа I-III ступенів Олевського району Житомирської області. У процесі проведення експериментального дослідження до участі у ньому можуть долучатися загальноосвітні навчальні заклади, які працюють над вирішенням аналогічних завдань.
Організаційно-кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи
Науковий керівник:
Бех Іван Дмитрович, директор інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, дійсний член Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук.
Наукові консультанти:
Кириленко Світлана Володимирівна, начальник відділу інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту, кандидат педагогічних наук;
Печенюк Алла Павлівна, методист Житомирського обласного Інституту післядипломної педагогічної освіти.
Координатор:
Горлач Тетяна Анатоліївна, завідувачка сектору відділу інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту.
Відповідальні виконавці:
Плис Олександр Васильович, директор Варварівської загальноосвітньої школи I-III ступенів, вчитель вищої категорії, старший вчитель;
Баланчук Юлія Валеріївна, заступник директора з виховної роботи, вчитель вищої категорії, старший вчитель;
Ковальчук Людмила Миколаївна, заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель вищої категорії, старший вчитель;
Козловець Валентина Миколаївна, вчитель початкової школи, керівник творчої групи початкових класів школи;
Деменчук Ольга Василівна, вчитель української мови та літератури, старший вчитель;
Хоменко Лариса Адамівна, вчитель хореографії;
Гриценко Андрій Петрович, вчитель трудового навчання;
Рабуш Ірина Іванівна, вчитель образотворчого мистецтва.
Терміни проведення експерименту: 2011-2017 роки.
Етапи дослідно-експериментальної роботи:
Організаційно-підготовчий етап (вересень 2011 р.-жовтень 2012 р.):
вивчення потенційних можливостей суб'єктів дослідно-експериментальної роботи, визначення їх готовності до інноваційної діяльності;
аналіз нормативно-правових актів з питань функціонування та перспектив розвитку освіти в Україні;
аналіз філософської, педагогічної, психологічної, соціологічної та методичної літератури з проблеми формування гармонійної особистості учня;
інформаційне забезпечення експериментальної діяльності;
нормативно-правове забезпечення дослідження;
налагодження співпраці з установами, які здійснюють наукове керівництво дослідно-експериментальною роботою (Інститутом проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, Житомирським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти);
формування творчих груп за темою експерименту;
організація роботи постійно діючого методологічного семінару за темою дослідження;
вивчення психологічних закономірностей розвитку особистості;
організація взаємодії сім'ї та школи щодо гармонійного розвитку особистості учня;
підготовка звіту про завершення організаційно-підготовчого етапу.
Концептуально-діагностичний етап (листопад 2012 р.-жовтень 2013 р.):
розробка теоретико-концептуальних засад дослідно-експериментальної роботи за темою дослідження;
визначення та обґрунтування організаційно-педагогічних умов формування гармонійної особистості учня;
розробка навчального, навчально-методичного, методичного, управлінського забезпечення формування гармонійної особистості учня;
проведення моніторингу творчих здібностей учнів, їх здатності до саморозвитку та самовдосконалення;
визначення індивідуальних траєкторій розвитку кожного учня з врахуванням його поглядів, інтересів, потреб, здібностей і талантів;
розробка моделі гармонійного розвитку особистості;
визначення критеріїв, показників та рівнів гармонійного розвитку особистості учня;
здійснення діагностики педагогічної компетентності адміністрації та педагогічних працівників навчального закладу з проблеми дослідження;
здійснення науково-теоретичної підготовки педагогічного колективу за темою експерименту;
підготовка звіту про завершення концептуально-діагностичного етапу.
Формувальний етап (листопад 2013 р.-жовтень 2015 р.):
експериментальне впровадження моделі гармонійного розвитку особистості, внесення коректив у зміст навчально-виховного процесу;
здійснення поточного моніторингу рівня сформованості гармонійної особистості та факторів впливу на гармонійний розвиток особистості;
практична апробація комплексу методів, методик, інноваційних педагогічних технологій, які забезпечують реалізацію змісту дослідження (технології духовно-морального розвитку особистості, технології розвитку творчої особистості та інші);
апробація навчального, навчально-методичного, методичного, управлінського, діагностичного забезпечення процесу формування гармонійної особистості;
підготовка звіту про завершення формувального етапу.
Узагальнювальний етап (листопад 2015 р.-жовтень 2016 р.):
здійснення контрольного діагностування рівня сформованості гармонійної особистості;
аналіз ефективності впровадження моделі гармонійного розвитку особистості;
опрацювання результатів дослідження, аналіз, узагальнення матеріалів експерименту;
визначення співвідношення результатів експерименту з поставленою метою та завданнями;
визначення факторів та чинників, що впливають на підвищення ефективності навчально-виховного процесу в аспекті дослідження;
формулювання практичних висновків дослідження (підготовка методичних рекомендацій);
популяризація результатів експерименту, поширення досвіду дослідно-експериментальної роботи з означеної проблеми через публікації у пресі;
підготовка звіту про завершення дослідно-експериментальної роботи.
Коригувальний етап (листопад 2016 р.-жовтень 2017 р.):
внесення коректив та інших змін до створеної та апробованої моделі гармонійного розвитку особистості, а також до організаційно-педагогічних, матеріально-технічних, фінансово-економічних умов формування гармонійної особистості (у разі необхідності);
узагальнення досвіду роботи педагогічного колективу з проблеми гармонійного розвитку особистості учня (підготовка навчально-методичного посібника).
Очікувані результати:
розроблення та апробація моделі гармонійного розвитку особистості;
створення навчального, навчально-методичного, методичного, управлінського забезпечення формування гармонійної особистості учня;
оновлення змісту і технологій формування гармонійної особистості учня;
створення у навчальному закладі організаційно-педагогічних умов для гармонійного розвитку особистості;
зміна стереотипу суб'єкт-об'єктних відносин на суб'єкт-суб'єктні;
підвищення рівня співпраці вчителів та батьків щодо гармонійного розвитку особистості учня;
підготовка методичних рекомендацій, посібників, матеріалів для педагогів та батьків з проблеми формування гармонійної особистості учня.
Науковий керівник Директор Варварівської ЗОШ I-III ступенів Координатор | І.Д.Бех О.В.Плис Т.А.Горлач |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
31.08.2011 N 1003
ПРОГРАМА
дослідно-експериментальної роботи на 2011-2017 роки
N |
Зміст роботи |
Строк виконання |
Очікувані результати |
Організаційно-підготовчий етап (вересень 2011 р.-жовтень 2012 р.) |
1. |
Проведення організаційних нарад, науково- методичних консультацій з учасниками дослідно- експериментальної роботи з метою підготовки їх до інноваційної діяльності та вивчення змісту дослідно- експериментальної роботи. |
Вересень-листопад 2011 р. |
Підготовка педагогів до участі в дослідно- експериментальній роботі та реалізації завдань експерименту. |
2. |
Проведення спільного засідання педагогічної ради, науково-методичної ради й ради Варварівської загальноосвітньої школи I-III ступенів з питань організації та проведення дослідно- експериментальної роботи. |
Жовтень 2011 р. |
Організація роз'яснювальної роботи серед суб'єктів навчально-виховного процесу (вчителів, батьків та учнів) та прийняття рішення щодо участі в дослідно- експериментальній роботі. |
3. |
Вивчення налаштованості педагогічного колективу на участь в експериментальній роботі та розробка заходів щодо позитивної мотивації вчителів, учнів і батьків до самовдосконалення та саморозвитку. |
Вересень-жовтень 2011 р. |
Створення позитивної мотивації. |
4. |
Вивчення інноваційного потенціалу, яким володіє педагогічний колектив, та визначення прогресивних педагогічних технологій, якими повинен володіти колектив для реалізації завдань експерименту. |
Жовтень-грудень 2011 р. |
Визначення рівня готовності педагогічних працівників школи до інноваційної діяльності, володіння учасниками педагогічного процесу інноваційними технологіями, які забезпечують реалізацію змісту дослідження. |
5. |
Визначення готовності адміністрації, педагогічного колективу навчального закладу та батьків до співробітництва та партнерства. |
Грудень 2011 р.- січень 2012 р. |
Активне залучення батьківської громадськості до вирішення проблеми гармонійного розвитку особистості учня. |
6. |
Аналіз і пошук чинників і факторів ефективної взаємодії сім'ї та школи щодо гармонійного розвитку особистості учня. |
Січень-лютий 2012 р. |
Аналітичні матеріали для створення програми батьківсько- вчительської взаємодії щодо гармонійного розвитку особистості учня. |
7. |
Проведення ґрунтовного аналізу: - нормативно- правових актів з питань функціонування та перспектив розвитку освіти в Україні; - філософської, педагогічної, психологічної, соціологічної та методичної літератури з проблем формування гармонійної особистості учня; - досвіду загальноосвітніх навчальних закладів щодо створення відповідного середовища, сприятливого для гармонійного розвитку особистості. |
Січень-травень 2012 р. |
Вивчення питання історії розвитку та сучасного стану проблеми формування гармонійної особистості у педагогічній теорії та практиці; визначення сутньої єдності досліджуваного явища, теоретичних підходів, перегляд окремих теорій, оцінювання попередніх надбань. Підвищення теоретичної підготовки педагогів та рівня їх самоосвіти з питань гармонійного розвитку особистості. |
8. |
Інформаційне забезпечення експериментальної діяльності. |
Листопад 2011 р.- червень 2012 р. |
Створення банку даних з питань організації процесу формування гармонійної особистості учня. Створення словника-довідника термінів з питання гармонійного розвитку особистості. |
9. |
Визначення та уточнення функціональних обов'язків педагогічного колективу у системі вирішення завдань експерименту. |
Вересень-жовтень 2011 р. |
Забезпечення ефективності проведення експерименту. |
10. |
Розроблення Інструкції про порядок організації і проведення дослідно- експериментальної роботи. |
Листопад 2011 р. |
Нормативно-правове забезпечення експерименту. |
11. |
Кадрове забезпечення для якісного проведення експериментальної роботи: ведення 1 ставки заступника директора з науково-методичної роботи, 0,5 ст. заступника директора з виховної роботи, 1 ст. психолога, 2,5 ст. позакласної гурткової роботи (музика, трудове навчання, хореографія, образотворче мистецтво, театральне мистецтво, фізичне виховання). |
Вересень 2011 р. |
Створення належних умов для формування в школі сприятливого для гармонійного розвитку особистості середовища. |
12. |
Налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють наукове керівництво та науково-методичне супроводження дослідно- експериментальною роботою. |
Листопад-грудень 2011 р. |
Укладання угод про співробітництво та спільну науково- дослідну діяльність з лабораторією управління навчальними закладами Інституту педагогіки, Інститутом проблем виховання, Інститутом обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України, Житомирським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти. Організація супроводу щодо підвищення професійної компетентності педагогів. |
13. |
Налагодження творчих контактів з науковцями Білорусії, Росії, США. |
Листопад 2011 р.- серпень 2012 р. |
Проведення аналізу кращих психолого- педагогічних систем та досліджень. |
14. |
Організація роботи постійно діючого методологічного семінару для педагогічного колективу. |
Постійно, один раз на місяць. |
Підвищення рівня психолого- педагогічних знань педагогів школи про вікові особливості, закономірності та механізми гармонійного розвитку особистості. |
15. |
Формування творчих груп експериментального навчального закладу за темою дослідження. |
Листопад 2011 р. |
Активізація творчого мислення вчителів. Залучення творчих вчителів до комплексного дослідження. |
16. |
Проведення круглих столів, нарад, інших зібрань управлінців, науковців і вчителів за темою: "Науково-методична організація інноваційних процесів у навчальному закладі", "Створення сприятливого середовища для розвитку гармонійної особистості учня. Роль керівника, вчителя та батьків у цьому процесі". |
Жовтень 2011 р.- травень 2012 р. |
Активізація всіх учасників дослідно- експериментальної роботи. |
17. |
Вивчення педагогічним колективом психологічних закономірностей розвитку особистості. |
Жовтень 2011 р.- червень 2012 р. |
Усвідомлення вчителями теоретико- методологічної основи дослідження. |
18. |
Підведення підсумків організаційно- підготовчого етапу дослідно- експериментальної роботи. |
Вересень-жовтень 2012 р. |
Звіт про завершення організаційно- підготовчого етапу дослідно- експериментальної роботи. |
Концептуально-діагностичний етап (листопад 2012 р.-жовтень 2013 р.) |
1. |
Розробка теоретико- концептуальних засад дослідно- експериментальної роботи за темою дослідження. |
Листопад 2012 р. |
Наукове обґрунтування проблеми гармонійного розвитку особистості. |
2. |
Визначення та обґрунтування організаційно- педагогічних умов формування гармонійної особистості учня. |
Грудень 2012 р. |
Наукове обґрунтування організаційно- педагогічних умов формування гармонійної особистості учня. |
3. |
Визначення критеріїв, показників та рівнів гармонійного розвитку особистості. |
Грудень 2012 р. |
Створення системи дослідження рівня гармонійного розвитку особистості. Підготовка інструментарію дослідження. |
4. |
Діагностування рівнів гармонійного розвитку особистості. |
Січень-лютий 2013 р. |
Забезпечення психологічного супроводження розвитку гармонійної особистості. Аналітичні висновки про визначені рівні гармонійного розвитку особистості. |
5. |
Проведення моніторингу творчих здібностей учнів, їх здатності до саморозвитку та самовдосконалення. |
Лютий-березень 2013 р. |
Виявлення творчих здібностей учнів з метою розширення змісту, форм та методів навчально- виховної та позакласної роботи в школі. |
6. |
Визначення індивідуальних траєкторій розвитку кожного учня з врахуванням його поглядів, інтересів, потреб, здібностей і талантів. |
Березень-квітень 2013 р. |
Забезпечення індивідуального розвитку учнів. Розробка індивідуальних програм та індивідуальних карт гармонійного розвитку учнів. |
7. |
Здійснення діагностики педагогічної компетентності адміністрації та педагогічних працівників навчального закладу з проблеми дослідження. |
Квітень 2013 р. |
Аналітичні довідки. Визначення рівня професійної компетентності педагогічного колективу. |
8. |
Аналіз та відбір існуючих у педагогічній практиці інноваційних технологій, проектів, методик, які забезпечують формування гармонійної особистості учня. |
Квітень-травень 2013 р. |
Створення банку інноваційних технологій, проектів, методик, які забезпечують формування гармонійної особистості учня. |
9. |
Визначення змісту, форм та методів навчально-виховної та позакласної роботи в школі. |
Травень 2013 р. |
Спрямування змісту навчально-виховного процесу на формування гармонійної особистості учня. |
10. |
Розробка моделі гармонійного розвитку особистості. |
Травень-червень 2013 р. |
Теоретичне обґрунтування моделі гармонійного розвитку особистості. |
11. |
Розробка навчального, навчально- методичного, методичного забезпечення гармонійного розвитку особистості учня. |
Червень 2013 р. |
Науково-методичне забезпечення процесу формування гармонійної особистості учня. |
13. |
Розробка системи управління процесом формування гармонійної особистості учня. |
Червень 2013 р. |
Управлінське забезпечення процесу формування гармонійної особистості учня. |
14. |
Розробка програми батьківсько- вчительської взаємодії щодо гармонійного розвитку особистості учня. |
Червень-серпень 2013 р. |
Програмне забезпечення процесу організації взаємодії сім'ї та школи. |
15. |
Модернізація системи методичної роботи в школі. |
Травень-червень 2013 р. |
Забезпечення постійного цілеспрямованого підвищення професійної компетентності та кваліфікації педагогічних працівників навчального закладу шляхом використання різноманітних форм методичної роботи. |
16. |
Здійснення науково- теоретичної підготовки педагогічного колективу за темою експерименту. |
Червень-серпень 2013 р. |
Програма науково- теоретичної підготовки педагогічного колективу, яка спрямована на підвищення кваліфікації з питань організації процесу формування гармонійної особистості учня. |
17. |
Підведення підсумків концептуально- діагностичного етапу дослідно- експериментальної роботи. |
Вересень-жовтень 2013 р. |
Звіт про завершення концептуально діагностичного етапу дослідно- експериментальної роботи. |
Формувальний етап (листопад 2013 р.-жовтень 2015 р.) |
1. |
Експериментальне впровадження моделі гармонійного розвитку особистості, внесення коректив у зміст навчально- виховного процесу. |
Листопад 2013 р.- березень 2015 р. |
Аналіз результатів апробації моделі гармонійного розвитку особистості. Оновлений зміст навчально-виховного процесу. |
2. |
Апробація системи управління процесом формування гармонійної особистості учня. |
Листопад 2013 р.- травень 2015 р. |
Внесення змін в управлінське забезпечення процесу формування гармонійної особистості учня за результатами апробації. |
3. |
Впровадження технологій, проектів, методик у навчально- виховний процес навчального закладу. |
Листопад 2013 р.- травень 2015 р. |
Забезпечення реалізації змісту дослідження. Підвищення ефективності навчально-виховного процесу. |
4. |
Удосконалення системи виховної роботи. |
Листопад 2013 р.- травень 2015 р. |
Спрямування змісту виховної роботи на формування гармонійної особистості. |
5. |
Впровадження програми батьківсько- вчительської взаємодії щодо гармонійного розвитку особистості учня. |
Листопад 2013 р.- травень 2015 р. |
Підвищення рівня співпраці вчителів та батьків щодо гармонійного розвитку особистості учня. |
6. |
Практична апробація навчального, навчально- методичного, методичного забезпечення процесу формування гармонійної особистості. |
Листопад 2013 р.- вересень 2015 р. |
Створення сприятливого середовища для здійснення процесу формування гармонійної особистості. |
7. |
Здійснення діагностування рівня сформованості гармонійної особистості та факторів впливу на гармонійний розвиток особистості. |
Квітень-травень 2015 р. |
З'ясування та аналіз результатів дослідження. |
8. |
Підведення підсумків формувального етапу дослідно- експериментальної роботи. |
Вересень-жовтень 2015 р. |
Звіт про завершення формувального етапу дослідно- експериментальної роботи. |
Узагальнювальний етап (листопад 2015 р.-жовтень 2016 р.) |
1. |
Проведення комплексного моніторингового дослідження ефективності визначених організаційно- педагогічних умов, що сприяють формуванню гармонійної особистості учня. |
Листопад 2015 р. |
Визначення впливу створеного у навчальному закладі соціально- культурного простору на формування гармонійної особистості. Оформлення висновків про ефективність створених умов. Внесення відповідних змін до організаційно- педагогічних умов, що сприяють формуванню гармонійної особистості учня. |
2. |
Здійснення кількісного та якісного аналізів, системного оцінювання ефективності створеної моделі гармонійного розвитку особистості. |
Грудень 2015 р. |
Аналітичні висновки про ефективність запропонованої моделі. |
3. |
Визначення співвідношення результатів експерименту з поставленою метою та завданнями. |
Січень-лютий 2016 р. |
Аналітичні висновки про досягнення мети дослідно- експериментальної роботи та результативність діяльності суб'єктів експерименту. |
4. |
Визначення факторів та чинників, які впливають на гармонійний розвиток особистості в аспекті дослідження. |
Березень 2016 р. |
Обґрунтування закономірностей, які впливають на гармонійний розвиток особистості. |
5. |
Формулювання практичних висновків дослідження, підготовка методичних рекомендацій "Організаційно- педагогічні умови формування гармонійної особистості учня". |
Квітень-травень 2016 р. |
Методичне супроводження результатів експериментального дослідження. |
6. |
Підготовка серії публікацій за темою: "Школа гармонійного розвитку особистості". |
Листопад 2015 р.- червень 2016 р. |
Інформаційно- методичне супроводження результатів експерименту. |
7. |
Поширення досвіду педагогічних працівників з проблеми дослідно- експериментальної роботи через публікації, участь у науково- практичних конференціях, семінарах, проведення майстер-класів тощо. |
Листопад 2015 р.- жовтень 2016 р. |
Висвітлення результатів експерименту, популяризація результатів експерименту з означеної теми. |
8. |
Організація та проведення всеукраїнської науково-практичної конференції "Школа гармонійного розвитку особистості". |
Жовтень 2016 р. |
Науково-практична акредитація результатів експерименту та їх популяризація. |
9. |
Підведення підсумків дослідно- експериментальної роботи за темою: "Школа гармонійного розвитку особистості". |
Жовтень 2016 р. |
Звіт про завершення дослідно- експериментальної роботи, додатки до звіту (науково- методичне та програмне забезпечення експерименту). |
Коригувальний етап (листопад 2016 р.-жовтень 2017 р.) |
1. |
Внесення коректив та інших змін до створеної та апробованої моделі гармонійного розвитку особистості, а також до організаційно- педагогічних, матеріально- технічних, фінансово- економічних умов формування гармонійної особистості (у разі необхідності). |
Листопад 2016 р.- лютий 2017 р. |
Уточнення організаційно- педагогічних умов формування гармонійної особистості учня та удосконалення моделі гармонійного розвитку особистості. |
2. |
Узагальнення досвіду роботи педагогічного колективу 3 проблеми гармонійного розвитку особистості учня. |
Березень-жовтень 2017 р. |
Підготовка навчально- методичного посібника "Школа гармонійного розвитку особистості". Підготовка пропозицій щодо підвищення ефективності процесу формування гармонійної особистості шляхом створення організаційно- педагогічних, матеріально- технічних, фінансово- економічних умов. |
Науковий керівник Директор Варварівської ЗОШ I-III ступенів Координатор | І.Д.Бех О.В.Плис Т.А.Горлач |
Перейти до повного тексту