1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
08.08.2011 N 943
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Рівненської гуманітарної гімназії Рівненської міської ради
Відповідно до Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 N 114, із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 23.11.2009 N 1054, враховуючи лист Управління освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації від 05.07.2011 N 2154-076/01-09/11, висновки Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України від 30.06.2011 (протокол N 20), з метою експериментальної перевірки розвитку і виховання гімназиста в єдиному європейському освітньому просторі
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити як такі, що додаються:
1.1. Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою:
"Розвиток і виховання гімназиста в єдиному європейському освітньому просторі" на базі Рівненської гуманітарної гімназії на 2011-2017 роки Рівненської міської ради (далі - Рівненська гуманітарна гімназія).
1.2. Програму дослідно-експериментальної роботи на 2011-2017 роки.
2. Надати статус експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня Рівненській гуманітарній гімназії.
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
3.1. Надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу Рівненської гуманітарної гімназії.
4. Головному управлінню освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації (Вєтров І.В.) надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу Рівненської гуманітарної гімназії Рівненської міської ради у забезпеченні необхідних умов щодо організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.
5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра Б.М.Жебровський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
08.08.2011 N 943
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Розвиток і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі" на базі Рівненської гуманітарної гімназії Рівненської міської ради на 2011-2017 роки
Актуальність дослідження
Інтеграційні процеси, що відбуваються у світі, охоплюють усі сфери життєдіяльності людини і, в першу чергу, освіту, економіку, політику, культуру. Визначальними тенденціями розвитку світової освітньої системи стають поглиблення її фундаментації, посилення гуманістичної спрямованості, духовної та загальнокультурної складової освіти, формування в учнівської молоді системного підходу до аналізу складних соціально-економічних ситуацій, стратегічного мислення, виховання соціальної та професійної мобільності.
Необхідність підтримання високої конкурентоспроможності на динамічному ринку праці вимагає прищеплення молоді прагнення і навичок до самонавчання, самовиховання, самовдосконалення, самовизначення, самоорганізації, самореалізації протягом усього активного трудового життя.
Єдність і перспективи розвитку європейського освітнього простору забезпечують школа і вчитель. Саме тому, головним є формування нового вчителя, який підготує молоде покоління, здатне жити і працювати в нових життєвих реаліях, творити себе і своє життя, бути конкурентоспроможним на ринку праці.
Нинішні ідеї інтеграції, їх сутність розкриті у провідних освітньо-політичних документах Ради Європи та Європейського Союзу: Європейська хартія мов регіональних та національних меншин (1992), Лісабонська Конвенція (1997), Спільна декларація міністрів освіти Європи (1999), Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання (Страсбург, 2002) та інші.
Значною є відповідна роль у побудові єдиного європейського простору наддержавних європейських структур - Парламентської Асамблеї Ради Європи, організації економічного співробітництва і розвитку ЮНЕСКО та інші.
В єдиному європейському просторі, попри відмінності в національних освітніх системах, присутнє прагнення узгодити їхні ключові елементи.
Необхідність створення єдиного європейського простору підкреслюється в указах Президента України, а також у затвердженій Стратегії інтеграції України до Європейського Союзу.
В усіх освітньо-політичних документах розглядається європейський вимір в освіті: потреба зміцнення у молоді почуття європейської своєрідності; розуміння цінностей європейської цивілізації і основ розвитку Європейської спільноти, які включають демократію, повагу до прав людини, толерантність та солідарність як результат пізнання "інших"; підготовка молоді до участі у суспільному та господарському розвитку Союзу, усвідомлення його корисності; збагачення знань про історичні, культурні та господарські аспекти країн - членів ЄС.
Значний інтерес для нашого дослідження викликають роботи В.Андрущенка, В.Журавського, О.Закусила, М.Згуровського, У.Науменко, В.Молодиченка, Л.Пуховської, І.Чорноморець та інших, в яких аналізуються об'єднавчі процеси у сфері освіти, розкривається сутність формування єдиних правил організації освітнього простору в об'єднаній Європі, актуалізація потреби в інтеграції освітніх послуг у Європейському просторі, визначаються періоди розвитку процесу євроінтеграції освітнього середовища.
Також важливого значення в досліджуваній проблемі мають загальнотеоретичні і практичні роботи Кременя В., Матвієнко О., Мовчун О., Музиченька Ю., Полянського В., Язвінської О., Пометун О., Моревої Г., Бадаєвої А., Єрмакова Є, Корсака М. та інших.
Аналіз науково-педагогічної літератури показує, що розвиток України у третьому тисячолітті визначається в загальному контексті європейської інтеграції з орієнтацією та фундаментальні європейські цінності: права людини, свободу отримання освіти будьякого рівня та інше. Українська система освіти стратегічно виробляє і впроваджує принципи розвитку і саморегуляції, засновані на таких підставах:
освіта повинна розглядатися у світовому контексті, тобто процеси глобалізації вимагають впровадження в освіту загальнолюдських цінностей, світових етичних стандартів;
необхідно усвідомити важливість науково-дослідної роботи і практичної діяльності педагогів та впровадження її результатів у навчально-виховний процес, а також створення системи навчального і виховного впливу на особистість;
застосування сучасних інформаційних технологій, входження у світовий інформаційний простір.
Однак, аналіз практичної діяльності педагогічних колективів навчальних закладів засвідчує, що у процесі розвитку і виховання особистості в умовах формування єдиного європейського освітнього простору є невирішені проблеми. Поки що не реалізується принцип інтеграції освіти у світовий освітній простір. Знижує ефективність роботи ЗНЗ I-III ст., ліцеїв, гімназій відсутність потреби у впровадженні інновацій в систему навчання, виховання і розвитку особистості; не проводиться професійно-педагогічна діяльність, спрямована на інтеграцію освіти у європейський простір; педагогічні колективи навчальних закладів практично не беруть участі в реалізації міжнародних освітянських програм. Наявна безсистемність в організаційно-педагогічних діях, що призводить до відсутності цілісного процесу, спрямованого на розвиток міжнародного співробітництва у справі навчання, виховання і розвитку особистості в умовах формування єдиного європейського освітнього простору.
На даний час не знайшли відображення зміст, форми, методи, засоби, технології розвитку і виховання особистості відповідно до специфіки діяльності навчальних закладів в умовах формування єдиного європейського простору.
Отже, актуальність і недостатня розробленість проблеми, її теоретична і практична значущість обумовили вибір теми дослідження: "Розвиток і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі".
Об'єкт дослідження - процес розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
Предмет дослідження - організаційно-педагогічні умови розвитку і виховання особистості і гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
Мета дослідження - визначити, науково обґрунтувати й експериментальне перевірити педагогічну модель та організаційно-педагогічні умови розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
Гіпотеза дослідження - ґрунтується на припущенні, що розвиток і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі може ефективно здійснюватися за таких умов:
побудови педагогічного процесу, який відповідає загальнолюдським, європейським та національним цінностям, сприяє мобільності гімназистів, педагогів і науковців, вирішенню завдань реформування гімназійної освіти та її інтеграції у Європейський освітній простір;
оновлення парадигми навчання, виховання, розвитку особистості шляхом використання загальнопедагогічних чинників та психологічних механізмів освітньо-педагогічної діяльності;
розроблення технологій модернізації та гуманізації системи гімназійної освіти на засадах базисних цінностей особистості - самовизначення, самоактуалізація, самореалізація;
вироблення інноваційного стилю діяльності класних керівників, вчителів-предметників;
науково-методичне забезпечення навчальне - виховного процесу;
оптимізація системи управління педагогічним процесом.
Відповідно до предмета, мети та гіпотези дослідження визначені основні завдання:
вивчити стан досліджуваної проблеми в теорії та освітньо-виховній практиці;
виявити концептуальні підходи і організаційно-змістові засади розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі;
виявити та експериментально перевірити організаційно-педагогічні умови розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі;
розробити та експериментальне перевірити педагогічну модель процесу розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі;
розробити та запровадити цільову творчу програму розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі;
виявити особливості управління навчально-виховним процесом, спрямованим на розвиток і виховання особистості гімназиста;
розробити та експериментально перевірити структурно-функціональну модель науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу;
підготувати рекомендації педагогам щодо розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
Методологічну та теоретичну основу дослідження складають:
ідеї єдності світу (В.І.Вернадський, М.М.Моісеєв, О.Д.Урсул, Б.С.Лиферов, О.О.Кашаєв);
положення Парламентської Асамблеї Ради Європи, організації економічного співробітництва та розвитку, ЮНЕСКО, Болонських угод про розвиток міжнародного співробітництва в галузі освіти, Указів Президента України;
науково-теоретичні положення про формування єдиних освітніх пріоритетів (В.Андрущенко, У.Науменко, Л.Пуховська, В.Молодиченко, О.Закусило). Для вирішення поставлених завдань застосовуються методи дослідження:
теоретичні - аналіз, узагальнення наукових джерел, виявлення достовірних фактів про взаємозв'язок між явищами і процесами та закономірні тенденції їх розвитку, порівняння, моделювання, системно-структурні, системно-функціональні методи, які дозволили систематизувати теоретичний матеріал з проблеми дослідження;
емпіричні - опитування, тестування, спостереження, співбесіди, експертні оцінювання, педагогічний експеримент, методи математичної статистики, комп'ютерна обробка даних експерименту, що допомагають реалізувати програму дослідження та виявити якісні зміни у розвитку особистості гімназиста в умовах формування єдиного європейського освітнього простору.
Етапи дослідно-експериментальної роботи
I етап. Організаційно-підготовчий (2011-2012 рр.)
1. Визначення та наукове обґрунтування теми, мети, об'єкту, предмету, завдань, гіпотези, методів дослідження.
2. Вивчення та аналіз філософської, психолого-педагогічної, методичної літератури з проблеми
3. Формування тимчасового науково-дослідного колективу педагогів, методистів, управлінців, науковців, їх підготовка до роботи в умовах експерименту.
4. Проведення педагогічної ради гімназії з теми "Діяльність педагогічного колективу в умовах експерименту".
5. Підписання угод про співпрацю та участі гімназії у міжнародних проектах, конкурсах:
5.1. Театрально-художня творчість. Польща, Краків.
5.2. Освітня програма. Литва.
5.3. Освітня програма "Партнерство заради свободи". FLEX.США.
5.4. "Йоханітер - допомога при нещасних випадках" Німеччина.
5.5. "Школи - партнери майбутнього". Німеччина.
5.6. "Молода Полонія", Польща
6. Складання кошторису витрат для забезпечення програми дослідно-експериментальної роботи та функціональних обов'язків учасників експерименту.
7. Забезпечення навчання педагогів шляхом проведення тренінгів із залученням працівників управління освіти Рівненського міськвиконкому, науковців Рівненського державного гуманітарного університету. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України.
8. Проведення серій on-line-семінарів з педагогами та заступниками директора гімназії.
9. Створення інформаційно-аналітичного центру.
10. Проведення проблемно-цільових, науково-теоретичних, теоретико-методологічних семінарів та круглих столів.
11. Підготовка звіту про результати першого етапу дослідно-експериментальної роботи.
II етап. Діагностико-концептуальний (2013-2014 рр.)
1. Комплексне дослідження проблеми за допомогою теоретичних та емпіричних методів, неекспериментальних (бесіда, анкетування, спостереження, аналіз продуктів діяльності); діагностичних (тести, педагогічний експеримент, шкалювання, якісні та змішані діагностичні методи); формуючих (вивчення особливостей і формування рис гімназиста по заданій програмі); експериментальних (природний та моделюючий експерименти).
2. Дослідити готовність педагогів до здійснення процесу розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
3. Розробити критерії, показники та рівні розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
4. Проаналізувати:
4.1. Рівень мобільності учнів, педагогів, науковців; прозорості та гласності у формуванні контингенту гімназистів; спілкування вчителя та учня; диверсифікації та гнучкості мети, змісту освітніх програм, структури навчального закладу, його діяльність, тип і впровадження програм, форм організації навчально-виховного процесу, методів навчання.
4.2. Позитивні та негативні тенденції, труднощі в організаційно-педагогічній діяльності вчителів.
4.3. Рівень навчання, виховання і розвитку гімназистів та педагогічної діяльності вчителів.
4.4. Рівень засвоєння гімназистами загальнолюдських і національних цінностей та європейських ідеалів.
4.5. Вплив суспільно-гуманітарних та природничо-математичних дисциплін, реалізація гімназійних цільових творчих та міжнародних програм на розвиток і виховання особистості.
4.6. Рівень науково-методичного забезпечення, єдності фізичного, духовного та інтелектуального розвитку і виховання особистості.
4.7. Визначення в освітньо-виховному процесі пріоритету гуманістично-світоглядних знань.
4.8. Рівень почуття відповідальності та збереження національних традицій, звичаїв, культурних надбань, реалізації ідеї "діалогу культур"; творення індивідуального "Я" - громадянина в його духовній автономності та в умінні поєднувати особисті інтереси з родинними, колективними, суспільними і державними.
5. Нормативно-правове забезпечення експерименту:
Розробити:
5.1. Педагогічну модель розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
5.2. Структурно-логічне дерево дисциплін з одного напряму навчання, забезпечення вільного вибору гімназистами індивідуальних траєкторій навчання.
5.3. Цільову творчу програму розвитку і виховання особистості гімназиста.
5.4. Модель оптимізації управління навчально-виховним процесом в гімназії.
5.5. Електронні навчальні курси "Країнознавство", "Ділова англійська мова", "Англо-американська література".
5.6. Інтегрований курс "Єврознавство".
5.7 Програму "Лінгва" для вивчення іноземної мови педагогічними працівниками.
5.8. Програму реалізації українського педагогічного кордоцентризму - філософію серця пропоновану Г.Сковородою, П.Юркевичем, В.Сухомлинським.
5.9. Модель інтеграції гімназії у міжнародний освітній простір.
5.10. Розробити програму взаємообміну учнів та стажування вчителів у навчальних закладах Європи.
6. Програмно-методичне та інформаційне забезпечення експерименту:
6.1. Створення інформаційно-аналітичного центру (інноваційні програми поглибленого вивчення іноземних мов, спільні проекти і програми, оновленні навчальні програми, конкретні приклади з досвіду роботи, високоякісне методичне забезпечення навчально-виховного процесу, рекомендації щодо взаємодії гімназії із різними соціальними інститутами, навчальними закладами європейських країн).
6.2. Інтенсифікація навчально-виховного процесу на основі запровадження досягнень розвивальної педагогіки.
6.3. Підготовка програм підвищення кваліфікації та стажування педагогів за кордоном.
6.4. Проведення наукових конференцій, симпозіумів, наукових світлиць, проблемно-цільових семінарів, семінарів-практикумів, тренінгів педагогів з питань розвитку і виховання особистості гімназистів.
7. Розробити концептуальні підходи до розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
III етап. Формувальний (2015-2016 рр.)
1. Апробація:
1.1. Структурно-логічної моделі вільного вибору гімназистами індивідуальних траєкторій навчання.
1.2. Цільової творчої програми розвитку і виховання особистості гімназиста.
1.3. Програми реалізації українського педагогічного кордоцентризму - філософії серця.
1.4. Програми взаємообміну учнів та стажування вчителів у навчальних закладах Європи.
1.5. Електронних навчальних курсів.
1.6. Моделі оптимізації управління навчально-виховним процесом.
1.7. Моделі інтеграції гімназії у міжнародний освітній простір.
2. Запровадження інноваційних педагогічних технологій, інтерактивних форм роботи щодо розвитку і виховання особистості гімназиста в єдиному Європейському освітньому просторі.
3. Оновлення парадигми педагогічного процесу шляхом: впровадження розвивальної педагогіки, акмеологічного підходу; побудови навчально-виховного процесу на основі християнсько-демократичних цінностей; стимулювання розвитку інтелектуальної, емоційно-вольової, духовної сфери особистості; реформування позакласної і позашкільної діяльності гімназистів через запровадження інноваційних виховних технологій; формування інноваційного стилю діяльності класних керівників, вчителів-предметників; цілісного впровадження програми розвитку особистості гімназиста; самовизначення, самоактуалізації, самореалізації особистості.
4. Інтеграція гімназії у європейський освітній простір:
4.1. Взаємообмін учнями;
4.2. Стажування педагогів.
4.3. Впровадження інтегрованого підходу в навчально-виховний процес (знання як форма залучення до цінностей; створення когнітивно-почуттєвого фону; активні форми і методи: соціограми, тренінги, ситуативно-рольові ігри, психологічні практикуми, сократівські бесіди, філософські та духовні діалоги тощо).

................
Перейти до повного тексту