- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Н А К А З
N 401/208 від 22.08.2000 м.Київ |
Про проведення експерименту "Методика формування читацьких умінь у дітей раннього дошкільного віку"
Згідно із ст.
14 Закону України
"Про загальну середню освіту" та Національною програмою
"Діти України" з метою розробки, експериментальної перевірки та апробації методики формування читацьких умінь у дітей раннього дошкільного віку
НАКАЗУЄМО:
1. Надати Київському дитячому санаторно-курортному медичному об'єднанню, дошкільним закладам N 6 м. Старокостянтинова Хмельницької області та N 14 м. Джанкоя Автономної Республіки Крим статус експериментальних майданчиків для роботи за темою: "Методика формування читацьких умінь у дітей раннього дошкільного віку".
2. Затвердити координаційний комітет для проведення психолого-педагогічного експерименту (додається).
3. Затвердити програму дослідно-експериментальної роботи на період 2000 - 2010 років (додається).
4. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра освіти і науки України Огнев'юка В.О. та заступника Міністра охорони здоров'я України Картиша А.П.
Міністр освіти і науки України Міністр охорони здоров'я України | В.Г.Кремень В.Ф.Москаленко |
Додаток N 1
до наказу N 401/208
від 22.08.2000 р.
Склад координаційного комітету для проведення психолого-педагогічного експерименту "Методика формування читацьких умінь у дітей раннього дошкільного віку"
Голова координаційного комітету: |
Болтівець С.І. |
- проректор з навчальної та наукової роботи Київського міжрегіонального інституту вдосконалення вчителів імені Б.Грінченка; |
Члени координаційного комітету: |
Герасименко Л.П. |
- генеральний директор Київського дитячого санаторно-курортного медичного об'єднання; |
Гойда Н.Г. |
- начальник управління організації медичної допомоги населенню Міністерства охорони здоров'я України; |
Кононко О.Л. |
- заступник директора з наукової роботи Інституту проблем виховання АПН України (за згодою); |
Копейкіна О.А. |
- завідуюча відділом дошкільної освіти Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України; |
Кочина Л.П. |
- завідуюча кафедрою методики початкового навчання Київського міжрегіонального інституту вдосконалення вчителів імені Б. Грінченка; |
Кузьменко В.У. |
- завідуюча кафедрою дошкільної педагогіки і психології Київського міжрегіонального інституту вдосконалення вчителів імені Б. Грінченка; |
Ліщук В.С. |
- автор педагогічного досвіду; |
Стороженко М.А. |
- президент Української Андрагогічної Академії (за згодою); |
Якименко Л.Ю. |
- начальник відділу дошкільної, початкової та спеціальної освіти Головного управління змісту освіти Міністерства освіти і науки України. |
Додаток N 2
до наказу Міністерства освіти
і науки України та Міністерства
охорони здоров'я України
N 401/208 від 22.08.2000 р.
Програма дослідно-експериментальної роботи за темою "Методика формування читацьких умінь у дітей раннього дошкільного віку" на базі Київського дитячого санаторно-курортного медичного об'єднання, дошкільних закладів N 6 м. Старокостянтинова Хмельницької області і N 14 м. Джанкоя Автономної Республіки Крим
Виконавці програми: тимчасовий творчий колектив науковців Київського міжрегіонального інституту удосконалення вчителів імені Бориса Грінченка.
Керівники експерименту:
1. Організаційне керівництво - акад. Стороженко М.А., президент Української андрагогічної академії.
2. Наукове керівництво - Болтівець С.І., проректор з навчальної та наукової роботи Київського міжрегіонального Інституту удосконалення вчителів імені Бориса Грінченка, доцент, кандидат педагогічних наук (загальне наукове керівництво);
Кочина Л.П., завідуюча кафедрою методики початкового навчання Київського міжрегіонального інституту удосконалення вчителів імені Бориса Грінченка, професор, кандидат педагогічних наук (науково-методичне керівництво);
Кузьменко В.І., завідуюча кафедрою, дошкільної педагогіки та психології Київського міжрегіонального інституту удосконалення вчителів імені Бориса Грінченка, доцент, кандидат психологічних наук (науково-методичне керівництво).
Експериментальна база: Київське дитяче санаторно-курортне медичне об'єднання (Герасименко Л.П.), дошкільний заклад N 6 м. Старокостянтинова Хмельницької області, дошкільний закладу Мв 14 м. Джанкоя Автономної Республіки Крим (Тридубенко О.Л.).
Об'єкт дослідження: Процес формування читацьких умінь у дітей раннього дошкільного віку.
Предмет дослідження: Способи реалізації ранніх можливостей набуття дітьми дошкільного віку читацьких навичок.
Мета: Оцінка довгострокових можливостей методики формування читацьких умінь у дітей раннього дошкільного віку.
Гіпотеза дослідження: Інтелектуальний розвиток дітей раннього дошкільного віку опосередковується в мовленні, оформленню якого передує структурування як вербальних, так і візуальних знакових засобів, зокрема, зорових образів букв, складів, слів, словосполучень і речень. Виходячи з цього, оволодіння дитиною мовленнєвою діяльністю природно здійснювати шляхом рівномірного засвоєння всіх її складових. Мовленнєва діяльність, результатом якої є вимовляння лексем, в своїй основі є синтезогенетичною, якщо, крім рецепторів слуху, її забезпечують рецептори зору та дотику.
На відміну від сегрегаціогенетичного підходу, що витребовує розвиток певної спеціалізованої форми мовленнєвої діяльності, наприклад, тільки усного відтворення звуків, синтезогенетичний підхід забезпечує рівномірну етапність у цілісному оволодінні дитиною інструментальною культурою, до якої належить мова.
Цілісність цього процесу створює належну основу для збереження психічного здоров'я дитини у її подальшому віковому розвитку, забезпечуючи первинну, профілактику дистресових явищ, пов'язаних з інтелектуальним перенапруженням у молодшому шкільному віці, тобто у віці 6-9 років.
У відповідності з метою та гіпотезою визначені такі головні завдання дослідження:
1. Провести теоретичний аналіз досліджень з проблеми інтенсифікації розвитку інтелекту у різних вікових групах дітей від шестимісячного до десятирічного віку.
2. Провести онто- та філогенетичний аналіз вікового розвитку операціональних механізмів інтелекту дітей 1 - 10-річного віку.
3. Виконати компаративне дослідження розвитку відповідних інтелектуальних структур дитини в різних етнічних культурах:
- західній (Великобританія, Нідерланди);
- східній (Японія, Індія).
4. Проаналізувати змінюваність операціональних і знакових механізмів у різних видах дитячої діяльності на напрямках раннього навчання.
5. Обгрунтувати методики формування читацьких умінь у дітей раннього дошкільного віку та провести їх єкспериментальну перевірку.
6. З'ясувати роль сім'ї та значення відповідної підготовленості членів родини до безпосереднього впливу на ранній розвиток і формування операціональних структур дитячого інтелекту.
7. Встановити андрагогічні детермінанти та закономірності підготовки членів трьох-чотирьохпоколінної сім'ї до розвивально-виховної діяльності, спрямованої на формування читацьких та інших сутнісних умінь дітей раннього дошкільного віку, їх подальшої підтримки і автоматизації на етапі перетворення умінь у навички.
Термін проведення експерименту: 2000 - 2010 роки
Перспективний план роботи
Перший етап експерименту - консультативно-діагностичний
Завдання:
1. Провести теоретичний аналіз педагогічних та психологічних праць з досліджуваної проблеми.
2. Розробити умови проведення консультативно-діагностичної та навчально-розвивальної роботи з дітьми шестимісячного - трирічного віку та їх батьками, дідусями і бабусями, іншими членами сімей, які виявили бажання взяти участь в експерименті.
3. Скласти зразок "Психолого-педагогічно-медичної картки" учасника експерименту, що включає відповідні дані про дитину, членів сім'ї та передбачає можливість її 10-річного ведення.
4. Провести психолого-педагогічні консультації для сімей:
- консультації по телебаченню, радіо, в пресі для батьківської громадськості про цілі і завдання експерименту;
- індивідуальне консультування за попереднім записом майбутніх учасників експерименту;
- юридично-фінансові консультації щодо оформлення взаємних зобов'язань і прав всіх учасників експерименту на відповідні періоди спільної діяльності.
5. Створити і запровадити систему циклової навчально-розвивальної роботи з дітьми і їх батьками, членами сімей, дідусями і бабусями.
Термін виконання: лютий 2000 р. - червень 2003 року.
Виконавці:
1. Стороженко М.А, академік, президент Української андрагогічної академії;
2. Болтівець С.І., проректор з навчальної та наукової роботи Київського міжрегіонального інституту удосконалення вчителів імені Бориса Грінченка, доцент, кандидат педагогічних наук;
................Перейти до повного тексту