1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
27.03.2003 N 4/4-10
Про ефективність використання матеріально-технічної бази і стану орендних відносин в навчальних закладах та установах освіти
Заслухавши та обговоривши доповідну записку департаменту економіки та соціального розвитку і Державної інспекції навчальних закладів України про ефективність використання матеріально-технічної бази і стану орендних відносин в навчальних закладах та установах освіти, підпорядкованих міністерству (доповідна записка додається), колегія відзначає, що незважаючи на обмеженість і нестабільність державного фінансування на експлуатаційно-господарські потреби, обласними, міськими управліннями освіти і науки, керівниками навчальних закладів постійно проводиться значна робота щодо збереження в належному технічному стані державного майна та використання його за призначенням.
З метою додаткових надходжень коштів для забезпечення надійної експлуатації будівель, котельного господарства, інженерних мереж та підвищення ефективності використання матеріально-технічної бази в більшості навчальних закладах, враховуючи нормативно-правові та законодавчі акти, ці питання регулюються шляхом передачі окремого майна в оренду.
Проте передача в оренду майна не повинна погіршувати умови проведення навчального процесу та проживання студентів і учнів в гуртожитках, а навпаки - сприяти подальшому розвитку та утриманню матеріально-технічної бази навчальних закладів.
Водночас за результатами матеріалів перевірки і їх аналізу встановлено, що в окремих навчальних закладах різних рівнів акредитації мають місце факти правопорушень та перевищення керівниками своїх посадових повноважень.
Допускаються порушення вимог Закону України "Про оренду державного та комунального майна" при оформленні договорів оренди.
Зокрема, передача в оренду нерухомого майна без дозволу Міністерства освіти і науки, погоджень з регіональними відділеннями Фонду державного майна, необ'єктивність проведення оцінки вартості орендної площі, послаблений контроль за своєчасними розрахунками орендарів за оренду нерухомого майна та комунальні послуги, відсутнє страхування орендованого майна окремими орендарями, а також використання окремими організаціями місцевого підпорядкування приміщень спортивного призначення без укладання договорів оренди та відповідної плати за оренду державного майна та комунальні послуги.
Мають місце випадки щодо відсутності погоджень із санепідемстанцією та пожежною охороною господарсько-виробничої діяльності орендарів в орендованих приміщеннях, що в значній мірі негативно впливає на проведення навчально-виховного процесу.
Безвідповідальність окремих керівників призвела до порушень нормативно-правових актів та фінансової дисципліни при наданні в оренду рухомого майна.
У ряді навчальних закладів різних рівнів акредитації за останні роки виникла диспропорція між потребою в житлі на період навчання учнівсько-студентської молоді та відсутністю такої потреби, що призвело до невідкладного вирішення проблеми перерозподілу існуючих будівель гуртожитків між навчальними закладами. При цьому слід відмітити, що деякі будівлі гуртожитків використовуються не за призначенням, житлові приміщення передані в оренду різним організаціям, а також заселені як сім'ями працівників навчального закладу, так і працівниками інших установ.
Вкрай гострим є питання виконання навчальними закладами програми енергозбереження як одного із напрямів економії бюджетних коштів.
Тільки вирішення питання встановлення в повному обсязі приладів обліку споживання паливно-енергетичних ресурсів дозволить значно зменшити видатки за комунальні послуги.
Виявлені порушення свідчать про необхідність посилення уваги до виконання вимог по утриманню та ефективному використанню навчальними закладами державного майна Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та термінового усунення виявлених проблем і порушень.
Враховуючи вищезазначене, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Визнати, що незважаючи на певну роботу, яка проведена обласними (міськими) управліннями освіти і науки, керівниками навчальних закладів щодо збереження державного майна та використання його за призначенням, в навчальних закладах, підпорядкованих міністерству, все ще мають місце окремі факти грубих порушень в господарській діяльності та неефективного використання державного майна.
2. За допущені порушення у фінансово-господарській діяльності у використанні матеріально-технічної бази за призначенням, невиконання в повному обсязі програми енергозбереження та вимог Закону України "Про оренду державного та комунального майна":
2.1. Притягнути до дисциплінарної відповідальності:
директора Дніпропетровського політехнікуму Прокопенка М.П. - за відсутність відповідного контролю по розрахунках переданого в оренду нерухомого майна і комунальні послуги та його страхуванню;
директора Харківського індустріально-педагогічного технікуму Рябка Л.І. - за неефективне використання приміщень гуртожитків, незабезпечення відповідних умов проживання студентів та невиконання розпорядчих документів міністерства щодо перерозподілу незадіяних будівель гуртожитків технікуму;
директорів ПТУ N 31 Миколаївської області Русса В.Ф. та ПТУ N 4 Одеської області Бахчиванжі І.І. - за відсутність відповідного контролю за збереженням переданого в оренду нерухомого і рухомого майна, по розрахунках за оренду та комунальні послуги, а також страхуванню переданого в оренду майна;
директорів ПТУ N 17 та 18 Жука М.Г. та Знахаренка В.В. - за передачу в оренду майна без погоджень з регіональним відділенням ФДМ, необ'єктивну оцінку вартості переданого в оренду майна та за невиконання в повній мірі Законів України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя", "Про охорону праці", "Про пожежну безпеку".
2.2. Звернути увагу:
начальників управлінь освіти і науки облдержадміністрацій: Донецької - Тесленка В.В., Дніпропетровської - Долгополого В.Г., Луганської - Омельченка О.П., Харківської - Бєловій Л.О., Запорізької - Ульяновій О.І., Хмельницької - Войтенка В.І.; начальника Криворізького авіаційно-технічного коледжу Андрусевича А.О.; директора Комсомольського політехнічного коледжу Каплуна І.П. - на недостатній контроль за оснащенням об'єктів навчальних закладів приладами обліку енергоносіїв;
ректорів Київського національного університету технологій та дизайну Головка Д.Б. та Вінницького державного педагогічного університету Шунди Н.М.; в. о. начальника Одеського мореплавного училища Меньщикова О.К.; директорів Дніпропетровського технікуму зварювання та електроніки Снєосікова А.М., ПТУ N 48 Донецької області Митрошина Ф.В. - на відсутність відповідного контролю по розрахунках переданого в оренду нерухомого майна та комунальні послуги;
директора Чернівецького центру науково-технічної і економічної інформації Мельника Л.А. - на передачу в оренду нерухомого майна без погодження з регіональним відділенням Фонду державного майна та на відсутність належного контролю при оцінці вартості переданих в оренду площ;
директорів Криворізького автотранспортного технікуму Ніколаєва В.І. та Дніпродзержинського комерційного технікуму Бенька Г.П. - на відсутність контролю по страхуванню орендованого майна.
3. Ректору Київського національного університету технологій та дизайну Головку Д.Б. притягнути до дисциплінарної відповідальності проректора університету, на якого покладено здійснення контролю за збереженням, використанням та розрахунками переданого в оренду державного майна.
4. Керівникам місцевих органів управління освітою всіх рівнів, ректорам і директорам вищих навчальних закладів, організацій і установ Міністерства освіти і науки України:
4.1. У квітні - травні 2003 року провести перевірки та заслухати на засіданнях колегії та нарадах звіти відповідальних осіб про стан виконання вимог по утриманню та ефективному використанню державного майна, Закону України "Про оренду державного та комунального майна", забезпеченню порядку орендних відносин та затвердити, з метою усунення виявлених проблем і порушень, відповідні заходи з даних питань, особливо щодо:
дострокового розірвання договорів оренди з орендарями, які мають заборгованість з орендної плати понад три місяці від встановленого в договорі терміну її внесення (ст. 26 Закону України "Про оренду державного та комунального майна");
забезпечення обов'язкового страхування орендарями взятого в оренду майна (ст. 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна");
посилення контролю за санітарним та протипожежним станом зданих в оренду приміщень;
визначення ефективності від здачі в оренду майна.
4.2. Провести аналіз і внести до міністерства пропозиції, з метою раціонального використання нерухомого майна, щодо проведення реконструкції та перепланування існуючих приміщень гуртожитків, в яких потреба в житлі учнівсько-студентської молоді відсутня, під навчальні приміщення.
4.3. До 1 жовтня 2003 року надати департаменту економіки та соціального розвитку міністерства аргументовану інформацію щодо потреби в додаткових житлових площах для забезпечення проживання іногородніх та сімейних студентів, а також пропозиції щодо передачі іншим навчальним закладам і установам освіти будівель гуртожитків, незадіяних за призначенням.
4.4. Взяти під контроль виконання програми енергозбереження як одного із напрямів економії бюджетних коштів та забезпечення виконання Указу Президента України від 16.06.99 р. N 662/99 щодо забезпечення у 2004 році в повному обсязі оснащення бюджетних установ, організацій та казенних підприємств лічильниками води і теплової енергії, природного газу та приладами регулювання енергоспоживання.
4.5. При зверненні до міністерства як органу управління державним майном щодо дозволу на оренду нерухомого майна професійно-технічних навчальних закладів управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій здійснювати аналіз доцільності такої передачі та економічне аргументування стану матеріально-технічної бази відповідного навчального закладу.
5. Державній інспекції навчальних закладів (Бурлаков О.М.) при тематичних перевірках навчальних закладів звернути особливу увагу на стан приміщень та їх використання.
Раз у півріччя, починаючи з другого кварталу 2003 року, інформувати з даного питання керівництво міністерства.
6. Відділу фінансового контролю (Миргородський В.Л.) при проведенні перевірок фінансово-господарської діяльності навчальних закладів і установ освіти забезпечити дієвий контроль використання матеріально-технічної бази відповідних навчальних закладів та вживати заходи стосовно своєчасного погашення заборгованості орендарями за надане в оренду майно та комунальні послуги.
7. Комітету з фізичного виховання та спорту (Опирайло С.І.), Департаменту економіки та соціального розвитку (Куліков П.М.) довести до керівників обласних управлінь і державних підприємств фізичного виховання та спорту, підпорядкованих міністерству, відповідні вимоги щодо підвищення ефективності використання державного майна, передачі його в оренду у відповідності до вимог Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та визначення орендної плати згідно з Методикою розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна.
8. Департаменту економіки та соціального розвитку (Куліков П.М.)
8.1. При формуванні Державного бюджету на наступні роки першочергово передбачати відповідний обсяг фінансування за рахунок загального фонду та державних централізованих капіталовкладень на модернізацію (ліквідацію) аварійно-небезпечних об'єктів та відомчого котельного господарства.
8.2. Посилити контроль за використанням навчальними закладами коштів загального та спеціального фондів на продовження оснащення будівель лічильниками води, теплової енергії, природного газу та приладами регулювання енергоспоживання, передбачених кошторисами видатків на придбання обладнання і предметів довгострокового користування.
8.3. Протягом 2003-2004 рр., відповідно до наданих пропозицій від навчальних закладів, здійснити перерозподіл існуючих будівель гуртожитків з метою їх ефективного використання за призначенням та забезпечення житлом не міських студентів.
8.4. Розгляд питань щодо передачі в оренду нерухомого майна професійно-технічних навчальних закладів здійснювати тільки за письмовими зверненнями керівників управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
9. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на заступника державного секретаря міністерства Богомолова А.Г.
За голову колегії, державний секретар В.С.Журавський
................
Перейти до повного тексту