09.09.2011 N 1/9-685 |
Заступник Міністра | Б.М.Жебровський |
Етапи заняття | Зміст |
Вступне слово (5 хв.) |
Педагог знайомить дітей з темою заняття. Наголошує на важливості та актуальності. До уваги педагога! Педагогу необхідно завчасно ознайомитися з інформаційними матеріалами й зробити повідомлення з огляду на вік дітей. |
Інтерактивна бесіда "Безпека на дорозі" (10 хв.) |
Педагог надає учням певну інформацію, підкріплюючи їх зацікавленість за допомогою запитань. - І наша школа і будинки, в яких ми живемо, розташовані біля дороги. По проїжджій частині рухається транспорт. Які транспортні засоби можуть там рухатись? - А вздовж проїжджої частини - тротуар. Для чого він необхідний? - Ані транспорт, ані пішоходи не заважають одне одному. Це тому, що є чіткі правила, для всіх учасників дорожнього руху. Порушуючи ці правила, ми наражаємо себе на смертельну небезпеку. Якою ж має бути наша поведінка на дорозі? (Безпечною.) - Діти, давайте поміркуємо, що ж таке безпека? Вислухавши відповіді дітей, педагог ознайомлює їх із поняттям "безпека". Безпека - це стан, при якому ніщо кому - або чому-небудь не загрожує.(1) - Від кого або від чого залежить безпека на дорозі? Вислухавши відповіді дітей, педагог малює на дошці "Трикутник безпеки" та на його прикладі наголошує на тому, що на безпеку на дорозі впливають стан доріг (вони мають бути безпечними), стан транспортних засобів (автомобілі мають бути безпечними) та поведінка людей (вона має бути безпечною та відповідальною). |
______________ (1) Культура життєвого самовизначення. Програма інтегративного курсу для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Глосарій понять та термінів/наукове керівництво та редакція І.Д.Звєрєвої. - Київ; К; 2003. - С. 66. |
|
Інтерактивна гра "Подорож" (15 хв.) |
- Діти запрошую вас у цікаву подорож. Для того, щоб вирушити в путь, нам необхідно обрати транспорт. Називайте, хто на якому транспорті буде подорожувати? - Що необхідно нам знати, вирушаючи у дорогу! (Правила дорожнього руху) - А навіщо нам їх знати? (Щоб подорож була безпечною) - Зараз я прошу вас підвестися, тому що ми будемо грати. Я буду називати певні дії, і ми всі разом будемо їх виконувати. Всі готові? Рушаймо! - По автомобілях! (діти сідають за парти) - Плавно, спокійно, але надійно закриваємо двері! (діти демонструють, як вони закривають дверцята) - Обов'язково, пристібаємо ремінь безпеки! (діти роблять руками відповідні рухи) - Оглядаємось навколо! (діти озираються на всі сторони) Заводимо мотор! (діти озвучують і показують, як вони заводять мотори) - Натискаємо на газ! (діти демонструють відповідні рухи) - Поїхали! Звучить весела музика. - Будьте уважними. Пильно слідкуйте за дорогою. Ми рухаємося по трасі, поряд багато різних автомобілів. Звертайте увагу на перехрестя, транспортні зупинки, пішохідні переходи, тротуари. - Прошу всі транспортні засоби "припаркувати" на спеціально обладнаних місцях. Зараз потрібна Ваша допомога одному хлопчику, який вирушив до школи. І, на мою думку, його поведінку не можна назвати безпечною. Аби з ним нічого лихого не сталося, давайте йому допоможемо. Слухайте уважно, я розказуватиму вам історію про Данилка, як тільки ви почуєте, що він робить щось правильно плескайте у долоні, а якщо неправильно - тупайте ногами, тобто попереджайте його. Історія про шлях до школи Данилко взяв ранець і вирушив до школи. Всі люди йшли по тротуару, він теж. (Діти мають відреагувати оплесками). Пішоходи зупинилися, підійшовши до проїжджої частини. На невеликій відстані, повільно рухалася вантажівка і Данилко вирішив, що встигне перебігти. (Діти мають відреагувати тупотом ніг) - Діти, а чому ви попереджаєте, Данилка? Рухаючись далі Данилко вирішив читати назви на всіх вивісках, які йому зустрінуться. Та йому не дуже це вдавалося, бо він весь час на когось або на щось натикався. - Чому так відбувалося? (Педагог вислуховує відповіді і нагадує правила, як необхідно рухатися по тротуару). Часу до початку уроків залишалось мало і Данилко вирішив поспішати. А попереду ще одна дорога. Хлопець стрімко направився до пішохідного переходу. (Пауза) Світлофор привітно всім моргав своїм червоним оком. Данилко оглянув дорогу - машин не було видно. Побіжу, - вирішив хлопець. (Діти мають відреагувати тупотом ніг) - А зараз, що неправильно робив Данилко? А ось і школа! З вашою допомогою Данилко безпечно добрався до школи. А могла би статися і біда. Сьогодні ми часто чуємо, що діти потрапляють у ДТП. |
Інформаційне повідомлення "Чи знаєш ти?" (10 хв.) |
Педагог повідомляє про чинники, через які діти найчастіше потрапляють у ДТП. (див. інформаційні матеріали для педагога). До уваги педагога! За браком часу об'єм інформаційного повідомлення можна скоротити. |
Підведення підсумків (5 хв.) |
Педагог говорить про те, що вже час повертатися до дому і пропонує дітям зайняти місця в автомобілях. Повторюється гра, яка спрямована на розвиток навичок користування ременем безпеки, а також бути уважними і обережними на дорозі. Гра дітям вже знайома тому на даному етапі виконується в прискореному темпі. - Сідаємо в автомобілі (діти відповідними рухами демонструють, всі дії, які називає педагог). Плавно, спокійно, але надійно зачиняємо двері! Обов'язково пристібаємо ремені безпеки! Оглядаємось навколо! Заводимо мотор! Натискаємо на газ! Поїхали! Звучить весела музика. Діти керують своїми авто. Музика зупиняється. - А тепер зменшуємо швидкість, натискаємо на гальма. Спокійно, плавно, повністю зупиняємо автомобілі. Відстібаємо ремені безпеки і повільно виходимо. Далі педагог пропонує дітям підвести підсумки заняття і ставить наступні запитання: - Що ви придбали корисного для себе у цій подорожі? - Як ви будете діяти на дорозі? До уваги педагога! Педагог вислуховує відповіді дітей за необхідності доповнює. Наголошує, на тому що важливо не лише знати правила дорожнього руху, а й обов'язково їх виконувати і якщо вони завжди будуть відповідальними, уважними, обережними то збережуть своє життя і здоров'я. Педагог радить дітям корисними знаннями, які вони отримали на занятті, поділитися зі своїми друзями та батьками. |
Етапи заняття | Зміст |
Вступне слово (5 хв.) |
На початку заняття педагог звертається до учнів із вступним словом. Він говорить про те, що проблема безпеки дорожнього руху виникла із появою колеса та створенням транспортних засобів, які перевозили людей та вантажі. Розкопки міста Помпеї показали, що чотири тисячі років тому вже використовувались Правила дорожнього руху : збереглися дорожні знаки та дорожня розмітка. Минав час, збільшувалися швидкості, зростала кількість транспортних засобів і, разом з тим, загострювалася проблема безпеки дорожнього руху. Зараз у світі щорічно майже 1,3 млн. людей гине у дорожніх аваріях - більше 3000 людей на день - і більш, ніж половина цих людей не пересуваються автомобілем. Ще 20-50 млн. чоловік у разі аварій зазнають травм. Дорожньо-транспортний травматизм відноситься до числа трьох найпоширеніших причин загибелі осіб у віці від 5 до 44 років. У разі відсутності невідкладних та дієвих кроків дорожньо-транспортний травматизм стане, за прогнозами фахівців, п'ятою з найпоширеніших причин смерті в світі, яка щорічно забиратиме 2,4 млн. людських життів. Все це дало поштовх до того, що в березні 2010 року в резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй 2011-2020 рр. було оголошено Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху з метою стабілізації, а потім і скорочення прогнозованого рівня смертності від ДТП в усьому світі. Далі педагог знайомить учнів із Зверненням Президента України Віктора Януковича з нагоди Дня офіційного відкриття оголошеного Генеральною Асамблеєю Організації Об'єднаних Націй Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху. Далі педагог говорить про те, що в 2012 році наша країна, спільно із Польщею, буде приймати європейський чемпіонат із футболу. До нас приїдуть сотні тисяч футбольних уболівальників із Європейських країн, де ситуація на дорогах є більш спокійною та безпечною. Ми - жителі України повинні продемонструвати гостям нашої держави не лише гарні стадіони, затишні готелі, смачну українську кухню, привітність і щирість нашої української душі, але й європейське ставлення до безпеки дорожнього руху. Педагог акцентує увагу учнів на тому, що життя людини має дуже велику цінність. А безпека на дорозі - це і є, насамперед, безпека життя. Саме це твердження є темою нашого сьогоднішнього уроку. До уваги педагога! Тему уроку "Безпека на дорозі - безпека життя" слід записати на дошці. |
Інтерактивна бесіда "А чи знаєте ви ..." (10 хв.) |
Починаючи словами "А чи знаєте ви ...", педагог знайомить учнів із цікавими інформаційними фактами про учасників дорожнього руху, статистичними матеріалами про ДТП та їх наслідки, надає відомості про небезпечні ситуації на дорозі та можливість їх запобігання (див. інформаційні матеріали до уроку). До уваги педагога! Із наведених в інформаційних матеріалах запитань педагог обирає лише декілька, орієнтуючись на те, що може бути цікавим саме для його учнів. Обов'язковим є використання запитань щодо засобів захисту водія і пасажирів у легковому автомобілі. Оскільки дана вправа проходить у вигляді інтерактивної бесіди, педагогу не слід одразу ж намагатись давати відповіді замість учнів. Поставивши запитання, він має дати можливість учням обґрунтувати свої відповіді та висловитись тим, хто має іншу точку зору. Інформацію слід надавати лише після повного обговорення кожного запитання. На завершення вправи педагог проводить загальне обговорення. Запитання для обговорення: - На які роздуми спонукають вас озвучені факти? - Чому учасникам дорожньо-транспортного руху важливо їх знати? |
Мозковий штурм "Безпека на дорозі" (10 хв.) |
На початку вправи педагог запитує в учнів: "Як ви розумієте, що таке безпека?" Отримавши декілька відповідей, він надає визначення цього поняття. Безпека - це стан, при якому ніщо кому- або чому-небудь не загрожує(2). До уваги педагога! Варто це визначення заздалегідь записати на плакаті та під час вправи прикріпити його на дошці. Далі педагог ставить учням наступне запитання: "Як ви вважаєте, хто або що може стати на заваді безпеці на дорозі?" Відповіді учнів занотовуються на дошці. До уваги педагога! У разі необхідності, педагог має спрямувати відповіді учнів таким чином, щоб вони стосувались усіх трьох груп факторів ризику, про які йтиметься на наступному етапі вправи. На наступному етапі педагог наголошує, що відповіді учнів, записані на дошці, є факторами ризику небезпеки на дорозі і їх можна об'єднати в три групи: стан доріг, стан та технічні характеристики транспортного засобу, поведінка людини. До уваги педагога! Варто обговорити з учнями, які саме фактори ризику, що записані на дошці, можна віднести до кожної з груп. Біля кожного фактору на дошці слід зробити певні позначки (наприклад, перші літери назв груп: Д - дорога, Т - транспортний засіб, Л - людина). |
______________ (2) Культура життєвого самовизначення. Програма інтегративного курсу для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Глосарій понять та термінів/наукове керівництво та редакція І.Д.Звєрєвої. - Київ; К; 2003. - С. 66. |
|
Групова робота "Трикутник безпеки" (15 хв.) |
Педагог знайомить учнів із моделлю безпечного дорожнього середовища "Трикутник безпеки", надаючи відповідні коментарі. До уваги педагога! Варто цю модель заздалегідь намалювати на плакаті та під час вправи прикріпити його на дошці. Педагог наголошує, що безпека пішоходів, водіїв та пасажирів залежить від знання і дотримання ними Правил дорожнього руху , які встановлюють та регулюють взаємостосунки та взаємозалежності між трьома складниками дорожнього середовища - людиною, транспортним засобом і дорогою. Далі педагог об'єднує учнів у три групи, кожна з яких отримує картку з запитанням, на яке учні мають підготувати протягом 5 хвилин ґрунтовну відповідь. Запитання для груп: - Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною? - Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним? - Як має діяти людина, щоб почувати себе у безпеці на дорозі? Після презентації групових напрацювань педагог проводить загальне обговорення. Запитання для обговорення: - Так від кого або від чого залежить безпека на дорозі? - Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною? |
Підведення підсумків (5 хв.) |
Педагог пригадує разом із учнями все, що відбувалося під час заняття. Він ставить учням наступні запитання: - Яку нову інформацію ви отримали під час заняття? - До яких висновків ви дійшли? Наприкінці заняття педагог пропонує учням обговорити все почуте на занятті разом із батьками та друзями. |