- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі Москаленківського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів" Чорнобаївської районної ради Черкаської області
На виконання Державної програми "Вчитель", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2002 р.
N 379, враховуючи лист Головного управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації від 03.12.2010 N 786, висновки комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, з метою розроблення та забезпечення функціонування інноваційної моделі формування духовно-моральних цінностей особистості в контексті діяльності громадсько активної школи
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування духовно-моральних цінностей особистості в контексті діяльності громадсько активної школи" на базі Москаленківського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів" Чорнобаївської районної ради Черкаської області, Програму дослідно-експериментальної роботи на 2011-2015 роки та Програму I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на січень - червень 2011 року, що додаються.
2. Надати статус експериментального загальноосвітнього навчального закладу всеукраїнського рівня Москаленківському навчально-виховному комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів" Чорнобаївської районної ради Черкаської області (далі - навчально-виховний комплекс).
3. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу навчально-виховного комплексу;
заслухати звіт про завершення I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у червні 2011 року.
4. Головному управлінню освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації (Шарапа І.Д.) надавати допомогу навчально-виховному комплексу у забезпеченні необхідних умов в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи.
5. Розмістити наказ на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки (www.mon.gov.ua) та Інтернет-порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України" (www.osvita.com).
6. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова комісії з реорганізації Міністерства | Б.М.Жебровський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки
08.02.2011 N 111
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування духовно-моральних цінностей особистості в контексті діяльності громадсько активної школи" на базі Москаленківського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів" Чорнобаївської районної ради Черкаської області на 2011-2015 роки
Актуальність дослідження. Розбудова громадянського суспільства, демократизація усіх сфер життя в Україні актуалізує проблему виховання не лише свідомого громадянина, а й високоморальної, духовно багатої особистості. З огляду на це положення сучасна система освіти і виховання покликана забезпечити гармонійний розвиток особистості громадянина України, основою якого є духовність і моральність.
Вирішення зазначеної вище проблеми проходить в умовах зниження рівня морально-духовної культури українського суспільства, послаблення впливу духовних цінностей на виховання підростаючого покоління. Несформованість духовно-моральної культури дітей та учнівської молоді може призвести до негативних наслідків у їхній поведінці, взаєминах та спілкуванні, до спотворення способу життя. Заміна духовних потреб штучними цінностями спричиняє потрапляння зростаючої особистості в тенета шкідливих звичок (алкоголізм, наркоманія, тютюнокуріння), на шлях правопорушень і злочинів.
Морально-духовна культура людини невіддільна від громадянськості, тобто високоморальна особистість завжди усвідомлює свої права і обов'язки перед державою і суспільством, у неї розвинене почуття відповідальності за майбутнє. Необхідність подолання духовної кризи в суспільстві актуалізує проблему широкого використання у громадянському вихованні учнів виховного потенціалу загальнолюдських цінностей, гуманістичної моралі, які споконвіку були притаманні українському народу.
Зазначені вище положення стали основними засадами діяльності в Україні громадсько активних шкіл, що мають за мету розроблення і практичне забезпечення нової системи громадянського виховання, спрямованої на формування в учнів не лише громадянських, але й духовно-моральних якостей, створення сприятливого навчально-виховного середовища для розвитку загальної культури людини.
Актуальність проблеми формування духовних і моральних цінностей дітей та учнівської молоді, її практична нерозробленість в контексті діяльності громадсько активної школи зумовили вибір теми дослідження: "Формування духовно-моральних цінностей особистості в контексті діяльності громадсько активної школи".
Об'єкт дослідження: виховний процес громадсько активного загальноосвітнього навчального закладу.
Предмет дослідження: психолого-педагогічні умови формування духовно-моральних цінностей учнів загальноосвітнього навчального закладу.
Мета дослідження: визначити, обґрунтувати та експериментально перевірити психолого-педагогічні умови формування духовноморальних цінностей учнів в контексті діяльності громадсько активного загальноосвітнього навчального закладу.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати психолого-педагогічну та науково-методичну літературу, досвід діяльності загальноосвітніх навчальних закладів із проблеми дослідження.
2. Розробити та апробувати організаційно-змістову модель формування духовно-моральних цінностей особистості учня в контексті діяльності громадсько активної школи.
3. Розробити та апробувати авторські навчальні програми спецкурсів, курсів за вибором, спрямованих на формування духовно-моральних цінностей учнів як зростаючих громадян України.
4. Визначити та обгрунтувати оптимальні умови координації роботи з сільською громадою, здійснення партнерства школи і громади, створення атмосфери взаємодії, співпраці та співтворчості у духовно-моральному вихованні учнів.
5. Визначити та апробувати оптимальні та доцільні інноваційні педагогічні технології у викладанні навчальних предметів та спецкурсів, які відповідають потребам духовно-морального розвитку особистості учня.
6. Розробити основні компоненти системи методичної підготовки вчителів для формування в учнів духовно-моральних цінностей.
7. Здійснити дослідно-експериментальну перевірку ефективності організаційно-змістової моделі становлення учня як духовно-моральної особистості громадянина України в контексті діяльності громадсько активної школи.
Гіпотеза дослідно-експериментальної роботи ґрунтується на припущенні, що формування духовно-моральних цінностей учнів в контексті діяльності громадсько активної школи буде ефективним за умов:
- створення виховного середовища для розвитку життєвої компетентності, духовно-моральної культури учнів;
- активної участі батьків у житті школи, села та духовно-моральному розвитку дітей;
- забезпечення партнерських зв'язків із сільською громадою.
Методологічною основою дослідження є філософські та культурологічні ідеї гуманізації та демократизації суспільного життя; концептуальні положення теорії особистості та її розвитку в процесі виховання; загальні положення аксіологічного, особистісно орієнтованого, системного та діяльнісного підходів до розвитку особистості; концептуальні положення діяльності громадсько активної школи.
Теоретичну основу дослідження становлять психолого-педагогічна теорія цінностей (О.Бодальов, Л.Божович, О.Вишневський, Д.Ельконін, А.Здравомислов, Д.Леонтьєв та ін.); психолого-педагогічна теорія гуманізації виховного процесу (І.Бех, Р.Берне, В.Білоусова, О.Кононко, А.Маслоу, Т.Поніманська, К.Роджерс та ін. ); положення Законів України
"Про освіту",
"Про загальну середню освіту",
Національної програми виховання дітей та учнівської молоді.
Науково-педагогічні принципи, на основі яких здійснюватиметься дослідно-експериментальна робота, узгоджуються з загальними педагогічними принципами та віддзеркалюють сучасний рівень розвитку та напрями становлення нової освіти в Україні:
- гуманізація навчально-виховного процесу, співтворчість учителів, учнів, батьків, громадськості;
- формування національної самосвідомості, виховання любові до рідного краю, свого народу, шанобливе ставлення до його культури;
- індивідуальний підхід у вихованні особистості; спрямування зусиль на розвиток світогляду, самосвідомості, культури потреб, емоційної сприйнятливості, поведінки;
- практична цілеспрямованість та орієнтація на практичне втілення і засвоєння духовно-естетичних засад як мотивація життєтворчої особистості;
- демократизація, розширення впливу громадської думки на прийняття адекватних управлінських рішень;
- життєва смислотворча самодіяльність, становлення особистості як творця і проектувальника свого життя.
База дослідження: Москаленківський навчально-виховний комплекс "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів" Чорнобаївської районної ради Черкаської області.
Методи дослідження:
- теоретичні - теоретичний і порівняльний аналізи наукової літератури, нормативно-правових актів, документів та матеріалів для з'ясування сутності виховного простору у формуванні високодуховної, високоморальної особистості;
- емпіричні - анкетування, бесіда, вивчення навчальних планів, програм, спецкурсів, спостереження, інтерв'ю, опитування, тестування;
- статистичні - ранжирування, моделювання, обробка отриманих даних;
- педагогічний експеримент для перевірки ефективності розробленої моделі.
Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягають у створенні перспективної моделі становлення цілісної, духовно моральної особистості; побудові нової системи виховання в площині поєднання освіти, культури і духовності; теоретичному та експериментальному обґрунтуванні психолого-педагогічних умов духовно-морального виховання особистості в контексті діяльності громадсько активної школи.
Практичне значення дослідження полягає у розробленні програм та методичних рекомендацій, які сприяють становленню духовноморальних цінностей особистості; доборі та створенні організаційно-методичного забезпечення формування в учнів духовно-моральних цінностей у системі громадянського виховання; підготовка навчальних посібників, програм курсів, практичних матеріалів для створення сприятливого середовища в формуванні духовно-моральних цінностей учнів у контексті діяльності громадсько активного загальноосвітнього навчального закладу.
Вірогідність результатів експерименту забезпечуватиметься коректним використанням методик і технологій формування духовно-моральних цінностей учнів за погодженням із науковим керівником та консультантами експерименту, якісною обробкою експериментальних даних, систематичним порівняльним аналізом.
Терміни та етапи проведення дослідно-експериментальної роботи:
I. Підготовчий етап (січень - червень 2011 р.):
- Вивчення науково-методичної літератури, аналіз кращого педагогічного досвіду навчальних закладів України за темою дослідження.
- Налагодження спільної діяльності з установами дослідно-експериментальної роботи.
- Визначення складу творчої групи вчителів-дослідників, соціально-психологічної служби для участі в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи з даної проблеми. Визначення змісту та планування роботи творчих груп.
- Проведення моніторингових досліджень готовності учасників навчально-виховного процесу до роботи в експериментальному режимі.
- Нормативно-правове забезпечення дослідно-експериментальної роботи. Планування роботи творчих груп.
- Підведення підсумків підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи.
II. Діагностично-концептуальний етап (серпень 2011 р. - червень 2012 р.):
- Проведення анкетування з проблеми впливу особистих моральних якостей педагогів у вихованні молоді в процесі громадянсько-орієнтованої освіти.
- Здійснення моніторингу рівня сформованості духовно-моральних якостей учнів.
- Проведення діагностики щодо визначення рівня компетентності педагогічних працівників із проблеми дослідження.
- Проведення моніторингу батьківської громадськості з проблеми дослідно-експериментальної роботи.
- Розроблення і затвердження програм спільної діяльності учасників (суб'єктів) дослідно-експериментальної роботи.
- Залучення до співпраці представників місцевого самоврядування, депутатів сільської та районної рад, місцевих підприємців.
- Розроблення моделі формування та розвитку духовно-моральних якостей особистості, концепції і програми інноваційного розвитку закладу як громадсько активної школи.
III. Формувальний етап (серпень 2012 р. - червень 2014 р.):
- Експериментальне впровадження організаційно-змістової моделі формування духовно-моральних якостей учнів у контексті діяльності громадсько активної школи.
- Упровадження навчальних тренінгів із духовно-морального розвитку особистості для учасників дослідно-експериментальної роботи.
- Моніторингові дослідження показників рівня сформованості духовно-моральних якостей учнів у контексті діяльності громадсько активної школи, внесення коректив та доповнень у розроблену модель.
- Створення системи проектної діяльності суб'єктів навчально-виховного процесу з проблеми дослідження.
- Організація діяльності краєзнавчих дитячих та громадських об'єднань з метою формування в дітей високих духовно-моральних інтересів і запитів, ціннісних поглядів, орієнтацій та переконань.
- Розроблення та апробація науково-методичного матеріалу, інноваційних авторських методик і технологій щодо впровадження організаційно-змістової моделі формування духовно-моральних якостей учнів у контексті діяльності громадсько активної школи.
- Створення консультаційного пункту з метою навчання вчителів, батьків, представників громадськості з проблеми формування духовно-моральних цінностей особистості.
- Розроблення та практична апробація авторських програм, курсів за вибором: "Дванадцять шляхів духовності", "Гармонія", "Духовний потенціал особистості", "Школа гречності".
IV. Контрольно-узагальнювальний етап (серпень 2014 р. - травень 2015 р.):
1. Узагальнення педагогічного досвіду та підбиття підсумків проведеного експерименту:
- Моніторинг рівня сформованості духовно-моральних цінностей учнів шляхом емпіричного збору первинної інформації (проведення діагностування рівня сформованості моральних, духовних та художньо-естетичних якостей учнів).
- Систематизація матеріалів проведеного експерименту та методичних розробок, за допомогою яких реалізовувалася мета проекту.
- Системний аналіз ефективності впровадження організаційно-змістової моделі формування духовно-моральних якостей учнів у контексті діяльності громадсько активної школи (кількісний та якісний показники).
- Визначення рівня ефективності розроблених під час дослідно-експериментальної роботи методів та виховного потенціалу громадськості у формуванні духовно-моральних цінностей дитини.
2. Підготовка наукового звіту про підсумки проведення експериментальної роботи за темою дослідження.
3. Поширення та публікація матеріалів дослідно-експериментальної роботи з теми "Формування духовних і моральних цінностей особистості у контексті діяльності громадсько активної школи" шляхом публікації у педагогічній пресі, Інтернеті тощо.
Очікувані позитивні результати:
- оволодіння вихованцями знаннями, вміннями, навичками та технологіями формування і розвитку власної життєвої компетентності у найголовніших сферах людського життя;
- розвиток в учнівської молоді вмінь розробляти та реалізовувати соціально значущі проекти, створення умов для самореалізації в суспільно значущій діяльності;
- залучення юнаків та дівчат до активної участі в державотворчих процесах України;
- розроблення, апробація та впровадження у практику роботи нових методик, зорієнтованих на стимулювання активної творчої участі кожного вихованця у формуванні особистої життєвої компетентності;
- підвищення рівня взаємозв'язку школи, батьків та громадськості у питаннях формування свідомого громадянина, високоморальної, духовно багатої особистості.
Наукове та кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи:
Науковий керівник:
Єрмаков Іван Гнатович - старший науковий співробітник Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, кандидат історичних наук.
Консультант:
Ковганич Галина Григорівна - науковий співробітник Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України.
Координатор:
Грабовська Валентина Миколаївна, методист вищої категорії відділу інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи відділення змісту позашкільної освіти, виховної роботи та масових заходів Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки.
Відповідальні виконавці:
Кузько Віра Антонівна - директор Москаленківського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів".
Івко Ніна Володимирівна - заступник директора з навчально-виховної роботи.
Солоха Оксана Андріївна - заступник директора з виховної роботи.
Ускучакова Світлана Іванівна - практичний психолог.
Науково-методичне супроводження: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти.
Науковий керівник Директор НВК Координатор | І.Г.Єрмаков В.А.Кузько В.М.Грабовська |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки
08.02.2011 N 111
ПРОГРАМА
дослідно-експериментальної роботи на 2011-2015 роки
I. Підготовчий етап
(січень 2011 р. - червень 2011 р.)
N п/п |
Зміст |
Строк виконання |
Очікувані результати |
1. |
Визначення складу творчої групи вчителів - дослідників, психологічної служби для участі в організації та проведенні дослідно- експериментальної роботи, конкретизація завдань діяльності. |
Січень 2011 р. |
План спільних дій, системність в організації дослідно- експериментальної роботи. |
2. |
Налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють науковий супровід дослідно- експериментальної роботи. |
Січень - лютий 2011 р. |
Складання угод про співробітництво. |
3. |
Розроблення інструкції про порядок організації та проведення дослідно- експериментальної роботи. |
Січень - лютий 2011 р. |
Інструкція про порядок проведення педагогічного експерименту. |
4. |
Вивчення науково- методичної літератури, аналіз кращого педагогічного досвіду навчальних закладів України за темою дослідження. |
Січень - березень 2011 р. |
Банк даних з проблеми експериментальної роботи. |
5. |
Нормативно-правове забезпечення дослідно- експериментальної роботи. |
Січень - лютий 2011 р. |
Пакет відповідних нормативно-правових документів. |
6. |
Проведення моніторингових досліджень діагностики готовності вчителів до роботи в експериментальному режимі. |
Січень - лютий 2011 р. |
За підсумками діагностики внесення змін до методичної роботи з вчителями. |
7. |
Планування роботи тимчасових творчих груп з різних аспектів експериментального дослідження. |
Травень 2011 р. |
Програми роботи тимчасових творчих колективів. |
8. |
Складання кошторису витрат для забезпечення реалізації програми дослідно- експериментальної роботи. |
Квітень 2011 р. |
Матеріальне забезпечення дослідно- експериментальної роботи: рішення про затвердження кошторису. |
9. |
Проведення постійно діючого семінару "Інноваційна діяльність педагогічних працівників в умовах дослідно- експериментальної роботи". |
Січень - березень 2011 р. |
Творче портфоліо, статті в журналах, газетах. |
11. |
Підведення підсумків підготовчого етапу дослідно- експериментальної роботи. |
Червень 2011 р. |
Науковий звіт про проведену дослідно- експериментальну роботу. |
................Перейти до повного тексту