1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
09.06.2011 N 553
Про підсумки Всеукраїнської естафети педагогічних інновацій "Нові горизонти української школи"
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 28.03.2011 р N 286 протягом квітня-травня 2011 року вперше проведено Всеукраїнську естафету педагогічних інновацій "Нові горизонти української школи", у якій взяли участь понад 300 педагогічних працівників з усіх регіонів країни. За результатами її проведення
НАКАЗУЮ:
1. Підтримати ініціативу керівників місцевих органів управління освітою щодо застосування у практичній діяльності такої форми роботи, як проведення естафети педагогічних інновацій, що забезпечила вивчення інноваційних напрямів діяльності, спрямованих на розвиток загальної середньої та дошкільної освіти, сприяла обміну досвідом та налагодженню партнерських стосунків між педагогічними працівниками та підписанню міжрегіональних угод про співпрацю.
3. Директору департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.):
3.1. Подати на розгляд засідання підсумкової колегії Міністерства освіти і науки, молоді та спорту з питань загальної середньої та дошкільної освіти 26 серпня 2011 року узагальнені матеріали за підсумками проведення Всеукраїнської естафети.
3.2. Врахувати при розробленні плану роботи департаменту на 2012 рік заходи щодо вивчення та узагальнення інноваційних форм роботи, спрямованих на розвиток загальної середньої та дошкільної освіти.
4. Міністру освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
4.1. Довести до керівників місцевих органів управління освітою, навчальних закладів інформаційно-аналітичну записку за підсумками проведення Всеукраїнської естафети (додається).
4.2. Забезпечити розгляд інформаційних матеріалів за результатами участі регіональних делегацій у Всеукраїнській естафеті на конференціях педагогічних працівників у серпні поточного року.
4.3. Запровадити з 2011/2012 навчального року проведення регіональної естафети педагогічних інновацій.
5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра Б.М.Жебровський
Додаток
до наказу МОНмолодьспорту
України
09.06 2011 N 553
ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ЗАПИСКА
за підсумками проведення Всеукраїнської естафети педагогічних інновацій "Нові горизонти української школи"
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 28.03.2011 N 286 протягом квітня-травня 2011 року було проведено естафету, яка складалася з двох етапів: першого - відвідування регіональною делегацією іншої області та другого - прийом делегації освітян з визначеного в наказі регіону.
Мета естафети - вивчення та впровадження у практичну діяльність інноваційних форм роботи, спрямованих на розвиток загальної середньої та дошкільної освіти.
Очікувані результати: отримання та узагальнення інформації про досвід роботи регіональних управлінь освіти і науки, закладів освіти щодо організації дослідно-експериментальної роботи педагогічних колективів, здійснення контрольно-аналітичної діяльності, впровадження сучасних педагогічних інновацій у навчально-виховний процес, організації планування роботи та поповнення загальноукраїнської скарбнички інновацій.
До складу делегації входили керівники регіональних управлінь освіти, їх заступники, які за своїми посадовими обов'язками відповідають за розвиток загальної середньої та дошкільної освіти регіону, спеціалісти управління, відповідальні за діяльність загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів, начальники управління/відділу освіти міської та районної державних адміністрацій, директор загальноосвітнього закладу, завідувач дошкільного навчального закладу, представники регіонального інституту післядипломної педагогічної освіти та регіональної освітянської преси.
Підбиваючи підсумки перебування в інших областях, регіональні делегації за круглим столом обмінювалися думками щодо шляхів інноваційного розвитку загальної середньої та дошкільної освіти, виконання завдань, визначених рішенням підсумкової колегії Міністерства від 20 серпня 2010 року, та перспективних планів впровадження інновацій в навчальний процес. Крім того, керівники делегацій та представники Міністерства взяли участь у брифінгах та прес-конференціях для регіональних засобів масової інформації.
Учасники естафети зазначили, що проведення першої Всеукраїнської естафети педагогічних інновацій "Нові горизонти української школи" стало змістовним заходом, який дав можливість ознайомитися з кращими інноваційними регіональними проектами. Це сприятиме впровадженню нових ідей у практичну діяльність.
Як результат плідного обміну досвідом, майже всі регіони підписали Угоди про співробітництво, що спрямовані на розвиток освітніх систем із застосуванням сучасних педагогічних технологій. На сьогодні регіональні управління освіти почали розробляти плани спільних заходів щодо виконання двосторонніх угод.
Учасники естафети із Києва планують скоординувати роботу та налагодити обмін досвідом між Севастопольським міським гуманітарним університетом та Київським університетом імені Бориса Грінченка. Це дозволить комплексно вирішувати питання модернізації сучасної освіти.
На Волині збираються впроваджувати досвід житомирських колег з питань удосконалення мережі дошкільних навчальних закладів, Центрів розвитку дитини та приватних закладів освіти.
Досвід виховної роботи педагогів Тернопільщини буде поглиблено вивчено, адаптовано та впроваджено в систему освіти Дніпропетровської області.
На думку освітян Закарпаття, результати інноваційної діяльності педагогів Вінницької області дозволили подолати стереотипи педагогічної діяльності, впровадити альтернативні педагогічні системи. Осередком цієї діяльності є школа-гімназія N 6 м. Вінниці, що у 2010 році стала срібним призером Міжнародної виставки "Інноватика в освіті України" й отримала грант за І місце в рамках реалізації обласної Програми інформаційних, телекомунікаційних та інноваційних технологій.
У практичній діяльності Київської області буде використано досвід створення єдиної інформаційної мережі, що існує в Запорізькій області. Також буде запроваджено досвід запорізьких колег щодо організації повноцінної взаємодії педагогів і батьків у групах короткотривалого перебування у дошкільних навчальних закладів.
Досвід впровадження технології ціннісного ставлення до власного здоров'я у дітей старшого дошкільного віку у дитячих садках Черкащини зацікавив освітян Севастополя. Крім цього, севастопольці відзначили, що в навчальних закладах міста можуть бути впроваджені реалізовані черкаськими колегами технології здійснення патріотичного виховання учнів засобами музейної педагогіки, впровадження комплексного підходу до надання освітніх послуг та створення єдиного інформаційного освітнього простору.
Елементи управлінської, методичної, виховної систем роботи закладів освіти Закарпаття будуть впроваджені в подальшій роботі загальноосвітніх навчальних закладів Чернігівської області. Досвід реалізації регіональних освітянських програм закарпатців пошириться на Чернігівщині.
Спільними для освітян Волинської і Полтавської областей під час зустрічі стали питання щодо оптимізації мережі загальноосвітніх закладів, особливо у сільській місцевості, шляхів впровадження інклюзії та стану й ефективності профільного навчання. Зокрема особливу увагу привернула діяльність волинян щодо застосування інноваційних технологій для адаптації учнів до соціального середовища через проектне навчання до формування готовності до професійного самовизначення дітей з особливими потребами. У діяльності колег полтавчани визначили також забезпечення якісної дошкільної освіти, виховання здорової та компетентної особистості, створення рівних стартових умов для майбутнього навчання в школі дітей старшого дошкільного віку.
Перебуваючи у Рівненській області, освітяни Херсонщини відзначили високий рівень впровадження інновацій в управлінську діяльність, стан фінансування обласною владою програм розвитку освіти, напрацювання у впровадженні профільного навчання та діяльності освітніх округів тощо.
Учасників естафети від Тернопільської області зацікавили досягнення діяльності управління освітою Кіровоградщини з питань системного забезпечення доступності якісних освітніх послуг для населення у сільській місцевості, впровадження профільного навчання та збереження і розширення мережі позашкільних навчальних закладів. Їх рекомендовано управлінням та відділам освіти. Обласним комунальним інститутом післядипломної педагогічної освіти цей досвід буде вивчатися та адаптуватися з метою впровадження у практику діяльності закладів освіти Тернопільщини.
Привернула увагу освітян Сумщини мережа навчальних закладів для обдарованої молоді Хмельницької області. Особливу зацікавленість викликав досвід дошкільних закладів Хмельниччини щодо залучення альтернативних форм надання дошкільної освіти.
Елементи досвіду Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради в частині створення ефективної системи роботи із здібними та обдарованими дітьми планується впроваджувати у навчальних закладах для здібних та обдарованих дітей Рівненщини.
Харківська делегація освітян відзначила, що майже всі відвідані ними навчальні заклади Львівщини працюють в інноваційному режимі, у тому числі - за міжнародними проектами. Планується поширити досвід роботи загальноосвітньої школи N 82 м. Львова з реалізації обласного цільового проекту "Інклюзія" та школи народних мистецтв.
Учасники естафети від Черкаської області відзначають інноваційні напрямки роботи колег Сумщини з питань удосконалення навчально-виховного процесу в умовах профільної старшої школи, розвитку в учнів творчих здібностей, формування дослідницьких умінь, створення оптимальних умов для творчої, науково-пошукової та дослідно-експериментальної роботи шляхом використання всесвітньої освітньої мережі "Партнерство в навчанні", забезпечення єдиного освітнього простору в межах сільського округу, раціонального використання навчально-методичної літератури, матеріально-технічної бази суб'єктів округу, реалізації допрофільного та профільного навчання, популяризації передового педагогічного досвіду.
Вінницькі колеги вважають, що на поширення серед освітян заслуговує набутий педагогічними працівниками Луганщини досвід з питань реалізації інклюзивної освіти, адаптації і соціалізації дітей з особливими потребами в загальноосвітньому навчальному закладі на засадах інтегративного підходу; проектної діяльності та впровадження інноваційних методик в організації науково-дослідної та експериментальної роботи закладів нового типу; формування регіональних експериментальних педагогічних майданчиків; ролі інституту післядипломної освіти педпрацівників у реалізації стратегічних завдань галузі; роботи з творчою та обдарованою молоддю, функціонування олімпіадної школи при обласному інституті післядипломної освіти.
Представники делегації Буковини відзначили систему організації управління освітою Дніпропетровщини, високий рівень оснащення якої дозволяє проводити відеоконференції, здійснювати швидкий дво- та багатосторонній зв'язок, забезпечувати інформування місцевих органів управління, керівників навчальних закладів тощо. Чернівецьких колег зацікавили педагогічні інновації системи освіти Дніпропетровської області з питань формування шанобливого ставлення до державної символіки, підтримки та розвитку національних традицій регіону, створення належної матеріально-технічної бази шкіл-інтернатів та розвитку і впровадження інноваційних інформаційних технологій.
Особливу увагу львівської делегації у Донецькій області привернула система роботи з обдарованими дітьми, зокрема пошуку, відбору, творчого розвитку і педагогічного супроводу обдарованих дітей і молоді на всіх рівнях.
Водночас учасники запорізької делегації із зацікавленням ознайомилися з інноваційною діяльністю навчальних закладів Чернігівської області щодо пошуку, відбору та роботи з обдарованою сільською молоддю в Обласному педагогічному ліцеї для обдарованої сільської молоді. Запровадження здоров'язбережних, здоров'яформуючих і здоров'язміцнюючих технологій у навчально-виховний процес на Чернігівщині запорізькі освітяни рекомендують для вивчення та поширення в масштабі України.
Представники Житомирської області планують поширити у регіоні інновації харківських освітян щодо створення системи безперервного підвищення кваліфікації педагогічних працівників шляхом запровадження кредитно-модульної форми навчання та розроблення програми відновлення роботи дошкільних навчальних закладів, що призупинили свою діяльність.
Реалізацію моделі "Школа майбутнього" із застосуванням інформаційних технологій, запровадження енергозбережних технологій, поширення системи міжнародних зв'язків та системи проведення Інтернет-турнірів на всеукраїнському рівні за прикладом одеських колег планують впроваджувати в Донецькій області.
Управління освіти і науки Луганської облдержадміністрації рекомендувало за прикладом освітян Київщини створити в кожному районі області "Школи безпеки" з метою набуття дитиною практичних навичок поведінки в надзвичайних ситуаціях; створити банк даних на кожного учня; залучити кошти сільських та селищних рад для відкриття додаткових площ закладів освіти.
Івано-Франківські освітяни зацікавились організацією учнівських археологічних досліджень, що проводяться в Полтавській області учнями у рамках навчальної практики за сприяння наукових установ. Реалізовану ідею полтавських колег щодо створення інформаційних порталів та веб-сайтів у закладах освіти області розвиватимуть франківці шляхом створення єдиного освітньо-інформаційного середовища в області.
За результатами поїздки до Херсона, педагоги Хмельницької області планують запровадити в навчальних закладах електронний обіг шкільної інформації для батьків та учнів, поширити навчання вчителів в Інтернет-режимі та ввести в дію "телефон довіри".
Учасники естафети від Кіровоградщини ініціювали запровадити в регіоні реалізовані освітянами Чернівецької області ідеї щодо створення школи професійної майстерності для керівників навчальних закладів та установ з основ управлінської майстерності, маркетингу, а також поетапно ввести тестування керівників навчальних закладів в режимі on-line з питань управлінської діяльності.
Члени делегації Одеської області планують за прикладом колег з Івано-Франківщини запроваджувати в загальноосвітніх закладах моніторингові дослідження навчальних досягнень учнів в on-line режимі та поширити досвід матеріального стимулювання педагогічних працівників за фактичними результатами досягнень учнів та вихованців.
Освітяни Автономної Республіки Крим у 2011/2012 навчальному році планують розпочати впровадження у навчально-виховний процес закладів освіти проектних технологій, реалізованих колегами із Києва.
На Миколаївщині передбачається на зразок Кримської гімназіії-інтернату для обдарованих дітей Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим створити гімназію-інтернат для обдарованих дітей. В рамках співпраці між регіонами представники управління освіти і науки Миколаївської облдержадміністрації планують в червні 2011 року побувати в автономії для детального вивчення питань щодо створення моделі такого закладу як центру розвитку цілісно обдарованої особистості та організації навчання за особистісно орієнтованими технологіями.
Серед новацій в дошкільній освіті можна виділити проекти та програми відновлення роботи та будівництва дошкільних закладів департаменту з гуманітарних питань Харківської міської ради, Закарпатської та Волинської областей.
Відслідковуються напрями інноваційної діяльності в запровадженні здоров'язбережних технологій у дошкільному навчальному закладі "Орлятко" с. Чистеньке Сімферопольського району Криму, дошкільному навчальному закладі N 801 Києва, дошкільному навчальному закладі - центрі розвитку дитини "Росинка" Київської області, дошкільному навчальному закладі N 35 "Віночок" м. Вінниці, Миколаївському дошкільному навчальному закладі N 148, у Баштанському дошкільному навчальному закладі "Віночок" Миколаївської області.
Робота педагогічного колективу дошкільного навчального закладу N 35 "Віночок" м. Вінниці з інтелектуального розвитку дітей знайшла відображення в проекті "Інтелектуальний розвиток дітей дошкільного віку", який брав участь у Міжнародній виставці "Сучасні навчальні заклади" в березні 2010 року і відзначений бронзовою медаллю.
У м. Мукачеві проводяться інтелектуальні олімпіади для старших дошкільників.
У зв'язку з модернізацією системи дошкільної освіти України в частині формування мовної та мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку в умовах полілінгвізму у дошкільних закладах с. Кам'яниця Ужгородського району та с. Обава Мукачівського району Закарпатської області ефективно працює інноваційний освітній проект "Формування мовної та мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку в умовах полілінгвізму".
Заслуговують на увагу інновації з питань виховання в дошкільних навчальних закладах.
Так, у дошкільному навчальному закладі N 13 м. Ніжина Чернігівської області робота з національного виховання дошкільників здійснюється на засадах ідей Софії Русової.
Творчою групою дошкільного навчального закладу N 35 "Віночок" м. Вінниці розроблена власна авторська програма дітей в полікультурному середовищі "Виховання культурою".
Програма взаємодії педагогічного колективу та батьківської громадськості Первомайського дошкільного навчального закладу N 6 "Дзвіночок" Миколаївської області спрямована на формування всебічно розвиненої гармонійної особистості.
Формування гуманної взаємодії дитини з природним довкіллям здійснюється в Олександрійському дошкільному навчальному закладі N 1 Вознесенського району Миколаївської області. У закладі розроблено екологічні стежини, упроваджуються інноваційні форми роботи з екологічного виховання та формування практичних навичок у вихованців.

................
Перейти до повного тексту